معاون اول رئیس جمهوری:

۲۰۰ میلیارد دلار برای طرح های بزرگ کشور از جمله نفت در نظر گرفته شده است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: ۲۰۰ میلیارد دلار برای طرح های بزرگ کشور در بخش های مختلف، از جمله نفت، صنعت، آب، و برق در نظر گرفته شده است.

محمد مخبر (۱۱ دی ماه) در حاشیه نشست مشترک هیئت وزیران و استانداران سراسر کشور که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تأکید بر اینکه قطار پیشرفت کشور راه افتاده است، اظهار کرد: در بخش های مختلف نفت، صنعت، آب و برق کارها و پروژه های بزرگی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار شامل سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور آغاز شده است که بخشی از این طرح ها وارد مرحله اجرا شده اند.

وی افزود: تعدادی از این پروژه ها در مرحله تفاهم و توافق نامه بوده و بخشی نیز در دست برنامه ریزی است که طبیعتاً چون قرار است این طرح ها در استان های مختلف کشور اجرا شود، استانداران باید پیگیری لازم را انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: خوشبختانه در دولت سیزدهم از رئیس جمهوری تا دیگر اعضای دولت از ابتدا کارهای میدانی وسیعی را آغاز کرده اند و در نشست های مشترک دولت با استانداران، مسائل اصلی کشور در نشستی چهار ساعته مرور می شود.

مخبر با اشاره به برخی موارد مورد تاکید رئیس جمهوری در نشست مشترک دولت و استانداران اظهار کرد: سرمایه گذاری از موارد مورد تاکید رئیس جمهوری بود، زیرا رشد اقتصادی، اشتغال، پایه پولی و برخی شاخص های دیگر اقتصادی به تولید کشور بستگی دارد و اگر بتوانیم تولید را در کشور رونق بخشیم، بسیاری از مسائل همچون ارزش پول ملی حل خواهد شد که یکی از موضوع های اصلی در این باره سرمایه گذاری است که با جدیت دنبال می شود.

 

سخنگوی دولت اعلام کرد:

افزایش مداوم و مستمر فروش نفت خام و میعانات گازی

سخنگوی دولت از افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی خبر داد و گفت: ماه گذشته(آذرماه) شاهد رکورد زنی صادرات از آغاز دور تازه تحریم ها یعنی از سال ۹۷ تاکنون بوده ایم.

علی بهادری جهرمی در نشست خبری 13 دیماه به موفقیت دولت درحوزه کنترل نقدینگی اشاره و اظهار کرد: در ابتدای دولت سیزدهم، تورم ناشی از خلق نقدینگی نزدیک به ۴۲.۸ درصد بود که اکنون به ۳۴.۳ درصد رسیده است و این نرخ موفقیت دولت را در کنترل این بخش از تورم نشان می دهد.

وی از افزایش مداوم و مستمر صادرات نفت خام و میعانات گازی خبر داد و افزود: ماه گذشته شاهد رکوردزنی صادرات از آغاز دور تازه تحریم ها یعنی از سال ۹۷ تاکنون بوده ایم.

سخنگوی دولت به اقدام های انجام شده در حوزه محیط زیست اشاره و تصریح کرد: درباره گازهای همراه نفت کارهای خوبی انجام شده و افزایش ۲۰ درصدی در جمع آوری گازهای همراه را داشته ایم که با بهره وری در پالایشگاه ها و حوزه انرژی حاصل شده است.

بهادری جهرمی از رشد ترانزیت کالا در ۶ ماه نخست امسال خبر داد و گفت: نگاه دولت آن است که از معیشت مردم حمایت شود. بعضی از نوآوری ها در سند بودجه شکل گرفته است که جزئیات آن پس از ارائه به مجلس شورای اسلامی از سوی سخنگوی اقتصادی دولت بیان می شود.

 

قدردانی رئیس بنیاد شهید از مشاور وزیر نفت در امور ایثارگران

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پیامی از مشاور وزیر نفت و هماهنگ کننده در امور ایثارگران به دلیل تعمیق و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و برپایی یادواره ۱۰۵۵ شهید سرافراز صنعت نفت قدردانی کرد.

متن پیام قدردانی سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی از سید شریف حسینی، مشاور وزیر نفت و هماهنگ کننده در امور ایثارگران به شرح زیر است:

«با سلام و تحیات الهی

شکوه و عظمت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، میراث آزادگی ها و جانفشانی های شهدا و ایثارگران معظم است. آنان که با ایمان به اصل ولایت و ثبات قدم در راه مجاهدت ، افتخار و اقتدار را قرین نام ایران اسلامی کرده اند؛ از این رو هر گامی در جهت خدمت به این قشر معزز و افتخارآفرین در پیشگاه خداوند متعال اجر عظیم خواهد داشت. پیگیری و اقدام جنابعالی در برپایی یادواره شهید بزرگوار تندگویان و ۱۰۵۵ شهید سرافراز وزارت نفت که بنا بر فرموده مقام معظم رهبری مدظله العالی «امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست»، درخور توجه، ملاحظه و ستودنی است.

بدین منظور از تلاش های جنابعالی و همکاران محترمتان تقدیر و تشکر لازم به عمل می آید. امیدوارم لطف پروردگار متعال و دعای خیر شهدا و ایثارگران بدرقه راهتان باشد، (ان شاءالله).»

 

موافقت شورای اقتصاد با طرح توسعه، افزایش تولید و بهره برداری میدان نفتی شادگان

شورای اقتصاد با طرح توسعه، بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری میدان نفتی شادگان با سرمایه گذاری دو میلیارد دلار موافقت کرد. در نشست 13 دیماه شورای اقتصاد به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، برخی طرح های مهم و اولویت دار دولت سیزدهم به تصویب رسید. در این نشست که وزیران نفت، نیرو، راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و شهردار تهران نیز در آن حضور داشتند، برخی درخواست ها و پیشنهادهای دستگاه های اجرایی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت. سرمایه گذاری درطرح توسعه، بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری میدان نفتی شادگان با دو میلیارد دلار سرمایه گذاری داخلی و خارجی، از درخواست های وزارت نفت در این نشست بود که شورای اقتصاد با آن موافقت کرد. در این نشست، وزارت نفت جزییات برنامه ریزی خود برای آغاز عملیات اجرایی توسعه میدان نفتی آزادگان راکه تفاهمنامه سرمایه گذاری مشترک آن به مبلغ ۷ میلیارد دلار پیش از این امضا شده بود، تشریح کرد. انتشار اوراق مالی اسلامی برای تأمین مالی اجرای دو طرح احداث قطار حومه ای کلان شهر اصفهان به شهر جدید بهارستان و احداث قطار حومه ای کلان شهر مشهد به شهرگلبهار و چناران نیز از درخواست های مطرح شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در این نشست بود که پس از بحث و بررسی در خصوص مشخصات مالی و اقتصادی طرح ها، اعضای شورای اقتصاد با آن موافقت کردند.

 

آمادگی لهستان برای توقف خرید نفت از روسیه

وزیر آب و هوای لهستان از آمادگی و انجام مقدمات لازم برای اجرای طرح ممنوعیت خرید نفت خام روسیه خبر داد.

آنا مسکوا گفت: لهستان برای توقف خرید نفت از روسیه آماده است، زیرا ورشو خرید نفت از مسکو را کاهش داده و برای تأمین نیاز خود نفت روسیه را با محموله های دریافتی از عربستان سعودی جایگزین کرده است.کشورهای عضو گروه هفت و استرالیا روز جمعه ۱۱ آذرماه پس از غلبه بر مقاومت برخی اعضای اتحادیه اروپا به ویژه لهستان، بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای محموله های دریایی صادرات نفت خام روسیه به توافق رسیدند. طرح سقف قیمتی به اعضای اتحادیه اروپا اجازه می دهد محموله های دریایی نفت خام روسیه را با رعایت سقف قیمت ۶۰ دلاری وارد کنند، اما در صورت رعایت نشدن این سقف، خریداران نفت روسیه از خدمات شرکت های کشتیرانی، بیمه و بیمه اتکایی برای حمل محموله های نفت این کشور منع می شوند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به تازگی فرمانی را صادر کرد که عرضه نفت و فرآورده های نفتی به کشورهای حامی طرح سقف قیمتی را از یکم فوریه به مدت پنج ماه ممنوع می کند.

پالایشگاه بزرگ پی کی ان اورلن اعلام کرد: لهستان به تدریج مصرف نفت روسیه را کاهش داده است و پس از آغاز تنش های مسکو و کی یف خرید نفت روسیه از طریق دریا را متوقف کرد.

پی کی ان اورلن اعلام کرده که برای تأمین نفت خام مورد نیاز پالایشگاه خود با شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان به توافق رسیده است.

 

فعالیت خط لوله کی استون آمریکا ازسر گرفته شد

فعالیت خط لوله انتقال نفت خام کی استون پس از ۲۱ روز توقف به دلیل مشکل نشت ازسر گرفته شد.به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت کانادایی اپراتور خط لوله کی استون روز پنجشنبه (هشتم دی ماه) اعلام کرد که فعالیت خط لوله انتقال نفت خام کی استون که نفت خام سنگین کانادا را از استان آلبرتا کانادا به پالایشگاه های غرب میانه آمریکا و سواحل خلیج مکزیک ارسال می کند که نفت خام سنگین کانادا را از استان آلبرتا به پالایشگاه های غرب میانه آمریکا و سواحل خلیج مکزیک ارسال می کند پس از ۲۱ روز از سر گرفته شد. این شرکت در بیانیه ای اعلام کرد: تأسیسات خط لوله کی استون اکنون برای همه نقاط تحویل عملیاتی است، در حالی که با اقدام های اضافی کاهش خطر، از جمله کاهش فشار عملیاتی کار می کند.فعالیت خط لوله انتقال نفت کی استون با ظرفیت انتقال روزانه ۶۲۲ هزار بشکه از زمان گزارش نشت ۱۴ هزار بشکه ای در ایالت کانزاس ایالات متحده هفتم دسامبر (۱۶ آذرماه) متوقف شده بود.این حادثه بزرگ ترین نشت نفت آمریکا در ۹ سال گذشته بود و جریان نفت خام سنگین کانادا را به پالایشگاه های واقع در امتداد سواحل خلیج مکزیک کاهش داد. شرکت تی سی انرژی علت نشت را هنوز شناسایی نکرده است. این شرکت کانادایی اعلام کرد که آنها نمی توانند درباره مقدار جریان و حجم دقیق در خط لوله صحبت کنند و هر تصمیمی برای افزایش فشار عملیاتی بخش کوشینگ اوکلاهاما با تأیید اداره ایمنی خطوط لوله و مواد خطرناک خواهد بود.