گفت وگو با یک همکار شاغل در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

مهندسی که عاشق ورزش است

مشعل  با آنکه از مهندسان صنعت نفت است، اما علاقه وافری به ورزش و مربیگری دارد. کسب رتبه های قهرمانی و مدارک ملی و بین المللی در رشته های مختلف کارنامه ای پربار برای او رقم زده است؛ مهدي قنواتي، متولد 1361 مسجدسلیمان و در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به عنوان ناظر اجرایی ابزار دقیق این شرکت در پروژه مهم و ملی 28 مخزن (مارون) مشغول فعالیت است. این پروژه به لحاظ حجم سرمایه گذاری، بزرگ ترین طرح توسعه میادین در مناطق نفت خیز جنوب بعد از انقلاب اسلامی محسوب می شود که مشتمل بر ۲۷ بسته قراردادی با برآورد سرمایه گذاری بالغ بر ۴.۳ میلیارد دلار با اتکا به توانمندی شرکت های داخلی در دست اجراست.او در گفت وگو با هفته نامه «مشعل» به روند پیشرفت در رشته های مختلف و جایگاه امروز خود می پردازد و مربيگري را شغل نمی داند. او می گوید: مربیگری يك عشق است كه هر چه عالمانه تر با آن روبه رو شدم، بيشتر جذب شدم؛ از این رو مربي، خالق اثري زيبا و جاودان است كه مي تواند با عنايات خداي مهربان روح خود را تعالي بخشد. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید.

 ضمن معرفی خود، از زمینه های ورزشی که در آن فعالیت دارید، برایمان بگویید.

مهدی قنواتی دارای مدرک کارشناسی برق الکترونیک و فوق لیسانس رشته فیزیولوژی، فعالیت بدنی و تندرستی هستم و اکنون در فهرست استعدادهای درخشان در مقطع دکترا قرار دارم.

به دلیل شغل پدرم که درشرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران فعالیت می کرد، درشهرستان امیدیه ساکن شدیم و اکنون 10 سال از بازنشسته شدن پدرم می گذرد. در رشته های تنیس روی میز، بدنسازی و طب سنتی و... مربیگری سطح ارشد فعالیت داشته ام و عناوینی هم در سطح قهرمانی در این رشته ها کسب کرده ام.

با وجود اشتغال در بخش ابزاردقیق شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب علاقه مند بودم در حوزه های مرتبط با ورزش، در اهواز، تهران و دیگر نقاط کشور فعالیت داشته باشم، اما تاکنون زمینه آن فراهم نشده است.

 علاقه مندی به تنیس روی میز از کجا آغاز شد؟

رشته های ورزشی مختلفی را دنبال کرده ام تا این که متوجه شدم زمینه مورد علاقه ام تنیس روی میز است.

سال1366 درایام جنگ تحميلي به همراه برادر بزرگترم که آن زمان كنگ فو توآ خط 3_كمربند سبز داشت، به باشگاه ورزشی مي رفتم. به همراه دیگر برادرم هم که والیبالیست و پاسورتيم نفت اميديه بود، در تمرینات آنها نیز شرکت می کردم. سال 1371 با یکی دیگر از برادرانم كه او نیز ازقهرمانان تنيس روی ميز بود، با دنيای تنيس روي ميز آشنا و رفته رفته علاقه مند و مجذوب این رشته شدم و با آموزش و تمرین و تلاش توانستم در تورنمنت ها ومسابقات محدود آن زمان شركت كنم.

 توانستید رتبه ای هم کسب کنید؟

در نخستین مسابقه تنیس روی میزشهرستان گچساران(مسابقات مناطق خشكي) موفق شدم رتبه سوم تيمی نونهالان را کسب کنم واولين جايزه ام كه یک دست بستنی خوری كريستال بود را هنوز به یادگار نگه داشته ام.

سه سال نیز در همین رشته (تنیس روی میز) قهرمان آموزشگاه های گچساران شدم تا آن که درسال 1376 به همراه تيم نفت اميديه درالمپياد فرزندان كاركنان وزارت نفت ايران، در مشهد به همراه یکی از دوستان خود درمسابقات دوبل، به مقام سوم در سطح وزارت نفت دست یافتم و جايزه آن هم يك سشوار بود.

 چطور وارد عرصه مربیگری شدید؟

سال 1394 در دوره مربيگري درجه يك تنيس روي ميز فدراسيون جمهوري اسلامي ايران شركت كردم و توانستم با موفقيت مدرك درجه يك آن را اخذ كنم. البته پس از چند ماه استراحت و دوری از عرصه ورزش و مشورت با مربیان مطرح با رفع نواقص خود در بازگشت دوباره به عرصه ورزش، در اولين مسابقه شرکت ملی مناطق نفت خيز جنوب با کسب رتبه چهارم، به مسابقات وزارت نفت اعزام شد وتوانستم مقام دوم المپياد فرزندان كاركنان وزارت نفت را به دست آورم و پس از آن سال 1386 با اخذ مدرك مربيگري درجه 3 فدراسيون جمهوري اسلامي ايران، مربي نونهالان تيم نفت امیدیه شدم و بعد از چند ماه تمرين، تیم موفق به کسب مقام دوم استاني شد.

افزون بر این موارد در سه بخش سلامت، تناسب اندام و قهرماني (اخلاق محور) فعاليت خود را در عرصه مربيگري بدنساز تخصصي رشته هاي ورزشی ادامه دادم و سال 1397 در يك دوره مربيگري سطح يك جهانی تنيس روي میزITTF شركت ومدرك مربيگري جهاني رادریافت کردم.همان سال نیز که دانشجوی کارشناسی تربيت بدنی بودم، سعي كردم علوم تئوري ورزش را بخوبی بفهمم و تلاش كردم ارتباطی بين علوم كسب شده به دست آورم.

 به طب سنتی اشاره کردید. زمینه ورودتان به این حوزه چگونه بود؟

در طول فعالیت ورزشی و مربیگری، به علم تمرين علاقه مند شدم و مطالعات خود را در زمینه طراحی تمرين و علم تغذيه آغاز کردم. پیگیری این رشته از آنجا آغاز شد که پس از پنج بار سرماخوردگی كه از نظر علمی، منطقی به نظر نمی آمد، شروع به تحقيق در مورد سلامت بدن كردم.در کتابخانه بزرگ منزل ما نسخه قدیمی كتابی از كتب طب سنتي ايران بود که با مطالعه متوجه شدم اين كتاب در مورد انواع بدن توصيه هايی دارد و با به کارگیری آن توصیه ها برای خود، به مدت 3 سال به سرماخوردگی مبتلا نشدم. همان زمان جرقه ای در ذهنم زده شد كه آغازی برای زندگی علمي ام در حوزه طب سنتی شد.

از خود مي پرسيدم كه چرا يك ورزشكار جوان بايد بيماری هاي طولانی مدت داشته باشد و وقتی هم خوب می شود، بعد از چند وقت دوباره بيمار شود. اين فرآيند فرسايشی می تواند ورزشكار را از كورس مسابقات دوركند. مطالعاتم را بيشتر كردم وبه نتايج خوبی رسیدم اما كافي نبود.

سال 1393 با ثبت نام در دوره طب سنتی موسسه علوم كاربردی تهران تحت نظارت وزارت كار و علوم اجتماعي پس از دو سال مدارج مقدماتي و كارآمد را گذراندم؛ البته در این دوره از بدنسازی هم غافل نبودم و به شکل پیشرفته آن را دنبال کردم.

 در سوابق شما مربیگری جهانی بدنسازی وجود دارد، دراین باره توضیح می دهید.

با دنبال کردن رشته بدنسازی موفق شدم مدرك درجه 3 فدراسيون بدنسازي و پرورش اندام جمهوری اسلامی ايران را دریافت کنم و سال 1393 با شرکت در سمينار آشنايي با علوم فيتنس در ايران_تهران با حضور قهرمانان جهان و ايران بر دانش خود در این رشته اضافه کردم و با تقویت زبان انگلیسی و ارتباط بیشتر با علوم فيتنس روز آمد، موفق به کسب مدرک مربيگري Fitness Lisence-B شدم. البته در دو سال اخیر (اسفند 1400 و ارديبهشت 1401 ) هم با شرکت در دوره مربيگري و مدرسی فدراسيون جهانی، توانستم دوره مربیگری بدنسازی و پرورش اندام رابا حضور ريیس فدراسيون (IFBB) (دكتر رافائل سانتوزا) در پايان پنج آزمون تخصصی به زبان انگليسی با موفقيت به پايان برسانم. اين مدرك در جهان قابل استناد و اعتبار است و فرد مي تواند در باشگاه های بدنسازی و فيتنس جهاني فعاليت كند که این افزايش سطح علمی برایم بسیارحائز اهميت است.

 با توجه به مواردی که به آنها اشاره شد، چقدر زمینه استفاده دیگر کارکنان و ورزشکاران را از تجربیات خود فراهم ساخته اید؟

براساس تجربیات خود، دفترچه تخصصی ورزشی یک ساله ای را تدوين کردم که همه بر اساس هدف خود می توانند از آن بهره مند شوند.

در این دفترچه به شناخت حالات روحی وجسمی ورزشكار، بررسي آزمايش های خون و ادرار، تشخيص مزاج فردی، آزمون های تخصصي بدنی و...اشاره شده است. در واقع، بر اساس آن و دركنار ديگر شيوه های علمی براي ورزشكار توصيه های تغذيه ای و تمرين طراحی شده است. افزون بر این، به واسطه همین پیشرفت در زمینه بدنس ازی و علاقه مندی به علم و ورزش، سال 1395 يك باشگاه بدنسازی با اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان در اهواز تاسيس کردم. این باشگاه صرفا برای ورزشكارانی بود كه به دنبال افزايش بهره وری تمرينی بودند. براین اساس، فوتباليست، بسكتباليست، پينگ پنگر، شناگر، رزمی كا و... مراجعه می كردند، ازخردسال 7 ساله تا كهنسال 83 ساله و هر شخص هم به دنبال هدف خود در باشگاه ثبت نام می كرد.

 آیا در زمینه های تخصصی که فعالیت داشتید، پژوهش را هم مورد توجه قراردادید؟

با توجه به اینکه طب سنتي ايران حرف هاي منطقی و كاربردی براي ورزشكاران عرصه های مختلف ورزشي دارد، پژوهش در این زمینه را آغاز کرد و بعد از چند ماه يك مقاله بين رشته ای با عنوان بهبود مزاج فردی با فعاليت بدنی و تغذيه با رويكرد طب سنتي ايران كه پژوهش روی 200 آزمودنی است، انجام دادم که در ژانويه 2019 درهندوستان پذيرش چاپ گرفت.

بعداز آن نیز مقاله علمی_پژوهشی با عنوان ارزيابی و مقايسه تطبيقي مزاج فردی و سوماتوتايپ در ورزشكاران جوان طبق روش طبي سنتی ايران و روش هيت كارتر روی 202 نفر مرد در نوامبر 2020 در ژورنالی درايالات متحده امريكا، ايالت اوهايو به چاپ رسيد و سايت های معتبر علمی جهاني مانند

Researchgate, Traditionalmedicines, Tmrjournals, Scilit که محیطی برای تبادل نظر محققان و پژوهشگران است، آن را منتشر كرده اند.

چند هفته پس ازچاپ این مقاله در ژورنال امريكايی، به عنوان سخنران در كنفرانس بين المللي انگلستان/لندن، از من دعوت شد.

دربیش از 12 كشورصاحب نام علمی و درحضور دانشمندان مطرح جهانی هم سخنرانی کرده ام.

 در حال حاضر مشغول به تحصیل هستید؟

با معدل فارغ التحصيلي بالاي 17 با توجه به شرط معدل، بدون آزمون در مقطع فوق ليسانس تربيت بدني گرايش فيزيولوژی/فعاليت بدنی و تندرستی در يكي از دانشگاه های بين المللي جمهوری اسلامي ايران پذيرش شده ام كه دانشجوی ممتاز با معدل 19.50 دانشگاه هستم.

 با این همه فعالیت در رشته های مختلف، فرصت انجام آنها را دارید؟

با توجه به علاقه ای که به ورزش دارم، سعی کرده ام به گونه ای برنامه ریزی کنم که رشته مورد علاقه ام را پیگیری و در آن فعالیت کنم.

 اگر بخواهید تلخ ترین و شیرین ترین خاطرات خود را بیان کنید، چه مواردی قابل اشاره است؟

تلخ ترين واقعه ورزشی در زندگی خود را باخت در مسابقات كشوری در مقابل يكی از قهرمانان تنيس روی ميز می دانم که پس از آن تا ساعاتي اشك ريختم. از شيرين ترين خاطراتم هم قهرمانی سختی بود که کسب کردم و پس از آن عضويت مربيان جهانی بدنسازی و پرورش اندام (IFBB) يكي از رويدادهای خوب زندگي ام بوده است.

 برای آینده چه برنامه ای دارید؟

در حال حاضر3 مقاله در زمینه های طب سنتی، فيزيولوژی ورزشی و علوم روان شناختی هم درحال تكميل دارم و باورم این است که همچنان به كسب علوم دانشگاهی در مقطع دكترا و مربيگری ادامه دهم و افزون بر آن تمايل دارم به عنوان مربي بدنساز تخصصی يكی از رشته هاي ورزشی در كنار تيم های كشور فعالیت کنم. امیدواری من این است بتوانم علوم طب سنتي ايران را با همكاری مسئولان ذي ربط بيش از پيش به جهان ورزش معرفي کنم.

 چه توصیه ای به جوانان دارید؟

توصیه ام به جوانان ورزش کردن، دنبال علم و دانش رفتن و به عرصه اجرا درآوردن آنهاست.

اگر ناگفته ای هست، بیان بفرمایید.

درخواست من این است که با توجه به سوابق قهرمانی و مربیگری ام در رشته های مختلف ورزشی (ورزش های رزمی، بدنسازی، تنیس روی میز و..) اجازه فعالیت بیشتر دراین عرصه ها برای کمک به پیشرفت کشور را داشته باشم. در پایان از پدر و مادرم كه با حمايت خود زمینه موفقیت من را فراهم کردند، تشکر می کنم.