شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران

افزایش ۶.۵ درصدی میانگین تولید بنزین در کشور

 مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از افزایش ۶.۵ درصدی میانگین تولید روزانه بنزین کشور از ابتدای امسال تا پنجم دی ماه خبر داد و گفت: به واسطه بعضی از طرح های بهینه سازی، کیفیت و مقدار تولید در برخی واحدهای پالایشی افزایش یافته است.

علی اکبرنژاد علی افزود: با افزایش روزافزون مصرف، باز هم فاصله تولید و مصرف کاهشی است و برای پوشش این حجم عظیم، خطوط لوله انتقال فرآورده کشور به بنزین اختصاص داده شده وسوخت تحویلی به نیروگاه ها نیز با نفتکش ها و مخزن دار ریلی جابه جا می شود.

وی ضمن تأکید بر لزوم مصرف بهینه سوخت افزود: دلایل مختلفی ازجمله قاچاق سوخت به دلیل اختلاف بالای قیمت سوخت با کشورهای همسایه، رعایت نکردن مصرف بهینه و عادی شدن مصرف، اطلاع رسانی نامناسب درباره تولید فرآورده، ارزش واقعی تولید فرآورده و لزوم مصرف بهینه آن از جمله دلایل این افزایش خیره کننده مصرف فرآورده در کشور است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با ابراز امیدواری از همکاری مردم برای مدیریت مصرف سوخت به ویژه در فصل زمستان به دلیل نیاز صنایع وبخش های نیروگاهی به سوخت دوم گفت: باتوجه به افزایش تولید در برخی واحدهای پالایشی از جمله پالایشگاه آبادان، تهران وشازند اراک، امیدواریم بتوانیم ذخیره سازی مناسبی برای ایام نوروز انجام دهیم.

از سرگیری توزیع بنزین سوپر در تهران و مراکز استان ها

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی همچنین از آغاز توزیع بنزین سوپر در شهر تهران خبر داد و گفت: عرضه بنزین سوپر به واسطه عملیات تعمیرات اساسی پالا یشگاه امام خمینی (ره) شازند با محدودیت روبه رو بود که با پایان این عملیات، عرضه این فرآورده در تهران و همه مراکز استان ها، از سر گرفته شده است.

نژادعلی همچنین درباره روند توزیع بنزین یورو در کشور گفت: توزیع بنزین یورو در کلان شهرها، در زمره تعهدات قانونی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است بوده وهمواره سعی شده است در همه کلان شهرها، بنزین با کیفیت یورو توزیع شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، کیفیت بنزین سوپر با یورو را ناچیز خواند و افزود: عدد اکتان بنزین یورو بیش از ۹۱ و عدد اکتان بنزین سوپر ۹۵ است و بیشتر خودروهای داخل کشور می توانند از هر دو نوع استفاده کنند.

نژادعلی همچنین با اشاره به افزایش چهاردرصدی میانگین تولید روزانه نفت گاز کشور در مقایسه با سال قبل گفت: مصرف این فرآورده از ابتدای امسال به طور میانگین ۵.۵ درصد رشد یافته است که امیدواریم این تراز مثبت حفظ شود.

وی با اشاره به مصرف بخش عمده ای از تولیدات نفت گاز پالایشگاهی دربخش های ناوگان حمل ونقل، کشاورزی، اصناف و صنعت گفت: حدود ۲۵ درصد از تولید نفت گاز کشور در بخش نیروگاهی و حدود ۷۳ درصد در بخش غیرنیروگاهی مصرف می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با اشاره به بسیج امکانات و ظرفیت های زنجیره تأمین سوخت کشور برای تأمین سوخت زمستانی گفت: مصرف سوخت مایع تحویلی به نیروگاه های کشور امسال ۲۰ درصد افزایش یافته است.

علی اکبر نژادعلی در تشریح روند سوخت رسانی به صنایع، نیروگاه ها و روستاهای سخت گذر در زمستان امسال اظهار کرد: با توجه به شرایط امسال و ناترازی در حوزه تولید و مصرف فرآورده و لزوم تأمین سوخت موردنیاز بخش نیروگاهی، کل خطوط لوله انتقال فرآورده کشور به بنزین اختصاص یافته و از ظرفیت مخزن دارهای ریلی و ناوگان نفتکش، برای تأمین سوخت نیروگاهی استفاده می شود.

 

   شرکت ملی صنایع پتروشیمی

تولید ۴۷ میلیون تن محصول در ۸ ماه امسال

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تولید ۴۷ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی در هشت ماه سال ۱۴۰۱ و افزایش ۷ درصدی تولید این محصولات نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

بیژن چگنی در تشریح عملکرد تولید صنعت پتروشیمی اظهار کرد: مجتمع های پتروشیمی کشور در هشت ماه امسال در مجموع با ۷۱ درصد ظرفیت اسمی ۴۷ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی تولید کرده اند.

به گفته وی، ۲.۵ میلیون تن آروماتیک ها، ۵.۴ میلیون تن مواد پلیمری، ۵.۶ میلیون تن کود و مواد وابسته، ۱۴.۱ میلیون تن مواد هیدروکربوری و ۱۹.۵ میلیون تن مواد پایه و شیمیایی از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه به تفکیک گروه محصولات از سوی صنعت پتروشیمی ایران تولید شده است.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه تولید محصولات پتروشیمی در هشت ماه امسال هفت درصد نسبت به مدت زمان مشابه پارسال افزایش داشته است، گفت: ۲۳ میلیون تن محصول با هشت درصد افزایش در مجتمع های منطقه عسلویه، ۱۳ میلیون تن محصول در مجتمع های منطقه ماهشهر و ۱۱ میلیون تن محصول با ۱۴ درصد افزایش تولید نسبت به مدت مشابه پارسال در واحدهای پتروشیمی واقع در سایر مناطق تولید شده است.

چگنی ادامه داد: ۱۳۰۳ هزار تن خوراک در هشت ماه ۱۴۰۱ به خط لوله اتیلن غرب تزریق شده که این مقدار پارسال ۱۲۹۷ هزار تن بوده است.

وی رفع گلوگاه های تولید، تأمین و توزیع خوراک، مدیریت انرژی و مدیریت آب به منظور توسعه پایدار تولید مجتمع ها، تدوین دستورالعمل ها، استانداردها و بهبود سیستم های مدیریتی، مدیریت اجرایی و نظارت و ارزیابی را از اهم وظایف مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی عنوان کرد.

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: نظارت و ارزیابی بر وضع عملیاتی صنعت پتروشیمی و پیش بینی نیازهای آتی و رفع گلوگاه ها مربوط به زیرساخت و لجستیک (Utility و سرویس های مشترک، مخازن و خطوط لوله، بنادر، حمل ونقل)، همکاری با سازمان ها برای اجرای استانداردها و مقررات ملی و صنعت نفت، تسهیل تعاملات در صنعت پتروشیمی و با حاکمیت، ارزیابی فناوری ها برای توسعه برتر صنعت پتروشیمی، هماهنگی در برنامه ریزی تولید و تعمیرات اساسی مجتمع ها و نظارت بر خدمات و قراردادهای انحصاری نیز، از جمله وظایف مدیریت کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.

چگنی ادامه داد: مدیریت برنامه های تدوین شده، نظارت و کنترل راهبری بنادر، مخازن و خطوط لوله، ایجاد و حمایت نهادها و شبکه ها به منظور برنامه ها و سیاست های شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم از امور اجرایی این مدیریت است.

 

  شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه

آذربایجان شرقی آمادگی کامل برای سوخت رسانی زمستانی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه آذربایجان شرقی از آمادگی کامل این شرکت برای تأمین سوخت زمستانی مصرف کنندگان بخش های خانگی، تجاری، صنعتی و نیروگاهی خبر داد.ناصر راشدی با اشاره به عملکرد مطلوب منطقه آذربایجان شرقی در تأمین و توزیع به موقع فرآورده های نفتی اظهار کرد: با برنامه ریزی و نیازسنجی انجام شده،  سوخت موردنیاز  استان به حد کافی  ذخیره سازی شده  و  این منطقه  برای سوخت رسانی زمستانی به مصرف کنندگان عمده،  نیروگاه ها و مجاری عرضه تا دورافتاده ترین و سخت گذرترین نقاط استان آمادگی کامل دارد. وی تصریح کرد: تأمین سوخت موردنیاز هموطنان، تجلی همت مجموعه خدوم منطقه اعم از مسئولان و کارکنان منطقه، مجاری عرضه سوخت، شرکت های حمل ونقل فرآورده های نفتی و رانندگان ساعی نفتکش است.مدیر منطقه آذربایجان شرقی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی درباره اقدام های انجام شده برای استقرار دولت الکترونیک در سطح منطقه اعلام کرد: با انجام برنامه ریزی و تلاش مدیریت و مسئولان منطقه، توزیع نفت سفید خانوارهای روستایی، همچنین نفت گاز مصرف کنندگان جزء و گاز مایع موردنیاز خانوارهای فاقد گاز طبیعی و صنایع به صورت الکترونیکی عرضه می شود.

 

    مجتمع گاز پارس جنوبی

تزریق بیش از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز به شبکه سراسری

 مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه بیش از140 میلیارد مترمکعب گاز به خط لوله سراسری کشور تزریق شده است.احمدباهوش اظهار کرد: باتوجه به ورود موج سرما به کشور و افزایش مصرف گاز، از مجموع پالایشگاه های سیزده گانه مجتمع گاز پارس جنوبی طی ۱۰ روز نخست دی ماه امسال، بیش از ۵ هزار و ۵۹۶ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری انتقال گاز تزریق شده است.وی با بیان اینکه تولید پایدارگاز درمجتمع گاز پارس جنوبی، گرمابخش منازل هموطنان است، افزود: کارکنان ومتخصصان پالایشگاه های مجتمع پارس جنوبی در گرمای بیش از ۴۵ درجه در ماه های گرم سال همراه با رطوبت و شرجی، عملیات تعمیرات اساسی را با موفقیت تکمیل وپالایشگاه های سیزده گانه پارس جنوبی را برای آرامش و آسایش هموطنان به منظور عبور از روزهای سرد سال آماده کردند.باهوش با اشاره به اینکه مجتمع گاز پارس جنوبی هم اکنون با تأمین بیش از ۷۵ درصد گاز کشور به پایتخت بزرگ تأمین گاز تبدیل شده است، گفت: مجتمع گاز پارس جنوبی باتکیه بر توان، دانش بومی واقدام های شاخص و نوآورانه در حوزه استفاده از اقلام راهبردی وکلیدی ساخت بار اول و شرکت های دانش بنیان میان شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت رتبه برتر را به دست آورده و توانسته است بیش از ۵۰ درصد قطعات و تجهیزات ساخت داخل را در پالایشگاه های سیزده گانه استفاده کند.وی به مقدار تولید گاز پالایشگاه های پارس جنوبی در 9ماه امسال اشاره واظهار کرد: با تلاش، خرد جمعی و کار گروهی متخصصان و کارکنان در پالایشگاه های سیزده گانه، از ابتدای سال تا پایان آذرماه بیش از ۱۴۰ میلیارد مترمکعب گاز به شبکه سراسری کشور تزریق شده است.

 

گام های بلند وزارت نفت برای رفع مشکلات کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی همچنین دربازدید مهدی علی مددی، معاون توسعه مدیریت وسرمایه انسانی وزیرنفت از این مجتمع گفت: بسیارخوشحالیم که مدیران ارشد حوزه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت درجمع کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی حضور یافته اند و برای رفع مسائل و مشکلات این مجتمع بزرگ گام های بلندی برداشته اند.

باهوش افزود: درحوزه مسائل مالیاتی وحداقل کردن مالیات نیروی رسمی ودیگر موارد، اقدام هایی شایسته انجام شده و امیدواریم با همت و تلاش مدیران ارشد حوزه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت این مسیر تداوم داشته باشد.

 

   شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران

خطوط لوله صادراتی دومین شرکت تولیدکننده نفت کشور ایمن سازی شد

رئیس اداره نگهداری و تعمیرات خطوط لوله شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از ایمن سازی خطوط لوله نفت صادراتی این شرکت خبر داد.علیرضا سلیمانی با بیان اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت اصلی تابع مناطق نفت خیز جنوب و دومین تولیدکننده نفت در کشور است، گفت: ایمن سازی خطوط  لوله صنعت نفت و گاز از اولویت های این شرکت است.وی ادامه داد: قرار گرفتن تأسیسات این شرکت در چهار استان و گستردگی خطوط لوله نفت و گاز در مناطق سخت گذر و ایمن سازی این خطوط نیاز به کاری جهادی دارد که خوشبختانه کارکنان نفت گچساران در تمامی عملیات ها موفق بوده اند.رئیس اداره نگهداری و خطوط لوله نفت گچساران تصریح کرد: یکی از نقاط خطرآفرین و حساس منطقه ای بنام دره مرگ است که پروژه ایمن سازی خطوط لوله انتقال ۱۶ و ۶ اینچ از واحد بهره برداری بی بی حکیمه یک به گوره به طول ۳۴ کیلومتر در حال انجام است.خطوط لوله صادراتی دومین شرکت تولیدکننده نفت کشور ایمن سازی شد

رئیس اداره نگهداری و تعمیرات خطوط لوله شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از ایمن سازی خطوط لوله نفت صادراتی این شرکت خبر داد.علیرضا سلیمانی با بیان اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از پنج شرکت اصلی تابع مناطق نفت خیز جنوب و دومین تولیدکننده نفت در کشور است، گفت: ایمن سازی خطوط  لوله صنعت نفت و گاز از اولویت های این شرکت است.وی ادامه داد: قرار گرفتن تأسیسات این شرکت در چهار استان و گستردگی خطوط لوله نفت و گاز در مناطق سخت گذر و ایمن سازی این خطوط نیاز به کاری جهادی دارد که خوشبختانه کارکنان نفت گچساران در تمامی عملیات ها موفق بوده اند.رئیس اداره نگهداری و خطوط لوله نفت گچساران تصریح کرد: یکی از نقاط خطرآفرین و حساس منطقه ای بنام دره مرگ است که پروژه ایمن سازی خطوط لوله انتقال ۱۶ و ۶ اینچ از واحد بهره برداری بی بی حکیمه یک به گوره به طول ۳۴ کیلومتر در حال انجام است.

 

  شرکت صنایع پتروشیمی

خلیج فارس  سامان دهی سرمایه های خرد   در صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اعلام کرد: این شرکت در تلاش برای دریافت مجوز است که ارز غیرمولد مردم را برای توسعه واحدهای پتروشیمی وارد چرخه فعال اقتصادی و تولیدی کشور کند.

عبدالعلی علی عسکری در همایش ارتقای فروش اعتباری محصولات در شرکت های پتروشیمی پلیمری با اشاره به ضرورت ترویج سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: هلدینگ خلیج فارس با سرمایه گسترده، شرکتی متعلق به توده های مردم است و نفع این شرکت به ده ها میلیون نفر می رسد.

وی افزود: سود تجمیعی هلدینگ خلیج فارس در مجمع این شرکت در خردادماه امسال، ۹۵ هزار میلیارد تومان عنوان شد که سود شرکت مادر حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بود و ۴۰ درصد آن برابر با ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان برای تقسیم میان سهامداران اختصاص یافت. این نشان از سامان دهی سرمایه های خرد در صنعت پتروشیمی دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس این شرکت را موتور پرقدرت توسعه صنعت پتروشیمی کشور دانست و ادامه داد: این شرکت ۲۸ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در حال اجرا دارد که شامل ۱۲ پروژه بزرگ، هشت پروژه بین مجتمعی و ۸ پروژه پایین دستی است.علی عسکری با بیان اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به دلیل اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشور از منابع ارزی استفاده نمی کند، تصریح کرد: این شرکت از منابع مالی داخلی به ویژه بانک ها توسعه این صنعت را پیش می برد.وی حرکت به سمت پایین دستی را راهبرد بزرگ هلدینگ خلیج فارس دانست و گفت: خلق ثروت و ارزش در واحدهای پایین دستی است، بنابراین باید به سمت توسعه صنایع پایین دستی حرکت کرد.مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس اظهار امیدواری کرد که این شرکت تا پایان سال ۲۲ میلیون تن فروش خواهد داشت که می تواند خوراک محصولات پایین دستی شود.علی عسکری درباره ترویج تفکر سرمایه گذاری افزود: بانک ها، صندوق توسعه ملی، صندوق تأمین سرمایه حامی سرمایه گذاری پروژه های جدید و توسعه ای هلدینگ خلیج فارس هستند که صندوق تأمین سرمایه این شرکت افتتاح شده تا از طریق این صندوق به احداث طرح های پایین دستی کمک شود.