شرکت نفت فلات قاره ایران

 تجهیز بزرگ ترین ناوگان شناوری به سامانه پایش سوخت

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفت: با نصب سیستم پایش سوخت به صورت آزمایشی روی یکی از شناورهای استیجاری، سامان دهی سوخت مصرفی و آب تحویلی به شناورهای این شرکت برای نخستین بار در صنعت نفت اجرایی شد.

علیرضا مهدی زاده اظهار کرد: با نصب سیستم پایش سوخت به صورت آزمایشی روی یکی از شناورهای استیجاری، افزون بر کنترل بهنگام سوخت مصرفی شناورها و عملکرد آنها از سوء استفاده ها و قاچاق سوخت توسط این شناورها جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: این موضوع افزون بر اندازه گیری مصرف سوخت، امکان مدیریت صحیح راهبری شناورها، سنجش موقعیت و کارکرد عملیاتی آنها را نیز با استفاده از این سامانه میسر و از سوءاستفاده های احتمالی یا قاچاق سوخت جلوگیری خواهد کرد.

 به گفته مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، با توجه به اهمیت آب شیرین تحویلی به شناورها کنترل مقدار آب تحویلی نیز هم زمان با کنترل سوخت در دستور اقدام قرار گرفته است.

مهدی زاده افزود: افزون بر کاهش تعداد شناور به ۶۰ فروند، کنترل و راهبری بهینه آنها به منظور حفظ نیازهای عملیاتی پشتیبانی و ایمنی سازه ها و سکوهای دریایی، خطوط لوله جریانی و پایانه های صادراتی شرکت نفت فلات قاره ایران در دستور کار قرار گرفت.

وی اظهار کرد: با تشکیل کارگروه راهبری شناورها و پیگیری اقدام های مرتبط به صورت تخصصی برای بهینه سازی لجستیک دریایی، ضمن استفاده حداکثری از توان و شناورهای ساخت داخل، کنترل بهینه سوخت مصرفی شناورها که تا سال ها بدون تکلیف و اقدام مؤثر مانده بود، با اقدام های اخیر و استفاده از شرکت های دانش بنیان داخلی برای نخستین بار در سطح شرکت انجام شد و با این اقدام، اندازه گیری بهنگام سوخت مصرفی شناورها با استفاده از سامانه سخت افزاری و نرم افزاری مورد تأیید از مرحله آزمایشی پایان یافت و با تأیید نتایج عملکردی، در همه شناورهای استیجاری پیش از ورود به سرویس اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره گفت: با توجه به اینکه این شرکت به دلیل گستره عملیاتی در خلیج فارس دارای بزرگ ترین ناوگان شناورهای دریایی است، سامان دهی شناورهای عملیاتی و خدماتی به لحاظ ارتباط مستقیم آن با تولید اهمیتی ویژه دارد.

کنترل مقدار سوخت واقعی مصرفی و آب تحویلی به شناورها کمک شایانی به کاهش هزینه های جاری مرتبط با لجستیک دریایی و عملیاتی شرکت خواهد کرد.

 

    شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران

شتاب بخشی به اجرای طرح کهاب در جایگاه ها

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در نشست با سازندگان تجهیزات طرح کهاب، انجمن صنفی جایگاهداران و رئیس هیئت مدیره شرکت های زنجیره ای توزیع گفت: تسریع در اجرای طرح کهاب درجایگاه های عرضه سوخت در دستور کار قرار داد.

فضل الله اکبری افزود: هزینه ها برای اجرای طرح در برخی جایگاه ها پرداخت شده، اما متأسفانه تجهیزات آن در موعد مقرر نصب نشده است که باید هر چه سریع تر اجرایی شود.

وی با تاکید برالزام به اجرای طرح کهاب درجایگاه ها پیش از بهره برداری از آنها افزود: درصورت اجرایی نشدن طرح در وقت مقرر، جریمه هایی در نظر گرفته خواهد شد.

اکبری همچنین با اشاره به این که ساخت تجهیزات طرح کهاب با تأییدیه اداره استاندارد و سازمان محیط زیست ازسوی سازندگان داخلی را در دستور کار قراردارد، اظهار کرد: مساعدت های لازم برای اجرای طرح و ارائه تسهیلات ازسوی شرکت انجام خواهد شد و انتظار می رود شرکت های زنجیره ای توزیع و جایگاهداران نیز برای تسریع در اجرا همکاری های لازم را داشته باشند.

قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به عوامل پر شمار در آلایندگی های محیط زیستی از جمله مصرف بی رویه سوخت اشاره کرد و گفت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به عنوان یک شرکت خدماتی و تأمین کننده سوخت کشور به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت مایع و کاهش آلایندگی ها در اجرای طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی (حدود ۱۵۰ هزار خودرو در کل کشور) موفق عمل کرده است.

 

     شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

بهره برداری از پیشرفته ترین طرح تصفیه  پساب شیمیایی

 پروژه سامان دهی پساب فوق شور  مجتمع پتروشیمی ایلام با استفاده از سیستم «ZLD» برای نخستین بار در ایران افتتاح شد.

این طرح در آیینی با حضور حسن نشان زاده مقدم، معاون برنامه ریزی و توسعه کسب وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس، رشید قانعی، مدیرعامل پترول و سیدغلامحسن گرشاسبی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام به بهره برداری رسید.سیدغلامحسن گرشاسبی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام در این آیین اظهار کرد: نخستین و پیشرفته ترین واحد تصفیه خانه پساب شیمیایی کشور به همت متخصصان داخلی و به منظور حفظ محیط زیست، احترام به حقوق شهروندان و بازیابی صددرصد پساب تولیدی ناشی از فرآیندها و استفاده مجدد در شرکت پتروشیمی ایلام راه اندازی شد.

وی با بیان اینکه این پروژه از یکم شهریور ۱۳۹۹ با ظرفیت ۳۵.۵ مترمکعب بر ساعت آغاز شد، افزود: برای اجرای این طرح ۶ میلیون و ۳۵۰ هزار یورو سرمایه گذاری شده است.مدیرعامل پتروشیمی ایلام، به بحران کم آبی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای پروژه فوق پیشرفته و دانش بنیان پروژه تخلیه مایع صفر (Zero-Liquid Discharge) یا به اختصار ZLD خروجی پساب شرکت پتروشیمی ایلام به صفر می رسد.گرشاسبی یادآور شد: این پروژه یک روش ابداعی و تازه به منظور بازیافت حداکثری پساب های املاح بالای باقی مانده از آب شیرین کن های متداول با بازدهی بسیار بالاست.

 

   شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

افزایش ۵ میلیون مترمکعبی تولید گاز در اوج مصرف زمستانی

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در بازدید میدانی از منطقه آغار و دالان با اشاره به تأکیدهای مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در تولید حداکثری گاز، از افزایش تولید روزانه بیش از ۵ میلیون مترمکعب گاز در این منطقه در اوج مصرف زمستانی خبر داد.

مهدی حیدری در حاشیه بازدید از منطقه عملیاتی آغار و دالان، ضمن ارائه راهکارهای فنی و عملیاتی به مسئولان منطقه گفت: ظرفیت تولید گاز شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس در ناحیه آغار ۲۴ میلیون مترمکعب در روز است که به دلیل ممکن نبودن دریافت گاز از سوی شرکت ملی گاز و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، مقدار تولید واقعی در سقف ۲۰ میلیون مترمکعب در روز متوقف شده بود.

وی افزود: با توجه به نیاز ضروری کشور به تأمین سوخت زمستانی با اطمینان از وجود ظرفیت خالی، پیگیری های لازم را در صدر وزارت نفت برای تولید حداکثری انجام دادیم و با همراهی شرکت ملی گاز و انجام بعضی از اصلاحات، پالایشگاه گاز بید بلند ۲ آماده دریافت این میزان گاز شد.

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به اینکه گاز تولیدی منطقه عملیاتی آغار و دالان با جمع آوری در پالایشگاه گازی فراشبند و پس از عملیات فرآورش و نم زدایی به مبادی مصرف ارسال می شود، گفت: بخش دیگری از دلایل این افزایش تولید، افزایش ظرفیت فرآورشی پالایشگاه گاز فراشبند از ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب طراحی اولیه پالایشگاه به ۴۵ میلیون مترمکعب در روز است.

حیدری تشریح کرد: انجام پنجمین دوره تعمیرات اساسی پنج ساله در تابستان گذشته و اصلاحیه های فرآیندی، از جمله عوامل مهم در تحقق این افزایش ظرفیت بوده است.

وی با اشاره به اینکه مجموع گاز تولیدی منطقه عملیاتی آغار و دالان هم اکنون ۴۵ میلیون مترمکعب است، گفت: با راه اندازی ۶ حلقه چاه توسعه ای در میدان های گازی آغار و دی ، تولید این منطقه در طرح ضربتی تولید، تا یک سال آینده ۷ میلیون مترمکعب دیگر افزایش می یابد.

منطقه عملیاتی آغار و دالان ، یکی از مناطق عملیاتی پنج گانه شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی است که در حوزه جغرافیایی شهرستان های فراشبند، فیروزآباد و قیر و کارزین در استان فارس قرار دارد.

 

   شرکت پتروشیمی زاگرس

نخستین کارخانه تبدیل متانول به اتانول سنتزی ساخته می شود

کارخانه تبدیل متانول به اتانول سنتزی برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور با امضای قرارداد انتقال دانش فنی این طرح بین پتروشیمی زاگرس و شرکت دالیان چین ساخته می شود.

قرارداد انتقال دانش فنی طرح تبدیل متانول پتروشیمی زاگرس به اتانول سنتزی با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تنی بین شرکت های پتروشیمی زاگرس و دالیان چین امضا شد.

متین دیداری، مدیرعامل پتروشیمی زاگرس در آیین امضای قرارداد انتقال دانش فنی طرح تبدیل متانول پتروشیمی زاگرس به اتانول سنتزی گفت: با امضای این قرارداد، نخستین کارخانه ۳۰۰ هزار تنی تبدیل متانول به اتانول سنتزی در کشور طی ۳۶ ماه به بهره برداری می رسد و پتروشیمی زاگرس به منظور تکمیل زنجیره ارزش و حرکت به سمت توسعه، گام بلند و تاریخی تبدیل متانول به اتانول سنتزی برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی کشور را برداشت و با امضای این قرارداد، کشور از واردکننده اتانول سنتزی به صادرکننده این محصول با ارزش تبدیل خواهد شد.

 

   پارک فناوری و نوآوری

 نفت و گاز تمدید فراخوان تأمین نیازهای فناورانه 

پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز به منظور حمایت از تولید دانش بنیان درصنعت نفت، رونق بازار فناوری، همچنین ایجاد رقابت سالم میان شرکت های دانش بنیان و فناور در کشور، فراخوان شناسایی راه کارهای فناورانه و نوآورانه را برای تأمین نیازهای مجموعه آزمایشگاه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تمدید کرد. 

به منظور حمایت از تولید دانش بنیان در صنعت نفت، رونق بازار فناوری، همچنین ایجاد رقابت سالم بین شرکت های دانش بنیان و فناور در کشور، پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز فراخوان شناسایی راهکارهای فناورانه و نوآورانه را به منظور تأمین نیازهای مجموعه آزمایشگاه های شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب تمدید کرد.

 عناوین هشت گانه نیازهای آزمایشگاهی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب شامل طراحی و ساخت دستگاه روباتیک شست وشوی انواع ظروف آزمایشگاهی آلوده به مواد هیدروکربنی و بازیافت حلال­ های صنعتی مصرفی، طراحی و ساخت تکان دهنده (شیکر) آزمایشگاهی، ساخت دستگاه اندازه گیری نرخ واکنش سیال اسیدی با سنگ مخزن، ساخت دستگاه ارزیابی افزایه اسیدی کف ساز تحت دما و فشار، ساخت دستگاه اندازه گیری خودکار نمک در نفت خام، ساخت دستگاه اندازه گیری نقطه شبنم گازهای ترش با رطوبت بالا، ساخت ظروف نمونه گیری تحت فشار، پیستونی و مقاوم در برابر ترکیبات گوگردی و طراحی و ساخت تیوب های دریافت کننده برای دستگاه سانتریفیوژ آنالیز مغزه است.

نیازهای یادشده محدود به آزمایشگاه های شرکت مناطق نفت خیز جنوب نیست، بلکه در بسیاری از مجموعه های صنایع تولید نفت و گاز، پالایشی، پتروشیمی و حتی در صنایع دیگر نیز کاربرد دارند و از این نظر ارائه راهکارهای فناورانه در این فراخوان می تواند زمینه جدیدی را برای توسعه بازار در این صنایع فراهم آورد. در این باره، امکان ثبت نام برای همه شرکت های دانش بنیان و فناور، هسته ها، گروه ها و اشخاص حقیقی صاحب دانش و فناوری در حوزه خدمات آزمایشگاهی با تمرکز بر طراحی و ساخت دستگاه های آزمایشگاهی وجود دارد.