شرحی بر فعالیت ها و تلاش های کارکنان مرکز انتقال نفت نکا

ضرورت نگاه ویژه به مناطق عملیاتی

مشعل  درمطالب عنوان شده درشماره های پیشین به گزارشی از فعالیت های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال اشاره کردیم و درادامه به طور تفصیل به مشقت ها و سختی های کار کارکنان مرکز انتقال نفت ساری پرداختیم. دراین شماره نیز برآنیم تا ضمن بیان گزارش مختصری از فعالیت مرکز انتقال نفت نکا به عنوان یکی دیگر ازمراکزانتقال نفت تحت مدیریت شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت منطقه شمال، نگاهی داشته باشیم به برخی سختی ها و دغدغه های نیروی انسانی این مرکز از زبان رضا فدایی باش(جانشین جعفرابراهیمی، رئیس مرکز انتقال نفت نکا) و برخی همکاران وی دردیگر بخش های این مرکز. دغدغه هایی که بیان آنها کمک خواهد کرد به این که چالش غیرقابل رفعی پیش روی صنعت نفت قرارنگیرد و چرخ های این صنعت بی هیچ مانعی روان بچرخد. مطلب پیش رو، بخش سوم سفربه حوزه عملیاتی شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت منطقه شمال است که از نظرتان می گذرد.

در ادامه سفر خود به منطقه شمال بعد از بازديد از مركز انتقال نفت ساری و گفت وگو با كاركنان اين مركز به سمت مركز انتقال نفت و تاسيسات نکا حركت می کنیم. حدود ساعت 3 بعدازظهر است که وارد شهر نكا می شویم. نكا شهرستاني زيبا و ديدني در استان مازندران است كه از غرب با ساري و از شرق با شهر بهشهر همسايه است. این شهربا وجود داشتن ظرفیت های صنعتی همچون نيروگاه شهيد سليمي، كارخانه كشتي سازي صدرا كارخانه سيمان، شركت نكاچوب و كارخانه فولاد، همچنین شركت حفاري شمال و پايانه نفتي نكا، از جمله شهرهای صنعتی مازندران به شمار می آید. بعد ازحدود یک ساعت طی مسیر، به مركز انتقال نفت نكا كه در 25 كيلومتري شهرستان نكا قرار گرفته مي رسيم، جايي كه پايانه نفتي و نيروگاه نكا نيز در همسايگي آن قرار دارد.

 اولویت ترانزیت نفت از خزر

تجارت نفت و گاز تنها محدود به فروش یا صادرات محصولات و فرآورده های نفتی نیست و دراین میان می توان به شکل بهینه از فرصت های ترانزیت هم بهره جست. دراین میان دریای خزر از این قاعده مستثنی نبوده و ازجمله مسیرهای قابل توجه برای ترانزیت انرژی است. در اصل مرکز انتقال نفت نکا به منظور پایانه برای عملیاتی کردن طرح سوآپ فرآورده های نفتی از کشورهای حاشیه دریای خزر راه اندازی شده است.

جعفرابراهیمی، رئیس مركز انتقال نفت نکا، درمركز حضور نداشت ودرغياب او رضا فدایی باش، کارمند ارشد عملیات با 27 سال سابقه کار در مورد چگونگی کار در مرکز انتقال نفت نکا توضیحاتی داد.

 او عنوان می کند: مرکز نکا در دهه 70 و بیشتر به منظور سوآپ نفت خام و فرآورده از سمت کشورهای حاشیه دریای خزر تاسیس شد. این مرکز به طور متوسط توانایی انتقال تا 100 هزار بشکه فرآورده در روز را دارد. دراین مرکز به طورکلی 38 نفر فعالیت می کنند که از این تعداد 12 نفر نیروی رسمی بهره بردار است و مابقی هم به صورت قراردادی و پیمانکار در بخش های دیگر ازجمله خدمات، مهمانسرا و رستوران فعالیت دارند.

فدایی باش به حساسیت کار درمرکز انتقال نفت نکا اشاره کرده ومی گوید: تاسیسات این مرکز به گونه ای تعبیه شده است که به صورت معکوس یعنی رفت و برگشت عمل می کند؛ به نحوی که هم می توانیم انتقال نفت و فرآورده را انجام دهیم و هم می توانیم محصولات نفتی را از دیگر کشورهای حاشیه خزر وارد کنیم. فدایی باش عنوان می کند: استرس کاری درمرکز انتقال نفت نکا بالاست و متاسفانه هیچ گونه سختی کاری برای کارکنان بهره بردار در نظر گرفته نمی شود و با توجه به نوع حساسیت کاری مرکز، این مسئله ممکن است در آینده بحران زا هم بشود.

او ادامه می دهد: یکی از مهم ترین مزیت های مرکز انتقال نفت نکا، همسایگی با نیروگاه شهید سلیمی است که مجاورت با نیروگاه این امکان را فراهم ساخته تا این مرکز از الکتروموتور به جای توربین استفاده کند. طبیعتا مکان هایی که دسترسی به برق مطمئن به سهولت وجود دارد، به صرفه تر است از الکتروموتور به جای توربین استفاده شود.

در قسمتي ازمجموعه وسيع مركز انتقال نفت نكا آزمايشگاه مجهزی توجهم را جلب مي كند. در حین بازدید از فضای آزمایشگاه از فدایی باش درخصوص این واحد می پرسم و او در پاسخ می گوید: آزمایشگاه مرکز انتقال نفت نکا يكي از پركارترين و در عین حال مجهزترین آزمايشگاه هاي نفت خام شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران است. در اصل سه آزمایشگاه تهران، اصفهان و نکا از جمله مهم ترین آزمایشگاه های موجود در شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به شمار می آید که از اهمیت خاصی نیز برخودار هستند.

فدایی باش می افزاید: هدف آزمايشگاه مركز انتقال نفت نكا، كنترل كيفيت نفت خام ارسالي از پايانه نفتي نكا به پالايشگاه تهران است. درحقیقت باكنترل كيفيت نفت خام و تطبیق آن با استانداردهای موجود به گروه هاي عملياتي خطوط لوله و صنايع مصرف كننده اطمينان خاطر مي دهند و در نتيجه كار انتقال با سهولت انجام مي شود.

 مطالبه نفت کارتی

شنیدن حرف دل کارکنان با این هدف که «راوی امانتداری باشیم درجهت انتقال درست آنها» بخش دیگری از کار بود که بااستقبال رو به شد.

اسماعیل حبیبی تبار، مسئول عملیات مرکز انتقال نفت نکا، دارای مدرک فوق لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعت نفت است. 20 سال فعالیت و کسب تجربه درصنعت نفت کافی است تا از او در مورد دغدغه های کارکنان این مرکز پرس وجو کنم.

او  نقدهایی  به نحوه عملکرد مراکز بهداشت و درمان تحت پوشش وزارت نفت دارد و می گوید: خدمات این مراکز تنهامحدود به یکسری از اقدام های پزشکی ابتدایی است و برای موارد تخصصی تر باید به دیگر بیمارستان های غیر تحت پوشش وزارت نفت مراجعه کنیم که هزینه آنهاهم بالاست. ازجمله ارائه خدمات دندانپزشکی که غالب پزشکان بامراکز تحت پوشش نفت قرارداد ندارند، از این رو باید هزینه بالایی برای دریافت این نوع از خدمات بپردازیم.

او در ادامه به هزینه کمک رفاهی نفت که با عنوان «نفت کارت» از آن یاد می شود هم اشاره و تصریح می کند: مبلغ دریافتی کارکنان رسمی ستادی از قبل نفت کارت ها بیش ازچهارمیلیون تومان است، اما برای کارکنان منطقه شمال، نصف این مبلغ در نظر گرفته شده است.

وی بابیان این که تاکنون پاسخ قانع کننده ای بابت این نوع نادیده گرفتن ها برای دریافت هزینه های رفاهی از سوی مسئولان شنیده نشده است، ادامه می دهد: منطقی نیست که کارکنان منطقه شمال با داشتن 2 وعده غذایی (ناهار وشام) آن هم باکیفیتی بسیارمعمولی، از دریافت کامل مبلغ کمک هزینه رفاهی(نفت کارت)که حق مسلم آنان است، محروم باشند.

 انگیزه کاری، ضرورتی مهم

مسعودعسگری، دیگرکارمند عملیات مرکز انتقال نفت نکا، نیز در این گپ وگفت صمیمانه با ما همراه می شود و به پاره ای از مشکلات و دغدغه های کاری این مرکز اشاره می کند.

 اوکه کارشناس ارشد مکانیک است و 16سال سابقه فعالیت در نفت را دارد. به مانند دیگرکارکنان شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت منطقه شمال از وضع کاری و معیشتی کارکنان منطقه گلایه مند است و می گوید: با وجود این وظیفه شناسی وحساسیت بالای کار دو مولفه ای است که کارکنان این مجموعه در سرلوحه کار خود قرار داده اند.

عسگری می افزاید: کارکردن نیاز به انگیزه بالا دارد و به نظرمی آید درحق برخی کارکنان مناطق عملیاتی به عدالت رفتار نمی شود،  بارها مسائل ومشکلات به عناوین مختلف به گوش مدیران ومسئولان مجموعه رسیده که امیدواریم مورد نظر قرار گیرد و برای حل آن اقداماتی انجام شود.

این کارمند عملیات درمرکز انتقال نفت نکا همچون دیگر همکارانش در بخش های دیگر این مرکز، حرف هایی را زدندکه برگرفته از دل بود و احساسشان این بود که مسئولان نیز درحد بضاعت و چارچوب سازمانی، پاسخی عملی به این حرف های شاید چندبار تکرار شده بدهند.

قدرمسلم آنکه جسارت و شجاعت خانواده صنعت نفت با وجود تمام محدودیت ها و فشارهای موجود، مثال زدنی است. هرچند این دست از نوشتارها تنها می تواند گوشه ای ازسختی ها وفداکاری های این قشر از زحمتکشان جامعه را به رشته تحریر درآورد وتمام دغدغه ها و چالش ها در این نوشتارها نمی گنجد و به قولی«درخانه اگرکس است، یک حرف بس است».