وی فضای کم آزمایشگاه را یکی از مشکلات برمی شمارد و می گوید: در آزمایشگاه هر یک از بخش ها متفاوت است و نمونه گیری در ظرف های مشابه گرفته می شود از اینرو استاندارد آن باید رعایت شود اما به دلیل فضای کمی که در اختیار است، دستگاه ها نزدیک به هم قرار گرفته اند؛ در حالی که ساختمان این آزمایشگاه دو طبقه است و یک طبقه آن در اختیار واحدی قرار گرفته است که هیچ ارتباطی با فعالیت های آزمایشگاهی ندارد.

 عضویت سه هزار و 300 خانوار

از قدیمی ترین پالایشگاه کشور بیرون می آیم، عقربه های ساعت 2 بعد از ظهر را نشان می دهد. با توجه به فصل سفر(پائیز) هوا در این ساعت تنها آزار دهنده نیست بلکه مطبوع هم هست.

خودرو پالایشگاه آماده است؛این بار مقصد امور باشگاه های پالایشگاه آبادان است، جایی که افزون بر کارکنان به خانواده های آنها نیز خدمات مختلفی مثل غذا، استفاده از آمفی تئاتر، سینما و . . . ارائه می دهد. پالایشگاه آبادان سه باشگاه به نام های نفت، اروند و گلستان دارد که سه هزار و 200 خانوار در آنها عضو هستند.

برای مصاحبه باشگاه نفت را انتخاب می کنم زیرا به لحاظ مساحت رستوران بزرگتر و فضای باشگاهی بیشتری را در اختیار خانواده ها قرار می دهد، یک هزار و 180 نفر در این باشگاه عضو هستند و روزانه افزون بر یک هزار و 200 پرس غذا طبخ و ارائه می شود وحسین مولایی، مدیریت آن را به عهده دارد.

مولایی درمورد فعالیت های این باشگاه می گوید: به اعضای باشگاه متشکل ازکارکنان پالایشگاه، شرکت های تابعه وخانواده های آنها روزانه از یکشنبه تا پنجشنبه، وعده غذایی شام و روزهای جمعه نیز وعده غذایی ناهار ارائه می شود. این خدمات هم به صورت حضوری در سالن غذاخوری و هم به شکل بیرون بر است.

به گفته او، دراین باشگاه، امکان برگزاری مراسم هایی مانندجشن عروسی فرزندان کارکنان پالایشگاه و شرکت های تابعه، همچنین میهمانی ها و جلسات وجود دارد. برای اردوهای راهیان نور نیز خدمات ارائه ناهار و شام به صورت بسته بندی در نظر گرفته شده است.

وی می گوید: سینمای این باشگاه نیز پیش تر فعال بود اما به دلیل عدم استقبال و افزایش هزینه ها، هم اکنون تعطیل است.

مولایی یکی دیگر از فعالیت های باشگاه نفت را ارائه خدمات به تیم های ورزشی پالایشگاه آبادان بیان می کند و ادامه می دهد: تیم های بسکتبال و فوتسال خانم ها و آقایان، همچنین تیم فوتبال صنعت نفت آبادان از خدمات خدامات غذایی باشگاه استفاده می کنند.

او می افزاید: پالایشگاه آبادان سعی کرده تمام خدمات را دوباره احیا کند و فضاهای خوبی در اختیار کارکنان و خانواده های آنها می گذارد. از سوی دیگر برنامه های رفاهی جانبی نیز دارد. مثلا در هر سه باشگاه، نمایشگاه های صنایع دستی، کتاب، جُنگ های تفریحی (با همکاری میان مدیریت عملیات غیر صنعتی، امور ورزش و خدمات اجتماعی و خدمات عمومی و اقامه نماز) برگزار می کند.

بخش دیگری از فعالیت های باشگاه ها به مسئولیت های اجتماعی باز می گردد و همیشه کمک رسان شهر بوده است. زمانی که درشهر مراسم با بزرگداشتی برگزار شود از خدمات باشگاه های نفت استفاده می کنند. این باشگاه ها به 64 اداره اصلی و زیر مجموعه در ارگان های فرا منطقه ای خدمات ارائه می دهد.

به گفته مولایی، مسئولیت های اجتماعی زیادی بر دوش پالایشگاه وبه تبع آن باشگاه های آن است. برای مثال در زمان حادثه متروپل، روزانه پنج هزار پرس غذا تهیه می شود و زمان سیل سه سال پیش، نیز تجهیزات زیادی به نقاط سیل زده ارسال و درکمک رسانی به روستاها مشارکت داشتیم.

در زمینه پیاده روی اربعین نیز پالایشگاه آبادان موکب خودش را دارد و به صورت ویژه در این مناسبت حضور داشته و تهیه غذا از 20 روز قبل اربعین آغاز و یک هفته بعد از بازگشت زائران نیز ادامه دارد. اگر حادثه غیر مترقبه ای رخ دهد، این پالایشگاه آبادان است که به صورت یک نگاه بزرگ در منطقه، حضوری فعال دارد.

 مدیر باشگاه های پالایشگاه نفت آبادان درباره باشگاه گلستان نیز با بیان این که کارکرد هر سه باشگاه پالایشگاه یکی است، این نکته را اضافه می کند که در این باشگاه به لحاظ ظرفیت و فضای بزرگ تر آن، مراسم هایی در سطح ملی برگزار می شود و ادامه می دهد: باشگاه های نفت دربخش خدمت رسانی به کارکنان و خانواده های آنها و خدمت رسانی به شهر نقش مهمی دارند وهمسو با مسئولیت اجتماعی است.  مولایی می گوید: قیمت غذا 20 درصد هزینه واقعی آن است و مابقی هزینه را پالایشگاه به منظور سرویس دهی و خدمات رسانی به اعضا و شرکت های تابعه و شهر پرداخت می کند.  او با بیان اینکه روزانه افزون بر سه هزار و 500 پرس در سه باشگاه غذا ارائه می شود، ادامه می دهد: این باشگاه ها به بخش های مختلف صنعت نفت از جمله بهداشت و درمان، پتروشیمی، خطوط لوله و مخابرات، نیز خدمت رسانی می کنند و این نیزیکی دیگر از دیگر از فعالیت های حوزه مسئولیت های اجتماعی است.

 کمبود نیروی انسانی

مولایی در سه باشگاه پالایشگاه آبادان 53 نفر فعالیت می کنند که این تعداد نسبت به سه و هزار 500 پرس روزانه بسیار کم است. با توجه به میانگین استاندارد جهانی برای هر 25 پرس باید یک نفر نیرو داشته باشد. این به آن معناست که برای 500 پرس غذا نیاز به 20 نفر نیرو است. اکنون درباشگاه نفت برای طبخ یک هزار و 200 پرس غذا باید 40 نفر در آشپزخانه حضور داشته باشند و اکنون 8 نیروی فعال در آشپزخانه و 4 نیروی فعال در سالن هستند.

درآشپزخانه های باشگاه های نفت نیز مانند دیگر رستوران ها سیستم سرآشپز و کمک آشپز در نظر گرفته شده ، ضمن آنکه با توجه به فصل های سال نوع غذاها نیز تغییر می کند و سعی بر آن است غذاهای سنتی و فست فودی در کنار هم سرو شود. اکنون 40 نوع غذا در مجموع خوراک و غذاهای چلویی طبخ و توزیع می شود.

9 ماه از سال هوا در این منطقه به حدی گرم است که نیروهای درون پالایشگاه و کارکنان عملیاتی شرایط سختی دارند و تمام تلاش خدمات اجتماعی و عمومی بر این است که به لحاظ روحی و روانی شرایط مناسبی را فراهم کند تا کارکنان روز بعد پر قدرت کار خود را شروع کنند.

 پایش کیفیت مواد غذایی

بعد از شنیدن صحبت های مولایی به سمت آشپزخانه می روم، هنگام ورود بوی ضخم گوشت به مشامم می خورد و نشان از آن دارد که یکی از غذاهای روز کوبیده است. در کنار کارکنان آشپزخانه یک نیروی ناظر برای پایش بهداشتی طبخ غذا از ساعت 14 تا 22 حضور دارد. یکی از آنها مهوش مزارعی، کارشناس بهداشت باشگاه نفت است که از اول تیر 1400به کار مشغول شده است، او روزانه پایش مواد پروتئینی باشگاه را قبل طبخ غذا از نظر کیفیت، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و غیره بررسی می کند و بعد مجوز استفاده از آن را می دهد. سنجش کیفیت بردوش کارشناس بهداشت و کمیت نیز بامسئولیت باشگاه نفت است. او نیز همانند دیگر همکاران خود کمبود نیرو در آشپزخانه را یکی از مشکلات بیان می کند.

 طبخ روزانه 1500 پرس غذا

در ادامه با سرآشپز باشگاه نفت صحبت می کنم، او محسن سوسنگرد است که 10 سال است به عنوان سرآشپز در باشگاه نفت فعالیت می کند. او می گوید: در طول خدمت خود از سوی اداره خدمات اجتماعی دوره های اچ اس ای و آشپزی را گذرانده ام. سال به سال به تعداد آمارهای طبخ غذا افزوده می شود و بزرگ ترین مشکل ما کمبود نیروست؛ سال گذشته 500 پرس غذا و اکنون به یک هزار و 500 پرس رسیده است، اما خبری از افزایش تعداد نفرات نیست.

 پاسخگویی با روی گشاده

در پایان راه با نادیا نعیم زاده، مسئول پذیرش باشگاه نفت که از او به عنوان یکی از خوش اخلاق ترین نیروها یاد می کنند، همراه می شوم.

وی می گوید: در این بخش افزون بر ثبت سفارش اینترنتی، سه کیوسک نوبت دهی نیز برای مراجعه کنندگان حضوری و آنهایی که از شرکت های تابعه هستند در نظر گرفته شده است، اما از این تعداد تنها یک کیوسک درست است. به همین دلیل مسئول پذیرش به صورت سیستمی این کار را انجام می دهد.

نعیم زاده که از سال 1395 مشغول به کار شده است. می گوید: روزانه با تعداد زیادی از مراجعه کنندگان روبه رو هستیم و آنها را در پذیرش وگرفتن غذا کمک می کنیم؛ باوجود این حجم کار تلاش می شود با رویی گشاده، پاسخگوی مراجعه کنندگان باشیم

وی می افزاید: اگر سیستم های ثبت سفارش مشکلی نداشته باشد، پذیرش راحت تر انجام می شود، برخی مراجعه کنندگان کارکنان پالایشگاه و برخی دیگر نیز ازشرکت های تابعه هستند.

 سخن پایانی

پالایشگاه آبادان، با قدمت عمر بیش از 110 ساله خود ارائه دهنده خدمات بسیاری است که در این گزارش شاید تنها به بخشی هایی از اشاره شد که بی شک بیان کننده همه خدمات از سوی مدیران و کارکنان آن نیست.

آنها وقت وبی وقت، روزهای تعطیل و ایام نوروز، درگرمای طاقت فرسای تابستان با دمای 50 درجه و . . . برای دستیابی به اهداف و آبادانی کشور فعالیت می کنند و بی توجه حتی به کم وکاستی که به بخشی هایی از آن اشاره شد، در مسیر خوداتکایی کشورگام بر می دارند.