خجسته مهر، فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی را یکی از پروژه های راهبردی شرکت ملی نفت ایران برشمرد و گفت: ۲ توربوکمپرسور ایرانی از سوی شرکت اودی سی در حال طراحی است که ۶۷ درصد پیشرفت داشته است. مطالعات مفهومی و پایلوت تمام شده و مطالعات مهندسی و پایه نیز تا دی ماه تمام می شود و در حال انتخاب مشاور برای EPC فاز پایلوت هستیم  که ان شاءالله تا اردیبهشت و خرداد سال آینده، کل فاز پایلوت تکمیل خواهد شد. برنامه ما این است که با اتکا به توان داخل کار انجام شود؛ اگرچه با شرکت گسپروم روسیه نیز تفاهمی در این زمینه داریم و آنها در حال مطالعه طرح هستند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد میدان آزادگان نیز توضیح داد: مهم ترین اقدامی که در سال گذشته انجام دادیم، این بود که ۲۷ حلقه چاه جدید را وارد مدار تولید کنیم و برای این منظور ۷۰ درصد ناوگان حفاری را در بزرگ ترین میدان مشترک افزایش دادیم، یعنی ۷ دکل را به ۱۲ دکل تبدیل کردیم و تولید را از ۸۷ هزار بشکه در روز به ۱۱۵ هزار بشکه رساندیم و ۱۳۲ حلقه چاه تحویل شرکت اروندان دادیم. خجسته مهر افزود: در میدان های آزادگان شمالی و جنوبی، فعالیت های ازدیاد برداشت از جمله گس لیفت در حال انجام است و در همین حال، انعقاد یک تفاهمنامه برای توسعه یکپارچه آزادگان را با موفقیت سپری کردیم؛ موضوعی که شاید آن روزها کسی باور نمی کرد؛ اما خوشبختانه شرکت تشکیل شده و در حال حاضر ۱۶ هزار میلیارد تومان (همت) آورده دارد و اگر وزیر نفت مجوز بدهد، شرکت دشت آزادگان اروند تا دو هفته آینده به صورت رسمی کار خود را آغاز خواهد کرد. وی درباره طرح خط لوله انتقال نفت گوره – جاسک گفت: در تکمیل این خط که طی دوره گذشته نواقصی داشت، پیشرفت خوبی داشته ایم. در بخش خشکی با گستره های متعدد کار 100 درصد به اتمام رسیده و با وارد شدن گوی شناور جدید و ساخت دو گوی شناور در خرمشهر ان شاء الله تا پایان سال این خط تکمیل می شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مورد قراردادهای این شرکت توضیح داد: حدود ۵.۷ میلیارد دلار قراردادهای این شرکت است که در دولت سیزدهم یا تنفیذ و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شده است. توسعه میدان چنگوله را نیز بتازگی شروع کرده ایم و یادآوران هم با ۴ میلیارد دلار آغاز شده است. میدان های آبان و پایدار غرب نیز کارشان در حال انجام است و میدان بلال هم عملیات اجرایی آن برای نخستین بار آغاز شده است. توسعه میدان اسفندیار در هیأت مدیره مصوب شده و میدان فرزاد بی را نیز با مپنا قرارداد بسته ایم و به طور کلی، تمام میدان های مشترک تعیین تکلیف شده اند، ضمن آنکه برای توسعه دو میدان مستقل هم قرارداد بسته ایم که شامل شادگان و کوپال می شود. در مجموع برای ۲۵ میدان نفتی و گازی با اعتبار ۷۷ میلیارد دلار تفاهمنامه داشته ایم که ۴۰ میلیارد دلار آن به تفاهم با گس پروم روسیه مربوط می شود.

 سوخت رسانی پایدار و تولید مستمر، مهم ترین اهداف شرکت های پالایشی است

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی  نیز در همایش مدیران ارشد صنعت نفت گفت: در شرایط فعلی، توجه همه شرکت های پالایشی باید به سوخت رسانی، استمرار تولید و جلوگیری از توقف ناخواسته تولید باشد تا بتوانیم مصرف جهش یافته را در این دوران گذار پشت سر بگذاریم. وی به برخی چالش های این شرکت اشاره و تصریح کرد: این شرکت، یک شرکت کارمزدی بود و عملاَ منابعی در اختیار نداشت. تبصره ۱۴ را نیز باید تأمین می کرد و از طرفی با توجه به افزایش سنواتی کارمزد، تبصره ۱۴ دیگر کارایی لازم را نداشت.

سالاری با بیان اینکه نظام شرکت ملی پالایش و پخش باید از نظام کارمزدی به سمت نظام توسعه ای حرکت کند، گفت: در نظام توسعه ای، ضرورت دارد که در برنامه هفتم توسعه و بودجه، اصلاحی در ساختار ریل گذاری ایجاد شود.  وی تصریح کرد: وضعیت مجوزهایی که در سال های گذشته صادر شده بود، از شرایطی جامع و یکسان برخوردار نبود.وقتی تولید پایدار دریک مجموعه اتفاق می افتد، طبعاً مواردی همچون زیرساخت، انتقال و ذخیره سازی باید پیش بینی شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش ادامه داد: با توجه به هدف گذاری که در این مجموعه انجام شده، باید ظرفیت ذخیره سازی را به ۱۶ میلیارد لیتر در روز افزایش دهیم و مسیر انتقال و توزیع نیز مدیریت شود. ما پالایشگاه ساخته ایم؛ اما خوراک، انتقال و ذخیره سازی سوخت دیده نشده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان اینکه برای همه مجموعه ها طرح های توسعه ای پیش بینی شده است، تصریح کرد: امسال دو طرح در حوزه پالایش و پخش به بهره برداری رسیده، در پالایشگاه اصفهان ۱۵ میلیون لیتر به تولید گازوییل یورو 5 افزوده شده و در پالایشگاه آبادان هم فاز دوم به بهره برداری رسیده و در پایان سال نیز در پالایشگاه شیراز طرح هایی خواهیم داشت.

 برگزاری مزایده کاهش فلرینگ سایت های یک و ۲ پارس جنوبی

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران هم در این مراسم، از برگزاری مزایده برای کاهش گازهای مشعل در سایت های یک و ۲ پارس جنوبی خبر داد و گفت: تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ظرفیت پالایش و نم زدایی گاز کشور یک میلیارد و31 میلیون مترمکعب در روز بود که با آمدن گاز فاز ۱۴ به مدار، این میزان به یک میلیارد و ۵۹ میلیون مترمکعب در روز رسید. وی با بیان اینکه در سال قبل از دولت سیزدهم ۳۸ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال داشتیم که این میزان به ۳۸ هزار و ۲۵۱ هزار کیلومتر افزایش یافته است، افزود: در دوره قبل، یکهزار و ۲۲۱ شهر و ۳۵ هزار و ۵۷۵ روستا گازرسانی شده بود و در سال اول دولت سیزدهم ۶ شهر اضافه شد و هم اکنون۳۶ هزار و ۳۶۵ روستا از نعمت گاز برخوردار شده اند. وی افزود: تعداد توربوکمپرسورهای انتقال گاز تا شهریور ۱۴۰۰ برابر با ۳۲۶ دستگاه بود که این عدد در شهریور ۱۴۰۱ به ۳۳۷ رسید. در دوره قبل ۲۹.۵ میلیون واحد تحت پوشش گازرسانی بودند که این عدد به بیش از ۳۰ میلیون واحد رسید. مشترکان نیز از ۲۶ میلیون به ۲۶.۶ میلیون رسیده اند و در مجموع ۷۵ درصد انرژی کشور به واسطه گازرسانی تأمین می شود، همچنین شبکه گازرسانی شهری و روستایی به بیش از ۴۲۰ هزار کیلومتر رسیده است. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: برداشت از منابع در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۸۸ میلیارد مترمکعب بوده که در سال ۱۴۰۱ ان شاءالله به ۳۰۵ میلیارد مترمکعب برسیم. پیش بینی می شود، با توسعه های جدید در پارس جنوبی و میدان های مستقل، برداشت به ۳۱۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۲ برسد.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره طرح های انتقال گاز تصریح کرد: خطوط بهره برداری شده حدوداً ۳۸ هزار کیلومتر بود که با طرح های در دست اجرا شامل ۱۴ طرح عمده که از سوی شرکت مهندسی توسعه گاز در دست اقدام است، این میزان تا پایان امسال به ۳۸ هزار و۹۵۲ کیلومتر می رسد. چگنی درباره دستگاه های توربوکمپرسور نیز گفت: برای تقویت فشار در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۲۶ دستگاه داشتیم که به ۳۳۷ در سال ۱۴۰۱ رسیدیم و در سال ۱۴۰۲ به ۳۴۸ دستگاه خواهیم رسید.وی در تشریح بهره مندی مشترکان از نعمت گاز گفت: درصد بهره مندی خانوارهای شهری تا پایان سال گذشته ۹۸.۴ درصد بود که تا پایان امسال به ۹۸.۷ درصد و تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۹۹ درصد می رسد.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به بهره مندی خانوارهای روستایی اشاره کرد و افزود: ۳۷ هزار و ۸۶۸ روستا تا پایان امسال از گاز بهره مند می شوند و بهره مندی خانوار روستایی که ۸۵.۶ بود، به ۸۵.۷ درصد و تا سال ۱۴۰۲ به ۸۸.۱ درصد می رسد.

 کاتالیست های ایرانی با موفقیت در روسیه استفاده شد

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در همایش مدیران ارشد صنعت نفت با اشاره به مذاکراتی که از فروردین امسال با هیأت های روس برای صادرات کاتالیست ایرانی به روسیه انجام شده است، اعلام کرد: یک تن کاتالیست ایرانی با موفقیت در مجتمع های پتروشیمی روسیه در حال استفاده است و شرکت های روسیه سفارش های جدیدی برای خرید کاتالیست ثبت کرده اند. شاهمیرزایی با بیان اینکه ۷۰ مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه ۹۰ میلیون تن در حال فعالیت است و فروش نهایی محصولات نیز به حدود ۲۵ میلیارد دلار می رسد، تصریح کرد: صادرات محصولات مجتمع های پتروشیمی، سالانه، حدود 26  میلیون تن بوده و ۱۰ میلیون تن هم به بازارهای داخلی عرضه شده است، ضمن اینکه شاهد تحقق ۱۳۳ درصدی ارزآوری در این بخش بوده ایم. وی با تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی تصریح کرد: ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی ایران مربوط به بخش پتروشیمی است، ضمن اینکه سهم ۲۸ درصدی از صادرات محصولات پتروشیمی منطقه را در اختیار داریم، از این رو راهبرد کلان ما طراحی چرخه کامل صنعت پتروشیمی در کشور است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه در افق برنامه هفتم توسعه، روزانه حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه تقاضای خوراک در بخش پتروشیمی خواهیم داشت، گفت: از آنجا که بخش قابل توجهی از صنعت پتروشیمی ما بر اساس پایه خوراک گاز توسعه یافته اند، در فصل زمستان با مشکلاتی در این بخش روبه رو هستیم و همه باید به ما کمک کنند. شاهمیرزایی افزود: همه اینها در شرایطی است که ما پارسال حدود ۱۵ میلیارد دلار آورده ارزی در بخش پتروشیمی داشتیم که نزدیک به ۱۲ میلیارد دلار آن در شرایطی به نیما واریز شد که دولت سیزدهم خزانه خالی را تحویل گرفته بود.

 فراخوان جذب نیروهای تازه در صنعت نفت

در همایش مدیران ارشد صنعت نفت،مهدی علی مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت نیز با اشاره به ساماندهی نیروهای پیمانکاری و مدت موقت، احیای جذب فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت و بازنشسته شدن ۱۷ هزار نیرو تا سال ۱۴۰۸ گفت: تا پایان آذر امسال با هماهنگی سازمان سنجش و آموزش کشور، آزمون استخدامی برای جذب سه هزار و ۳۰۰ نفر در صنعت نفت برگزار می شود. علی مددی با بیان اینکه سال ۱۳۹۲حدود ۷۰ هزار نیروی غیررسمی پیمانکاری داشتیم  که این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۱۲۰ هزار نیروی پیمانکاری رسید، گفت:همه اینها در حالی رخ داد که اعلام شده بود هیچ جذبی نداریم، از این رو لازم است در حوزه نیروهای غیررسمی (پیمانکاری) به صورت جدی وارد عمل شویم. وی با اشاره به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پیمانکاری افزود: پیش از این، سامانه ساپنا برای پیمانکاران تعریف شده بود و اکنون به دنبال آن هستیم که این سامانه را به سامانه حقوق و دستمزد متصل و نظام جبران خدمات نیروهای پیمانکاری را درست کنیم. علی مددی درباره برنامه ریزی برای فراخوان عمومی جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه های تخصصی صنعت نفت گفت: 17 هزار نیروی صنعت نفت تا سال ۱۴۰۸، بازنشسته می شوند، بنابراین از هم اکنون به فکر جذب نیروهای متخصص در این زمینه هستیم. با اقدام های انجام شده تقاضای جذب ۵ هزار و ۸۵ نفر را ارائه کرده ایم که سازمان اداری و استخدامی با جذب ۳ هزار و ۳۰۰ نفر موافقت کرده و تا پایان این ماه(آذرماه) برنامه برگزاری آزمون استخدامی را با هماهنگی سازمان سنجش خواهیم داشت. معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت با اشاره به بازنگری ابلاغیه تعدیل مدرک تحصیلی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ تعدیل مدرک متوقف شده بود که با تعیین تکلیف آنها نزدیک به ۷ هزار تعدیل مدرک را در این مدت انجام دادیم.وی با اشاره به بازطراحی ساماندهی نیروهای پیمانکاری و تأمین نیازسنجی آنها گفت: باید سونامی ورود نیروی انسانی غیررسمی (پیمانکاری) را در صنعت نفت مهار کنیم، اگر این کار را انجام ندهیم، با مشکلات فراوانی روبه رو خواهیم شد.

 ۱۴هزار نامه و مکاتبه میان وزارت نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی

همچنین در این همایش، شجاع الدین بازرگانی، معاون وزیر نفت در امور حقوقی و مجلس گفت: در ۱۶ ماه اخیر بین وزارت نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حدود ۱۴ هزار نامه و مکاتبه انجام شده که از نظر کمّی نسبت به دولت های گذشته افزایشی قابل توجه را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه از آغاز به کار دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس   بیش از ۲۱۴ پرسش از  وزیر نفت مطرح کرده اند، گفت: از این تعداد پرسش، بیش از ۱۰۴مورد با حضور مدیران ارشد صنعت نفت در کمیسیون ها و ارائه توضیح و قانع شدن نمایندگان، پس گرفته شده است. بازرگانی با اشاره به هشت بازدید نمایندگان کمیسیون های انرژی، اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس در ۱۶ ماه اخیر از تأسیسات نفت و گاز کشور اظهار کرد:مجلس همواره با توجه به دیدگاه ها و رویکردهای متنوع و متکثر در خود، جریانی سیال داشته که تلاش کرده ایم به همه دیدگاه های نمایندگان مجلس، با احترام توجه کنیم.

 تحقق ۱۴۱ درصدی تأمین منابع قانونی بودجه ۱۴۰۰

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزیر نفت هم تحقق ۱۴۱ درصدی تأمین منابع قانونی بودجه ۱۴۰۰ از محل صادرات نفت و فراورده های نفتی را مهم ترین دستاورد پارسال در دولت سیزدهم برشمرد و اعلام کرد: عملکرد ۱۱۷ درصدی واریز ارز به صندوق هدفمندی یارانه ها با افزایشی قابل توجه نسبت به ۶ ماه نخست ۱۴۰۰ از دیگر دستاوردهای پارسال وزارت نفت بوده است.وی نبود تنوع در منابع تأمین انرژی کشور و اتکای کامل به سوخت فسیلی، ناترازی تولید و تقاضای گاز و فراورده های نفتی، افت فشار و تولید در میدان های نفتی و گازی، عدم پیشرفت مناسب در طرح های پتروپالایشگاهی و تکمیل زنجیره ارزش افزوده، قدمت بالای تأسیسات نفت و گاز و بدهی شرکت ملی نفت ایران به بانک ها و صندوق توسعه ملی و نبود امکان بازپرداخت تسهیلات گرفته شده را از جمله چالش های موجود در صنعت نفت کشور اعلام کرد. وی امضای ۸ قرارداد سرمایه گذاری به ارزش ۹.۳ میلیارد دلار با شرکت های داخلی و خارجی، انعقاد ۷۰ میلیارد دلار تفاهمنامه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، رشد ۴۰ درصدی حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی از طریق انعقاد قراردادهای جدید نفتی، اخذ مصوبه شورای اقتصاد با سرمایه گذاری ۳.۶ میلیارد دلار برای طرح های موجود در شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با هدف افزایش تولید ۱۴۵ میلیون مترمکعبی، انعقاد مشارکت نامه توسعه یکپارچه توسعه میدان آزادگان با سرمایه گذاری ۷ میلیارددلاری، کاهش ۳۰ درصدی گازهای مشعل برخی پالایشگاه های کشور، صدور مجوز برای احداث طرح های پتروپالایشگاهی جدید به ظرفیت ۱.۴۹ میلیون بشکه، انعقاد مشارکت نامه ۱۸ میلیارد دلاری ساخت پتروپالایشگاه های شهید سلیمانی و مکران مروارید و انعقاد قرارداد و عملیات اجرایی پالایشگاه فراسرزمینی به ظرفیت ۱۴۰هزار بشکه در کشور ونزوئلا را از مهم ترین برنامه ها و دستاوردهای دولت سیزدهم در صنعت نفت دانست.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی با بیان اینکه همه باید برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، تمام تلاش خود را در صنعت نفت به کار بگیریم، افزود: بهره برداری از پالایشگاه نفت فوق سنگین در قشم به ظرفیت ۳۵هزار بشکه، بهره برداری از واحد شیرین سازی و بنزین سازی پالایشگاه لاوان به ظرفیت روزانه ۱.۱میلیون لیتر، دستیابی به ظرفیت ۹۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۰ و افزایش آن به ۹۵ میلیون تن تا پایان امسال، افزایش تولید پارس جنوبی به روزانه ۷۰۵ میلیون مترمکعب، مدیریت ناترازی ۲۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در سال گذشته که امسال این ناترازی بیشتر از پارسال خواهد بود، بخش دیگری از دستاوردها و برنامه های وزارت نفت در دولت سیزدهم است.

وی با اشاره به رویه مثبت دیپلماسی انرژی در وزارت نفت دولت سیزدهم اظهار کرد: امضای تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری و برنامه ریزی برای سوآپ گاز با روسیه و امضای چند قرارداد و توسعه میدان های نفتی و گازی به ارزش ۴.۴ میلیارد دلار، رشد ۴۴ درصدی صادرات گاز به عراق در ۶ ماهه نخست امسال، امضای تمدید قرارداد تهاتر گاز با برق تا تابستان ۱۴۰۹ با کشور ارمنستان، اجرایی شدن عملیات پالایش فراسرزمینی به ظرفیت  روزانه ۱۴۰ هزار بشکه در ونزوئلا و نیز امضای چهار تفاهمنامه و دو قرارداد با کشورهای آمریکای لاتین در حوزه نفت و گاز از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در بخش دیپلماسی انرژی در سال گذشته بوده است.

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی تصریح کرد: وزارت نفت در سالی که گذشت، در حوزه شرکت های دانش بنیان و فناوری های روز، دستاوردهایی همچون ساخت بار نخست مته مدل BOCK BIT، مته ۲۶ اینچ، تجهیزات اندازه گیری در حفاری و سرچاهی و تولید کاتالیست مورد نیاز پالایشگاه های آبادان و شازند با هدف صرفه جویی حداقل ۲۰۰ میلیون دلار در سال به دست شرکت های داخلی و تصویب آیین نامه تولید دانش بنیان و اشتغال در صنعت نفت در هیأت وزیران داشته است.

 خبرهای امیدبخش در صنعت نفت را باید به گوش مردم رساند

علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت هم در این همایش گفت: در کشوری که به اذعان همه کارشناسان، با شدیدترین هجمه های رسانه ای و روانی روبه روست و مردم روزانه زیر بمباران اخبار بد هستند و هر خبری به صورت یک فاجعه به آنها نمایانده می شود، خبر اتفاقات امیدبخش در این صنعت را به گوش مردم برسانیم؛ زیرا مردم به خبر امیدبخش نیاز دارند، بنابراین امید را نباید از مردم دریغ کرد. وی افزود: متأسفانه در چند سال گذشته به دلایل مختلف از جمله حضور برخی مدیران سیاسی و... در مدیریت های ارشد صنعت نفت، پویایی و برخورد فعال با مسائل مهم صنعت از سوی مدیران و کارکنان کاهش یافته است؛ اما انتظار می رود با استقرار تیمی فنی و متخصص از بدنه صنعت نفت در مدیریت های ارشد این صنعت که مراحل رشد را پله به پله از پایین ترین درجات طی کرده اند، انفعال از بدنه صنعت جدا شود و حس مسؤولیت پذیری حداکثری به ساختار بازگردد. مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت تصریح کرد: راهکار ما برای رسیدن به این اهداف، این نیست که فقط بنشینیم و انتظار بکشیم؛ بلکه در گام نخست، وزیر نفت بتازگی نظام جامع توسعه مدیریت صنعت نفت را برای نهادینه سازی شایسته سالاری ابلاغ کرد. این ابلاغ مسیر و نقشه راه حرکت مدیران از پایین ترین تا بالاترین سطوح سازمان را مشخص کرده است. فروزنده ادامه داد: در گام دوم نیز برای این منظور ما به کمک بدنه کارشناسی و نهادهای پژوهشی خود صنعت نفت سامانه ای را برای پایش مدیران طراحی کرده ایم که بر اساس شاخص های مشخصی، این مسائل را ارزیابی می کنند. پایان بخش همایش ارشد مدیران ارشد صنعت نفت، تجلیل از مدیران بخش های مختلف این صنعت و اهدای لوح سپاس به آنها بود و به پاس احترام، از شماری از مدیران تلاشگر در عرصه های مختلف قدردانی شد.