فعالیت های وزارت نفت در همایش مدیران ارشد تشریح شد

پرونده درخشان صنعت نفت

  مشعل    قدردانی از تلاش مدیران و کارکنان در هر دستگاه و سازمانی، پیش برنده، انگیزه ساز و عاملی برای افزایش بهره وری  در مدیران و کارکنان آن دستگاه یا سازمان است. پنجشنبه، 17 آذر 1401هم برای صنعت نفت و هم برای مدیران و کارکنان این وزارتخانه روزی خاص بود؛روزی که با برگزاری «همایش مدیران ارشد صنعت نفت» به شایستگی های مدیران این وزارتخانه که با تلاش و حمیت کارکنان مجموعه خود، پیش برنده اهداف صنعت نفت هستند،پاسخ داده شد. در این گردهمایی بزرگ که به نوعی همه بخش های صنعت نفت، متولی برگزاری آن بودند، جواد اوجی حضور یافت و از تلاش خستگی ناپذیر مدیران و کارکنان بخش های مختلف این صنعت اعم از شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تشکر و قدردانی کرد. آنچه می خوانید، گزارش چکیده ای است از این همایش بزرگ.

پنجشنبه 17آذرماه، پژوهشگاه صنعت نفت ایران با برگزاری «همایش مدیران ارشد صنعت نفت»، میزبان جواد اوجی، وزیر نفت و مدیران ارشد این وزارتخانه بود.

در این نشست، محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران؛ جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران؛ مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران؛ هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی؛ شجاع الدین بازرگانی، معاون امور حقوقی و مجلس؛ مهدی علی مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گزارش هایی از حوزه های کاری خود ارائه کردند و وزیر نفت هم با دقت به آنها گوش داد؛ اما صحبت های جواد اوجی به عنوان سکاندار اصلی وزارت نفت در ادامه این گزارش ها، محوری ترین بخش آن بود. به این دلیل که در سخنانش هم قدردانی از جمع مدیران و کارکنانی که او را در مسیری پرفراز و نشیب همراهی کرده اند، شنیده شد وهم جمع بندی بود از آنچه تاکنون در وزارت نفت گذشته است.

وزیر نفت ضمن تسلیت به مناسبت چهلمین روز شهادت تعدادی از هموطنان در حادثه تروریستی مقبره شاهچراغ شیراز و همچنین درگذشت رستم قاسمی، وزیر پیشین نفت و راه وشهرسازی و آرزوی غفران الهی برای آنها، با تشکر از همه معاونان، مدیران و کارکنان صنعت نفت و تلاش خستگی ناپذیر آنها در16ماه اخیر گفت: به لطف خداوند طی این 16ماه، دستاوردهای بزرگی در صنعت نفت داشته ایم و امیدوارم از خود،  پرونده درخشانی در این صنعت عظیم به جای بگذاریم.

  وزیر نفت با بیان اینکه این صنعت، هیچگاه مانند امروز در شرایط سخت تحریم نبوده است، گفت: حتی در زمانی که ترامپ صنعت نفت ایران را تحریم کرد، تعدادی از شرکت های اروپایی با ایران همکاری می کردند؛ اما اکنون با شدیدترین و سخت ترین تحریم ها روبه رو هستیم و حتی زمانی که دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم، براساس مکاتباتی که در دولت قبل انجام شده بود، پیش بینی افت شدید فروش نفت نیز مطرح بود.

وی افزود: در روزهای پایانی دولت دوازدهم، بعضی مشتریان همیشگی هم روی نفت فوق سنگین مالیات گذاشتند که باعث شد به محض آغاز به کار دولت سیزدهم، شاهد کاهش روزانه قابل ملاحظه ای در فروش نفت فوق سنگین باشیم، بنابراین وصول درآمدهای ارزی ما به پایین ترین حد خود رسیده بود.

وزیر نفت با اشاره به افزایش صادرات گاز طی پارسال گفت: در بخش صادرات گاز نیز طی هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال، شاهد افزایش ۱۵ درصدی بودیم.

اوجی از افزایش قابل ملاحظه درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات، گاز طبیعی و محصولات پتروشیمی در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.

وی مهم ترین دغدغه امروز صنعت نفت را ناترازی تولید و تقاضای گاز در فصل سرما اعلام  و اظهار کرد: با وجود همه چالش ها و مشکلات، نباید اجازه دهیم که در بحث پایداری امنیت انرژی و سوخت زمستانی نیروگاه ها و صنایع، برای مردم مشکلی به وجود بیاید، از این رو در شرایط کنونی، رسالت سنگینی بر دوش من و شما در بخش تولید و توزیع قرار دارد.

   تصویب تعرفه تازه مشترکان پرمصرف گاز 

وزیر نفت در بخشی دیگر، با اشاره به تصویب تعرفه تازه مشترکان پرمصرف گاز در هیأت دولت اظهار کرد: این تصمیم کلیدی می تواند  طی فصل زمستان، کمک زیادی به ما در مدیریت مصرف کند.

وی محورهای اصلی کاری کنونی مدیران وزارت نفت را شامل تأمین منابع درآمدی کشور، مدیریت ناترازی تولید و تقاضا در بخش گاز، توجه به نیروی انسانی، توسعه زنجیره ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی و تداوم سرمایه گذاری در میدان های نفت و گاز برای جلوگیری از افت تولید دانست و افزود: اگر در این صنعت، سرمایه گذاری تداوم نداشته باشد، در آینده باید شاهد واردات گاز و فراورده های نفتی به کشور باشیم.

 تولید صیانتی روزانه ۵ میلیون بشکه نفت تحقق یافتنی است

وزیر نفت با اشاره به ذخایر ۱۰۰ میلیارد بشکه ای قابل برداشت روسیه و تولید روزانه بیش از ۸ میلیون بشکه ای این کشور گفت: با توجه به منابع نفتی کشور، ما هم براحتی می توانیم با سرمایه گذاری لازم، حداقل ۵ میلیون بشکه به صورت صیانتی تولید داشته باشیم.

اوجی با اشاره به بررسی و ممیزی همه پروژه های موجود در صنعت نفت طی روزهای آغازین دولت سیزدهم با همکاری معاونت برنامه ریزی وزارت نفت تصریح کرد: بنا بر بررسی ها، طی هشت سال آینده برای تکمیل پروژه ها در چهار شرکت اصلی وزارت نفت، به ۲۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

وی با تأکید بر اینکه در 16ماه اخیر من و همکارانم تلاش کرده ایم از حداکثر توان سرمایه داخلی برای تأمین منابع مالی صنعت نفت استفاده کنیم، اظهار کرد: تا به امروز بیش از ۲۰ میلیارد دلار قرارداد و ۸۰ میلیارد دلار تفاهمنامه با شرکت های داخلی و خارجی سرمایه گذار و بانک ها همچون مشارکت نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان امضا شده است. وزیر نفت با اشاره به وجود ۴۸ پروژه نیمه تمام در چهار شرکت اصلی وزارت نفت به ارزش ۱۳ میلیارد دلار و تأکید بر اینکه اطلاع رسانی از تسریع در ساخت پروژه های نیمه تمام صنعت نفت کشور می تواند میان مردم امیدآفرین باشد، گفت: بر اساس اولویت بندی تلاش می شود هرچه زودتر این طرح ها به مرحله بهره برداری برسند.

اوجی با اشاره به فعالیت های جدی در حوزه دیپلماسی انرژی، بویژه حوزه گاز در روزهای نخست آغاز به کار دولت سیزدهم افزود: خوشبختانه با رایزنی های پرشمار توانستیم یخ های موجود در روابط با کشورهای همسایه بویژه ترکمنستان را آب کنیم. با برنامه ریزی های صورت گرفته، در همان ماه های نخست سوآپ گاز آغاز شد، ضمن آنکه تاکنون نیمی از بدهکاری گازی سنگین به ترکمنستان (به یادگار مانده از دولت گذشته) نیز پرداخت شده است. وی با اشاره به دستاوردها در زمینه بازاریابی و فروش نفت در امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت گفت: الحمدالله در ۱۶ ماه اخیر توانسته ایم به اندازه بشکه های صادرشده نفت پولش را دریافت کنیم و در این مدت از نظر حجمی و ارزشی در صادرات نفت خام و فراورده های نفتی افزایش داشته ایم. وزیر نفت با تأکید بر اینکه اجرای پروژه های مسؤولیت اجتماعی برای صنعت نفت آثار معنوی، فرهنگی و اجتماعی زیادی دربر خواهد داشت، اظهار کرد: حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان در این زمینه طی دوران فعالیت دولت سیزدهم پروژه تعریف شده است.

اوجی به ناملایمات و نامهربانی ها در حوزه منابع انسانی در دولت گذشته هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی16ماه اخیر اقدام های زیادی برای بهبود معیشت، رفاه و حقوق و دستمزد در این حوزه انجام شده  و امروز وضع سرمایه های انسانی در صنعت نفت در مقایسه با گذشته بهتر شده؛ گرچه در این زمینه هرچه تلاش کنیم، باز هم کم است.

وی با تأکید بر اینکه در دولت گذشته، سرمایه انسانی صنعت نفت را رها کرده بودند، تصریح کرد: در گذشته با جلوگیری از نقل وانتقال نیروها، ندادن رتبه ها و سمت های سازمانی، برگزار نکردن آزمون های استخدامی و فریز کردن سمت های سازمانی، سرمایه انسانی صنعت نفت را بی انگیزه کرده بودند؛ اما به لطف خداوند و همت مدیران صنعت نفت و با مجموعه اقدام های انجام شده، هم اکنون رضایت مندی زیادی میان نیروی انسانی صنعت نفت ایجاد شده است. وزیر نفت با بیان اینکه بنده تعصب و حمیت زیادی نسبت به سرمایه انسانی صنعت نفت دارم و همه جا از حق همکاران خود دفاع کرده ام، تأکید کرد: برای روشن کردن ذهن مدیران دیگر سازمان ها و نهادهای دولتی درباره زحمات سرمایه انسانی صنعت نفت، نیاز به کمک مدیران ارشد صنعت نفت داریم؛ زیرا مدیران در استان های کشور با بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسؤولان دولتی در ارتباط هستند و می توانند گوشه ای از تلاش سرمایه انسانی صنعت نفت را برای آنان بازگو کنند.

اوجی ابراز امیدواری کرد که با توجه به مذاکرات با سازمان ها و نهادهای ذی ربط، مسأله مالیات کارکنان صنعت نفت حل شود.

وی با تأکید بر اینکه مدیران صنعت نفت باید دغدغه تأمین سوخت زمستانی را داشته باشند، گفت: امروز با توجه به ناترازی تولید و تقاضای گاز، ناچار به استفاده از سوخت مایع در نیروگاه های خارج از بافت شهری هستیم. مدیران استانی باید با مدیریت سبد سوخت در استان خود به پایداری امنیت انرژی در کشور و استان خود کمک کنند.

 شرکت دشت آزادگان اروند برای توسعه آزادگان کار خود را آغاز می کند

محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در این مراسم از آغاز به کار شرکت دشت آزادگان اروند برای توسعه یکپارچه میدان آزادگان در آینده نزدیک خبر داد.

خجسته مهر درباره دستاوردهای شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم تصریح کرد: یکی از دستاوردهای این بخش از وزارت نفت طی ۶ ماهه اول فعالیت دولت، افزایش یک میلیون بشکه ای ظرفیت تولید و رسیدن به ظرفیت تولید قبل از تحریم ها بود که هزینه ۵۰۰ میلیون دلاری را دربر داشت.

وی در تشریح اقدام های انجام شده برای این افزایش ظرفیت گفت: این سرمایه گذاری، رشد ۶۰ درصدی متراژ حفاری در این دوره را در پی داشت و موفق به افزایش ۸۰ درصدی سرعت حفاری شدیم، به طوری که سرعت حفاری از ۱۰.۵ متر در روز به ۱۸.۲ متر در روز رسیده و از ۱۴۷هزار متر حفاری در سال ۹۹ به ۲۳۵ هزار متر در سال ۱۴۰۰ رسیده ایم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، درباره تولید گاز در دولت سیزدهم نیز اذعان کرد: از یک سال گذشته تاکنون ۳۳۶ میلیارد مترمکعب گاز برای مردم ایران استحصال کرده ایم، یعنی روزانه بالغ بر یک میلیارد مترمکعب. خجسته مهر به ناترازی منفی ۲۵۰ میلیون مترمکعبی تولید و مصرف روزانه گاز در آغاز دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: با این حال در همان شرایط به حداکثر رکورد تولید از میدان مشترک پارس جنوبی یعنی ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز رسیدیم و روزانه بالغ بر ۲۳۰ میلیون مترمکعب گاز از شرکت نفت مناطق مرکزی و ۴۰ میلیون مترمکعب از شرکت های نفت خیز جنوب و فلات قاره محقق شده است.

 افزایش درآمدها و سرمایه گذاری ها در دولت سیزدهم

وی به تحقق درآمدهای شرکت ملی نفت ایران مربوط به تبصره های ۱ تا ۱۴ قانون بودجه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پس از ۱۲سال برای اولین بار سوآپ فراورده های نفتی محقق شد. در این مدت صادرات نفت و میعانات گازی افزایش یافت و موفق شدیم ناوگان صادرات نفت و میعانات گازی را افزایش دهیم و در همین حال، وصول درآمدها رشد چشمگیر داشت و به دو برابر رسید. خجسته مهر از مذاکرات فشرده با شرکت های بین المللی در دولت سیزدهم یاد کرد و افزود: متمایزترین آنها، تفاهمنامه ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت های روس بود، ضمن آنکه فعالیت های گسترده ای در دعاوی بین المللی داشتیم. وی درباره فاز ۱۳ پارس جنوبی اظهار کرد: کار این فاز از سال ۹۴ معطل مانده بود و ۷۰ حلقه چاه را در دست حفاری داریم که ۳۵ حلقه جدید است و ۳۵ حلقه نیز باید تکمیل شود، همچنین اسیدکاری ۴۰۰ حلقه چاه را آغاز کرده ایم که ۱۴ مورد آن با موفقیت انجام شده است.