گفت وگو با جوان ترین رئیس امور خدمات اجتماعی صنعت گاز ایران

هر روز کارم یک خاطره است

عنوان جوان ترین رئیس خدمات رفاهی و اجتماعی صنعت گاز را با خود یدک می کشد و طی سال های گذشته با حضور در مناطق عملیاتی توانسته است اندوخته های گرانبهایی کسب کند که این تجربیات در پیشرفت شغلی اش تاثیر بسزایی داشته است. احسان مشهدی، متولد سال 60 در مشهد و دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت است.

وی که متاهل و دارای یک فرزند دختر 7 ساله است، می گوید: از سال 83 به عنوان نیروی غیررسمی در امور مالی منطقه 4 عملیات انتقال گاز ایران مشغول به کار شدم. تجربه و دانش همکاران باسابقه آن زمان، به عنوان اندوخته ای گرانبها همواره در پیشرفت شغلی من نقشی بسزا داشت و با تغییرات ساختاری در شرکت انتقال گاز ایران و تشکیل مناطق جدید (7، 9 و 10)، از ابتدای شروع فعالیت منطقه 9 به ساری منتقل شدم. شاید در نگاه اول تغییرات و جابه جایی از مشهد به ساری آن هم در شروع زندگی مشترک سخت باشد؛ اما یکی از بهترین دوران زندگی و کاری ام در همین ایام رقم خورد. 

رئیس خدمات رفاهی و اجتماعی منطقه 4 عملیات انتقال گاز ایران می افزاید: برای کمتر کسی پیش می آید که در راه اندازی یک سیستم مالی و اداری قرار بگیرد؛ اما من این شانس را داشتم كه در کنار دوستان منطقه 9 این تجربه را کسب کنم. فضای بسیار صمیمی، همراه با همکارانی جوان و مستعد را می توان از بهترین ویژگی های منطقه 9 دانست. هنوز هم بعد از چند سال، ارتباطات عمیق خود با همکاران منطقه 9 را حفظ کرده ام و به این موضوع افتخار می کنم، بنابراین از این فرصت استفاده کرده و از مهندس صفرعلی جمال ليوانی، مدیر اسبق و بازنشسته منطقه 9 و سایر دوستان و همکاران تشکر و قدردانی می کنم. وی که در واحدهای مختلف امور مالی، حسابداری خزانه، اسناد و پيمان ها، کالا و بودجه و کنترل هزینه ها در منطقه 9 فعالیت کرده است، می گوید: از دی سال 92 دوباره به منطقه 4 منتقل شدم و در سمت های مسوول خدمات اجتماعی و رفاهی و ورزش و همچنین رئیس مستغلات حضور یافتم و هم اکنون به عنوان رئیس خدمات اجتماعی و رفاهی مشغول به کار هستم.

 بازگشت به منطقه 4 و ثبت اقداماتی ماندگار

مشهدی در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی بعد از حضورتان در  واحد اجتماعی و رفاهی صورت گرفته و  آیا حضور در امور رفاهی نیاز به ویژگی های خاصی دارد؟ می گوید: از ابتدای حضورم در منطقه 4، رسته شغلی ام از امور مالی به امور اداری تغییر کرد. از سال 92 که در واحد اجتماعی و رفاهی مشغول به کار شدم، تمرکز اصلی ام را بر ایجاد زیرساخت های بیشتر ورزشی در ستاد و مراكز منطقه قرار دادم. همزمان با مشاور کارشناس ورزشی، سالن بدنسازی منطقه را تکمیل و راه اندازی کردیم. اقداماتی در زمینه ایمن سازی سالن چندمنظوره داخل مجتمع انجام شد، همچنین سالن های تنیس روی میز، تیراندازی و سالن ورزشي بانوان منطقه را تکمیل و راه اندازی کردیم. در حوزه تجهيز امكانات ورزشي در مراكز بهره برداري و ايستگاه هاي تقويت فشار گاز نيز اقدامات قابل توجهي صورت گرفته است. در حوزه ورزش طی چند سال اخیر اقدامات ارزنده ای با حمایت مدیریت منطقه و رئیس منابع انسانی انجام شده که به نظرم گام بلندی در مسیر ارتقای سطح سلامت و ورزش همگانی به شمار می رود. در حوزه تبادلات و پیگیری گسترش تسهیلات رفاهی نیز در حد توان و پتانسیل منطقه گام های مهمی برداشته شده است. پيشنهاد برگزاري مسابقات جام صنعت نفت شركت هاي تابعه در مشهد نيز در بالا بردن تعاملات شركت ها، استفاده از ظرفيت هاي ساير ادارات تابعه و بالا بردن مشاركت خانواده ها در ورزش نقش مهمي داشته است.

 تکنیک هایی برای ارتباطات فراگیر

به گفته رئیس خدمات اجتماعی و رفاهی منطقه 4 عملیات انتقال گاز ایران، معتقدم یکی از مهم ترین ویژگی های مرتبط با این سمت و حوزه ارتباطات، داشتن روابط عمومی بالا و مهارت هاي روانشناسي است که با توجه به گستردگي حوزه فعاليت، تنوع در كار و بالا بودن آمار زیرمجموعه، مهارت هاي مديريتي، ارتباطي و روانشناختي برای فعالیت در این واحد ضروري است. وی می افزاید: با توجه به گسترش و تنوع فعالیت های این شغل باید علاوه بر داشتن روحیه کاری بالا و تلاش مضاعف، تکنیک های رهبری و ارتباطی، آموزش و یادگیری قوانین و مقررات داخلی صنعت، مقررات مالیاتی، تامین اجتماعی، قانون کار و ... نیز مورد توجه قرار بگیرد.

 توجه به سرمایه های نیروی انسانی، بزرگ ترین تجربه کاری

مشهدی، بزرگ ترین تجربه کاری خود را توجه به سرمایه های نیروی انسانی در هر سازمان عنوان می کند و می گوید: لزوم حفظ و نگهداشت، ایجاد فضای کاری مطلوب، توجه به برقراری ارتباط موثر با کارکنان همواره می تواند تجربه ای با ارزش در هر سازماني باشد. در يك كلام، وظيفه واحد خدمات اجتماعي و رفاهي، ايجاد فضایی مناسب به منظور برقراری توازن مسوولانه در كار و زندگي كاركنان است.وی می افزاید: خاطره کاری بسیار زیاد است؛ اما به جرائت می توانم بگویم که برای هر روزی که در منطقه 9 حضور داشته ام، می توانم یک کتاب، خاطره بنویسم.

پدری از جنس صنعت نفت

رئیس خدمات اجتماعی و رفاهی منطقه 4 عملیات انتقال گاز ایران می گوید: سال 87 ازدواج کردم و سال 94 نیز صاحب یک فرزند دختر به اسم نیلوفر شدم. دخترم با وجود سن کم، علاقه زیادی به ورزش دارد که این موضوع، بسیار برای من دلگرم کننده است. در حال حاضر نیز در رشته های پایه مثل ژیمناستیک و اسکیت شروع به فعالیت کرده است.

وی که پدرش بازنشسته صنعت نفت است، می‎افزاید: عشق و علاقه اصلی من به این منطقه و شرکت انتقال گاز، مدیون تلاش ها و خدمات ارزنده پیشکسوتان این عرصه مثل پدرم است و دوست دارم دخترم هم مانند من وارد این صنعت شود.

 افزایش انگیزه کارکنان با انتصاب جوانان

وی در پاسخ به این پرسش که به عنوان جوان ترین رئیس امور خدمات رفاهی و اجتماعی چه حسی دارید؟ آیا این موضوع باعث ایجاد انگیزه در میان دیگر جوانان منطقه شده است؟ می گوید: خدمت رسانی به همكاران پرتلاش صنعت نفت، هميشه باعث افتخار بنده بوده و است. با تغيير نگرش و فرايند محوری فعالیت های سازمان، منطقه 4 در چند سال اخير شاهد انتصاب همكاران جوان تر بوده که این موضوع باعث افزایش انگیزه و تلاش سایر کارکنان خواهد بود. جامعه امروز به نشاط و انگیزه در میان جوان ها نیاز دارد و تاریخ به ما ثابت کرده که جامعه، هیچگاه از اعتماد به جوان ها ضرر ندیده است. شور و نشاط و انگیزه ای که در جوانان امروز شاهد هستیم، قطعا موتور محرکی برای ارتقای جامعه فردا خواهد بود. جا دارد از مدير و رئيس منابع انسانی منطقه كه به بنده اعتماد كردند، تشكر و قدردانی کنم.

مشهدی که در یک خانواده ورزشکار به دنیا آمده است، تصریح می کند: پدرم از پیشکسوتان و ورزشکاران رشته کشتی صنعت نفت و همیشه پيگير مسابقات شرکت گاز بود. علاقه من هم به ورزش مربوط به دوران کودکی می شود؛ چراکه همیشه همراه پدرم به ورزشگاه و سالن های ورزشی می رفتم. هرچند هیچ وقت ورزشکار حرفه ای نبودم؛ اما به صورت جدی، ورزش در برنامه زندگی ام قرار داشته است. از دوران دبستان همیشه عضو تیم های دوومیدانی مدارس و نواحی آموزش و پرورش بودم. ورزش را با دوومیدانی شروع کردم؛ اما بعد به دلایل علاقه ای که به فوتبال داشتم، جذب این رشته شدم؛ هرچند اخبار و رکوردهای دوومیدانی را هم دنبال می کنم.

 کسب عنوان برترین ورزشکار دوومیدانی مشهد

وی می افزاید: در دوران دانشگاه به عنوان ورزشکار برتر رشته دوومیدانی مشهد در ماده دو صحرانوردی به مسابقات كشوری اعزام شدم که همیشه این رقابت ها برایم یک تجربه عالی قلمداد می شود. حضور در جمع ورزشکاران نخبه و عنوان دار کشور، افتخار بزرگی بود که هیچ وقت فراموش نمی کنم؛ اما در رشته فوتبال و فوتسال در تیم های مختلفي در سطوح سوپر لیگ استان، دانشگاه و المپیادهای ورزشی شرکت ملی گاز شركت كردم. عنوان های زیادی هم در اين مدت به دست آوردم که مهم ترین آنها، قهرمانی در مسابقات دانشگاه های مشهد،  قهرمانی در مسابقات ليگ استان، مقام اول، دوم و سوم در المپیادهای ورزشی شرکت ملی گاز ایران و ... بوده است. علاوه بر اين رشته ها در رشته های  كوهنوردی، تنيس روی ميز، دوچرخه سواری، شنا و موتورسواری كوهستان نيز فعاليت می كنم.

مشهدی می گوید: فعالیت ورزشی، هم هنر و هم فرهنگی قلمداد می شود. حضور در طبیعت، کوهنوردی و شرکت در فعالیت های مربوط به حفظ و نگهداشت محیط زیست را خیلی دوست دارم. 2 سال گذشته با همکاران منطقه و با همکاری پارک ملی گلستان به منظور تلاش در حفظ کمربند سبز پارک ملی، با گروه دوچرخه سواری این مسیر را از دشت شاد تا ایستگاه تقویت فشار دشت رکاب زدیم که خدا را شکر بازتاب خوبی در رسانه ها و بالا بردن سطح فرهنگ مردم منطقه داشت.

 همدلی خانواده و قدردانی از تلاش های همسر

رئیس خدمات اجتماعی و رفاهی منطقه 4 عملیات انتقال گاز ایران می گوید: هر خانواده موفق، نیازمند همدلی ارکان اصلی خانواده یعنی پدر و مادر است. حضور با فکر آسوده در محل کار، نیازمند تلاشی است که همسرم در محیط خانه انجام می دهد. بنابراین از تلاش های بی شائبه ایشان کمال تشکر و قدردانی را دارم. همچنین از شما و همكاران پرتلاشتان که این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید، تشکر می کنم. در پايان شعری از حكيم ابوالقاسم فردوسی را تقديم نگاه تمامی همکاران خانواده بزرگ صنعت نفت می کنم.

ز روز گذر كردن انديشه كن                  پرستيدن دادگر پيشه كن

بترس از خدا و ميازار كس                    ره رستگاري همين است و بس

 

تاسیس آموزشگاه و تدریس تخصصی زبان

فاطمه حسینی، همسر آقای احسان مشهدی و دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی است.

وی می گوید: از 10سالگی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز و از 18 سالگی به صورت تخصصی تدریس زبان را در سطوح مختلف شروع کردم. سال 92 به عنوان مؤسس و مدیر آموزشگاه زبان، فعالیتم را در عرصه زبان گسترش دادم.

حسینی می افزاید: در خانواده تحصیلکرده، ورزشکار و ورزش دوست به دنیا آمدم.  پدرم از ورزشکاران بنام و نام آشنا در رشته فوتبال خراسان بود و همواره از کودکی بنده را به فعالیت ورزشی تشویق می کرد. از این رو از سنین پایین در رشته های شنا و آمادگی جسمانی فعالیت می کردم. در دوره هایی به دلیل انتقالی همسرم از مشهد به ساری و تحصیل در مقطع ارشد، کمی از ورزش فاصله گرفتم؛ اما همیشه دغدغه من شروع مجدد فعالیت های ورزشی بوده است. از آنجا که کار در حوزه آموزش نیز همواره یک فعالیت فرهنگی محسوب می شود، ارتباط با زبان آموزان در سنین مختلف و فرهنگ های مختلف، باعث ارتقا و رشد شخصیت فرهنگی من شده است.

 استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی، مهم ترین دغدغه من است

وی یکی از مهم ترین دغدغه هایش در حوزه فرهنگ و آموزش را استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به زبان آموزان عنوان می کند. حسینی می گوید: در کنار لذت بخش بودن خدمات رسانی به همکاران و خانواده هایشان در حوزه  خدمات اجتماعی و رفاهی، باید گفت که هر سمتی دارای چالش های خاص خود است و سمت رئیس خدمات اجتماعی و رفاهی  بنا به شرایط و مقتضيات زمان نیز از این  چالش های خاص مستثنا نیست، قاعدتا با توجه به حجم و حساسیت کار، وظیفه بنده به عنوان عضوی از خانواده صنعت نفت، همراهی و تلاش در ایجاد احساس آرامش برای همسرم بوده و خواهد بود.