معرفی دو کتاب در حوزه حقوقی صنعت نفت

دو کتاب «مجموعه قوانین و مقررات حاکم بر معاملات و مناقصات صنعت نفت» و «مجموعه قراردادهای همسان در صنعت نفت» در زمینه امور حقوقی و مقررات عمومی کشور تدوین و منتشر شد.

اکبر هاشم زاده ، کارشناس ارشد سیاستگذاری و نظارت بر تامین کالا وزارت نفت و نویسنده این کتاب ها درباره لزوم تدوین این دو کتاب به خبرنگار «مشعل» گفت: از سال 88 که به عنوان کارشناس حقوقی وارد وزارت نفت شدم، دریافتم که وزارت نفت افزون بر تبعیت از مقررات عمومی کشور، دارای تعداد زیادی مقررات اختصاصی است که بسیاری از آنها به درستی و کامل ارائه نشده اند؛ از این رو از سال 94 کار تدوین و جمع آوری مقررات را شروع کردم.وی افزود: در سال 98 کتاب «مجموعه قوانین و مقررات حاکم بر معاملات و مناقصات صنعت نفت» به چاپ اول و در سال های 99 ، 1400 و 1401 با ویرایش مجدد به چاپ رسید، ضمن آنکه برای سال های بعد هم امکان ویرایش با توجه به تغییرات قوانین وجود دارد.

کتاب «مجموعه قوانین و مقررات حاکم بر معاملات و مناقصات صنعت نفت» در 8 فصل تهیه شده است که هفت فصل آن به مقررات اختصاصی صنعت نفت می پردازد و فصل هشتم آن مربوط به مقررات عمومی کشور است. هاشم زاده که این کتاب ها را با هزینه و تلاش شخصی تدوین کرده و به چاپ رسانده است، گفت: در این مسیر حمایتی از مجموعه صنعت نفت نداشتم، اما با توجه به نیاز این صنعت به دانش حقوقی، تلاش کردم آنها را تدوین کنم.

کارشناس ارشد سیاستگذاری و نظارت بر تامین کالا وزارت نفت همچنین به تهیه کتاب «مجموعه قراردادهای همسان در صنعت نفت» به عنوان کتاب دوم حقوقی خود اشاره کرد و گفت: این کتاب در سال 99 به چاپ اول رسید و در سال1401 چاپ دوم آن منتشر شده است.

او مطالعه این کتاب ها را کاربردی خواند که می تواند در حوزه های حقوقی صنعت نفت مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 دانشگاه صنعت نفت

امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

دانشگاه صنعت نفت و سازمان حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ارائه آموزش های مربوط به کارکنان غیررسمی صنعت نفت تفاهم نامه همکاری امضا کردند. در این تفاهم نامه مقرر شد آموزش های مربوط به کارکنان غیررسمی صنعت نفت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی که متولی آن سازمان یادشده است، از سوی دانشگاه صنعت نفت انجام شود.

این تفاهم نامه به منظور همکاری مشترک در ارائه آموزش های مربوط به کارکنان غیررسمی صنعت نفت، روز شنبه(۱۲ آذر) با حضور کریم سلحشور، رئیس دانشگاه، سید مهدی میررکنی، معاون آموزش های حرفه ای و آزاد دانشگاه، صادق صفارزاده، رئیس دانشکده نفت محمودآباد و رضا کرمی، رئیس سازمان حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفتر ریاست دانشگاه صنعت نفت امضا شد.

 

   شرکت گاز استان گیلان

افزایش ۲۶ درصدی گاز تحویلی به نیروگاه ها

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان از افزایش ۲۶ درصدی گاز تحویلی به نیروگاه های این استان در آبان ماه امسال نسبت به زمان مشابه سال ۱۴۰۰ خبر داد.

عیسی جمال نیکویی با بیان این که مصرف گاز گیلان در آبان ماه امسال با 5 درصد افزایش به ۶۵۶ میلیون مترمکعب رسید، افزود: این مهم به دلیل افزایش حجم گاز تحویلی به نیروگاه های استان است.

وی اظهار کرد: نیروگاه های استان گیلان دراین بازه زمانی ۲۵۲ میلیون مترمکعب گاز مصرف کرده اند که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۶ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان با اشاره به مصرف گاز در بخش خانگی اظهار کرد: با وجود جذب حدود ۴۰ هزار مشترک جدید در سال ۱۴۰۰مصرف گاز در حوزه خانگی با ۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه پارسال، به ۲۷۲ میلیون مترمکعب رسید که از مدیریت بهینه مصرف از سوی مشترکان گاز طبیعی دراستان گیلان حکایت دارد.

جمال نیکویی، مدیریت مصرف از سوی مشترکان خانگی گاز را مهم خواند و افزود: صرفه جویی و مدیریت مصرف از سوی مشترکان گاز خانگی سبب شد که حجم بیشتری از گاز ورودی به استان گیلان به بخش نیروگاهی تحویل شود.

وی همچنین ازمصرف ۱۰۱میلیون مترمکعب گاز در بخش های تجاری وصنعتی و ۳۱ میلیون مترمکعب گاز در بخش حمل ونقل خبر داد و گفت: مصرف گاز این بخش ها در قیاس با مدت مشابه پارسال تغییر چندانی نداشته است.

مدیرعامل شرکت گاز استان گیلان از مشترکان گاز دربخش های مختلف اعم از خانگی، صنعتی و تجاری، خواست همانند سال های گذشته با مدیریت بهینه مصرف گاز، شرایط را برای توزیع پایدار و مطمئن گاز در فصل زمستان برای همه نقاط استان فراهم کنند.

وی بر مدیریت مصرف بخش خانگی تاکید و تصریح کرد: رعایت دمای آسایش (۱۸ تا ۲۱ درجه) واستفاده از لباس های مناسب و ضخیم تر در ایام سرما، ضمن کاهش هزینه های خانوار، شرایط مطمئن تری را برای توزیع پایدار گاز به ویژه در فصل پیش رو رقم خواهد زد.

 

شرکت ملی صنایع پتروشیمی

توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی  با سرمایه گذاری مردمی

مدیرسرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: درپی درخواست متقاضیان استفاده از تسهیلات قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، مهلت ارائه درخواست اولیه و بارگذاری مدارک و مستندات برای آخرین بار تمدید شد. رضا نکوئی اظهار کرد: در پی درخواست تعدادی از متقاضیان استفاده از تسهیلات قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، معاونت برنامه ریزی وزارت نفت مهلت ارائه درخواست اولیه و بارگذاری مدارک و مستندات در درگاه ملی مجوزها (G۴B.ir یا mojavez.ir) را به مدت یک ماه (پایان آذرماه) و برای آخرین بار تمدید کرد.

وی با بیان اینکه قانون اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی و آیین نامه اجرایی آن در اواخر سال گذشته ابلاغ شد، گفت: متقاضیان مشمول فراخوان وزارت نفت با پذیرفتن شرایط این قانون (جزئیات فراخوان در سامانه petrorefinery.mop.ir) و اخذ مجوز می توانند از تسهیلات آن بهره مند شوند.  مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: شرکت های مجری این طرح باید حداقل ۱۵ درصد از منابع لازم برای اجرای طرح را متناسب با پیشرفت فیزیکی طرح و مراحل تأمین مالی، از طریق آورده خود تأمین کنند.

 

 شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران

 4 مدل از تجهیزات سامانه هوشمند سوخت بومی سازی می شود

 مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از حضور و فعالیت چهار شرکت دانش بنیان و ساخت چهار مدل از تجهیزات موردنیاز سامانه هوشمند سوخت به همت این شرکت ها خبر داد و گفت: بومی سازی این تجهیزات در دستور کار این شرکت قرار گرفته و از خردادماه تاکنون پیشرفتی مطلوب داشته است.

محمد صادقی به دو ابزار مهم در حوزه سامانه هوشمند سوخت از جمله آی پی سی (کنترل کننده مرکزی که ارتباط کارتخوان با سرور جایگاه را برقرار می کند) و پی تی (دستگاه های کارت خوان) اشاره و اظهار کرد: این تجهیزات هم اکنون به صورت پایلوت در جایگاه های ۹ استان نصب شده و پس از آزمایش، خوشبختانه عملکرد خوبی داشته است.

وی به حضور و فعالیت چهار شرکت دانش بنیان و ساخت چهار مدل از تجهیزات موردنیاز سامانه هوشمند سوخت از سوی این شرکت ها اشاره و تأکید کرد: پیش از این، تجهیزات این سامانه انحصاری و در اختیار شرکت های خارجی بود که خوشبختانه بومی سازی این تجهیزات در دستور کار شرکت ملی پخش قرار گرفته و از خردادماه امسال تاکنون پیشرفت هایی مطلوب در این زمینه حاصل شده است.

 تولید روزانه ۳۰ هزار کارت سوخت

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه در حوزه بومی سازی و تولید کارت سوخت نیز ۵ میلیون درخواست دریافت شده است، اظهار کرد: در ماه جاری نخستین سری از کارت ها تحویل می شود و افزون بر آن، با دو شرکت دیگر نیز وارد مذاکره شدیم که از هرکدام یک میلیون درخواست برای تولید کارت اعلام شده است.

صادقی به رفع انحصار تولید کارت از یک شرکت و کدگذاری منحصر به آن شرکت اشاره و تصریح کرد: گروهی از کارشناسان تشکیل شده که توانسته است این محدودیت را بردارد، به نحوی که در یک هفته گذشته روزانه 03 هزار کارت سوخت تولید شده است.

وی اظهار کرد: حدود یک میلیون نفر نیروی انسانی در بخش تولید کارت سوخت مشغول هستند و امیدواریم بتوانیم به سرعت آمار تولید را افزایش دهیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور از راه اندازی سامانه ای به نام جی تی اس و تشکیل مرکزی همانند مرکز پاسخگویی ۰۹۶۲۷ خبر داد و گفت: این مرکز متشکل از اپراتورهایی است که اطلاعاتی در زمینه کارت هوشمند را دریافت و در سیستم تغذیه و به پشتیبان های مناطق ارجاع می دهند تا کارهای خدماتی انجام شود، همچنین این سامانه که به تازگی در بستر اینترنتی راه اندازی شده است، در اختیار جایگاه داران قرار گرفته و می توانند اقدام به اعلام خرابی نازل جایگاه کنند، ضمن اینکه امکان رصد و گزارش گیری از جایگاه های ثبت شده در حوزه خرابی توسط مدیر سامانه هوشمند و مدیران مناطق نیز وجود دارد.

 

    شرکت ملی صنایع پتروشیمی

راهکارهای تنظیم بازار زنجیره استایرن منومر

 مدیریت صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وضع بازار محصولات زنجیره استایرن منومر و راهکارهای تنظیم بازار این محصولات را تشریح کرد.

مدیریت صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی درباره آخرین وضع تولید و عرضه محصولات زنجیره استایرن منومر در بازار اعلام کرد: به دنبال توقف تولید شرکت پتروشیمی پارس از ابتدای شهریورماه امسال به دلیل مشکلات مربوط به خرید HOT OIL از شرکت توتال فرانسه که ناشی از تحریم های ظالمانه بوده و عدم تأمین روغن در زمان مناسب و توقف تولید شرکت های تولیدکننده پلی استایرن انبساطی در شرکت های پتروشیمی انتخاب، بانیار و سهند، بازار محصولات پلی استایرنی در کشور دچار التهاب شد.

این گزارش می افزاید: با توجه به اینکه تعمیرات اساسی متناسب با زمان برآوردی دریافت روغن برای دی ماه امسال برنامه ریزی شده است،

 همچنین بنا به اعلام کتبی نماینده شرکت پتروشیمی پارس در نودودومین نشست کمیته تخصصی پتروشیمی (پنجم آذرماه) پیش بینی می شود واحدهای اتیل بنزن در هشتم دی ماه امسال راه اندازی شود و واحد استایرن منومر نیز ۱۲ تا ۱۵ دی ماه در مدار تولید قرار گیرد.

 

   صندوق های بازنشستگی صنعت نفت

 بلوک 12 درصدی سهام هلدینگ خلیج فارس منبع درآمد شاغلان و بازنشستگان

رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت گفت: براساس محاسبات بیمه ای، یکی از منابع درآمدی که می تواند به شاغلان و بازنشستگان صنعت نفت اطمینان بدهد، خرید بلوک 21 درصدی سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بود.

عبدالحسین بیات در آئین رسمی مبادله قرارداد واگذاری سهم 21 درصدی نماد فارس در محل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه خدا را شاکرم که یک مزایده کاملاً شفاف با محاسبات حرفه ای و فنی درکشور انجام شد، اظهار کرد: فروشندگان و خریداران، این مزایده با رعایت تمام اصول قانونی و صلاح کشور یک واقعه اقتصادی تاریخی را با شرایط برد - برد به ثمر رساندند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کارشناسان و مدیران صنعت پتروشیمی علاقه دارند بدانند انگیزه صندوق بازنشستگی صنعت نفت در زمینه خرید سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس چیست، یادآور شد: در زمان خدمت به کشور درجایگاه معاون وزیر در امور پتروشیمی در دولت دهم، بر فرآیند خصوصی سازی این هلدینگ بزرگ پتروشیمی کشور به صورت صفر تا صد نظارت داشته ام، در نتیجه ما از آن زمان تاکنون با ابعاد مختلف این مجموعه اقتصادی بزرگ آشنایی کامل داشته ایم و داریم.

رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت، خرید سهام 21درصدی هلدینگ خلیج فارس را یک معامله با ارزش خواند و گفت: حداقل حدود04درصد تولیدات صنعت پتروشیمی ایران در دل این هلدینگ جای گرفته است، این مجموعه محصولاتی در کشور و منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) تولید می کند که منحصر به فرد هستند، برای مثال، محصولات پتروشیمی تندگویان، پارس و واحدهای آروماتیک، نمونه های بارز در این زمینه به شمار می آیند.

هلدینگ خلیج فارس و توسعه زنجیره ارزش افزوده

بیات با تأکید براینکه هلدینگ خلیج فارس یکی از بهترین مکان ها برای توسعه زنجیره ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی است، تصریح کرد: از سوی دیگر، ۱۵ میلیارد دلار طرح نیمه کاره در این هلدینگ در حال اجراست؛ بنابراین ظرفیت های زیادی برای شکوفایی هر چه بیشتر دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود تنوع زیاد در محصولات تولیدی پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس سبب بی تأثیری تحریم های غربی و جلوگیری از افت وخیزهای قیمتی بر ضد این مجموعه شده است، گفت: در افق میان مدت و بلندمدت صنعت نفت، تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی یکی از محورهای اصلی درآمدزایی به شمار می آید، هم اکنون دنیا به این سمت می رود که از مصرف بیش از حد سوخت های فسیلی فاصله بگیرد، اما هم زمان با این موضوع ما شاهد افزایش روزافزون تقاضای مصرف محصولات پتروشیمی در جهان از گذشته تاکنون هستیم.

رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت به وجود واحدهای پتروپالایشگاهی در طرح های تازه تأسیس هلدینگ خلیج فارس اشاره و تصریح کرد: در صورت مدیریت صحیح و حرفه ای محصولات این پتروپالایشگاه ها به خوبی می تواند در سال های آتی در سودآوری این مجموعه تأثیرگذار باشد.