شرکت پتروشیمی اروند

بومی سازی کمپرسورهای لیکویید رینگ

کمپرسورهای لیکویید رینگ شرکت پتروشیمی اروند با اعتماد به متخصصان داخلی، از سوی شرکت های دانش بنیان به روش مهندسی معکوس بومی سازی شد.

این کمپرسورها که در مجتمع وظیفه ایجاد خلأ و هواگیری در فرآیندهای مختلف برای فیلتراسیون و تخلیه مخلوط های گاز و بخار برای خشک کردن را عهده دار هستند، نقشی حساس و حیاتی در روند تولید واحدهای CA/S-PVC/EDC/VCM پتروشیمی اروند ایفا می کنند. بر اساس اعلام کمیته ساخت داخل شرکت پتروشیمی اروند، با توجه به حساسیت این تجهیزات در حفظ تداوم تولید مجتمع و با در نظر گرفتن افزایش خرابی دستگاه های مذکور، همچنین نبود امکان خرید قطعات یدکی از سازندگان اصلی به دلیل تحریم های یکجانبه علیه صنعت پتروشیمی کشورمان، شرکت پتروشیمی اروند با اعتماد به شرکت های داخلی، به روش مهندسی معکوس موفق به ساخت قطعات یدکی و کمپرسورهای مورد نیاز شد و با نصب دستگاه های مذکور در مجتمع، عملکرد آن مطلوب ارزیابی شد. با موفقیت شرکت در داخلی سازی به روش مهندسی معکوس و با توجه به تحریمی بودن این برندها و به دلیل تخصصی بودن تجهیزات و نبود امکان تأمین قطعات یدکی از سازنده اصلی، زمان بر بودن تعمیرات و سرانجام کاهش تولید ناشی از تعمیرات و به منظور حفظ تداوم تولید مجتمع و جلوگیری از توقف تولید، این مجتمع در نظر دارد قطعات یدکی کمپرسورهای را با هدف جلوگیری از توقف تولید یا کاهش تولید واحد اس پی وی سی از سوی شرکت های دانش بنیان داخلی سازی کند.

 

 شرکت پالایش نفت بندرعباس  

ارائه توانمندی های پژوهشی در نمایشگاه هرمزگان

شرکت پالایش نفت بندرعباس با حضور در بیست وسومین نمایشگاه پژوهش و فناوری هرمزگان، دستاوردهای خود در این حوزه را به نمایش گذاشت.

بیست وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان هرمزگان به مناسبت هفته پژوهش و فناوری با حضور نماینده ولی فقیه در استان، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در بندرعباس افتتاح شد. شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز با حضور در این نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی خود در زمینه تولید با کیفیت فرآورده های نفتی، پروژه های در دست اجرا و دانش بنیان، همچنین نیازهای فناورانه خود را به نمایش گذاشته است. در روز نخست این نمایشگاه، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری و رئیس دانشگاه هرمزگان با حضور در غرفه شرکت پالایش نفت بندرعباس، این شرکت را از صنایع پیشرو استان در اجرای پروژه های توسعه محور با نگاه پژوهشی، خلاقانه و محیط زیستی همراه با اتکا به دانش بومی عنوان کردند.

محمد صادقی، رئیس دانشگاه هرمزگان ضمن تشکر از ارتباط مؤثر شرکت پالایش نفت بندرعباس با دانشگاه هرمزگان گفت: این شرکت با راه اندازی دفتر دانشگاه در پالایشگاه فرصت مناسبی را برای استادان، پژوهشگران و دانشجویان و انجام فعالیت های پژوهشی با نگاه حل مسئله فراهم کرده است. این نمایشگاه با هدف ارائه دستاوردهای یک ساله پژوهش و فناوری هرمزگان و زمینه سازی برای توسعه فناوری و ایجاد ارتباط میان تولیدکنندگان فناوری و واحدهای مصرف کننده برگزار شده است. بیست وسومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، فناوری و فن بازار استان هرمزگان با حضور دانشگاه های استان هرمزگان، تعدادی از صنایع و شرکت های دانش بنیان استان، مراکز رشد و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی هرمزگان و واحدهای پژوهشی و تحقیقاتی برخی دستگاه های اجرایی در قالب ۵۰ غرفه از ۱۲ تا ۱۷ آذر در محل ساختمان گفت وگوی تمدن های بندرعباس در حال برگزاری است..

 

   شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران

تجلیل از بسیجیان نمونه در همایش یاد یاران

 

همزمان باگرامیداشت هفته بسیج، همایش یادیاران به کوشش حوزه مقاومت بسیج شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در سالن همایش غدیر این شرکت برگزار شد.

در این مراسم جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بابیان این که خاستگاه بسيج از مسجد بوده است، تصریح کرد: بدنه و روح بسيج، معنويت است و این معنویت بایدحفظ شود.

وی افزود: از آنجا که بسیج تقريبا چند روز پس از تسخير لانه جاسوسي آمريكا تشكيل شده است، اين معنويت در بسیج هم فساد ستيز است و هم استعمار ستيز.

سالاری با اشاره به وصيت نامه امام راحل خطاب به مسئولان و قوای سه گانه کشور افزود: هرگاه در حوزه های مختلف چه معیشت، چه تصمیم سازی، و چه تصمیم گیری با نگاه و تفكر جهادي و بسيجی وارد میدان شده ایم، نتیجه گرفته ایم؛ اما آنجاي كه كوتاهي كرديه ایم صدمه ديده ايم.

وی گفت: اگر امروز نگاه امام بزرگوار و مقام معظم رهبري را نصب العين قرار دهيم، در اين طوفان حوادث و فضاي غبار آلود، تشخيص سره از ناسره براي همه راحت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ملی پالای شو پخش فرآوره های نفتی ایران درباره فتنه دشمن در حوزه امنيت انرژي نیز گفت: در سال 88سناي آمريكا در بحث تحريم بنزين برنامه ريزي كرده بود و بر این باور بودکه پاشنه آشيل ایران، بنزين است؛ به گونه ای که با ایجاد چالش ايجاد در این حوزه می توان ايران را پاي ميز مذاکره آورد، اما با اقدام هایی که انجام شد، این طرح شکست خورد.

وی تاکیدکرد: به طور حتم با آزمون های بزرگ تری رو به رو خواهیم شد که مسئولیت ما را سنگین خواهد کرد؛ از این رو باید درمسیری که امام راحل و مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند، گام برداریم.

سردار حسین یکتا نیز دراین مراسم، درباره وقایع اخیر و شهدای امنیت مواردی را مطرح کرد.

پدر شهید، حسین آرمان که در این مراسم حضور داشت، به ذکر ویژگی ها و خصائل اخلاقی این طلبه شهید مدافع امنیت پرداخت و با اهدای لوح یادبود به پدر این شهید، از مقام شامخ شهید آرمان تجلیل شد.

اهدای لوح یادبود به بسيجيان نمونه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، بخش دیگری از این مراسم بود.

 

   خراسان شمالی شرکت گاز 

آغاز عملیات گازرسانی به 102 روستا

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان شمالی از آغاز عملیات گازرسانی به ۱۰۲ روستای این استان خبر داد. سید محمود هاشمی با بیان این که مقدمات گازرسانی به ۱۰۲روستای استان آغازشده است، افزود: برای گازرسانی به این روستاها نیاز به ۴۵۴ کیلومتر شبکه گذاری است و با پایان آن ۹۵۲ خانوار از گاز طبیعی بهره مند خواهند شد.وی با اشاره به این که بیشتر روستاها دربرنامه گازرسانی، در مناطق سخت گذر واقع شده اند، اظهار کرد: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم مبنی بر خدمت رسانی به ویژه به مناطق کمتربرخوردار، این موضوع در دستور شرکت گازخراسان شمالی قرار گرفته است. مدیرعامل شرکت گازاستان خراسان شمالی تصریح کرد: تأمین گاز به عنوان زیرساخت در مناطق روستایی و کم برخوردار، مصداق بارز عدالت اجتماعی است وسبب تولید واشتغال می شود، تاکنون ۱۰۰ درصد خانوارهای شهری و بیش از ۹۹.۶ درصد خانوارهای روستایی خراسان شمالی از گاز بهره مند شده اند.هاشمی یادآور شد: گازرسانی به روستاها افزون بر برقراری عدالت اجتماعی، توسعه متوازن و ایجاد زیرساخت های تولیدی، سبب توانمند سازی روستاها با تکیه بر ظرفیت های کشاورزی و دامپروری می شود. وی گفت: ایجاد زمینه اشتغال، ضمن جلوگیری از مهاجرت جمعیت روستایی به مناطق شهری، مهاجرت معکوس به روستاها و توسعه و آبادانی این مناطق در پی خواهد داشت.

 

   شرکت نفت فلات

 قاره ایران آمادگی برای تأمین گاز زمستانی جزیره قشم

 مدیر منطقه عملیاتی قشم شرکت نفت فلات قاره ایران از آمادگی برای تأمین گاز جزیره قشم در فصل زمستان خبر داد.

محمد آتیار با اشاره به بهره برداری از پروژه راه اندازی خطوط لوله جدید چاه های میدان گازی گورزین گفت: با توجه به افزایش تولید گاز در این منطقه، در صورت افزایش مصرف گاز در فصل زمستان، منطقه عملیاتی قشم آمادگی تأمین کامل گاز جزیره قشم را خواهد داشت. وی افزود: با باز کردن سه حلقه چاه افزون بر چاه های پیشین، پیش بینی می شود روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون فوت مکعب گاز بر تولید این منطقه افزوده شود و تولید میعانات گازی نیز حدود ۱۰۰ بشکه در روز افزایش یابد. بر اساس این گزارش، تولید روزانه گاز در منطقه قشم ۶۵ میلیون فوت مکعب است، گاز تولیدی از سوی شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی قشم به شرکت ملی گاز ایران تحویل می شود و این شرکت توزیع می کند.

 نجات جان یک ملوان با اعزام بالگرد شب پرواز

همکاران واحدهای خدمات درمانی و ایمنی شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه سیری با اقدام به موقع و امدادرسانی سریع، جان یک بیمار را نجات دادند. یک بیمار بدحال به منظور ادامه درمان با بالگرد شب پرواز شرکت نفت فلات قاره ایران درحوالی نیمه شب جمعه (۱۱ آذرماه) از جزیره سیری به بیمارستان جزیره کیش اعزام شد. ساعت ۲۰روز جمعه در تماس رادیویی لنج ماهیگیری با عملیات دریایی منطقه سیری ودرخواست کمک فوری برای یکی از ملوانان لنج که باعلایم بیهوشی کامل و احتمال سکته مواجه بود، گروهی از نیروهای ایمنی و خدمات درمانی به اسکله بارگیری منطقه سیری اعزام شدند. با رسیدن آمبولانس بلافاصله اقدام های اولیه از سوی تیم درمانی انجام شد و بیمار در حالت پایدار قرار گرفت اما با توجه به شرایط بیمار و پایین بودن سطح آب اسکله امکان انتقال بیماربه آمبولانس میسر نبود، بنابراین باهماهنگی واحد ایمنی و اعلام نیاز به جرثقیل، هماهنگی لازم با واحد تخلیه و بارگیری کالا صورت گرفت و جرثقیل به محل اعزام و بیمار به آمبولانس انتقال یافت و به مرکز درمانی فرستاده شد.پس از رسیدن بیمار به مرکز درمانی منطقه سیری، به سرعت اقدام های پزشکی لازم برای احیا انجام شد و بیمار با هوشیاری نسبی به منظور ادامه مراحل درمان با یک فروند بالگرد شب پرواز در ساعت ۲۳ و ۵ دقیقه به بیمارستان کیش اعزام شد.

 

   مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی

راهکارهای عملی کارشناسان به منظور مدیریت مصرف گاز

کارشناسان حوزه انرژی در میزگرد تخصصی - تحلیلی بررسی عرضه و تقاضای گاز طبیعی به ویژه در ماه های سرد سال، راهکارهای عملی برای مدیریت مصرف گاز ارائه کردند.

دومین نشست و میزگرد تخصصی - تحلیلی بررسی عرضه و تقاضای گاز طبیعی به ویژه در ماه های سرد سال با هدف ارائه راهکارهای عملی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای مدیریت تأمین و مصرف گاز طبیعی و راه های برون رفت از آن، به همت خانه گاز شرکت ملی گاز ایران و با همکاری مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی برگزار شد.

این میزگرد تخصصی - تحلیلی با حضور تعدادی از مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران، رئیس مؤسسه مطالعات بین المللی انرژی، نمایندگانی از دانشگاه ها و مؤسسات علمی، اندیشکده های انرژی، انجمن های مهندسی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با رویکرد ارائه راهکارهای علمی - عملی به منظور مدیریت مصرف برگزار و افراد به بیان نظرها و پیشنهادهای خود در این زمینه پرداختند.

در این میزگرد همچنین در خصوص مدل سازی انرژی، ارائه روش های بهتر در حوزه بهینه سازی و تعامل بیشتر نهادها و دستگاه های دولتی درباره مدیریت مصرف بحث و تبادل نظر شد.

 

   شرکت نفت و گاز پارس 

 ضرورت توجه نهادهای حاکمیتی به فشارافزایی در پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بر ضرورت توجه هرچه بیشتر نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید از میدان پارس جنوبی تأکید کرد و گفت: امیدواریم بخشی از فشارهای ناشی از افزایش مصرف، از طریق اصلاح الگوی مصرف، از بخش تولید برداشته شود.

محمدحسین متجلی در نشست مشترک با مدیران و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، توجه هرچه بیشتر نهادهای حاکمیتی به موضوع فشارافزایی و نگهداشت تولید از میدان پارس جنوبی را بسیار مهم برشمرد وگفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در کشور و نگرانی جدی درباره ناترازی گاز در سال های آینده، انتظار می رود با اتخاذ تدابیر صحیح از سوی مسئولان، الگوی مصرف اصلاح شود.

وی اظهار کرد: براساس برنامه مصوب، مکلف به تولید ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز هستیم که در شرایط فعلی این مقدار تولید با حداکثر ظرفیت از سکوهای فراساحل در حال انجام است تا دچار ناترازی گاز نشویم، با این حال امیدواریم بخشی از فشارهای ناشی از افزایش مصرف، از طریق اصلاح الگوی مصرف، از بخش تولید برداشته شود و مصرف کنندگان هم در این زمینه همکاری لازم را با خدمتگزاران خود در صنعت نفت و گاز داشته باشند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به چالش ها و مسائل اثرگذار بر عملیات تولید گاز از پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: از چالش های مهم این بخش، تأمین قطعات و تجهیزات یدکی مورد نیاز است که انتظار داریم در این زمینه با همکاری نمایندگان مجلس، قوانین و مقررات برای تأمین یک سری از کالاهای خاص به منظور استفاده در سکوهای پارس جنوبی تسهیل شود.

تسریع در پرداخت ماده ۱۰ و بازنگری در طرح طبقه بندی مشاغل

متجلی توجه به مطالبات نیروی انسانی شاغل در مناطق عملیاتی به ویژه منطقه پارس جنوبی را از دیگر مسائل مهم دانست و افزود: با توجه به وضع خاص کار در صنعت نفت به خصوص کارکنان عملیاتی شاغل در پارس جنوبی و شرایط عملکردی، همچنین مخاطره های کاری که به ویژه همکاران ما در سکوهای گازی دارند، لازم است مسئله حذف سقف حقوق کارکنان عملیاتی پارس جنوبی با جدیت و حساسیت مضاعف از طریق شورای حقوق و دستمزد پیگیری و حل شود.

وی افزود: از نمایندگان خدوم مردم در مجلس شورای اسلامی که ازشرایط کاری همکاران ما در دمای بالای ۶۰ درجه روی سکوهای گازی و تأسیسات خشکی مطلع هستند، تقاضا دارم با توجه به نقش و سهم کارکنان پارس جنوبی در تأمین گاز و ارزش آفرینی برای کشور، با دید مثبت، تدبیری ویژه را برای حل این موضوع اتخاذ کنند.

مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس افزود: در حوزه کارکنان ارکان ثالث نیز در پیمان های طرف قرارداد، شرایط ویژه منطقه عملیاتی عسلویه در طرح طبقه بندی مشاغل به خوبی گنجانده نشده و لازم است در این زمینه بازنگری شود تا نیروهای پیمانکاری نیز از وضع مطلوبی برخوردار شوند.