به همت اداره کل روابط عمومی وزارت نفت انجام شد

بازدید دانشجویان علوم پزشکی از دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت

مشعل یکی از اقدام های دولت سیزدهم در زمینه هویت سازی و آگاه سازی دانشجویان و دانش آموزان از دستاوردها و پیشرفت های جمهوری اسلامی، برگزاری اردوهایی با عنوان «راهیان پیشرفت» است. این اردوها از مهرماه امسال در بخش های مختلف فعالیت خود را برای محقق سازی این هدف به طور رسمی شروع کرده اند. اردوهای راهیان پیشرفت، از سوی مراکز دانشگاهی و آموزش و پرورش هماهنگ می شود و در آن بازدیدهایی از بخش های مختلف صنعت نفت نیز در نظر گرفته شده است. به همین منظور اداره کل روابط عمومی وزارت نفت حسب مسئولیتی که این حوزه دارد، درهفته ای که گذشت، برای جمعی از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه های کرج، شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران شرایطی فراهم ساخت تا این قشر دانش پژوه، از دستاوردهای پژوهشگاه صنعت نفت و آنچه در این حوزه می گذرد، آگاهی یابند. در ادامه، گزارش این بازدید را می خوانید.

نهم آبان ماه امسال،بهنام راسخ،رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت، میزبان جمعی از دانشجویان رشته های رشته های محیط زیست و بهداشت محیط بود و با هدایت آنها به پردیس انرژی و محیط زیست وبیوتکنولوژی (از زیر مجموعه های پژوهشگاه صنعت نفت) اطلاعات جامعی از فعالیت های پژوهشی در این بخش ها به دانشجویان ارائه کرد. وی با بیان این که درب پژوهشگاه صنعت نفت همواره به روی دانشجویان علاقه مند باز بوده و هست، ماموریت اصلی پردیس انرژی و محیط زیست را ارتقای بهره وری و صیانت از منابع در جهت توسعه پایدار صنعت نفت عنوان کرد.  راسخ با بیان اینکه پردیس انرژی و محیط زیست پژوهشگاه صنعت نفت متشکل از محیط زیست و بیوتکنولوژی، مدیریت و کنترل خوردگی، بهینه سازی و توسعه فناوری های انرژی و تجزیه و ارزیابی مواد است، ادامه داد: یکی از اقدام های مهم انجام شده در این مجموعه، پاکسازی زیستی خاک های آلوده به تجهیزات نفتی است و بااستفاده از توان میکروارگانسیم ها، 200 هزار تن خاک آلوده به نفت در مناطق عملیاتی پاکسازی شد. رئیس پژوهشکده محیط زیست وبیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت افزود: این مجموعه وظایفی از جمله رفع آلودگی آب و خاک، پایش محیط زیست، طراحی و ساخت سنسورهای آلاینده محیط زیست، طراحی و ساخت تصفیه پساب های صنعتی و خاص، امحا و مدیریت پسماند و کنترل آفات بهداشتی و صنعتی را به عهده دارد.

وی همچنین مدیریت خوردگی، آنالیز شکست، انتخاب وارزیابی پوشش های صنعتی، انتخاب، ارزیابی و فرمولاسیون، بازدارنده های خوردگی و ضد رسوب و انتخاب مواد را از وظایف مدیریت و کنترل خوردگی عنوان کرد.

راسخ با بیان اینکه در زمینه بهینه سازی و توسعه فناوری های انرژی ؛ مدیریت کربن، بهینه سازی مصرف انرژی، احتراق صنعتی، استانداردهای انرژی در صنعت و ساختمان، مدیری مصرف آب و بخار و انرژی های تجدیدپذیر مورد پایش قرار می گیرد، ادامه داد: در تجزیه و ارزیابی مواد، مواردی مثل آنالیز گاز،آنالیز فرآورده های نفتی، آنالیز گازهای خنک کننده، آنالیز انواع رسوبات، آنالیز بایومارکرها و آنالیز روغن انجام می شود.

 پاکسازی 60 هزار بشکه میعانات گازی

رئیس پژوهشکده محیط زیست وبیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت دربخش دیگری از این تور دانشجویی به رفع آلودگي آب های زيرزميني اشاره و تصریح کرد: پژوهشگاه صنعت نفت به منظور حذف آلودگي هاي نفتي از آب هاي زيرزميني، پروژه هاي موفقي در مناطق مختلف كشور ازجمله در عسلويه اجرا كرده است.

وی درتوضیح این مطلب بابیان این که برای پاك سازي زيستي آب هاي زيرزميني، ابتدا مدل سازي پلوم آلودگي و تهيه نقشه آلودگي انجام مي شود، افزود: تركيب روش هايي چون استخراج بخارات فرار، بيوفيلتراسيون، تهويه زيستي و انگيزش زيستي براي حذف تركيبات آلاينده، دیگر مرحله ای است که برای پاك سازي زيستي آب هاي زيرزميني صورت می گیرد.

وی پاک سازی 60هزار بشکه میعانات گازی با استفاده از روندهای میکروبی، فیزیکی و شیمیایی درمنطقه عسلویه را از جمله طرح های در دست اجرا عنوان کرد.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت همچنین با اشاره به اینکه خوردگی در سطح دنیا سه درصد تولید ناخالص داخلی رابه خوداختصاص داده است، گفت: گروه ميكروبيولوژي و بيوتكنولوژي پژوهشگاه صنعت نفت پروژه هاي بسياري درباره تشخيص، پايش وكنترل خوردگي ميكروبي درسطوح داخلي تاسيسات ميادين نفتي كشور انجام داده است. راسخ ادامه داد: با توجه به شرایط تحریم کشور امکان واردات کیت های تشخیص میکروبی وجود نداشت؛ از این رو به همت و تلاش شرکت های دانش بنیان توانستیم این کیت ها را طراحی و تولید کنیم. اکنون كيت هاي تشخيص ميكروبي اختصاصي با توجه به شرايط بومي هر منطقه فرموله و ساخته شده و براي تشخيص نوع باكتري هاي عامل خوردگي مورد استفاده قرار مي گيرند. همچنين، كارايي زيست كش ها در شرايط عملياتي بررسي شده و بر اساس آن دستورالعمل هاي عملياتي پايش و كنترل خوردگي ميكروبي تدوين مي شود.

او با اشاره به اینکه پژوهشگاه صنعت نفت تنها سازمانی است که باتوجه به تحریم ها با صندوق توسعه محیط زیست سازمان ملل پروژه داشته است، ادامه داد: یکی از این پروژه ها تولید محصول پاک در صنعت نفت است که برای نخستین بار در دنیا اجرا شد.

 

تهیه کمپوست از لجن

راسخ با اشاره به فعالیت های انجام شده درحوزه محیط زیست گفت: از جمله اقدام های محیط زیستی می توان به ارزیابی محیطی زیستی طرح اکتشاف و تولید نفت (E&P)، طرح تولید کک سوزنی پالایشگاه شازند با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت بابیان این که در زمینه مدیریت کنترل آفات صنعتی فعالیت های زیادی انجام شده است، تصریح کرد: در این زمینه از روش های دوستدار محیط زیست برای کنترل استفاده می شود.

او با اشاره به همکاری با شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اظهار کرد: مهندسان پژوهشگاه در 12 منطقه از شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران مستقر هستند و امحای حاصل از لجن های نفتی و پاک سازی مناطق از آلودگی های نفتی را پیگیری می کنند.

راسخ افزود: در مجتمع فرهنگی تفریحی محمود آباد نیزحجم زیادی لجن تولید می شد که طی فرآیندی آب از لجن جدا و به فضای سبز بازگردانده شد.با کمپوست کردن لجن ها نیزکمپوست مورد نیاز این مجتمع فرهنگی تامین شده است.

رئیس پژوهشکده محیط زیست و بیوتکنولوژی پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه آزمایشگاه معتمد سازمان حفاظت از محیط زیست هستیم، گفت: یکی از کارهایی که روی آن تاکید داریم، تصفیه زیستی جریانات گازی است که اکنون دانش آن در دست کشورهای دیگر است و توانستیم آنرا در کشور عملیاتی کنیم.  راسخ گفت: در کشورهای اقدام ها و فعالیت های متعددی انجام می شود که امیدوارم اقشار دانشگاهی اعم از استاد و دانشجو به عنوان ذخایر علمی کشور، با طرح دیدگاه های خود نسبت به مراکز پژوهشی و فعالیت هایی که در آنها انجام می شود، یاریمان کنند. او با تاکید بر اینکه در مجموعه پژوهشگاه صنعت نفت به خاطر تامین نیازهای صنعت نفت پردیس ها و پژوهشکده مختلفی ایجاد شده است که بخشی از آنها به صورت رسمی و بخشی به صورت غیر رسمی با این مجموعه کارمی کنند، افزود: 500 نفر نیروی رسمی درپژوهشگاه داریم که بخشی از آنها عضو هیئت علمی وزارت علوم هستند ونزدیک به 1700 نفرنیز به صورت مستقیم در نقاط مختلف عملیاتی نفت از شمال تا جنوب در حال اجرای پروژه ها و فعالیت های این پژوهشگاه هستند.

 تعامل صنعت نفت با جامعه نخبگی کشور

 علیرضا سلطانی، مشاور روابط عمومی وزارت نفت نیز در تور بازدیدی راهیان پیشرفت از پژوهشگاه صنعت نفت، گفت: نخستین بازدید ازپژوهشگاه صنعت نفت از سوی دانشجویان حاضر درجمع است که امیدوارم زمینه ساز خوبی برای پیوند میان جامعه نخبگان با صنعت نفت کشور باشد.

به گفته او، صنعت نفت ایران باسابقه 115 سال یکی از بزرگ ترین ذخایر هیدروکربوری جهان به شمار می رود؛ به طوری که چهارمین کشور دارای ذخایر نفتی و دومین کشور دارای ذخایر گاز در دنیاست.  سلطانی با بیان اینکه صنعت نفت پیشروترین و علمی ترین و فنی ترین صنعت دنیاست، افزود: متاسفانه با وجود گستردگی فعالیت های صنعت نفت نگرش عمومی نسبت به آن جامع و کامل نیست و برای رفع آن باید تلاش کرد تا پیوند میان صنعت نفت و جامعه نخبه کشور به وجود آید.   اوادامه داد: با آن که زمینه همکاری دانشجویان حوزه محیط زیست با صنعت نفت فراهم است، اما جوانان فرصت های شغلی خود را در بیرون از مرزها دنبال می کنند.

سلطانی تاکیدکرد: اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در تلاش است تا ارتباط قوی تری با هدف آگاه سازی میان جامعه نخبگی و صنعت نفت کشور ایجاد شود؛ به طور حتم این آشنایی متقابل موجب رشد صنعت نفت و رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

 رسیدن به درک جامع از صنعت نفت

علی فرزانه ، رئیس اداره انجمن های علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور نیز گفت: این بازدید، بخشی از پروژه بزرگ تعامل و ارتباط علمی میان دانشجویان با مراکز پیشرفته کشور است. بازدید دانشجویان از مراکز عملی می تواند زمینه تعامل علمی و ارتباطات آینده را فراهم کند.

به گفته او، از دو ماه گذشته مکاتباتی با اداره کل روابط عمومی وزارت نفت داشته ایم تا اعضای علمی تعامل بیشتری با مراکز پیشرفته حوزه نفت گاز و پالایشگاه ها داشته باشند. با برگزاری چنین تورهایی، دانشجویان و اعضای علمی کشور می توانند درک جامع تر و بهتری از پیشرفت های کشور در حوزه نفت و گاز داشته باشند و بتوانند با این مراکز تعامل و ارتباط علمی داشته باشند.  دانشجویان از بخش های مختلف پزوهشگاه صنعت نفت در حوزه محیط زیست بازدید کردند و از نزدیک با دستاوردهای این مرکز علمی و پژوهشی کشور آشنا شدند.