اقدام های راهبردی منطقه 2 عملیات انتقال گاز  برای گذر از زمستان تشریح شد:

خدمتی از جنس تعهد

مشعل    منطقه 2 عملیات انتقال گاز ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین مناطق عملیاتی در چارچوب راهبردها و با تکیه بر ارزش های سازمان شامل قانون مداری، تعهد به ملت و صنعت گاز کشور، تعالی جویی، چابکی در پاسخگویی به ذی نفعان، اعتمادسازی و درستکاری، خلاقیت و نوآوری، در مسیر تحقق چشم انداز و ماموریت انتقال پاک، ایمن، پایدار و بهره ور گاز طبیعی گام بر می دارد.

هم اکنون راهبری بیش از 5 هزار کیلومتر خط لوله، 18 تاسیسات تقویت فشار با 74 توربوکمپرسور و 8 مرکز بهره برداری اصلی و یک مرکز بهره برداری خطوط لوله فرعی در استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و بخش هایی از کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی و قم از سوی کارکنان این منطقه در جریان است. در ادامه گفت و گو با اسدالله مهری، سرپرست منطقه 2 عملیات انتقال گاز ایران را می خوانیم.

 درباره پیشینه کاری خود توضیح می دهید؟

متولد پنجم فروردین 1350 در شهر فلاورجان هستم. ازتیرماه 1370 به استخدام شرکت ملی گاز ایران در آمدم و هم اکنون در سمت سرپرست منطقه 2 عملیات انتقال گاز با رتبه D مشغول خدمات رسانی هستم.

رئیس مرکز بهره برداری خطوط لوله بویین و میاندشت، رئیس تعمیرات مرکز بهره برداری خطوط لوله اصفهان، رئیس مرکز بهره برداری خطوط لوله آباده، رئیس مرکز بهره برداری خطوط لوله پتاوه، ریئس عملیات ساختمانی خطوط لوله و معاونت عملیات خطوط لوله را در کارنامه کاری دارم.

  در 7 ماه امسال در مجموع چند میلیارد مترمکعب گاز از منطقه منتقل شده است؟

در7 ماه امسال، حجم گاز انتقالی از منطقه 2 عملیات انتقال گاز ایران به مناطق همجوار 76 میلیارد متر مکعب بوده است.

 آیا در سال 1401 (6 ماه امسال) خطوط لوله جدید، تاسیسات تقویت فشار گاز (واحد یدک) به منطقه تحویل شده است؟ تا پایان سال چه برنامه ای در این حوزه تعریف شده است؟

تاسیسات پل کله 10 تا پایان سال جاری تحویل منطقه خواهد شد.

 با توجه به توسعه زیرساخت های کلان گازرسانی به ویژه در استان های تحت پوشش، چه چشم اندازی برای منطقه ترسیم شده است؟

همزمان با توسعه زیر ساخت های گازرسانی در کشور، این منطقه، پیگیری بهره برداری به موقع از ایستگاه ها وخطوط لوله انتقال تازه احداث برای گازرسانی پایدار به مصرف کنندگان را در دستور کار قرارداده است. هم اکنون تکمیل و راه اندازی ایستگاه های خطوط لوله هشتم و دهم سراسری و نیز احداث خطوط لوله جایگزین و ایجاد رابط بین خطوط لوله دردست اقدام است. 

 همسو با توسعه زیرساخت ها، اقدام های همزمان در حوزه های نیروی انسانی و زیرساخت های فنی و کالایی منطقه نیز در دستور کار قرار دارد؟

با توجه به سیاست برون سپاری در شرکت انتقال گاز ایران، همزمان با توسعه زیر ساخت ها، این منطقه استفاده از خدمات پیمانکاران و مشاوران را در دستور کار قرار داده است.

 تعمیرات اساسی سال 1401 منطقه از چه زمانی آغاز شده و براساس برنامه زمانبندی چه زمانی به پایان می رسد؟ در حال حاضر چند درصد پیشرفت دارد و در مجموع چند دستور کار تعریف شده است؟

برنامه تعمیرات اساسی از چهاردهم فروردین ماه امسال کلید خورد و با 76 درصد پیشرفت فیزیکی در جریان است. تعمیرات اساسی 51 توربوکمپرسور در سطوح مختلف پایان یافته است و در حال انجام تعمیرات 7 توربوکمپرسور و برنامه ریزی برای شروع تعمیرات 2 دستگاه توربین زاریا مدل DU80 تا پایان سال هستیم.

در مجموع تا پایان مهرماه 10 هزار و 916 دستور کار تعمیراتی از طریق نرم افزار IP-CMMS شامل دستور کارهای پیشگیرانه، کالیبراسیون، بازرسی فنی و اصلاحی صادر شده که در حوزه های عملیات ایستگاه ها، عملیات خطوط لوله، ICT و حمل ونقل است.

علاوه بر تعمیرات اساسی برنامه ریزی شده، اقدام های دیگری برای آمادگی فصل سرد سال اجرایی شده است؟

تعویض سیستم کنترل و مانیتورینگ توربو کمپرسورهای B,C تاسیسات پتاوه 2، اصلاح طراحی و جانمایی شیرهای انتظار ورودی، خروجی، کنارگذر و اتصالات تاسیسات دوراهان 10، حمل، انتقال ونصب یک دستگاه توربین زاریا مدل DU80 از تاسیسات دوراهان 10 به تاسیسات پتاوه 10، اتصال تاسیسات ندوشن به برق شبکه سراسری، جابه جایی و نصب و اجرای رسیور12 اینچ خط کاشان از ایستگاه قدیم (نوش آباد) به محل ایستگاه جدید (ایستگاه انشعاب قمصر)، بازرسی فنی 17 تاسیسات تقویت فشار و 8 مرکز بهره برداری خطوط لوله، تعمیرات اضطراری و بررسی مشکل روغن سوزی و تعویض پوسته روی یاتاقان دو یک دستگاه توربین زیمنس SGT600 تاسیسات دهق 3 در کوتاه ترین زمان، تعمیرات سطح C توربین پشتیبان زیمنس SGT600 از سوی منطقه، GG Swap یک دستگاه توربین زیمنس SGT600 در تاسیسات دهق 2و3، تعویض چهار عدد بلید مربوط به کمپرسور محوری توربین زیمنس SGT600 تاسیسات دوراهان 3 از جمله اقدام های این منطقه برای آمادگی عبور از فصل سرد سال است.

باز کردن توربین و نصب یک دستگاه توربین جایگزین زاریا مدل DJ59 در تاسیسات پل کله 2، تعمیر و بازسازی درام کوپلینگ توربین زاریا مدل DJ59 تاسیسات پل کله 2 و بهره برداری توربین در کوتاه ترین زمان، موفقیت در احیای باتری‎های قلیایی تاسیسات منطقه، تعمیرات سطح Dمولد برق EGT واحد B تاسیسات پتاوه 2، تعمیرات سطح E مولد برق کامینز گازسوز تاسیسات ندوشن 8، تعمیر ترانس 480/380 واحد A تاسیسات دوراهان 3، نصب و راه اندازی باتری های نیکل- کادمیوم واحدهای تاسیسات دهق2و3، چک کردن و ترمیم خطوط هوایی تاسیسات تقویت فشار و ایستگاه های مخابراتی(همراه با تعویض مقره های ایستگاه های مخابراتی R11,R12,R13 )، انجام عملیات تعویض پوشش عایقی 4 کیلومتر از خط لوله 16 اینچ گلپایگان، انجام عملیات تعویض پوشش عایقی 2 هزار و 575 متر از خط 8 اینچ بادرود از اقدام های دیگری به شمار می آید که برای آمادگی گذر از فصل سرد اجرایی شده است.

تعویض شیرهای بای پاس و بلودان خط لوله 8 اینچ دهشیر- نیر، بازرسی سیستم زمین PE/IS, LPS ایستگاه‎های مخابراتی و فیبرنوری و مراکز بهره برداری خطوط لوله، نصب دو عدد اسلیو در خط 12 اینچ سمیرم-آباده بر اساس نتایج پیگ هوشمند، تعویض نیپل روی بخشی از خط 20 اینچ تقویتی فولاد چهارمحال و حذف عیوب بر اساس نتایج پیگ هوشمند، رفع اتصال غلاف بخشی از خط لوله 20 اینچ فولاد شهرکرد و... از جمله دیگر اقدام های انجام شده برای آمادگی عبور از فصل سرد سال است.

  آیا علاوه بر تعمیرات اساسی امسال، برنامه مهم و کلان تعمیراتی در برنامه دارید؟

تعویض پوشش 1500 متر از خط لوله 56 اینچ انتقال گاز دوم سراسری درحالت گازدار به صورت پراکنده با اعمال پوشش گرم اپوکسی دوجزئی مایع (خروجی تاسیسات پتاوه 2) و تعمیر دو دستگاه توربین زاریا مدل DU80 از جمله برنامه های مهم وکلان تعمیرات است.

تاکنون اقدام های متنوعی در حوزه بومی سازی تجهیزات منطقه انجام شده است. لطفا گزارشی از مهم ترین اقدام های منطقه در این حوزه ارائه کنید.

این منطقه در همسویی با شعار سال، اقدام به تشکیل کمیته راهبری خودکفایی کرده که اعضای آن متشکل از مدیر و روسای ستادی هستند. در همین زمینه نیازهای راهبردی کالایی منطقه از سوی دبیر کمیته جمع آوری و پس از طرح موضوع در جلسات منظم ماهانه کمیته، موارد بررسی و برای داخلی سازی از طریق منابع توانمند و دانش بنیان در دستور کار منطقه قرار می گیرد. قطعات راهبردی زیادی به ویژه در حوزه توربوکمپرسورهای DU80 داخلی سازی شده (بالغ بر 650 قطعه) و در اختیار واحدهای تعمیراتی برای استفاده در تعمیرات اساسی توربوکمپرسورها قرار گرفته است.

  چه اقدام های کلانی همسو با سیاست های مسئولیت اجتماعی در منطقه انجام شده است؟

منطقه 2 عملیات انتقال گاز ایران آمادگی دارد در چارچوب وظایف و اختیارات در این حوزه فعالیت کند، زیرا ما خدمت به هموطنان عزیز را یک افتخار می دانیم و درصدد هستیم که این مهم را تقویت کرده و گسترش دهیم، زیرا این موضوع در نهایت موجبات رشد و عزت ایران اسلامی را به همراه خواهد داشت.