حدود4 سال است که روی سکوی نصر زندگی می کند و با چالش های این نوع زندگی آشناشده است. می گوید مراجعات روزانه برای مواردی مثل درآوردن جسم خارجی از چشم، دریازدگی، سرماخوردگی و وصل کردن سرم و ... است. او تاکید دارد که امکانات درمانی در درمانگاه سکو کافی است، اما اگر نیاز به موارد احیا باشد، امکانات و نفرات جوابگو نیستند و او به تنهایی نمی تواند کار مفیدی داشته باشد. مهدی بی تعب، مسئول اچ اس ای سکوی نصر است که از 11 سال قبل کار خود را روی نصر شروع کرده و با توجه به محدودیت ها و شرایطی که وجود دارد، اظهار رضایت نسبی می کند.

او هم مسئله محدودیت در اتاق ها و فضای محدود را یکی از موضوع های مهم می داند و می گوید: تلاش می کنیم با افزایش امکانات و رفع نیازهای کارکنان بخشی از این محدودیت ها را کم کنیم، ضمن اینکه کارکنان به گل و گیاه و نگهداری آنها علاقه مند هستند و خودشان با تلاش و هزینه شخصی نهال و بوته گل و گیاه و خاک را به سکو می آورند و این شرایط روی روحیه کارکنان تاثیر زیادی دارد.  او به تلاشی که از چند ماه قبل برای تفکیک زباله به شکلی جدی شروع کرده اند، اشاره می کند و می گوید: قبلا هم تفکیک داشتیم، اما اینقدر کامل نبود و در حال حاضر در چندین دسته زباله های تر و خشک و صنعتی جدا می شوند.

 شرایط سخت تابستان و زمستان ندارد

در محوطه سکو با علی اصغر متفق از کارکنان اهل شیراز هم صحبت می شوم که وسایل به دست در حال رفتن به سمت شناور و بعد هم جزیره و دوره رست (استراحت) است. با لهجه شیرازی می گوید: سختی کار خیلی زیاد است. یکی از همکارانش را که روی داربست مشغول کار است، نشان می دهد و می گوید: ببینید با این وضعیت دریا خرابی و بادی که می آید، باید کمربند ببندد که از آن بالا به دریا نیفتد. می گوید تابستان و زمستان فرقی ندارد و شرایط سختی ادامه دارد. اینجا میزان شرجی به قدری زیاد است که باید تا روزی چهار لباس عوض کنیم و حمام برویم. خیلی وقت ها بیمار هستیم. به خاطر همین شرایط شرجی در دو ماه گذشته تمام نیروهای سکو مریض شده اند. با این همه سختی باید مثل کسانی که در شهر هستند، ما هم مالیات بدهیم و عموما می گویند مالیات حقوق زیاد می گیرند.

احمد آقایی، متولد 67 و حدود 11 سال در مجموعه سکوهای نصر و ایلام مشغول کار بوده و حالا چهار سال است در بخش بهره برداری سکوی نصر مشغول فعالیت است. اپراتور سایت و از نفرات اتاق کنترل است. کارهای مربوط به بهره برداری میادین نصر را انجام می دهد. آقایی مهندسی نفت در دانشگاه صنعت نفت اهواز خوانده و بعد از فارغ التحصیلی از طریق طرح امریه در جزیره سیری مشغول شده و بعد با بورسیه دانشگاه صنعت نفت در سکو مشغول کار شده است. آقایی به دغدغه های کارکنان اقماری صنعت نفت که سرتاسر نارضایتی است، اشاره می کند و می گوید: اصلی ترین خواسته کارکنان اجرای ماده 10 بود که بسیاری از کارکنان پیگیر آن هستند. «شرایط نسبت به سال های قبل رو به افول می رود و هر روز شرایط سخت تر می شود. متاسفانه دیدگاه های اشتباه و نامناسب در مجلس نسبت به کارکنان صنعت وجود داردکه ما را کارکنانی با حقوقی فراتر از وظایفمان می بینند و نگاهی به شرایط سخت کار و اتفاقی که در بلند مدت برای ما و زندگیمان رخ می دهد، ندارند. شرایط کار در دریا و صنعت نفت بسیار پرفشار و سخت است. به خاطر همین آیتم های در نظر گرفته شده برای سختی کار این شرایط را جبران نمی کند. از نظر قانونی هم قوانینی تصویب شده که در این سال ها معطل مانده است».  این نیروی با سابقه سکوی نصر به کافی نبودن امکانات رفاهی اشاره دارد و می گوید: به عنوان مثال فضایی که برای زائرسرا و امکانات رفاهی محمودآباد در نظر گرفته اند، دیگر پاسخگوی کارکنان نیست و هر چند سال یک بار برای کارکنان نوبت استفاده فراهم می شود و در حالی که سایر ارگان ها شرایط خیلی بهتری از نظر امکانات رفاهی دارند. بخش خدمات درمانی هم به نسبت گذشته روند نزولی داشته است.  او درباره روند استخدام و تناقضاتی که در روند آن صورت می گیرد، گفت: سنگ اندازی زیادی برای جذب نیروهای متخصص وجود دارد و نفرات زیادی از سال های قبل برای ورود به صنعت زیاد منتظر هستند و به همین دلیل در این سال ها اگر مهاجرت نکرده باشند، در نهایت ناامیدی کار می کنند.

امیدوارم مسئولان حرف های ما را بخوانند

ما دیگر به آزمون استخدامی خوش بین نیستیم و بسیاری از کارکنان و دانشجویان به کل از این رشته دلزده شده اند و سراغ رشته ها و شغل های دیگر رفتند. من همیشه به صنعت نفت علاقه مند بودم و به مهاجرت فکر نمی کردم و دوست دارم وطن خودم جایی باشد که راحت زندگی و کار کنم و امیدوارم مسئولان این گزارش و حرف های ما را ببینند و بخوانند و تغییری در شرایط ایجاد شود. اما گروه دیگری از کارکنان سکوی نصر، نیروهای موقت پیمانکار هستند که برای پروژه های مشخصی در زمانی کوتاه میهمان سکو هستند. این نیروها عموما یا در جزیره و یا روی سکوها با پیمانکار همکاری و متناسب با تعداد روزهای کار حقوق دریافت می کنند. در زمان حضور ما پیمانکار داربست فلزی و نقاشی روی سکو فعال بودند و نفراتشان در اتاق های چهار نفره اقامت داشتند. البته برای این نیروها امکانات و شرایط اقامتی چندان اهمیتی ندارد چون زمان زیادی را قرار نیست روی سکو باشند؛ به همین دلیل وقتی درمورد امکانات ورزشی و اوقات فراغت سوال می کنم، می گوید: «خیلی وقت ورزش و رفتن به باشگاه را ندارم، اما بیینم که بچه های جوان تر سکو هر روز از باشگاه و وسایل ورزشی روی سکو استفاده می کنند. امکانات باشگاه مناسب است، اما دل و دماغ استفاده از باشگاه هم لازم است و بچه ها بیشتر برای دور هم جمع شدن و معاشرت در باشگاه و یا رستوران می روند». به گزارش مشعل، اگرچه ما همزمان با سکوی نصر از سوی ایلام هم بازدید داشتیم و شرایط LQ نصر بسیار مساعد تر از سکوی ایلام بود، اما باز هم آنچه به عنوان امکانات رفاهی و اقامتی برای کارکنان نصر وجود دارد، با توجه به شرایط و تعدادشان بسیار کم است. البته صادق توسلی، معاون سکوی نصر در گفت وگو با مشعل اعلام کرد که طرح مطالعاتی برای اضافه کردن یک طبقه برای محل اسکان و استراحت و باشگاه ورزش کارکنان در دست اقدام است.