به بهانه جام جهانی فوتبال در قطر

نقش  نفت  و  گاز  در  ورزش

 مشعل  قطر ازمعدود کشورهایی است که توانسته با بهره برداری اصولی و مفید از منابع طبیعی، ضمن کسب اعتبار بین المللی خود، در ورزش سرمایه گذاری های خوبی انجام دهد. صادرات گاز قطر به واسطه مایع سازی (ال ان جی) موقعیت برجسته ای به این کشور در سطح بین المللی داده است. میدان گازی پارس جنوبی که در قطر، گنبد شمالی نامیده می شود، بزرگ ترین میدان گازی جهان است که در خلیج فارس و به طورمشترک، در آب های سرزمینی ایران و قطر واقع شده است. یک سوم این میدان در آب های ایران و دوسوم آن در آب های قطر قرار دارد.  درسیاست قطر، پرداختن به امر ورزش به عنوان یکی از استراتژی های مهم و باهدف شناسایی و تقویت حضور این کشور در مجامع بین المللی تصویب شده است. این امیرنشین کوچک، به مدد درآمدهای حاصل از منابع عظیم گازی، سرمایه گذاری های قابل توجهی برای حمایت از رقابت های ورزشی و باشگاه های ورزشی محلی و بین المللی در قالب دیپلماسی ورزشی انجام داده و طی مدتی کوتاه، این کشور را به یک مرکز ورزشی جهانی تبدیل کرده است.

درسال های اخیر، قطر با جــــذب علاقه مندان ورزشی، میزبان بسیاری ازمعتبرترین و درآمد سازترین تورنمنت های ورزشی بوده که یکی از مهم ترین مصادیق توفیق دیپلماسی ورزشی این کشور، کسب سهمیه میزبانی جام جهانی 2022 است که این امیرنشین کوچک، باجلب نظر فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، امتیازمیزبانی پربیننده ترین رویداد ورزشی جهان را به دست آورده است.

 دیپلماسی ورزشی و مزیت های آن

توجه به دیپلماسی ورزشی، علاوه بر تقویت مؤلفه های داخلی قدرت، مانند نشاط و تحرک اجتماعی، گسترش غرور ملی، رونق اقتصادی وانسجام اجتماعی باعث کمک به ارتقای ابعاد بین المللی قدرت قطرمی شود که از آن جمله می توان به کسب اعتبار بین المللی برای این کشور در برپایی رویدادهای بین المللی نظیرمسابقات جهانی فرمول یک، جام جهانی فوتبال، بازی های جهانی تنیس، همچنین گلف، راگبی و دوومیدانی اشاره کرد که در افکار عمومی جهان، موجب افزایش اعتباربین المللی آن می شود.  جذب سرمایه گذاری های خارجی ازمنظر ورزشی نیز از دیگر دیپلماسی های قطر به شمار می رود. دیپلماسی ورزشی ازچند حیث موجب رونق سرمایه گذاری های خارجی می شود. پرداختن به دیپلماسی ورزشی، سرزمین قطر را نه تنها به کشوری جذاب برای هواداران و دست درکاران ورزش تبدیل کرده؛ بلکه باعث جذا بیت فوق العاده برای سرمایه گذاران خارجی نیزشده است. بسیاری از شرکت های تجاری-اقتصادی و بنگاه های رسانه ای برای بهره مندی از فرصت های ایجادشده واستفاده از تمرکز افکارعمومی درخلال مسابقات ورزشی، خواستار حضور و عرضه محصولات خود دراین کشور شده اند، به گونه ای که بسیاری از برندهای مطرح تجاری با صرف هزینه های زیاد دراین کشور سرمایه گذاری کرده اند. یکی دیگر از مهم ترین مؤلفه های دیپلماسی ورزشی، کمک به گسترش بخش های زیر ساختی ورزش است که در قطر به آن نگاه ویژه ای شده است. برپایی گردهما یی های بزرگ بین المللی، بویژه درحوزه ورزشی که مخاطبان و ذینفعان داخلی و خارجی فراوانی دارد، اقتضا می کند اجرای پروژه های زیرساختی، بیش از شرایط عادی در دستور کار قرارگیرد. همین موضوع باعث شده که این کشور کوچک مانند یک منطقه با ساخت وسازبزرگ درآید، به طوری که طی پنج سال گذشته، مبلغی معادل 225 میلیارد دلار را صرف انجام پروژه های زیرساختی ازجمله بزرگراه ها، فرودگاه، ورزشگاه ها وهتل های جدید کرده است.

  بهره گیری از فناوری های پیشرفته

بیست ودومین دوره جام جهانی فوتبال از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار می شود. این اولین جام جهانی است که در خاورمیانه و در یک کشور عربی و به دلیل شرایط آب وهوایی کشور میزبان، در ماه پاییز برگزار می شود. ضمن اینکه برای دومین بار است که کشوری از آسیا، میزبانی این مسابقات را به عهده دارد. بار اول درسال ۲۰۰۲ ژاپن و کره جنوبی میزبان این رقابت ها بودند. همچنین این تورنمنت، آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم درآن شرکت می کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس ازآن، حضور ۴۸ تیم برنامه ریزی شده است.  به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور میزبان و با توجه به اینکه ماه های معمول برگزاری مسابقات، مصادف با شروع تابستان دراین کشور است و دمای این منطقه در این موقع از سال، دست کم به ۴۰ درجه سانتی گراد می رسد، تصمیم گرفته شد برای اولین بار در دوره های جام جهانی، این مسابقات در فصل پاییز برگزار شود. مسؤولان میزبانی این دوره از بازی ها، تعهد داده اند که به منظور رفاه حال حاضران، از فناوری مدرن برای کاهش دمای ورزشگاه ها استفاده کنند. طبق این اظهارنظر، این فناوری ها باید دمای ۴۳ درجه ای هوا در ورزشگاه ها را تا ۱۹ درجه سانتی گراد کاهش دهد. قطر در نظر دارد در این دوره از مسابقات جام جهانی، از انرژی خورشیدی و فناوری کربن خنثی برای خنک کردن استادیوم ها بهره بگیرد تا دمای استادیوم از ۲۷ درجه سلسیوس بالاتر نرود. هشت ورزشگاه، میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از فناوری خنک کننده بهره می برند. این تجربه ای فوق العاده خواهد بود و برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی، بازی ها در شرایطی برگزار می شود که هوا تنظیم شده است. روش هایی که برای خنک کردن ورزشگاه های جام جهانی به کاررفته، ۴۰ درصد از دیگر فناوری ها مقاوم تر است. استادیوم ها تنها دو ساعت پیش از آغاز بازی خنک می شوند. همچنین دیگر ویژگی این فناوری، طراحی آن است که چرخشی بوده و می تواند هوای خنک را درون ورزشگاه نگه دارد و هوای گرم را از ورزشگاه خارج کند.

  نتیجه اتصال 2 دیپلماسی

قطرپیش ازاین، درهیچ دوره ای از دوره های جام جهانی فوتبال حضور نداشته و این، بیست و دومین مسابقات جام جهانی است که در قطر برگزار می شود. فیفا درشرایطی به میزبانی قطر درجام جهانی ۲۰۲۲ رأی داده که آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم برای میزبانی جام جهانی فوتبال اعلام آمادگی کرده بودند. همگان تا دقایق آخربا توجه به وسعت کم قطر و شرایط نامطلوب آب و هوایی،شانس سایر نامزدهای میزبانی را بیشتر می دانستند؛ اما درنهایت، قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد.   این را هم باید اضافه کنیم، جام جهانی فوتبال که در قطربرگزار می شود،شبیه به هیچ یک ازجام های جهانی پیشین نخواهد بود. پولی که برای ورزشگاه ها و زیر ساخت ها هزینه شده، سرسام آور وحدود ۱۴۰میلیارد پوند برابر با 200 میلیارد دلار است.  این پول به ساخت هفت ورزشگاه در زمین های شنی اطراف دوحه کمک کرده است. اصلی ترین و پرزرق و برق ترین ورزشگاه، ورزشگاه لوسیل است که میزبان ۱۰ بازی ازجمله فینال جام جهانی درتاریخ ۱۸دسامبرخواهد بود؛ بنایی با ظرفیت ۸۰ هزار نفر، برخاسته در دل صحرا، با طرحی شبیه به فانوس سنتی پیچ درپیچ یا کاسه آشپزی.  درمجموع، قطر توانسته است با هدایت ومدیریت صحیح منابع خدادادی گازی،  نماد اتصال قدرت دیپلماسی انرژی با ورزش باشد که این موضوع را می توان در برگزاری بزرگ ترین و مهم ترین رویداد ورزشی جهان درجام جهانی فوتبال 2022 دید؛ امری که جاه طلبی های این کشور کوچک را به رخ جهانیان می کشد.

 

مدیرعامل نفت مسجدسلیمان:

از بازیکنانم برای همکاری با باشگاه ممنونم

بدون شک، نفت مسجدسلیمان را باید خبرسازترین تیم لیگ بیست و دوم بدانیم؛ تیمی که تا اینجای کار، هم با نتایج خوبش درهفته های ابتدایی همه را شگفت زده کرد وهم با باخت های سنگین سریالی، تعجب همه را برانگیخت و درحالی که می رفت تا قبل از اتمام نیم فصل، سرمربی خود را تغییر دهد، در نهایت تصمیم بر این شد تا این اتفاق رقم نخورد.  البته دراین بین، شایعاتی مثل اعتصاب بازیکنان نفت نیز به گوش رسید که طی مصاحبه های اخیرمسؤولان این باشگاه تکذیب شد. در عین حال هدایت یزدی، مدیرعامل تیم مسجدسلیمان درخصوص وضعیت این روزهای نفت توضیحاتی ارائه کرده که اهم آن را با هم می خوانیم.

       منابع مالی نفت محدود است

همه می د انند که ما از آن دسته تیم هایی هستیم که منابع مالی اش محدود و اندک است وهمان منابع اندک را هم به موقع تزریق نمی کنند که این موضوع در روند تیم اختلال ایجاد می کند. بیشتر تیم ها با شرایط مالی خوب درمسابقات حضور پیدا کرده اند، حتی خیلی از آنها در اردوی خارج از کشورهستند؛ اما برای ما به دلیل عدم پرداخت حقوق بازیکنان، تمرین های تیم تعطیل شده که بزودی این مشکل حل می شود.

 مسؤولان استان خوزستان بیشتر همت کنند

از مسؤولان استانی تقاضا می کنم همت بیشتری به خرج بدهند ومنابع مالی مناسب را برای تیم محبوب، پرهوادار و ریشه دار نفت مسجدسلیمان فراهم کنند تا مشکلاتمان کمتر شود و بتوانیم آماده سازی تیم را از سر بگیریم.

 مشکلات اداری همه چیز را خراب کرد

بازهم تاکید می کنم که ما برنامه ریزی لازم را انجام داده بودیم؛ اما شرایطی که پیش آمد و تعطیلی چند روزه و مشکلات اداری، همه چیز را خراب کرد تا پول به باشگاه تزریق نشود. وظیفه خود می دانم که از بازیکنان و کادر فنی که تا هفته قبل به شکل جدی کنار من بودند، تشکر کنم. آنها تا الان با مشکلات مالی باشگاه ساخته اند که انشاالله درادامه نیزهمه دست در دست هم شرایط را به گونه ای فراهم می کنیم که دیگر به چنین مشکلاتی بر نخوریم.

 قصد داریم در تهران اردو برگزار کنیم

اگر همه چیز آنطور که انتظار داریم، پیش برود،قصد داریم اردوی چند روزه ای در تهران داشته باشیم. اولین شرط برگزاری این اردو، تامین منابع مالی است. باید این اتفاق زودتر بیفتد؛ چرا که اگر تاخیری ایجاد شود، شرایط از وضعیت کنونی اش نیز سخت تر خواهد شد.  باید هر چه زودتر نگرانی بازیکنان، کادر فنی، هواداران و مجموعه همکاران ما در باشگاه نفت حل شود.

 همه برای خروج از بحران تلاش می کنیم

از مردم فهیم مسجدسلیمان، هواداران پرشور نفت و بازیکنان این تیم عذرخواهی می کنم که نتوانستیم شرایط را به شکلی پیش ببریم که خیال آنها راحت باشد. متاسفانه منابع مالی کافی را فراهم نکردیم و این باعث شد روند تیم خوب پیش نرود؛ اما به یاری خدا و تلاش بچه ها هرچه سریع تر از این بحران خارج می شویم.

 

نتیجه عجیب بانوان بسکتبالیست پالایش نفت در لیگ برتر

پیروزی با اختلاف 129 گل !

تیم بسکتبال بانوان پالایش نفت آبادان در هفته پنجم لیگ برتر، مهمانش سپهرداد تهران را با نتیجه عجیب و درعین حال پرگل 148 بر 19 در هم کوبید.   تیم بسکتبال بانوان پالایش نفت آبادان در ورزشگاه ۱۷ شهریور آبادان، میزبان تیم سپهر داد تهران بود که در کوارترهای اول و دوم به ترتیب با نتیجه ۴۳ بر ۶ و ۴۳ بر چهار حریف خود را از پیش رو برداشت.  این تیم در کوارترهای سوم و چهارم نیز به ترتیب با نتایج ۳۶ بر یک و ۲۶ بر هشت پیروز شد.  تیم بسکتبال بانوان پالایش نفت آبادان با این پیروزی هشت امتیازی شد و در رده سوم جدول رده بندی مسابقات لیگ برتر بسکتبال بانوان کشور قرار گرفت.