کدامیک از اروپایی ها بیشترین آسیب را از بحران انرژی می بینند؟

بحران انرژی اروپا تا به امروز به اندازه ای که تصور و ترس از آنجا وجود داشت، وخیم نبوده است، پس از افزایش قیمت های گاز طبیعی در پی آغاز تنش های روسیه و اوکراین در فوریه سال 2022 میلادی، اوضاع اکنون تا حدودی به ثبات رسیده است. مصرف کنندگان اروپایی با مهار سطح تقاضا تا اندازه ای با افزایش سرسام آور قیمت های انرژی مقابله کرده اند، کشورهای واقع در قاره سبز موفق به پر کردن مخازن ذخیره سازی گازطبیعی مایع شده (ال ان جی) شده اند و پاییز گرم هم امکان مدیریت کردن قبوض انرژی و پایین کردن ارقام آن را برای ساکنان این قاره فراهم کرده است.

قیمت گازطبیعی از رقم 100 دلار به ازای هریک میلیون بی تی یو در ماه اوت امسال به 39 دلار رسیده است.قیمت های جهانی نفت خام برنت هم از اوج 139 دلار پس از تشدید شیوع ویروس عالم گیر کرونا در ماه مارس امسال به 93 دلار رسیده است. تیترها درباره پایان بحران انرژی اروپا فزونی یافته است، اما این احتمال وجود دارد که برای صحبت در این باره اندکی عجله کرده باشند.

باسرد شدن هوا و افزایش برودت، عرضه انرژی در قاره سبز بار دیگر محدود خواهد شد؛ از این رو احتمال می رود با وقفه اخیر تنش های انرژی ناگهان تشدید شود.اکونومیست در مقاله اخیرخود آورده است: تحلیل ها حکایت از آن دارد که رضایت خطرناک خواهد بود، اوضاع ممکن است به سرعت وخیم شود.

 سناریوهای احتمالی دربازار انرژی

تحلیل اکونومیست، سه سناریو احتمالی را برای بازارهای انرژی اروپا در طول زمستان متصور است که هیچ یک مطلوب نیستند.

نخستین سناریو بر این فرض استوار است که روابط سیاسی پرتنش روسیه و اروپا از این بدتر نخواهد بود، اما وضع کم و بیش به همان شکل باقی می ماند، این به آن معناست که فعالیت خط لوله نورد استریم-1 که گاز را از روسیه به آلمان انتقال می دهد، همچنان متوقف است و اروپا تحریم محموله های دریایی صادرات نفت خام روسیه و محدودیت های بیمه نفتکش های حامل نفت خام این کشور را دنبال می کند.  سناریوی یادشده سناریویی نسبتاً ایده آل برای اروپاست، زیرا این شرایط شاید بحران زا باش، اما فاجعه آمیز نخواهد بود.

محدودیت عرضه ایجاد خواهد شد و قیمت های انرژی به طور قابل ملاحظه ای افزایش خواهد یافت، اما اروپا زمستان را بدون سقوط چرخ هایش پشت سر خواهد گذاشت.  سناریوی دوم بر فرض تشدید تنش ها بین مسکو و اتحادیه اروپا استوار است که در این شرایط احتمال قطع کامل عرضه گاز روسیه به قاره سبز و تحمیل ده ها میلیارد دلار هزینه اضافی به آنها وجود دارد.

 سومین سناریو بحرانی ترین سناریو خواهد بود که بر این فرض استوار است که روسیه به طور کامل از دیپلماسی و حفظ درآمدهای نفت و گاز خود دست کشیده و زیرساخت های واردات گاز اروپا را نابود کند که منجر به فشاری طاقت فرسا خواهد شد.

دراین شرایط، قبض سالانه واردات گاز اروپا به یک تریلیون دلار نزدیک می شود و بحران کمبود شدید انرژی تا سال 2024 میلادی پابرجا می ماند.

 دیپلماسی اروپا برای گذر از زمستان

واضح است که حتی دربهترین سناریو، اروپا زمستانی طولانی وسرد در پیش دارد و سپس باید سال ها مشکلات امنیت انرژی را تحمل کند و دیپلماسی ظریف را برای مدیریت پس از آن به کار گیرد، درهمین حال چشم انداز برای شهروندان اروپایی که باید بخش زیادی از این هزینه ها را صرف گرم کردن خانه های خود کنند، بسیار ناگوار است.

برآوردها حکایت از آن دارد که پیش بینی می شود تنها ۲۶ میلیون نفر در بریتانیا طی ماه های زمستان در فقر انرژی غرق شوند که به معنای یک خانواده از هر سه خانوار است و این احتمال وجود دارد که بریتانیا در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر وضع بهتری داشته باشد. برای کشورهایی که پیش از وقوع بحران انرژی نسبتاً ثروتمند بودند، افزایش سرسام آور قیمت ها آزار دهنده خواهد بود، اما برای بسیاری از کشورهای اروپایی که حتی پیش از تنش های روسیه و اوکراین برای تأمین سوخت بخش گرمایشی با مشکل روبه رو بودند، بسیار دردناک تر خواهد بود.

مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود آورده است: در اتحادیه اروپا، نزدیک به هفت درصد از جمعیت در سال 2021 میلادی نتوانستند خانه خود را به درستی گرم کنند. کشورهای جنوب و شرق اروپا در سال گذشته میلادی جزو کشورهایی بودند که از نظر انرژی فقیرتر بودند، و بی شک امسال برای این کشورها شرایط به مراتب بسیار بدتر خواهد بود.

بر اساس داده های پارسال، بلغارستان بیشترین مشکل تأمین سوخت را در اتحادیه اروپا داشت، به طوری که از هر چهار بلغارستانی یک نفر (23.7 درصد) برای پرداخت قبوض انرژی خود با مشکل روبه رو بود؛ پس از بلغارستان، لیتوانی (22.5 درصد) و قبرس (19.4 درصد) قرار دارند.

در مقابل، ثروتمندترین کشورها از جمله سوئیس (0.2 درصد) و نروژ (0.8 درصد) کمتر از یک درصد فقر انرژی داشتند.

در گزارش بانک جهانی آمده است: زمانی که داده های سال 2022 منتشرشود، می توان انتظار داشت که این ارقام به مراتب بدتر باشند و حتی در بهترین سناریو، به گفته اکونومیست، ارقام برای سال های 2023 و 2024 میلادی احتمالاً سال 2022 را بسیار ناچیز جلوه دهد.

منبع: اویل پرایس

نویسنده: هالی زارمبا

مترجم: امیر دشتی