اشتغال زایی و رونق تولید با توسعه زیرساخت ها در نخستین استان سبز کشور

همدان، کارگاه بزرگ گازرسانی به صنایع

مشعل استان همدان،  نخستین استان سبز کشور در زمینه گازرسانی به شهرها و روستاها و با اجرای برنامه های تعریف شده،  نخستین شرکت گاز استانی در کشور به شمار می آید که گازرسانی به همه شهرها و روستاهای بالای 20 خانوار را انجام داده است. این استان اگرچه در حوزه گازرسانی شهری و روستایی،  «سبز» به شمار می آید،  اما گازرسانی به صنایع باقیمانده و واحدهای مسکونی جدید آن همچنان درجریان است. بر اساس برنامه های تعریف شده در حوزه توسعه گازرسانی به صنایع،  شرکت گاز استان همدان در نظر دارد درقالب برنامه زمان بندی 15 ماهه همه صنایع موجود استان را به شبکه سراسری گاز متصل کند.اجرای پروژه های گازرسانی، زمینه ساز اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم قابل توجهی شده و ازسوی دیگر، هزینه پایین این سوخت پاک،  زمینه کاهش قیمت تمام شده ساخت محصول و رونق کسب وکار صنایع و واحدهای تولیدی را فراهم کرده است.همزمان با توسعه گازرسانی در واحدهای صنعتی و استفاده از گاز به جای سوخت های مایع در این بخش، گازرسانی به واحدهای مسکونی جدید در مناطق پراکنده استان نیز درجریان است. بر این اساس،  واحد اجرای طرح های شرکت گاز استان همدان با برنامه ریزی اصولی، به بهره مندی این واحدهای جدید از گاز اقدام می کند.

وحید حمیدی، کارشناس واحد اجرای طرح های شرکت گاز استان همدان در این باره می گوید: همدان،  استان سبز شناخته می شود و گازرسانی به همه شهرها و بخش قابل توجهی از روستاهای واجد شرایط در آن پایان یافته و هم اکنون پروژه های خطوط پراکنده واحدهای مسکونی و شبکه تقویتی جدید در استان فعال است.

وی با بیان اینکه چند پروژه تقویتی در استان درحال اجراست،  می گوید: احداث ایستگاه تی بی اس 2 کوثر،  یکی از پروژه های تقویتی شهر همدان است. این ایستگاه با ظرفیت 10 هزار مترمکعب در ساعت،  در حال ساخت بوده و خطوط ورودی و خروجی آن در حال اجراست و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

به گفته وی،  با بهره برداری از این ایستگاه تقلیل فشار گاز،  شاهد افزایش ظرفیت و پایداری بیش از پیش شبکه گازرسانی این منطقه خواهیم بود.

 افزایش ظرفیت گازرسانی به صنایع  

کارشناس واحد اجرای طرح های شرکت گاز استان همدان یادآور می شود: علاوه بر پروژه شبکه های پراکنده،  خطوط تقویتی و نصب ایستگاه ها،  پروژه های گازرسانی به صنایع را نیز در دست اقدام داریم که این پروژه ها هم اکنون در استان فعال هستند. با برنامه ریزی انجام شده،  گازرسانی به واحدهای صنعتی باقیمانده با شتابی چشمگیر در جریان است که با اجرا و بهره برداری از این پروژه ها شاهد جایگزینی گاز بیشتری با سوخت های مایع خواهیم بود.

حمیدی تاکید می کند: در سال های گذشته تلاش های خوبی از سوی واحد اجرای طرح ها صورت گرفته و پروژه های زیادی در بخش های مختلف اجرا شده است تا بتوانیم خدمات مناسب تری به واحدهای صنعتی ارائه کنیم.

نظارت بر اجرای پروژه ها

 سعید یحیی پور،  ناظر پروژه های پراکنده گاز همدان نیز با اشاره به حوزه مسئولیتی خود می گوید: این واحد وظیفه نظارت بر اجرای پروژه خطوط و شبکه گاز داخل شهر و روستاها و راه اندازی  ایستگاه های تی بی اس را به عهده دارد.

به گفته وی،  ایستگاه پایداری خط لوله گاز جانبازان (ایستگاه تی بی اس) که به تقویت و پایداری تامین گاز شهرک مدرس کمک می کند،  درحال اجراست. خط لوله ورودی ایستگاه تی بی اس 6 اینج و خروجی آن نیز 8 اینچ بوده و با توجه به ساخت و سازهای جدید،  زیرساخت های لازم را برای تقویت شبکه گاز این منطقه فراهم می کند.

یحیی پور تاکید می کند: تلاش می کنیم پروژه های گازرسانی طبق برنامه زمان بندی و پیش از آغاز فصل سرد تکمیل  و خانوارهای بیشتری از این سوخت پاک و ارزشمند بهره مند شوند.