اهمیت و جایگاه جهاد تبیین

ترکیب دو واژه «جهاد» و «تبیین» از سوی رهبر معظم انقلاب، به صورت توأمان، به معنای تلاش برای مقابله با اهداف دشمن برای غبارآلوده کردن ذهن جوانان و عموم مردم است. واژه جهاد، عبارت است از مبارزه و کوشش در راه پیشبرد هدفی که با درگیری با دشمن همراه است؛ بر این اساس، هرکوششی جهاد نخواهد بود، زیرا از شرایط اصلی جهاد، مقابله با حرکت خصمانه و غرض آلود دشمن است.

مساله «جهاد تبیین» به تصریح قرآن کریم لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنّاسِ وَ لا تَکْتُمُونَهُ اهمیتی بسیار ژرف دارد، چراکه هم جنبه الهی دارد، هم جنبه انسانی. تبیین، دستگیری از دل و ذهن ِ ِانسان هایی است که دچار نبود علم، شک و جهالت هستند. به همین جهت، مواجهه با حرکت گمراه کننده ای که هدف دشمن بوده و ذهن جوان و عموم مردم را در ابهام و شک نگه می دارد، از مسیر جهاد تبیین، قابل جلوگیری و خنثی کردن است، زیرا بر اساس این آیه شریفه اَلَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لایَخْشَوْنَ اَحَداً اِلاَّ اللّهَ مهم ترین وظیفه تبلیغ و تبیین است؛ به گونه ای که رهبر معظم انقلاب در بیان اهمیت این موضوع می فرمایند:

«شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می کند؛ شما اگر حادثه دفاع مقدس را روایت نکنید، دشمن روایت می کند، هر جور دلش می خواهد؛ توجیه می کند، دروغ می گوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می کند.»

  پیامدهای تبیین

تبیین به صورت مجاهدانه اگر در بستر فکر و اندیشه اسلامی و رعایت شرایط، شاخصه ها و مؤلفه های آن که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، صورت بگیرد، آثاری ژرف در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ...، به دنبال خواهد داشت که برخی از آنها عبارتند از:

 جلوگیری از تحریف

یکی از جلوه های مبارزه با تحریف، «جهاد تبیین» است؛ به این معنا که امروز دشمن، به دنبال تحریف حقایق در چشم مردم است تا بتواند عمل و بازو و اراده مردم را به سمت گمراهی بکشاند که یکی از نمونه های آن، تطهیر رژیم طاغوت(رژیم پهلوی) است. درحالی که سم پاشی و تشویش اذهان و افکار جوانان و پوشاندن چهره تابناک اسلام و منحرف ساختن جوانان با عناوین فریبنده و رنگارنگ، از مهم ترین آسیب های فکری بود که از سوی رژیم پهلوی رقم می خورد.  بر این اساس امروز همه افراد، چه کسانی که بیاناتشان در حوزه های وسیع کاربرد دارد و چه کسانی که در حوزه های کوچک تر، سخنان شان مؤثر واقع می شود، اگر دیدند حقایق و محکمات اسلام و انقلاب مورد تحریف قرار می گیرد، وظیفه دارند آن را تبیین کنند.

  ایجاد گفتمان

تبیین صحیح و جامع،گفتمان جدیدی را در موضوعات و مسائل مختلف ایجاد می کند و عامل مهمی است برای عملیاتی شدن ارزش های انقلاب که ریشه در مبانی محکم دین دارند. به این معنا که یکی از نتایج تبیین، باعث شکل گیری گفتمان درجامعه می شود که تاثیر ژرفی در تحقق پیدا کردن آرمان ها و ارزش های انقلاب دارد. به همین جهت امام خمینی (ره) برای به ثمر نشاندن نهضت و انقلاب مردمی، همه تاثیرگذاران در این جریان را به تبیین جنایت های شاه واداشته و آن را به عنوان مساله ای عقلی، شرعی و جدانی تکلیف می کند، زیرا ایجاد یک فکر، یک گفتمان، یک جریان فکری در جامعه، به دست خواص و اندیشمندان جامعه است؛ آنها هستند که می توانند فکر ملت ها را به سمتی جهت داده و هدایت کنند که مایه نجات ملت ها شود و این مهم با تبیینِ لازم، تبیین منطقی، تبیین عالمانه و دور از زیاده روی های گوناگون حاصل می شود؛ با زبان خوش، صحیح، علمی و منطقی می باید این مطالب را منتقل کرد.

  حفظ پشتوانه اجتماعی

از دیگر آثار تبیین با لحاظ شیوه ها و شرایط مطلوب آن، حفظ حضور مردم در صحنه های مهم اجتماعی است، زیرا اگر تبیین بهنگام و درست انجام شود، اهداف دشمن جهت ناامیدسازی، شک و تردید و بدبینی به نظام اسلامی در بین جمعیت جوان و عموم جامعه، از بین خواهد رفت، زیرا غفلت از حیله های دشمن، فرصت آفرین بوده و این مهم در توصیه های حضرت امیر (ع) مورد تاکید قرار گرفته است، زیرا آن حضرت (ص) در این خصوص می فرماید: «مَن نامَ لَم یُنَم عَنهُ؛ آن که به خواب رود (بداند که ) دشمنِ او نخوابیده است.» بر این اساس جهت حفظ پشتیبانی های مردمی می باید روشنفکران، نویسندگان، شاعران علمای دین که وظیفه سنگین تری دارند، این مهم را برای مردم تبیین کنند که در کجای راه قرار دارند و ایشان را آگاه و با بصیرت نگه دارند.

 

بهترین  برادر

امام حسن عسکری (ع) فرمود: خَیرُ إخوانِکَ مَنْ نَسِیَ ذَنْبَکَ و ذکرَ إحسانَکَ؛ بهترین برادرانت کسی است که خطای تو را فراموش کند و نیکی تو را به یاد داشته باشد.( اعلام الدین، ص ۳۱۳)

     شرح حدیث  

در مثل های فارسی هم با عبارت های مختلف به این نکته اشاره شده که انسان نباید خطاها و بدی های دیگران را در ذهن خود نگه دارد؛ بلکه همیشه باید به یاد نیکی ها و احسان های مردم باشد. این شیوه و خصلت، نشانه مردانگی و بزرگواری است، اما برخی برعکس اگر بدی از کسی ببینند، تا آخر عمر آن را فراموش نمی کنند و اگر صدها خوبی از مردم دیده باشند، یادشان نمی ماند. به یاد داشتن خوبی های دیگران، سبب قدرشناسی انسان می شود.خداوند در قرآن کریم، بارها از احسان خویش به مردم یاد کرده است. در سوره الرحمان، بارها با تکرار آیه «فَبِایّ آلاءَ رَبِّکما تُکذّبان» ما را متوجه نعمت های خویش می کند تا بنده ناسپاسی نباشیم.

از سوی دیگر، خداوند مهربان، غفار و ستار است. گناهان بندگانش را نادیده می گیرد و زود عقوبت نمی کند. این صفت باید در بندگان هم باشد، یعنی«خطاپوشی» از یک سو و یاد کردن نعمت ها و احسان ها از سوی دیگر.

تأکید امام عسکری (ع) بر این نکته برای ایجاد فضای صمیمیت در میان افراد جامعه است، زیرا اگر ما پیوسته لغزش و گناه و عیوب دیگران را در نظر داشته باشیم، قلبمان با آنان صاف نخواهد شد و محبت ها لطمه خواهند دید.باید از «آینه» آموخت که تصویرهای بد را در خود نگه نمی دارد و همیشه قلبی پاک دارد.

به عیب خویش بپرداز تا شوی بی عیب، مباش آینه عیب دیگران، زنهار(کلیات صائب تبریزی، ص ۸۲۳)

دل خویش را گنجینه «یاد خوبی» بسازیم.

 

 بیانات مقام معظم رهبری جهاد تبیین

 جهاد تبیین را جدی بگیرید، شبهه زدایی از ذهن مخاطبین را جدی بگیرید. شبهه از جمله چیزهایی است که عرض کردیم مثل موریانه است؛ دشمن به این موریانه ها دل بسته. شبهه ویروس است، مثل همین ویروس کرونا؛ وقتی که وارد شد، خارج شدنش مشکل است، جزو بیماری های مسری هم هست، سرایت هم می کند. البته اینکه گفتم «بعضی ها در مقابل تیر و شمشیر ایستادند، در مقابل شبهه نتوانستند بِایستند»، در این یک مقداری هم دنیاطلبی نقش دارد؛ این را هم نباید از نظر دور داشت. دنیا چیست؟ دنیای هر کسی فرق می کند؛ یکی دنیایش مال است، یکی دنیایش مقام است، یکی دنیایش شهوات جنسی است؛ اینها دنیاهای افراد مختلف است، اینها همه دنیا است. ممکن است توجیه هم درست کند برای خودش در این دنیاطلبی، اما دنیاطلبی است دیگر؛ اینها هم تأثیر دارد.

05/05/1401

 

انتصاب رؤسای شورای فرهنگی مناطق صنعت نفت

معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و رئیس شورای عالی فرهنگی وزارت نفت، در احکامی جداگانه، رؤسای شورای فرهنگی مناطق صنعت نفت را منصوب کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معراج، براساس احکام صادرشده از سوی مهدی علی مددی، «علی اکبر میدانشاهی» به عنوان رئیس شورای فرهنگی منطقه ۲ صنعت نفت، «علی ذاکری» به عنوان رئیس شورای فرهنگی منطقه ۳ صنعت نفت، «قاسم مایلی رستمی» به عنوان رئیس شورای فرهنگی منطقه ۴ صنعت نفت، «نادر کمالی» به عنوان رئیس شورای فرهنگی منطقه ۵ صنعت نفت، «علیرضا دانشی» به عنوان رئیس شورای فرهنگی منطقه ۶ صنعت نفت، «ناصر حسینی» به عنوان رئیس شورای فرهنگی منطقه ۷ صنعت نفت، «حسن افتخاری» به عنوان رئیس شورای فرهنگی منطقه ۸ صنعت نفت و «سخاوت اسدی» به عنوان رئیس شورای فرهنگی منطقه ۹ صنعت نفت منصوب شدند.