اختصاص «فوق العاده فراورش» به کارکنان تاسیسات ذخیره سازی سراجه

 فوق العاده  فراورش  کلید  طلایی  افزایش رضایت مندی

 طراحی و برنامه ریزی، از عوامل توسعه سیستم مدیریت عملکردی سازمان در حوزه منابع انسانی و از راهبرد های مهم سرمایه سازمان به شمار می آید، از این رو منطقه 3 عملیات انتقال گاز ایران با طراحی پرسشنامه های ارزیابی عملکرد نیروهای غیر رسمی، تحلیل نتایج ارزیابی با نرم افزارهای spss و ارائه موارد پیشنهادی در مسیر توسعه وتعالی نیروهای انسانی گام برداشته است. همچنین به منظور ایجاد نفرات جایگزین برای هر سمت با هدف جانشین پروری، با حضور تاسیسات و برگزاری نشست های متعدد با کارکنان، اقدام هایی مناسب دراین زمینه انجام شده است. در همین حال با بررسی و تعاملات انجام شده از سوی بدنه مدیریتی منطقه 3 عملیات انتقال گاز ایران، تاسیسات سراجه مشمول دریافت فوق العاده فراورش شده است.

گفت وگو باحسن فتح الهی، رئیس منابع انسانی منطقه 3 عملیات انتقال گاز ایران، اشاره به جزییاتی در همین زمینه دارد که در ادامه می خوانید.

 با توجه به ماهیت عملیاتی شرکت انتقال گاز ایران، چه اقداماتی برای پوشش سختی کارکارکنان وافزایش رضایت مندی آنها انجام شده است؟

با بررسی و تعاملات صورت گرفته، مشخص شد که تاسیسات سراجه مشمول دریافت فوق العاده فراورش است، ازاین رو با مکاتبات و پیگیری های انجام شده و همچنین همراهی ستاد شرکت انتقال گاز ایران، امتیاز فوق العاده فراورش به همکاران پرتلاش تاسیسات سراجه قم اختصاص یافت، ضمن اینکه با توجه به مشکلات ساختارسازمانی، مکاتبات و پیگیری هایی نیز برای تغییر ساختار در جریان است.

 در حوزه تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر چه اقداماتی در منطقه 3 عملیات انتقال گاز صورت گرفته و براساس دو بند(د) و

(و) چه تعداد از کارکنان منطقه، مشمول  اجرای این طرح شده اند، ضمن اینکه بفرمایید تاکنون فرایند استخدام چه تعداد از آنها انجام شده است؟

همه همکاران مشمول شرایط ایثارگرای در منطقه شناسایی و مدارکشان در سامانه ایثار ثبت شده است.

در این میان 22 نفر از همکاران قرارداد مدت موقت دارای شرایط بند(و) بودند. 16 نفر به صورت پیمانی و رسمی تبدیل وضعیت شده اند و اقدامات تکمیلی برای دیگر کارکنان نیز پس از تکمیل پرونده آنها انجام خواهد شد.

همچنین 128 نفر از کارکنان پیمانکاری منطقه، مشمول بند (د) قرار گرفته اند که مجوز انجام تشریفات اداری 110 نفر آنها اخذ و اقدام های لازم برای آنها انجام شده است، درخصوص دیگر نفرات نیز پس از دریافت مجوز اقدام خواهد شد.

 طرح طبقه بندی مشاغل و بیمه تکمیلی از جمله برنامه های وزارت نفت و صنعت گاز درحوزه افزایش رضایت مندی کارکنان است. تاکنون چه اقداماتی در زمینه جاری سازی این طرح در منطقه 3 عملیات انتقال گاز صورت گرفته است؟

طرح طبقه بندی مشاغل برای همه نیروهای ارکان ثالث منطقه اجرا شده و همه کارکنان قرارداد مدت موقت و ارکان ثالث دارای بیمه تکمیلی هستند، به طوری که 80 درصد پرداخت آن، سهم کارفرما و 20 درصد نیز سهم کارمند است.

 مهم ترین چالش حوزه منابع انسانی منطقه چیست؟

مهم ترین چالش این حوزه در مرحله کنونی، کمبود شدید نیروی انسانی و تبعات ناشی از حذف سمت های مصوب طی چند سال گذشته است.

 چه اقداماتی درحوزه نهادینه سازی نظام جانشین پروری، توسعه مدیر یت و حرفه ای گرایی مبنی بر شایستگی منطقه انجام شده است؟

در این زمینه تلاش شده با حضور در تاسیسات و برگزاری نشست های متعدد باکارکنان، همچنین مصاحبه باهمکاران و برگزاری دوره های آموزشی، با شناسایی افراد مستعد به پرورش علمی و مدیریتی آنها اقدام و با توجه به کمبود در این زمینه، چند جایگزین مناسب برای هر سمت ایجاد شود.

 برای توانمند سازی کارکنان، چه دوره های آموزشی از سوی مدیریت منابع انسانی منطقه برگزار شده است؟

با توجه به اینکه در شرکت انتقال گاز ایران، آموزش ها به صورت تفکیک شده انجام می شود و هرمنطقه قطب آموزش برای تخصص های مختلف است، حسب تصمیمات اتخاذ شده، این منطقه درحوزه آموزش های جوش هات تپ، پیگرانی و امورحقوقی برنامه ریزی کرده و در بخش های دیگر نیز بنابه ضرورت و با اخذ مجوزهای لازم، آموزش مربوط انجام می شود.آموزش توربین ها، پدافند غیرعامل، امداد ونجات و سلامت اداری، همچنین روانشناسی خانواده ویژه بانوان و شخصیت شناسی، نشست های آموزشی هستند که بنابه ضرورت برگزار شده است.

 کارکنان ازچه طریقی می توانند مشکلات خود رابه مدیر منطقه انتقال و بازتاب دهند؟ آیا برنامه دیدار مستقیم باکارکنان در دستور کار مدیر منطقه قرار دارد؟

کارکنان از روش های مختلف می توانند مشکلات خود را با مدیر منطقه در میان بگذارند. ارسال پیامک به خط تماس مستقیم مدیرمنطقه وملاقات حضوری با مدیر از جمله این روش هاست.

برگزاری جلسات عملیاتی درتاسیسات تقویت فشارگاز ومراکز بهره برداری و بازدید های مستمر از واحدها نیز این زمینه را فراهم کرده تاکارکنان ارتباط مستقیم و رو در رو با مدیر منطقه داشته باشند و مسائل خود را در میان بگذارند.

 در پایان اگر نکته ای باقی مانده، بفرمایید؟

به نظر می رسد، توجه مضاعف به کلمه منابع انسانی و تفکر و تدبیر در آن، می تواند راهگشای بسیاری ازمشکلات سازمان باشد. منابع، جمع کلمه منبع و در لغتنامه به معنای چشمه ها و محل پیدایش است. با تفکر در معنای فوق، می توان اهمیت کلمه منابع انسانی را بیش از پیش درک کرد. منابع انسانی، انسان را به مثابه یک منبع، چشمه یا محل پیدایش در نظر می گیرد. این چشمه می تواند رضایت، انگیزه، خلاقیت، نوآوری و تلاش مضاعف باشد یا ناخرسندی، بی مسؤولیتی و بی تعهدی. این ما هستیم که با ارائه راهکارها، سیاست ها، خط مشی ها و فرایندها می توانیم این چشمه ها را در مسیر اهداف متعالی سازمانی هرچه بیشتر جوشان و هدایت کنیم.