با اجرای طرح زیست محیطی تصفیه گازوییل در پالایشگاه اصفهان محقق می شود

510 میلیون یورو سودآوری

سمیه راهپیما  طرح بزرگ زیست محیطی «تصفیه گازوییل» شرکت پالایش نفت اصفهان، با تولید 16میلیون لیتر گازوییل یورو ۵ به همت متخصصان و شرکت های دانش بنیان در مدار تولید قرار گرفته است. به عبارت دیگر با راه اندازی واحدتصفیه گازوییل این پالایشگاه، از این پس روزانه از 23 میلیون لیتر گازوییل، 16میلیون لیتر آن بر پایه استانداردهای جهانی یورو 5 خواهد بود.  کاهش گوگرد رها شده در هوا اصلی ترین هدف شرکت پالایش نفت اصفهان برای بهره برداری از واحد تصفیه گازوییل است. همچنین باید توجه داشته باشیم که هر چه به استانداردهای جهانی نزدیک می شویم، ارزش تولیداتمان افزایش پیدا می کند و سودآوری را به همراه دارد. گزارش پیش‎رو در گفت و گو با اصغرصابری، معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان به روند اجرایی شدن واحد تصفیه گازوییل یورو 5 اشاره دارد که در ادامه می خوانید.

پالایشگاه اصفهان، یکی از مهم ترین پالایشگاه های کشور به شمار می رود. محصولات این پالایشگاه، تولید انواع گازهای ال پی جی، گازوییل، بنزین، نفت سفید و دیگر ترکیبات است و ۱۷ استان کشور را زیر پوشش قرار می دهد. اولویت با تامین نیاز سوخت استان اصفهان و پس از آن استان های مجاور است.

ظرفیت تولید شرکت پالایش نفت اصفهان 370 هزار بشکه نفت خام در روز است که از این میزان، حدود 23 میلیون لیترگازوییل در واحدهای مختلف آن تولید می ‎شود و میزان گوگرد گازوییل تولیدی این پالایشگاه نیز بین 7 تا 8 هزار ppm است.

 یک طرح و چند هدف

 معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان می گوید: گوگرد، عوارض و خطرات زیادی دارد، ازجمله اینکه در سوخت خودروهای سنگین، تبدیل به گازهای دی اکسید گوگرد(so2) وگوگرد تری اکسید (so3) می شود و در مجاورت بخار آب یا باران، گازهای اسیدی تولید می کند و آلودگی هوا و خاک را در پی دارد.

به گفته اصغر صابری، برای رفع این مشکل، پروژه «گوگرد زدایی از گازوییل» در پالایشگاه اصفهان تعریف شد. ظرفیت این واحد 16میلیون لیتر گازوییل (دیزل) درمقیاس جهانی زیر 10 ppm است. به این طریق توانستیم میـزان 7 تا 8 هزار ppm را به زیــر 10 ppm کاهـش داده و به استاندارد یورو 5 دست پیدا کنیم.

وی درباره روند تولید بنزیــن یورو ۵ که درگذشتـه تولید ایـن محصول در شرکت پالایش نفت اصفهان آغاز شـده نـیز اشاره کــرد و گفت: در طراحی اولیه شرکت پالایش نفت اصفهان، دو واحد تولید بنزین «سی آر یو» احداث شده بود که بنزین تولیدی آنها با اکتان ۸۷ وارد بازار مصرف می شد. با احداث واحد بنزین سازی، بنزین تولید شده در پالایشگاه اصفهان بااکتان (درجه آرام سوزی بنزین) ۹۵ و به بنزین سوپر تبدیل شد.هر چه میزان اکتان بنزین بالاتر باشد، میزان بهسوزی موتور خودروها بالاتر می رود و ترکیبات آلاینده گوگردی نیز کاهش می یابد. معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان با بیان اینکه برای به مدار آمدن طرح «تصفیه گازوییل» پالایشگاه، ابتدا دو واحد جانبی هر یک به ظرفیت 50 هزار بشکه در روز احداث شده است، گفت: در این دو واحدی که بزرگترین واحدهای گازوییل کشور به شمار می آیند، طی فرایندی خاص از23میلیون لیترگازوییل تولیدی در پالا یشگاه، 16 میلیون لیتر گازوییل یور 5 استحصال می شود.  صابری ادامه داد: برای استحصال گوگرد از گازوییل، اقدام به راه اندازی واحدهای جانبی مانند واحد هیدروژن ساز شد تا از این طریق بتوان عملیات گوگردزدایی ازگازوییل را انجام داد. این واحد هیدروژن ساز با ظرفیت 100 هزار نرمال مترمکعب برساعت، از بزرگترین واحدهای هیدروژن ساز در خاورمیانه به شمار می آید.

وی با بیان اینکه واحدهای تصفیه آب ترش، تصفیه با آمین و تولید گوگرد از واحدهای جانبی طرح «تصفیه گازوییل» محسوب می شود، اظهار کرد: با بهره گیری از این واحدها، گوگردهای جدا شده حاصل از فرایند تصفیه گازوییل، به گوگرد جامد تبدیل می شود.

صابری به میزان ظرفیت تولید گوگرد درپالایشگاه اصفهان اشاره کرد وافزود: ظرفیت تولید گوگرد پالایشگاه اصفهان در حال حاضر 100 تن در روز است که با طرح تصفیه گازوییل، این ظرفیت به 350 تن افزایش یافته است. با این روش از گوگرد منتشر شده در هوا و خاک جلوگیری شد و گوگرد جامد را به واحد گرانول سازی و از آنجا به بازار هدف منتقل کردیم.

معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان، هدف از اجرای طرح «تصفیه گازوییل» را شیرین سازی و گوگردزدایی از گازوییل بیان کرد.  وی در ادامه با اشاره به استفاده از شرکت های دانش بنیان و توانمندی مهندسی داخلی پالایشگاه افزود: اکنون 85 درصد از کالاهای مورد نیاز واحد «تصفیه گازوییل» از داخل کشور تامین شده است. کاتالیست که نقشی مهم و حیاتی در واحد گوگردزدایی دارد، به همت شرکت های دانش بنیان تولید می شود، ضمن آنکه عمده تجهیزات استفاده شده در این واحد از جمله ظروف، برج ها و لوله ها نیز از شرکت های داخلی تامین شده است.

سودآوری 510 میلیون یورویی

صابری در ادامه با بیان اینکه از آغاز اجرای این طرح تازمان بهره برداری از آن (مهر 1401)سه سال زمان برده است، گفت: سودآوری این طرح 510 میلیون یورو در سال برآورد شده است؛ البته باید گفت که درپالایشگاه اصفهان، هدف اصلی از اجرای این طرح، کاهش آلودگی هوا و سودآوری بوده است؛ زیرا گازوییل با درصد گوگرد پایین، قیمت بالاتری دارد و ارزش افزوده آن برای پالایشگاه نیز بیشتر است.

وی تامین نقدینگی و سخت گیری های گمرکات کشور را از مشکلات اجرایی طرح «تصفیه گازوییل» بیان کرد و افزود: در اجرای این طرح با تامین نقدینگی و وارد کردن برخی کالاهای مورد نیاز مانند ابزار دقیق مشکل داشتیم؛ زیرا این کالاها از گمرک ترخیص نمی شدند، ضمن آنکه کسب یکسری مجوزهایی که در استان برای احداث این واحد نیاز داشتیم، بسیار سخت بود؛ زیرا آنها بر این باور بودند که با اجرای این طرح، افزایش ظرفیت داریم؛ اما هدف از اجرای این پروژه، عدم افزایش ظرفیت تولید و بهبود وضعیت گازوییل در کشور است.

 سخن پایانی

معاون تولید شرکت پالایش نفت اصفهان در پایان تاکید کرد: اجرای چنین پروژه های بزرگی، اکنون به دست ایرانی ها در مراحل مهندسی، ساخت و اجرا انجام می شود. در اجرای طرح « تصفیه گازوییل» بیش از 85 درصد کالای استفاده شده، همچنین100 درصد نیروهای به کار گرفته شده در آن، ایرانی بوده است، به همین دلیل، باید به نیروهای توانمند کشورمان افتخار کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا خودروهای دیزلی کشور بر پایه یورو 5 طراحی شده اند، گفت: اکنون خودروهای دیزلی قدیمی نیز می توانند از این سوخت بهره بگیرند و استفاده از آن، از نظر بهسوزی و میزان مصرف به نفع آنهاست.