شرم  و  حیا عامل بازدارندگی از  گناه

امام حسن عسکری(ع) فرمود: مَنْ لمْ یَتَّقِ وُجوهَ النّاسِ لمْ یتَّق اللهَ؛ هرکس از روی مردم شرم و پروا نکند، از خدا هم پروا نخواهد کرد.(فرهنگ جامع سخنان امام عسکری علیه السلام، ص ۴۱۸)

«حیا»، یکی از ویژگی های مهم است که نقش بازدارندگی آن از گناه و خلاف، بسیار بالاست. به تعبیر حضرت علی علیه السلام: «سببُ العِفّةِ الحیاءُ» (غررالحکم، حدیث ۵۵۲۷.)؛ «حیا، سبب عفت است».

از پیامبر خدا(ص) نیز روایت شده است:از مثل های پیامبران، جز این باقی نمانده است که مردم می گویند: «اگر حیا نداشته باشی، پس هر کاری می خواهی بکن». (عیون اخبارالرضا، ج۲، ص ۵۶).

اگر حیا نباشد، هیچ دیوار و سدی مانع و جلودار ارتکاب گناهان نیست. باید کوشید تربیت فرزندان بر محور«حیا» باشد تا گستاخ و حریم شکن و تبهکار نشوند.

در روایات، برای حیا محورهای متعددی بیان شده است، مثل: حیا از خدا که می بیند؛ حیا از پیامبر و امامان که اعمال ما هر روز یا هر هفته بر آنان عرضه می شود؛ حیا از فرشتگانی که همراه ما هستند و اعمال خوب و بد ما را می نویسند. حیا از خویش و حیا از مردم.

امام صادق علیه السلام فرموده است: هر کس در خلوت، زمینه گناهی برایش فراهم شود، ولی خدا را مراقب خویش بداند و از گماشتگان الهی حیا کند، خداوند همه گناهان او را می آمرزد.

این سخن، نقش درونی شرم و پروا از خدا را در پیشگیری از جرایم و معصیت ها نشان می دهد.

باز هم در روایات است: از هر کاری که از انجام آن در حضور مردم شرم داری، مبادا در خلوت انجام دهی، با این حساب، حیا یک نعمت است و یک فضیلت اخلاقی.

کسی که از مردم شرم نکند از خدا هم حیا نخواهد کرد.

کسی که برای اعتبار و آبرو نزد مردم ارزشی قایل نباشد، از خدای نادیدنی هم پروا نمی کند.

از آدم های بی حیا بترسیم.

 

وفات حضرت معصومه(س)

۶  ویژگی  ممتاز حضرت معصومه(س)  برای  زنان  مسلمان

همواره حضرت معصومه(س)به عنوان الگویی که ویژگی های کاربردی دارند، مطرح شده است. علما و مراجع بسیاری مقابل ایشان زانوی ادب زده و دست به دامان کرم ایشان شده اند. شخصیت والای ایشان سبب شده است که بعد از امام رضا(ع) برترین فرزند امام کاظم(ع) شناخته شوند. عالمه بودن و همراهی ایشان با امام زمان خود، از نکات ارزنده شخصیتی ایشان است که نه تنها ایشان را برای دختران جامعه الگو می سازد، بلکه مردان نیز در ولایتمداری باید از ایشان الگوبرداری کنند.

عالم بودن حضرت معصومه(س)یکی از ویژگی های کاربردی ایشان است. برخی اینگونه جلوه می دهند که اسلام با علم آموزی زنان موافق نیست؛ حال آنکه زنانی در اهل بیت بوده اند که عالمه بوده و فعالیت های علمی انجام می دادند. درباره علم حضرت معصومه(س) نیز نکاتی در تاریخ ثبت شده است. در زمانی که امام موسی کاظم(ع) در زندان بودند،بسیاری از علما،مراجع و دانشمندان نزد حضرت معصومه(س) آمده و پرسش های خود را مطرح می کردند و حضرت به مشکلات علمی مراجعان پاسخ می دادند. زمانی که امام رضا(ع) قصد رفتن به  مرو  را  کردند؛ علما و فرهیختگان نزد امام آمده و گفتند از این پس پرسش های علمی خود را از چه کسی بپرسیم؟ امام حضرت فاطمه معصومه(س)را معرفی کرده و فرمودند در نبود من، معصومه پاسخگوی شماست و اینگونه بود که امام رضا(ع) ایشان را تایید کردند.

حضرت معصومه(س) تمام دوران کودکی و نوجوانی خود را در فراق پدر گذراند. در حالی که می دانست پدر در زندان است و تحت شکنجه های متعدد قرار می گیرد؛ ولی صبر و بردباری و امیدواری که در وجود ایشان بوده از شگفتی هاست چون حضرت معصومه(س) با پدر ارتباط بسیار عمیق و جانانه ای داشت و تحمل و صبر ایشان ستودنی است، هرگز در زندگی امید خود را از دست ندادند. ایشان در هر شرایطی هدف و مقصد را می شناختند و در جهت رسیدن به مقصد، هر بلایی را به جان می خریدند. اگر انسان در زندگی هدف داشته باشد،سخت ترین مسائل هم که برایش پیش بیاید، مقاومت می کند بلکه مقاوم تر می شود و به هدف بیشتر معتقد می شود. آنچه در زندگی حضرت معصومه(س) حرف اول را می زند، هدف شناسی ایشان است. یعنی حضرت در زندگی ۲۸ ساله خود کاملاً می دانستند به دنبال چه هستند و هدف معلوم و معین بود و از این شاخه به آن شاخه نمی پریدند. اینگونه نبودند که یکبار افراط کنند و یکبار تفریط. با یک حرکتی بر مبنای شناخت مقصد و هدف با طراحی متعادل بر مبنای آموزه های امام معصوم(ع)، مراحل مختلف مبارزه و رسیدن به مقصد را گذراندند.

ویژگی بارز دیگر این بانوی بزرگوار، فعالیت های سیاسی ایشان بوده است.پس از اینکه امام رضا(ع) به مرو آمدند، حضرت معصومه(س) ۹ ماه بیشتر در مدینه نماندند و به همراهی برادران و برادرزاده های خود به سمت مرو رهسپار شدند. در این هنگام ایشان هدف از هجرت را یاری رساندن به امامِ زمان خود مطرح کردند.  حضرت معصومه(س) خود را فدای حقیقت ولایت کرده و در رابطه با دو امام عصر خود، یعنی پدر و برادر تمکین داشته و تسلیم مطلق بودند و از ایشان الگوبرداری می کردند. ایشان در این مسیر مجاهدت فراوانی داشتند که در تاریخ ثبت شده است.از جمله اینکه در مسیر، دچار درگیری جدی با نظامیان عباسیان شده و در این درگیری پنج برادر خود و تعدادی از برادرزاده های خود را از دست دادند. حضرت در هجرت ترویجی و تبلیغی خود،در تثبیت امامت حضرت رضا(ع) در مقابل واقفیه نیز نقش بسزایی ایفا کردند.چون حضرت معصومه(س)دائم در مبارزات و مجاهدت با دستگاه ظلم بنی عباس بودند و از طرفی عمر حضرت در 28 سالگی به اتمام می رسد، ایشان فرصتی برای ازدواج نیافت.

ویژگی دیگر حضرت معصومه(س) پایبندی به خانواده بود که در جامعه امروز خود بسیار به آن نیازمندیم. حضرت از کودکی با نبود پدر و با وجود سختی های بسیار در خانواده، همواره در کنارشان بوده و در بزرگسالی به جهت یاری رساندن به برادر خود امام رضا(ع) و دلتنگی برای ایشان به ایران مهاجرت کرده و هرگز خانواده را تنها نگذاشتند.

حضرت تسلیم ولایت امامِ زمان خود بود و از فدا شدن در راه ولایت باکی نداشت. چه در زمان موسی بن جعفر(ع) و چه در زمان امامت حضرت رضا(ع) که در تثبیت امامت امام رضا(ع) در مقابل واقفیه نقش بسزایی ایفا کرد. چراکه فرقه واقفیه هفت امامی و معتقد بودند با شهادت امام موسی کاظم(ع) امامت خاتمه یافته است. ولی حضرت معصومه(س) برای تثبیت امامت حضرت رضا(ع) تلاش بسیاری کردند که نشات گرفته از ولایت پذیری ایشان بوده است. حضرت معصومه(س) خود را فدای حقیقت ولایت کرده بودند و در رابطه با دو امام عصر خود، یعنی پدر و برادر، تمکین کرده و تسلیم مطلق بودند و از ایشان الگوبرداری می کردند. در این عصر هم امام زمان(عج) هستند که ما می توانیم منویات امام زمان(عج) را کسب کرده و اهداف آقا را بشناسیم.

نام حضرت «فاطمه» بود، اما به دلیل عفت، نجابت و پاکی «معصومه» لقب گرفتند. این صفت در بین زنان مسلمان زمان ما،کمی رنگ باخته و برخی سیر قهقرایی داشته و در رعایت احکام حجاب و ارتباط با نامحرم، دچار شک و تردید شده اند که البته نشانگر عدم ثبات و نداشتن هدف است.

به عنوان مثال متاسفانه دیده می شود در فضای مجازی برخی از زنان از اهداف و چارچوب خارج و مرتکب گناه شد و با نامحرم راحت گفت وگوهای نابجا دارند. بعد از حضرت زهرا(س) از جهت مقام علمی و عصمت و حضرت زینب(س) در مقام مجاهدت، بزرگان و اهل تحقیق حضرت فاطمه معصومه(س) را بانوی تراز عالم اسلام و دنیای شیعه می شناسند. ایشان چنان زندگی هدفمند و شکوهمند و با نورانیتی داشتند که می تواند برای خانواده ها مورد توجه قرار گیرد و از زندگی این بزرگوار نور بگیرند.

 

عطر ماندگار: بیانات مقام معظم رهبری

دلیل جنگ نرم  دشمن علیه ملت ایران

چرا امروز جنگ نرم علیه ما این قدر سخت است؟ علت، این است که ما قوی شده ایم؛ ما قوی شده ایم. امروز جبهه حق از لحاظ زیرساخت ها، از لحاظ امکانات قوی شده. امروز چالش دشمن با جبهه حق آسان نیست، کار دشواری است؛ لذا به جنگ نرم متوسل می شوند و همه تلاش خودشان را می کنند که ذهنیات را خراب کنند؛ این به خاطر قدرت و قوت ما است. البته گفتیم خواص آماجند لکن در بین خواص عده زیادی، مجموعه های عظیمی از خواص بحمدالله امروز هستند ــ از پروردگان حوزه و دانشگاه، بخصوص جوان ها ــ که اینها هم بابصیرتند، هم پرانگیزه هستند و می توانند به معنای واقعی کلمه یک ستونی باشند، یک استوانه مستحکمی باشند. البته دشمن هم بشدت در حال تلاش است، بشدت در حال اثرگذاری و نفوذ است.۱۹   19/12/1400

 

بیانیه شورای عالی فرهنگی وزارت نفت در پی حمله تروریستی به شاهچراغ شیراز

شورای عالی فرهنگی وزارت نفت در پی حمله تروریستی به حرم حضرت احمد بن موسی(علیه السلام) با صدور بیانیه ای از عموم مردم قدرشناس ایران، بویژه کارکنان خدوم صنعت نفت خواست؛ مانند همیشه با بصیرت، حمایت همه جانبه خود را از ایران مقتدر اسلامی اعلام دارند و گوش به فرامین رهبر معظم انقلاب در مقابل جریان بی احترامی به جان مردم، امنیت و مقدسات ید واحده باشند  متن این بیانیه به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

حمله تروریستی به زائران و مجاوران و نمازگزاران بارگاه ملکوتی حضرت احمد بن موسی(ع)، برگ دیگری از دفتر خشونتی بی رحمانه و رفتار وحشیانه عوامل تکفیری استکبار جهانی و صهیونیزم را ورق زد. شورای عالی فرهنگی وزارت نفت با تسلیت این حادثه غم بار به محضر امام عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب و مردم داغدار ایران، بویژه همکاران خدوم صنعت نفت، بر هوشیاری و دقت نظر همه اقشار نسبت به اقدامات هنجارشکنانه دشمنان این مرز و بوم تاکید داشته و دوشادوش همه هموطنان غیرتمند، مجازات عاملان و حامیان این اقدام بی شرمانه را خواستار است. خانواده بزرگ صنعت نفت، ضمن محکومیت قاطع اغتشاشات و ناآرامی های اخیر و حادثه شهادت جمعی از هموطنان مظلوممان در حرم شاهچراغ(ع) از دستگاه قضا و مجموعه های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی می خواهد تا با شناسایی و برخورد قاطع با عوامل و پشتیبانان این جنایت، منتقم خون های پاک شهدای گرانقدر باشند. همچنین از نخبگان و فرهیختگان انتظار دارد در برابر این گونه اقدامات که هدفی جز تزریق حس ناامیدی و ناامنی به جامعه ندارد، مانند همیشه با بصیرت، حمایت همه جانبه خود را از ایران مقتدر اسلامی اعلام دارند و با پیروی از فرامین مقام معظم رهبری، با وحدت کلمه و حفظ انسجام ملی و ید واحده استوارتر از قبل فتنه های دشمنان را بی اثر کنند.