شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

پایان موفق پروژه تزریق CO2 در میدان رامین

فاز نخست پروژه پژوهشی تزریق دی اکسیدکربن(CO2) در مخزن آسماری میدان رامین به منظور افزایش ضریب بازیافت با موفقیت پایان یافت و برنامه ریزی برای انجام مطالعات تکمیلی روزمینی و زیرسطحی با مراکز تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان داخلی کلید خورد.

محمد گلستان باغ ، رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با اعلام این خبر گفت: بر اساس تجربیات حاصل از نتایج پروژه های انجام شده در دنیا و مطالعات صورت گفته در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، تزریق گاز غیرهیدروکربوری دی اکسیدکربن به علت حداقل فشار امتزاج پایین، ظرفیت بالایی را به منظور افزایش ضریب بازیافت نفت از مخازن این شرکت نشان می دهد. وی افزود: از طرف دیگر نیاز کشور به گاز طبیعی و لزوم جایگزینی با گازهای دیگر، وجود منابع گاز دی اکسیدکربن در منطقه و توجه به عوامل زیست محیطی از دیگر مزایای تزریق گاز 2CO در مخازن نفتی ایران است.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با تأکید بر موفقیت آمیز بودن نتایج آزمایشگاهی این پروژه گفت: در این پروژه اثر تزریق گازهای دی اکسیدکربن و گاز خروجی نیروگاه رامین که در مجاورت میدان نفتی رامین قرار دارد، بر مخزن آسماری این میدان مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد تزریق دی اکسیدکربن سبب افزایش ضریب بازیافت قابل توجهی در مخزن آسماری میدان رامین می شود.

گلستان باغ تصریح کرد: در این پروژه آزمایش های جامعی برای بررسی اثر تزریق گازهای غیرهیدروکربنی بر سنگ و سیال میدان رامین انجام شده است. تمامی مراحل این پروژه با اتکا به توان داخلی انجام شده و برخی تجهیزات آزمایشگاهی مورد استفاده نیز محصول شرکت های دانش بنیان داخل کشور است.

 

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران واحد نمونه صنعتی شد

شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و مدیرعامل این شرکت به عنوان واحد صنعتی نمونه و مدیر شایسته در مهرماه ۱۴۰۱ انتخاب شدند.

علی سرپاک، مدیر برنامه ریزی و کنترل طرح های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در این باره گفت: این شرکت به صورت داوطلبانه خود را در معرض ممیزی مجموعه ای متشکل از «مجمع وحدت صنعتگران ایران مقتدر» به عنوان سازمانی مردم نهاد، «گروه مهندسان مشاور مدیریتی OSP» و «شرکت ارزیابی بین المللی ALLIANCE» قرار داد تا در دو حیطه سازمان و مدیر شایسته ارزیابی شود.

وی ادامه داد: بر این اساس گروه ارزیاب که مرکب از مسئولان و کنشگران رده بالا و حرفه ای صنعت کشور هستند در فرآیند فشرده یک روزه که با مشارکت فعال مدیران و اعضای هیئت مدیره همراه بود، شایستگی شرکت را بر مبنای معیارهای مختلفی از جمله نوآوری، کارآفرینی، برنامه کسب وکار، ایجاد سهم بازار مناسب، اشتغالزایی، الگوی توسعه در منطقه و کشور، بهره وری و برنامه های پیش بینی شده برای صادرات، مورد سنجش قرار دادند که بنا بر امتیازهای کسب شده، بازوی اجرایی صنعت گاز به عنوان واحد صنعتی شایسته در مهرماه امسال انتخاب شد.

مدیر برنامه ریزی و کنترل طرح های شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه مدیرعامل این شرکت نیز در فرآیند ارزیابی مدیران به عنوان مدیر شایسته برگزیده شد، تصریح کرد: ارزیابی مدیرعامل با در نظر گرفتن معیارهایی مانند مدیریت و رهبری، شاخص های اجرایی مانند آموزش، شایسته سالاری، توجه ویژه به حوزه انرژی، مدیریت هزینه، ملاک های علمی از جمله تفکر راهبردی، تسلط بر نظریه های مدیریتی و زبان های بین المللی، همچنین سنجه های اخلاقی مانند صداقت، قابلیت اعتماد، فسادستیزی، وسعت نظر و خلاقیت انجام و بر این اساس رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران موفق به دریافت گواهی نامه مدیر شایسته در مهرماه ۱۴۰۱ شد.

 

    شرکت ملی صنایع پتروشیمی  

واحدهای نیمه تعطیل صنایع پایین دستی احیا می شوند

مدیر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت: صنایع پایین دستی پتروشیمی که در شرایط رکود قرار دارند یا کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند، عارضه یابی و احیا می شوند.

عباس غلامی در نشست کارگروه تخصصی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان قزوین که با حضور معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، نماینده نهضت احیای واحدهای اقتصادی نهاد ریاست جمهوری و مدیران کل دستگاه های اجرایی استان قزوین با محور رفع مشکلات صنایع پایین دستی پتروشیمی برگزار شد، اظهار کرد: حمایت های لازم برای رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در این بخش از سوی دولت پیش بینی شده و فعالیت در این عرصه با توجیه اقتصادی مناسب همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده از منابع طبیعی تأکید دارند، گفت: باید در این مسیر گام های اساسی و جدی تری برداشته شود. تحقق این هدف رونق تولید داخلی، رشد صادرات، ارزآوری قابل توجه و اشتغال زایی جوانان را به همراه خواهد داشت.

مدیر توسعه صنایع پایین دست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه به هر مقدار که رشد سرمایه گذاری صنایع پایین دستی تحقق یابد شاهد کاهش خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده نیز خواهیم بود، یادآور شد: حرکت در این مسیر یک گام عملی در حوزه پیشبرد سیاست اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

غلامی افزود: با تقویت صنایع پایین دست پتروشیمی شاهد تحول در صنعت و اشتغال آفرینی در کشور خواهیم بود و گام های عملی نیز برای تحقق شعار سال های اخیر که با محوریت حمایت و رونق تولید داخلی بوده اند، برداشته می شود.

وی با بیان اینکه سال ها خام فروشی محصولات نفتی و سوخت های فسیلی مانع رشد صنایع پایین دستی در کشور بود، گفت: سیاست دولت سیزدهم پایان دادن به خام فروشی در صنعت پتروشیمی است.

مدیر توسعه صنایع پایین دست شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تقویت صنایع پایین دستی پتروشیمی را یک ضرورت غیرقابل انکار برای رونق تولید داخلی، اشتغال و ارزآوری دانست و ادامه داد: در همین رابطه طرح شناسایی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در صنایع پایین دست پتروشیمی را در کشور اجرا می کنیم که هدف ما از اجرای این طرح کاهش صادرات مواد خام و نیمه خام پتروشیمی است.

غلامی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران تصریح کرد: در قالب این تفاهم نامه صنایع پایین دستی پتروشیمی که در شرایط رکود قرار دارند و یا کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند، شناسایی و عارضه یابی می شوند تا با رفع موانع تولید در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان ها بتوانند به چرخه تولید بازگشته و یا ظرفیت تولید خود را احیا کنند.

 

     شرکت ملی صنایع پتروشیمی

تدوین سند راهبردی پدافند غیرعامل در صنعت پتروشیمی

رئیس پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شناسایی مسائل اساسی پدافندی خبر داد و گفت: راهبردهای کلیدی و سیاست های کلان پدافند غیرعامل صنعت پتروشیمی تدوین شده است.

ناصر جمشیدی هم زمان با هفته پدافند غیرعامل اظهار کرد: فعالیت های حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت شرایط اضطراری شامل موارد مختلفی است که از سوی صنعت پتروشیمی ایران مورد توجه ویژه ای قرار دارد.وی ادامه داد: انجام ارزیابی و آنالیز سیستم مدیریت شرایط اضطراری شرکت های پتروشیمی، رتبه بندی شرکت های مورد بررسی به لحاظ وضع سیستم مدیریت شرایط اضطراری، ارائه پکیج اختصاصی برای هر شرکت به منظور بهبود و ارتقای سیستم مدیریت شرایط اضطراری و تدوین نقشه راه بهبود و ارتقای سیستم مدیریت شرایط اضطراری شرکت های مورد بررسی از جمله مواردی است که محور توجه قرار دارد. رئیس پدافند غیرعامل و مدیریت بحران شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر الزام شرکت های پتروشیمی به رعایت دستورعمل های ابلاغی اظهار کرد: بر اساس مطالعه انجام شده در خصوص شناسایی و اولویت بندی محصولات راهبردی صنعت پتروشیمی با رویکرد زنجیره تأمین نیازهای داخل کشور در شرایط اضطراری ۱۵ شرکت در زمره شرکت های اصلی تأمین کننده محصولات راهبردی مورد نیاز داخل کشور قرار گرفتند. به گفته جمشیدی، شرکت های دماوند انرژی عسلویه، پتروشیمی بندرامام، مبین انرژی خلیج فارس، پتروشیمی کارون، پتروشیمی پردیس، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی انتخاب، پتروشیمی اروند، پتروشیمی پارس، فجر انرژی خلیج فارس، پتروشیمی شازند، پتروشیمی شیراز، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی بیستون در این فهرست قرار دارند.

 

    پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز   

فراخوان شناسایی شرکت های دانش بنیان و فناور برای «متن»

پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با همکاری شرکت مهندسی و توسعه(متن) نفت اقدام به برگزاری فراخوان برای شناسایی شرکت های دانش بنیان و فناور به منظور تأمین نیازهای فناورانه این شرکت کرده است.

در متن این فراخوان آمده است:

«به منظور تسریع در دانش بنیان کردن صنعت راهبردی نفت، رونق بازار فناوری، همچنین ایجاد رقابت سالم بین شرکت های دانش بنیان و فناور در کشور، پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز اقدام به برگزاری فراخوان شناسایی راهکارهای فناورانه و نوآورانه برای تأمین نیازهای شرکت مهندسی و توسعه نفت به عنوان طرف تقاضا در محورهای مختلف می کند. پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز بر اساس مأموریت ذاتی خود در شبکه سازی و توسعه بازار فناوری، در این فراخوان از تمامی شرکت ها، هسته ها و گروه های صاحب دانش و فناوری در حوزه بالادستی صنعت نفت با تمرکز بر استخراج و انتقال بهینه نفت خام به عنوان طرف عرضه فناوری دعوت به عمل می آورد راهکارهای فناورانه و نوآورانه خود را در سه محور سیال تکمیل چاه مخازن پرفشار فهلیانی،ساخت لوله های جریانی RTP (Reinforced Thermoplastic Pipe) و ساخت سیستم هوشمند و برخط نشت یاب در خطوط لوله نفت LDS (Leak Detection System) برای پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز سیال تکمیل چاه مخازن پرفشار فهلیانی، ساخت لوله های جریانیRTP (Reinforced Thermoplastic Pipe و ساخت سیستم هوشمند و برخط نشت یاب در خطوط لوله نفت LDS (Leak Detection System)

پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز پس از اتمام مهلت ثبت نام فراخوان (۲۰ آبان ماه) به بررسی راهکارهای ارسال شده با نظر متخصصان شرکت مهندسی و توسعه نفت می پردازد و راهکارهای منتخب را در اختیار شرکت قرار می دهد تا در نشست های رودررو کسب و کارهای دانش بنیان با شرکت نشست های B2B را برگزار کنند.  پیش بینی می شود تا پایان آذرماه این فرآیند ادامه داشته باشد و امید می رود در این ایام در رابطه با انتخاب بهترین راهکار و مراحل پیاده سازی فناوری های منتخب جمع بندی نهایی حاصل شود.این فراخوان با هدف تحقق بازار فناورانه حداقل ۱۰۰ میلیون دلاری از طریق جلوگیری از خرید خارج و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های مجموعه های دانش بنیان، عواید و ارزش افزوده قابل توجهی برای طرفین عرضه و تقاضا و در نهایت میهن اسلامی ایران در بر خواهد داشت. امید است این رخداد با ارزش با همکاری تمامی عوامل زیست بوم نوآوری و فناوری به بهترین نحو برگزار و برترین نتایج حاصل شود.علاقه مندان می توانند در صورت نیاز برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۰۶۴۶۴۸۷۲(دبیرخانه فراخوان) تماس بگیرند و یا در پیام رسان اجتماعی ایتا پیام دهند.»پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، یک نهاد غیرانتفاعی است و از طرفین عرضه و تقاضای فناوری بابت برگزاری این فراخوان و هم رسانی شرکت های دانش بنیان و فناور مستعد به شرکت ارائه دهنده نیاز فناورانه هیچ منفعتی دریافت نمی کند.پارک حفظ حقوق مالکیت فکری ایده ها و راهکارهای پیشنهادی را وظیفه قانونی خود می داند و نهایت دقت نظر را در این رابطه لحاظ می کند.

برای هر نیاز فناورانه، یک فرم مجزا تکمیل کنید.

در صورت نیاز به ارتباط با دبیرخانه فراخوان، خواهشمند است با شماره ۰۹۱۰۶۴۶۴۸۷۲ تماس بگیرید یا در پیام رسان اجتماعی ایتا به ما پیام دهید.»

 

   شرکت نفت مناطق مرکزی ایران

زاگرس جنوبی به استقبال زمستان رفت

شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با انجام حدود ۲۴۸ هزار نفرساعت تعمیرات اساسی تأسیسات و فعالیت های تخصصی فنی و مهندسی درون و برون چاهی بدون حادثه در سه منطقه عملیاتی با آمادگی کامل به استقبال تولید پایدار گاز برای فصل زمستان رفت.

سیدابوالحسن محمدی، مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی درباره جزئیات این تعمیرات گفت: به منظور صیانت از تولید ایمن، اطمینان از پایداری تولید زمستانی،همچنین نگهداشت دارایی های فیزیکی، پروژه تعمیرات اساسی تجهیزات و تأسیسات این شرکت طی ۱۹۷ روز امسال، ۱۶۸ هزار نفر- ساعت تعمیرات اساسی شامل ۶۷ هزار -نفر ساعت کار در منطقه عملیاتی پارسیان، ۶۸ هزار نفر-ساعت در منطقه عملیاتی آغار و دالان و ۳۳ هزار- نفر ساعت در منطقه عملیاتی نار و کنگان انجام گرفته است.

وی افزود:در بخش آزمایشگاه های پنج گانه مناطق عملیاتی نیز ۵۰ هزار نفر-ساعت کار و ۳۰ هزار نفر-ساعت کار از سوی متخصصان مهندسی بهره برداری در قالب فعالیت های فنی و تخصصی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی همچنین با بیان اینکه در بازه زمانی یاد شده درمجموع ۱۳ مرکز جمع آوری گاز،هشت مرکز تفکیک، یک پالایشگاه گازی،تجهیزات دواری مانند انواع توربین ها و پمپ های فرآیندی، لخته گیرها، تعمیر اساسی شده اند، افزود: تعمیر 2 هزار و 24 متر لوله و تعویض 99 متر انواع خطوط اصلی نیز دیگر فعالیت های انجام شده در این فرایند بوده است.

محمدی با اشاره به تعمیرات اساسی در منطقه عملیاتی آغار و دالان اظهار کرد: تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی آغار و دالان شامل تعمیر لخته گیرهای ورودی پالایشگاه دالان ، انجام اصلاحیه فرآیندی مسیر کنارگذر شیر کنترل دبی پالایشگاه دالان، انجام تعمیرات اساسی پنج ساله پالایشگاه دالان از جمله مخزن سه فازی، مخزن ۱۶۰۱، کوره و برج های جذب، تعمیر و نوسازی لخته گیرهای دالان، تعمیر شیرآلات و تعمیر ۲۲۷ متر خط لوله در اندازه های ۸ اینچ الی ۴۲ اینچ است.

وی در ادامه تعمیرات تأسیسات و تجهیزات مربوط به چاه ها و مراکز جمع آوری کنگان، تعمیر تأسیسات و تجهیزات ایستگاه تقویت فشار گاز نار و مراکز جمع آوری نار، تعمیر ۱۶۴۸ متر خطوط لوله در سایزهای ۲۰ تا ۴۸ اینچ و تعویض حدود ۸۷ متر خط لوله را از جمله مهم ترین اقدام های انجام شده در منطقه عملیاتی نار و کنگان عنوان کرد. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی تصریح کرد: تعمیر تجهیزات و نوسازی لخته گیر مرکز تفکیک خیرگو، تعمیر تجهیزات مرکز جمع آوری گاز، هما، شانول و وراوی، تعمیر تجهیزات و تأسیسات مرکز جمع آوری گاز شماره یک تا سه تابناک، تعمیر۵۶۰ متر خطوط لوله انتقالی و جریانی در سایزهای ۲۴، ۲۶، ۳۰ و ۳۶ اینچ، همچنین تعویض حدود ۱۴ متر خط لوله از جمله اقدام های انجام شده در تعمیرات اساسی منطقه عملیاتی پارسیان به شمار می رود.