پالایشگاه ایلام

انجام 6 اقدام مهم در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام از انجام ۶ اقدام مهم و اساسی در حوزه پدافند غیرعامل و مدیریت بحران در این پالایشگاه خبر داد.

روح الله نوریان در سخنانی به مناسبت هفته پدافند غیرعامل گفت: ساخت و تجهیز اتاق بحران، ساخت و تجهیز چهار پناهگاه برای استفاده در مواقع اضطراری و بحران، انجام مطالعه های مفهومی پدافند غیرعامل و دریافت تأییدیه از سازمان پدافند غیرعامل بخشی از اقدام های شرکت پالایش گاز ایلام در این حوزه بوده است.

وی افزود: انجام پروژه تهیه، تدوین و استقرار سیستم مدیریت شرایط اضطراری و بحران، تدوین دستورعمل های مقابله با شرایط اضطراری مانند سیل، زلزله، آتش سوزی جنگل و مراتع اطراف پالایشگاه و انجام پروژه پژوهشی ارزیابی آسیب پذیری امنیتی از دیگر اقدام های انجام شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز ایلام به حمایت از تولید شرکت های دانش بنیان اشاره و تصریح کرد: ساخت دانش بنیان مولکولارسیو واحد نم زدایی، امکان سنجی احیای آمین مستعمل با استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان، ساخت داخل کاتالیست واحد استحصال گوگرد، حمایت از ساخت تولید داخل ماده کربن فعال و آنتی فوم و بومی سازی بیش از ۲۴ قلم کالای اساسی به منظور نداشتن وابستگی به خارج و دور زدن تحریم ها انجام شده است.

نوریان همچنین با اشاره به دستاوردهای این شرکت در طول چند سال گذشته اظهار کرد: افتخارهایی مانند عنوان برتر در حوزه سلامت اداری، کسب سطح عالی در نظام ارزیابی عملکرد شرکت ملی گاز، انتخاب پالایشگاه گاز ایلام به عنوان دستگاه اجرایی برتر پدافند غیرعامل، پیاده سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات در حوزه سرویس های فاوا و شبکه کنترل صنعتی، انتخاب این شرکت به عنوان کارفرمای سلامت محور استان، کسب رتبه برتر پژوهش برتر بین شرکت های پالایشی و کسب تدریس سه ستاره ششمین جایزه ملی مدیریت انرژی و کسب رتبه نخست آتش نشانی شرکت ملی گاز ایران از دستاوردهای پالایشگاه ایلام در طول دو سال گذشته بوده است.

 

  پالایشگاه نفت اصفهان

تعمیر همزمان ۳ واحد پالایشی

تعمیرات اساسی سه واحد عملیاتی پالایشگاه نفت اصفهان برای نخستین بار در کشور به منظور استفاده بهینه از زمان به صورت همزمان آغاز شد.

مهدی نجمی، رئیس برنامه ریزی، کنترل و روش های نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت اصفهان با اعلام این خبر گفت: واحدهای تقطیر، کاهش گرانروی و گاز مایع شماره ۲، سه واحدی هستند که با تلاش متخصصان ایرانی، تعمیرات اساسی آن از روز یکشنبه، هشتم آبان ماه آغاز شده است.

وی با اشاره به اهمیت بسزای واحدهای مذکور به ویژه واحد تقطیر به عنوان بزرگ ترین واحد پالایشی افزود: برای انجام تعمیرات اساسی یک ماه کاری پیش بینی شده است. 

رئیس برنامه ریزی، کنترل و روش های نگهداری و تعمیرات پالایشگاه اصفهان با اعلام این خبر که برای نخستین بار در تاریخ کشور در این دوره از تعمیرات اساسی، کنترل پروژه به صورت برخط انجام می شود، بیان کرد: انتظار می رود با بهره مندی از این روش و مانیتورینگ فعالیت ها، زمان انجام تعمیرات به صورت چشمگیری کاهش یابد. 

نجمی گفت: تعمیرات اساسی واحدهای یادشده با در نظر گرفتن شرایط عملیاتی، هر چهار سال یک بار انجام می شود. پالایشگاه نفت اصفهان ۲۴ واحد عملیاتی دارد که تعمیرات اساسی هر یک از آنها به صورت جداگانه یا همزمان و براساس برنامه زمان بندی انجام می شود.

 

   شرکت پایانه های نفتی ایران

اقدام های تمهیدی در مناطق عملیاتی  در فصل بارش

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران از پیش بینی و انجام تمهیدات لازم در مناطق عملیاتی این شرکت با توجه به شروع فصل پاییز و نزدیک شدن به فصل بارش باران خبر داد.

عباس اسدروز با اشاره به اینکه پایانه نفتی خارک به عنوان یکی از مهم ترین و حساس ترین نقاط راهبردی کشور و مرکز ثقل ذخیره سازی و صادرات نفت کشور است، گفت: با توجه به شروع فصل پاییز و نزدیک شدن به زمان بارندگی و شرایط جوی خاص و لزوم آمادگی حداکثری با هدف جلوگیری از آسیب پذیری در زمان بحران، اقدام ها و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از خسارات وارده به تأسیسات و زیرساخت های حیاتی پیش بینی شده است. وی افزود: با تمهیدات اتخاذ شده در پایانه میعانات گازی پارس جنوبی، همچون سال های گذشته این پایانه برای پذیرش نفتکش ها در همه شرایط آمادگی دارد و عملیات در این منطقه به گونه ای برنامه ریزی شده است که در همه شرایط برای جلوگیری از توقف در زمینه تولید اقدام های لازم انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران ادامه داد: پارسال در چند مورد این پایانه با پذیرش ریسک عملیاتی و با توجه به شرایط بسیار نامساعد آب و هوایی، اقدام به پهلودهی نفتکش ها کرد و شرایط را برای تولید پایدار مهیا ساخت. اسدروز اظهار امیدواری کرد که در زمستان پیش رو نیزهمچون سال قبل با توجه به برنامه ریزی انجام شده بتوانیم به وظایف و مسئولیت های محوله جامه عمل بپوشانیم و وظیفه خود را از بابت تداوم تولید پایدار به انجام رسانیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون هر چهار گوی شناور و سه فروند یدک کش و همچنین سه فروند قایق بندگیر آماده عملیات، برخی تعمیرات مورد نیاز روی تأسیسات و گوی های شناور انجام و بیشتر نواقص برطرف شده  است و شرایط برای انجام ماموریت ها مهیاست.

مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران همچنین بر اهمیت پایانه نفتی شمال به عنوان پایانه پشتیبان در فرآیند ذخیره سازی و صادرات نفت خام کشور و کمک در تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز کشور اشاره کرد و گفت: زیرساخت‎های اصلی این پایانه شامل پهلوگاه‎ها، بازوهای بارگیری، خطوط لوله جریانی، مخازن ذخیره سازی و سامانه های اندازه گیری است که به روز بودن، چابکی و آمادگی پایانه در انجام مأموریت ها بسیار حائز اهمیت است.

اسدروز یادآور شد: بدون شک ایران امن ترین و اقتصادی ترین مسیر حمل نفت خام به شمار می رود و پایانه نفتی شمال با در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و پیشرفته، می تواند کمک بزرگی در مأموریت های صنعت نفت انجام دهد.

  بررسی مشکلات بهداشت و درمان صنعت نفت خارک

در نشست مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران با سیدمهدی هاشمی، مدیرعامل بهداشت و درمان صنعت نفت، مسائل و مشکلات بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه عملیاتی خارک بررسی شد.

عباس اسدروز در این نشست گفت: جزیره خارک به عنوان مرکز ثقل صادرات نفت ایران یکی از مراکز مهم و حیاتی کشور است و با توجه به اینکه فعالیت کارکنان شرکت های نفتی به طور معمول به صورت اقماری است و از شهرهای مختلف به این جزیره تردد می کنند، اهمیت فوق العاده ای دارد. وی افزود: مسائل بهداشتی و درمانی برای نیروی انسانی این منطقه رکن مهم سازمان محسوب می شود و رفع مسائل و مشکلات همکارانی که در شرایط سخت آب وهوایی مناطق عملیاتی مشغول به خدمت رسانی هستند از ضروریاتی است که باید به شکلی مستمر مورد توجه قرار گیرد. مدیرعامل شرکت پایانه های نفتی ایران افزود: باید به گونه ای فعالیت کنیم که کارکنان و خانواده آنان احساس آسایش و اعتماد داشته باشند و نیازهای بهداشتی و درمانی آنان تأمین شود.

 

     شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران

ضرورت استفاده و جایگزینی توربین های ساخت داخل در پروژه ها

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران بر استفاده و جایگزینی توربین های ساخت کشور به جای توربین های در حال استفاده این شرکت تأکید کرد.

ارسلان رحیمی در گردهمایی مدیران این شرکت که طی دو روز به میزبانی منطقه اصفهان برگزار شد، گفت: کارشناسان این شرکت با اعتقاد به لزوم حمایت از ساخت داخل در حال بررسی عملکرد سه مدل توربین ساخته شده از سوی متخصصان داخلی با توان ۵ تا ۱۰ مگاوات هستند که در صورت عملکرد مطلوب به تدریج جایگزین توربین فعلی خواهند شد.

وی افزود: استفاده از الکتروموتور به جای توربین در مراکز انتقال نفت به دلیل لزوم مدیریت مصرف برق و کمبود آن در فصل گرم سال با  توجه به امکان تولید توربین در داخل کشور از دستور کار خارج شده است.  مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین در جمع مدیران ستادی و مناطق دوازده گانه شرکت ضمن تشکر از تلاش های تمامی کارکنان که به صورت شبانه روزی در حال انتقال ایمن و پایدار مواد نفتی هستند، گفت: دشمنان منتظر توقف سوخت رسانی به هموطنان بودند که خوشبختانه تاکنون خللی در عملیات سوخت رسانی به وجود نیامده است و طبق آمار بیشتر سوخت مورد نیاز کشور از طریق خطوط لوله این شرکت به مبادی مصرف منتقل می شود. 

رحیمی نیروی انسانی را سرمایه سازمان دانست و گفت: برای ارتقای نیروی انسانی اهمیت قائل هستیم و در انتصاب کارکنان معیارهایی داریم تا همگی در کنار هم به نحو شایسته به رسالت خویش عمل کنیم.

وی بیان کرد: حضور مدیران در کنار گروه های فنی و عملیاتی افزون بر افزایش سطح آگاهی، سبب ایجاد انگیزه و انرژی کارکنان می شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به کمبود نیروی انسانی به عنوان یکی از دغدغه ها اشاره کرد و گفت: ان شاءالله به زودی شاهد جذب نیروی انسانی و رفع نگرانی ها خواهیم بود.

رحیمی بر به حداقل رساندن خطاهای انسانی در اجرای عملیات ها تأکید کرد و افزود: رعایت دستورعمل ها و آگاهی کارکنان به امور فنی و عملیاتی سبب به حداقل رسیدن خطاهای انسانی و مخاطرات خواهد شد. وی با اشاره به عنوان سال ۱۴۰۱ «سال تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» گفت: شناسایی و استفاده از توانمندی شرکت های دانش بنیان داخلی که همگی توان و علمشان را برای خدمت به مملکت شان صرف می کنند، در اولویت این شرکت قرار دارد.

 

    مجتمع گاز پارس جنوبی

     افزایش فرآورش گاز و تولید گوگرد در پالایشگاه دوم

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش فرآورش گاز و تولید گوگرد در این مجموعه خبر داد.

حسین باغبان با اشاره به نقش پالایشگاه دوم پارس جنوبی در تولید و تأمین گاز شیرین در این مجموعه گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۱۰ میلیارد و ۴۳۹ میلیون مترمکعب تولید گاز شیرین انجام شده که این مقدار در مقایسه با پارسال رشد ۳ درصدی و بیشتر از مقدار تولید تعهد این پالایشگاه بوده و این در حالی است که تعمیرات اساسی پالایشگاه نیز در همین زمان تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه پالایشگاه دوم در این بازه زمانی به طور میانگین ۵۶.۱۲ میلیون مترمکعب گاز در روز تولید کرده است، افزود: مقدار تولید گوگرد هم فراتر از ۵۹ هزار تن بوده و توانستیم با انجام به موقع و منظم تعمیرات دوره ای و اقدام های مقتضی حدود ۴ درصد بیشتر نسبت به تولید تعهدی این محصول داشته باشیم.

به گفته مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، در تولید میعانات گازی نیز ۱۰ میلیون مترمکعب بوده و با افتتاح واحد مرکاپتان زدایی میعانات گازی قادریم کیفیت این میعانات را تا سطح بسیار بالایی بهبود ببخشیم که این واحد نقش مؤثری در فرآورش و فروش بهتر این محصول و ارزآوری اقتصادی دارد.

باغبان با اشاره به نقش پالایشگاه دوم در تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی تصریح کرد: این پالایشگاه اکنون در کنار وظیفه اصلی خود یعنی تولید گاز شیرین و ارسال به خط سراسری، به صورت مستقیم و غیرمستقیم خوراک سه پتروشیمی مستقر در منطقه پارس جنوبی را تأمین  می کند.

وی با بیان اینکه گام برداشتن به سمت تولید ۱۰۰ درصدی در کنار مصرف بهینه انرژی بسیار اهمیت دارد، اظهار کرد: پالایشگاه دوم مفتخر است در مدیریت انرژی با اقدام های به موقع و انجام فرآیندهای مؤثر تندیس مقام سوم و تقدیرنامه از هفتمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی را کسب کند.

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی بهینه سازی و افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب پالایشگاه را از دیگر برنامه های مهم این پالایشگاه دانست و ادامه داد: استفاده از بخار به جای گاز شیرین در مشعل های پالایشگاه، تغلیظ گاز اسیدی، کاهش مشعل سوزی و... از دیگر پروژه های مهم و در حال اجرای این پالایشگاه است.

باغبان همچنین وجود نیروی انسانی متخصص و توانمند به منظور پیشبرد اهداف را مهم اعلام و تأکید کرد: در نیمه نخست امسال ۷۲ دوره آموزشی با حدود ۱۷ هزار نفرساعت آموزش برای همه همکاران برگزار شده که نقش آموزش در ارتقای دانش و تعلیم همکاران به خوبی ملموس است.

وی با اشاره به انجام منظم و بدون حادثه تعمیرات اساسی در ماه گذشته و قدردانی از همه واحدهای مرتبط یادآور شد: با وجود کاهش قابل توجه روزهای تعمیراتی، مفتخریم اعلام کنیم تعمیرات اساسی پالایشگاه دوم در نهایت دقت و ظرافت و بدون حادثه خطرناک در یک بازه ۱۳ روزه طبق برنامه ریزی انجام شد که ضمن انجام کامل دستور کارهای تعیین شده، نقش مؤثر نیروهای تعمیراتی، بهره برداری، مهندسی، پشتیبانی و... بیش از بیش نمایان شد.

 

   شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس

واگذاری بلوک  ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس

 رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: با فروش بلوک ۱۲ درصدی سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ارزش کل ۱۰۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، بزرگ ترین معامله تاریخ خصوصی سازی ایران به ثبت رسید.حسین قربان زاده اظهار کرد: رقابت بر سر بلوک ۵۸۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهمی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس که ۱۲ درصد سهام این شرکت را شامل می شود، در حالی از روز شنبه (هفتم آبان ماه) آغاز شد که پس از سه روز رقابت نفسگیر، سرانجام امروز (دوشنبه، نهم آبان ماه) این رقابت پایان یافت تا بزرگ ترین معامله تاریخ خصوصی سازی در کشور به ثبت برسد.وی تصریح کرد: در حالی رقابت بر سر این بلوک ۱۲ درصدی با عدد ۱۳۹۷ تومان برای هر سهم این شرکت در روز شنبه آغاز شد که سرانجام امروز با قطعی شدن این معامله به قیمت ۱۸۵۱ تومان برای هر سهم، در یک رقابت نفس گیر بلوک «فارس» با ثبت افزایش ۳۲ درصدی نسبت به قیمت پایه، به فروش رسید.رقابت برای تصاحب این بلوک در روز شنبه به قیمت پایه هر سهم ۱۳۹۷ تومان و ارزش کل پایه ۸۲ هزار میلیارد تومان در حالی میان دو شرکت اهداف وابسته به صندوق بازنشستگی نفت و پالایشگاه نفت تهران آغاز شد که   در پ ایان نخستین روز این رقابت، هر سهم «فارس» به عدد ۱۵۵۶ تومان رسید.

 گام بلند صندوق های بازنشستگی برای تأمین منابع پایدار

در این راستا عبدالحسین بیات، رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت اعلام کرد: با هدف توسعه منابع پایدار برای صندوق ها، بلوک ۱۲ درصدی هلدینگ خلیج فارس خریداری شد و در تلاش هستیم با رویکرد بنگاه اقتصادی منابع ورودی صندوق ها را از محل های پایدار افزایش دهیم.وی گفت: تحکیم روند تأمین نقدینگی و منابع لازم برای استمرار فرآیند پرداخت به موقع و منظم، مستمری و مقرری بازنشستگان و بازماندگان صنعت نفت، مبنای انجام همه امور توسعه ای و سرمایه گذاری صندوق هاست.وی افزود: آینده پژوهی گروه اقتصادی صندوق ها مؤید آن بود که برای صیانت از آینده، سهم پیشین (۲۶.۳ درصد) باید در این رقابت اقتصادی مشارکت کند. اکنون و با خرید بلوک ۱۲ درصدی، ضمن توسعه سرمایه گذاری پایدار، ضریب صیانت از سهم صندوق ها در «فارس» افزایش یافته و این موضوع در مطالعات اقتصادی روشن است.رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با بیان اینکه اکنون مجموع سهام شرکت سرمایه گذاری اهداف در هلدینگ خلیج فارس به حدود ۳۹ درصد رسیده است، تصریح کرد: شرکت سرمایه گذاری اهداف با «کارگزاری خبرگان سهام» در این رویداد اقتصادی شرکت کرد. این کارگزاری مربوط به گروه اقتصادی صندوق هاست و هم اکنون بیش از گذشته با مشارکت در این معامله بزرگ دارای نشان و اعتبار اقتصادی و بیمه ای شده است.