دورنمای طرح های نیمه تمام  در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

گام به گام  تا  ایستگاه  پایانی

 مشعل     شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران عهده دار اجرای کلیه طرح های زیربنایی در بخش پایین دستی صنعت نفت،اعم از احداث پالایشگاه ها، مخازن ذخیره سازی، احداث خطوط لوله انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی در سراسر کشور است. این شرکت که سبقه ای 50 ساله دارد، با روی کار آمدن دولت سیزدهم همه عزم خود را جزم کرده تا با تدوین برنامه ای هدفمند و در عین حال خروجی محور، گام های اثربخشی در زمینه به ثمر نشستن طرح های پالایشی بردارد. در راس تحقق هدف گذاری ها، توجه و استفاده حداکثری از توان شرکت های ایرانی از اهم اولویت هایی است که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از آن غافل نبوده است. البته در این میان نقش تحریم را نمی توان نادیده گرفت که اگر پای آن در میان نبود، دستاوردهای این شرکت به واسطه تسهیل روند انتقال فناوری ساخت کالاهای راهبردی و تامین منابع مالی، بسیار بیش از امروز بود.  طرح احداث خط لوله فرآورده های نفتی پارس، طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم، احداث خط لوله نائین- کاشان- ری، افتتاح بزرگ ترین واحد تقطیر کشور در پالایشگاه آبادان، احداث خط لوله ۲۶ اینچ بندرعباس-مهرآران، خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب - ری، احداث خط لوله رفسنجان-یزد، تکمیل خط لوله مهرآران- رفسنجان، احداث واحد گوگردزدایی از ته مانده های برج تقطیر پالایشگاه اصفهان،همچنین  راه اندازی پروژه برق رسانی به مراکز انتقال نفت بندرعباس، قطب آباد و مهرآران و احداث تلمبه خانه ها و پایانه های خط لوله بندرعباس- سیرجان از جمله مهم ترین طرح ها و پروژه های اولویت دار شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به شمار می روند.  در گزارش پیش رو سعی شده است تا آخرین اطلاعات و کم و کیف برخی طرح های در دست اجرای شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران بررسی و ارزیابی شود؛ ضمن آنکه تمام مجریان و متولیان اجرای پروژه های عنوان شده اطمینان خاطر داده اند که در کمترین زمان ممکن این پروژه ها به ثمر خواهد نشست و برگ زرین دیگری در کارنامه شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به ثبت خواهد رسید.

در میان طرح های متعددی که شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران،مسئولیت اجرای آنها را به عهده دارد، برخی طرح ها همچون طرح احداث خط لوله انتقال فرآورده های نفتی پارس، طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم، طرح خط لوله انتقال نفت خام ترش سبزآب - ری و طرح احداث خط لوله رفسنجان-یزد با طی مراحل مختلف اجرایی به ایستگاه پایانی نزدیک شده و قرار است با تامین منابع داخلی و با در نظر گرفتن تمامی توان اجرایی شرکت های دانش بینان و فعالان داخلی تکمیل شوند.

 احداث خط لوله پارس با اعتبار 106 میلیون یورویی

طرح احداث خط لوله پارس از تلمبه خانه مهرآران در شمال استان هرمزگان آغاز شده و با عبور از مسیر شهرهای داراب، فسا و سروستان به انبار نفت شهید تندگویان در شیراز ختم می شود. طول این خط لوله ۴۰۰ کیلومتر و در سایز ۱۴ اینچ و با ظرفیت انتقال روزانه ۷۳ هزار بشکه گازوئیل طراحی شده است.

محمدرضا حبیب زاده، مجری طرح احداث خط لوله فرآورده های نفتی پارس هدف اصلی از اجرای این طرح را انتقال ایمن، پایدار و پیوسته فرآورده های نفتی دانسته و می گوید: افزون بر طرح احداث خط لوله پارس، انبار نفت جدیدی با ظرفیت ذخیره سازی 80 میلیون لیتر در منطقه فسا راه اندازی خواهد شد که این انبار نفت شامل مخازن ذخیره گازوئیل، بنزین و نفت سفید خواهد بود.

وی میزان سرمایه گذاری برای احداث خط لوله پارس را بالغ بر 106 میلیون یورو عنوان کرده و می افزاید: یکی از ویژگی های بارز این طرح آن است که مطالعات اولیه و طراحی بنیادی آن برای نخستین بار و بدون استفاده از مشاور، از سوی نیروهای طراحی ستاد شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران انجام شده است. همچنین برای اجرای ابعاد دیگر این پروژه، حضور متخصصان زمین شناسی، نقشه برداری، محیط زیست و پدافند غیرعامل لازم و ضروری است که بر این اساس درصدد هستیم تا امکان شرایط جذب این دسته از نیروها را از طریق ارزیابی های کیفی و فنی فراهم کرده و به گروه اضافه کنیم.

مجری طرح احداث خط لوله فرآورده های نفتی پارس به اهمیت و ضرورت احداث خط لوله پارس اشاره و عنوان می کند: استان فارس به دلیل پهناوری، جاذبه های گردشگری فراوان و ویژگی مهمان پذیر بودن، از میزان مصرف و تقاضای فرآورده برخوردار است. از طرفی وجود نیروگاه های متعدد، تقاضا را افزایش داده و برای پاسخ به این تقاضا و تامین فرآورده های مورد نیاز، انتقال فرآورده تنها از طریق جاده ای امکان پذیر بوده و راهی جز استفاده از نفتکش های جاده پبما وجود ندارد. با توجه به ریسک بالای انتقال جاده ای، خطرات احتمالی و تهدیدهای زیست محیطی، اهمیت و ضرورت احداث این خط لوله برای انتقال ایمن و پایدار فرآورده به استان فارس به خوبی آشکار می شود.

وی ادامه می دهد: هم اکنون اسناد و مدارک لازم برای دریافت مجوز شورای اقتصاد ارسال شده و منتظر تایید و صدور مجوز آن هستیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن به مرحله EPC برویم.

 تسهیل در روند سوخت رسانی به جزیره قشم

طرح احداث اسکله ۵۰۰۰ تنی قشم از دیگر طرح های در دست اجرای شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است. این طرح که به منظور تامین سوخت و تسهیل در انتقال فرآورده های نفتی، شامل بنزین، گازوئیل و سوخت جت به جزیره قشم تعریف شده است، پیش از این از طریق اسکله قدیمی و پهلوگیری شناورهای سبک سوخت رسان انجام می شد. اسفندماه سال گذشته مجوز برگزاری مناقصه این طرح از سوی هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ابلاغ و بلافاصله شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت اقدام به بارگذاری مدارک در سامانه ستاد کرد و در ۱۷ خردادماه امسال و بعد از طی تشریفات برگزاری مناقصه، شرکت های پیمانکار انتخاب شدند.

فرسودگی شدید عرشه و دیوارهای جانبی آنکه امکان توزیع سوخت به جزیره را با مشکل مواجه ساخته بود، ضرورت به روزرسانی و ارتقای اسکله را بیش از هر زمان دیگری نمایان کرد که بر این اساس ضرورت افزایش انتقال فرآورده و ارتقای حجم شناورهای سوخت رسان مطرح شد که همین امر دولت سیزدهم را بر آن ساخت تا طرح احداث اسکله جدید را در دستور کار قرار دهد.