توزیع بیش از200 پرس غذا از سوی قرارگاه جهادی پایگاه مقاومت بسیج قائم آل محمد(عج) شرکت گاز استان مرکزی همزمان با روز تاسوعای حسینی در بین مردم سیل زده و روستای آهنگران از توابع شهرستان فراهان استان مرکزی و محرومین منطقه بخش دیگری از اقدام خداپسندانه در حوزه مسئولیت اجتماعی بوده است.

 توسعه گازرسانی و جایگزینی با سوخت های مایع در حفظ محیط زیست تاثیرگذار است. علاوه بر این، چه اقدام هایی در سطح شرکت اجرایی شده است؟

پایش آلاینده زیست محیطی، تهیه و توزیع سطل های تفکیک پسماند عادی، اخذ گواهی مدیریت پسماند عادی جهت همه نواحی، مدیریت پسماند های صنعتی و ویژه و اخذ گواهی امحاء مورد تأیید سازمان محیط زیست شامل بوزدایی بشکه های مواد بودارکننده، امحاء فیلترهای مستعمل، شست و شو و بی خطرسازی بشکه های خالی ضدیخ، بی خطرسازی و بازیافت محلول آب مقطر و ضدیخ هیترها، امحای باتری های مستعمل و امحای لامپ های سوخته، نگهداشت فضای سبز موجود، مقابله با سوانح محیط زیستی از طریق برگزاری مانور نشت و ریزش مرکاپتان، برگزاری دوره های آموزشی آنلاین محیط زیستی همچون دوره مدیریت سبز و حقوق و قوانین زیست محیطی از جمله اقدام های انجام شده در حوزه حفاظت از محیط زیست شرکت بوده است.

 برای بهینه سازی مصرف گاز چه برنامه هایی را در استان اجرا کرده اید؟

شرکت گاز استان مرکزی همسو با سیاست های کلان کاهش مصرف گاز طبیعی مشترکین، اقدام به بهینه سازی موتورخانه ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری کرده است. این طرح شامل عایق کاری لوله ها، نصب سختی گیر و تنظیم مشعل است. براساس تحقیقات، آموزش و فرهنگ سازی ایمنی، اثرگذاری مستقیمی برکاهش حوادث ناشی از گاز طبیعی دارد. در همین زمینه کارشناسان شرکت در استان مرکزی به عنوان نماینده و سفیران الگوی مصرف بهینه و ایمن می توانند تاثیرگذار و توجیه کننده باشند.

 رشد32 درصدی اعتبارات سرمایه ای

وجود مشکلات اقتصادی برای مشترکین گاز طبیعی از جمله مشترکین عمده و صنعتی و تاثیر آن در پرداخت به موقع مطالبات می تواند تهدید جدی و تاثیرگذار در تأمین منابع مالی باشد، اما با توجه به اینکه منابع مالی شرکت از محل منابع داخلی، حاصل از فروش گاز طبیعی تأمین می شود، این موضوع به صورت مستقیم برای تأمین منابع تأثیری نداشته است.  احمدرضا مظاهری، رئیس امور مالی شرکت گاز استان مرکزی می گوید: با توجه به ابلاغ اصلاحیه اعتبارات سرمایه ای سال 1400 مجموع اعتبارات در این بخش با رشد 32درصدی از 1 هزار و 902 میلیارد ریال به 2 هزار و 502 ریال افزایش یافته که بیشترین افزایش ها در سرفصل های گازرسانی به شهر، روستا و جنبی ساختمان به ترتیب 33 و30 درصد بوده است. وی ادامه می دهد: درخواست اعتبارات اصلاحی با هدف تکمیل پروژه های گازرسانی و ساختمانی در دست اقدام سال 1400 انجام شده که بر این اساس درصد کلی جذب اعتبارات سال گذشته 100 درصد بوده است. شرکت گاز استان مرکزی در حسابرسی صورت های مالی و بر اساس گزارش بازرس قانونی و حسابرسی مستقل طی سال های گذشته موفق به اخذ گزارش مقبول و همچنین در نتایج ارزیابی عملکرد سال 1399 شرکت های گازهای استانی در محور مالی موفق به کسب امتیاز عالی شده است.

پیشرفت 88 درصدی پروژه GIS

سال گذشته 192 کیلومتر در بخش شهری و روستایی و نیز 5 هزار و560 علمک در سطح استان نصب شده است، همچنین 360 واحد صنعتی با میزان گاز جایگزین 72 هزار و 313 متر مکعب در ساعت از نعمت گاز طبیعی بهره مند شده اند که این میزان بی سابقه است. محمدصبوری، معاون مهندسی و اجرای طرح های شرکت گاز استان مرکزی می گوید: در بخش گازرسانی40 پروژه شامل پروژه های تجمیعی نصب علمک، گازرسانی به روستاهای بریه، ملک آباد، بایخان، فیض آباد، عباس آباد، آتشکوه، سرآبادان و فریسمانه و نیز مصوبات شورای اقتصاد در دستور کار قرار دارد که تمامی این پروژه ها دارای میانگین پیشرفت فیزیکی 85 درصد است.

به گفته وی، در کنار این پروژه ها، مقاوم سازی ایستگاه های تقلیل فشار را در سطح استان در حال اجرا داریم که در حال حاضر 85 درصد ایستگاه ها مقاوم سازی و پروژه برق رسانی و روشنایی نیز در سطح استان در حال تکمیل است. همچنین در حوزه حفاظت از زنگ با استفاده از تکنولوژی PCM و DCVG پروژه عیب یابی خطوط فلزی پیش بینی شده است، از طرفی پروژه مهندسی مجدد و بلوک بندی شهرهای قدیمی و پر تراکم را با اولویت ساوه و اراک در حال مطالعه و اجرا داریم. در شرایط کرونا سرعت فعالیت های اجرایی نه تنها کاهش نیافته بلکه با استفاده از نیروهای ماهر، با تجربه و تلاش گر، تعهدات شرکت در بخش شبکه گذاری، نصب انشعاب و میزان گاز جایگزین صنعتی پوشش داده شده که کارنامه عملکرد موفق شرکت در سال های 99 و 1400 گویای این موضوع است. صبوری ادامه می دهد: با توجه به پروژه های در دست اجرا، پیش بینی می شود تا پایان سال 280 کیلومتر شبکه فولادی و پلی اتیلن اجراء، 4 هزار و 500 علمک گاز نصب و 250 واحد صنعتی با گاز جایگزین به جمع مصرف کنندگان صنعتی 50 هزار مترمکعب در ساعت اضافه شود. وی از جمله پروژه های با اهمیت در حوزه مهندسی و اجرا در گاز استان مرکزی را پروژه GIS عنوان می کند و می گوید: این پروژه از سال 97 شروع و با بهره گیری از نیروهای جوان، متخصص و بدون مشاور هم اکنون به پیشرفت 88 درصد رسیده و در مرحله جاری سازی فرآیندهای مرتبط با GIS، نصب بر چسب علمک است و با این اقدام جزء 10 استان با عملکرد مطلوب در سطح کشور خواهیم بود؛ همچنین در سال 1401 برای تکمیل فرآیند GIS شبکه فاقد ازبیلت را احصا و در مرحله انتخاب پیمانکار هستیم.

راه اندازی برنامه جدید کنتورخوانی یکپارچه

جهت افزایش کیفیت خدمات رسانی، بهره وری و افزایش ایمنی، راهی جز استفاده از فناوری های جدید و شرکت های دانش بنیان و مجهز شدن به دانش روزآمد نیست. با توجه به افزایش سن شبکه های تغذیه و توزیع و درصد بالای پوشش گاز طبیعی استان ها، باید به حوزه بهره برداری توجه و اهمیت بیشتری چه در بخش تجهیزات و ماشین آلات و چه در بخش منابع مالی و انسانی شود. مقاوم سازی شبکه و انشعابات، افزایش بودجه های تعمیراتی، افزایش و ارتقای گریدهای سازمانی برای آمادگی لازم در مدیریت بحران ها وحوادث غیرمترقبه، از جمله این موارد است. حمید رمضانی، معاون بهره برداری شرکت گاز استان مرکزی می گوید: پس از ابلاغ امور بازرسی شرکت ملی گاز ایران مبنی بر جمع آوری شیرهای پیاده رو، همه شیرها در سطح استان توسط همکاران تعمیرات و بهره برداری نواحی جمع آوری شد. همه جابه جایی علمک ها، اجرای جزئی شبکه های توزیع، اصلاح لوپ علمک ها، تعویض علمک های فرسوده، رفع نشتی از تجهیزات و انشعابات و برنامه های مدون بازدید وگریس کاری شیرهای شبکه فلزی و نیز تعمیرات و نگهداشت تجهیزات ایستگاه ها و مقاوم سازی شبکه و انشعابات و ایستگاه ها، بخشی از زحمات همکاران بهره برداری است. در کنار همه اینها، تعمیرات اساسی و اورهال همه ایستگاه های تقلیل فشار اعم از CGS ها، CGS – TBS ها، ایستگاه های صنعتی، ایستگاه های اندازه گیری و اورهال هیترها نیز طبق برنامه زمان بندی انجام خواهد شد. به گفته معاون بهره برداری شرکت گاز استان مرکزی، این شرکت در بخش امداد و حوادث گاز، از دو سال گذشته اقدام به ایجاد مرکز مکانیزه امداد پیام وکنترل کرده وهمه واحدهای امداد استان زیر پوشش این مرکز قرار گرفته اند و به صورت 24 ساعته پیام های عادی، پیام های فوری و پیام های خیلی فوری را دریافت و به واحدهای سیار انتقال می دهد.

رمضانی با اشاره به اینکه در سال 1401 اشتراک پذیری متقاضیان جدید گاز طبیعی و همه امور تعمیرات و بهره برداری طبق برنامه زمانبندی انجام خواهد شد، می گوید: ارتقای سامانه کنتورخوانی، محاسبه سیستمی خرابی کنتور، روش نوین اشتراک پذیری (تغییر نرم افزار)، استفاده از سامانه احراز هویت متقاضیان و مشترکین، طرح نصب برچسب و برداشت اطلاعات مکانی علمک های استان تحت برنامه GIS، استفاده از روش های نوین الکترونیکی اشتراک پذیری و خدمات متقاضیان و مشترکین (بدون نیاز به حضور شهروندان)، استفاده از سامانه های پیامک کوتاه و دیگر درگاه های ارتباطی برای تحقق مطالبات شرکت (وصول مطالبات)، طرح کنترل از راه دور و مانیتورینگ ایستگاه های حفاظت از زنگ، ارتقای شاخص های راهبردی بهره برداری، کاهش زمان امدادرسانی و پوشش نقاط کور بی سیم استان و همچنین راه اندازی برنامه جدید کنتورخوانی یکپارچه از دیگر برنامه های در دست اقدام شرکت گاز استان مرکزی در سال 1401 خواهد بود.

انجام بیش از یک  میلیون نفر_ساعت کار بدون حادثه

اچ اس ای در ابتدای اجرای پروژه، تجهیز کارگاه و در تمامی مراحل تا پایان پروژه، به صورت دورهای نظارت دقیقی بر روند ایمنی پروژه ها دارد، دست یابی به بیش از 1 میلیون نفر_ساعت کار بدون حادثه در سال گذشته نتیجه این اقدام ها در شرکت گاز استان مرکزی بوده است. محمدصادق یعقوبی، رئیس اچ اس ای شرکت گاز استان مرکزی می گوید: برگزاری دوره های آموزشی برای پیمانکاران و نیروهای اچ اس ای پیمانکاران، هماهنگی دقیق نیروی HSE پیمانکاران با واحد اچ اس ای شرکت، نظارت و انجام همه موارد PLAN HSE در پروژه و نظارت بر آن، نظارت دقیق بر استفاده پیمانکاران از افراد دارای شرایط و مدرک مورد نظر واحد اچ اس ای، دارا بودن مدارک صلاحیت ایمنی برای شرکت ها و افراد، نظارت دقیق بر خریداری دستگاه های گازسنج و استفاده بهتر از البسه و لوازم ایمنی برای بهبود شرایط ایمنی در پروژه ها به صورت جدی پیگیری می شود. وی اقدام های این شرکت در جهت بهبود وضعیت محیط زیستی را شامل بررسی و اقدام های لازم جهت دریافت معاینه های فنی و زیست محیطی پروژه ها عنوان می کند و ادامه می دهد: مدیریت پسماندها، نظارت بر وضعیت اگزوز موتور جوش و کمپرسورها، نظارت بر مواد شیمیایی مصرفی و جابه جایی آن طبق دستورالعمل زیست محیطی در این راستا است. اجرای این پروژه ها باعث شد تا شرکت گاز استان مرکزی سال گذشته موفق به دریافت گواهینامه تعهد به تعالی اچ اس ای سطح یک تک ستاره وکسب رتبه عالی برتر در ارزیابی عملکرد شرکت های تابعه شرکت ملی گاز ایران شود. به گفته یعقوبی، در شرایط کرونا سه مانور C,B,A، خرید یک دستگاه کامیون با تجهیزات ستاد بحران جهت شرایط اضطراری و خرید هفت دستگاه تلفن ماهواره ای صورت گرفت. وی در پایان برنامه های امسال این واحد را آموزش نیروهای رسمی و پیمانکاری مطابق با ماتریس آموزش، خرید خودروی بحران، دستگاه دمنده، ماسک، فیلتر و لباس کار مناسب با مواد بودارکننده، نصب سیستم اعلان حریق انبار کالا و ساخت جایگاه موتد بودارکننده مطابق با دستورالعمل ارسالی از اچ اس ای شرکت ملی گاز ایران، ارزیابی ریسک صاعقه جهت ایستگاه های گاز در سراسر استان و در نهایت نصب سیستم ارتینگ و صاعقه گیر ایستگاه ها عنوان کرد.