توسعه گاز در چهارمیـن قطـب صنعتـی

  تولید پایدار و اشتغال زایی مولد، ارمغان گاز برای استان مرکزی

مشعل گاز به عنوان یکی از مهم ترین ارکان توسعه کشور توانسته است نقشی بی بدیل در شکوفایی صنایع و اقتصاد کشور ایفا کند و مناطق کمتر توسعه یافته را به سمت و سویی جدید سوق دهد. کاهش قیمت تمام شده تولید محصولات، حفظ محیط زیست و اشتغالزایی مولد و... تنها بخشی از دستاوردهای توسعه گازرسانی در بخش صنایع است. در سال های گذشته با توسعه گازرسانی، در بخش خانگی استان مرکزی از مصرف سوخت های مایع و استفاده از درختان به عنوان هیزم جلوگیری شده است.

استان مرکزی، چهارمین قطب صنعتی کشور و دارای 28 شهرک صنعتی، 11ناحیه صنعتی و2 قطب صنعتی است و سال گذشته 13 هزار و697 مشترك جديد در بخش هاي مختلف به مشترکین شركت گاز استان این استان افزوده شد كه از اين تعداد 8 هزار و 125 مورد در شهرها، 5 هزار و 218 مورد در روستاها و 354 مورد نیز در بخش صنایع بوده است. گفت وگو با محمدرضا سمیعی، مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی و برخی روسای نواحی مختلف این شرکت، شرحی است از آخرین وضعیت گازرسانی در استان مرکزی و مجموعه فعالیت های انجام شده و در دست اجرا برای پیاده سازی اهداف و برنامه ها.

   هم اکنون چه تعداد مشترک در سطح استان از نعمت گاز برخوردارند؟ لطفا گزارشی از عملکرد سال گذشته شرکت ارائه کنید.

هم اکنون شمار مشتركين گاز در استان مرکزی به 599 هزار و664 مورد رسيده است؛ به گونه ای که 100 درصد از جمعيت شهري و 50/99 درصد از جمعيت روستايي آن از نعمت گاز برخوردارند. سال گذشته چهار روستا در استان مركزي گازرساني، 192كيلومتر شبكه گاز اجرا و پنج هزار و560 علمك نیز گاز نیز نصب شده است.در حال حاضر نیز شبكه گاز در استان مرکزی به10هزار و 937كيلومتر و کل انشعابات نیز به302 هزار و 438 رسيده است. سال گذشته هفت ميليارد و56 ميليون متر مكعب گاز در استان مصرف شده كه 76 درصد آن مربوط به بخش صنایع و نیروگاه و 24 درصد نیز مربوط به بخش خانگي، تجاري و حمل و نقل بوده است.

 با توجه به درصد گازرسانی به صنایع، وضعیت این بخش مطلوب به نظر می رسد. افزون بر صنایع، در حوزه گازرسانی پایدار به نیروگاه ها چه وضعیتی دارید؟

بله درست است. استان مرکزی، چهارمین قطب صنعتی کشور و دارای 28 شهرک صنعتی، 11ناحیه صنعتی و2 قطب صنعتی است. «کاوه» به عنوان بزرگ ترین شهر صنعتی کشور، در این استان واقع شده است و همه شهرک ها و نواحی صنعتی نیز زیر پوشش گاز قرار دارند. صنایع پراکنده استان مرکزی نیز با مصوبه شورای اقتصاد در حال گازرسانی هستند و پیشرفت 75 درصدی دارند.

سال 1400 بيش از 191میلیون متر مكعب گاز به جايگاه هاي سی ان جی استان تحویل داده شد. هم اکنون 59 جایگاه در استان مرکزی و 19 جایگاه در شهرستان اراک به فعالیت مشغول هستند و 40 جایگاه دیگر سوخت رسانی در دیگر شهرستان های استان را به عهده دارند. در کل بیش از 95 درصد صنایع استان شامل ماشین سازی اراک، کارخانه آذراب، هپکو، واگن پارس،آلوم پارس، ایران فلوت و گروه شیشه کاوه، دوده صنعتی پارس زیر پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند؛ نیروگاه حرارتی 1200 مگاواتی شازند، پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، پتروشیمی شازند و سه کارخانه سیمان سفید ساوه، سیمان خاکستری ساوه و سیمان انارک دلیجان، به همراه پنج نیروگاه مقیاس کوچک نیز مشترک شرکت گاز استان مرکزی هستند.

 توسعه گازرسانی در سطح استان در جریان است؟

همزمان با هفته دولت، پنج پروژه گازرساني روستايي در شهرستان هاي اراک، ساوه، زرندیه، محات، همچنین روستاهاي عباس آباد از توابع اراک، بایخان و ملک آباد از توابع ساوه، فیض آباد از توابع زرندیه و آتشکوه از توابع محلات با اعتباری بالغ بر 71 میلیارد و 382 میلیون ریال به بهره برداری رسید. با افتتاح اين پروژه ها بیش از 107 خانوار به جمع مصرف كنندگان گاز طبيعي پیوستند. گازرسانی به روستای فریمانه تفرش، روستای بریه از توابع رازقان شهرستان زرندیه، روستای ورکبار از توابع نوبران شهرستان ساوه، اجرای فاز نخست گازرسانی به روستای سرآبادان از توابع تفرش و گازرسانی به 300 واحد تولیدی صنعتی در استان مرکزی نیز در دستور کار قرار دارند.

 در مجموع چه اقدام های شاخصی در شرکت محقق شده است؟

شرکت گاز استان مرکزی در فرآیند ارزیابی تعالی اچ اس ای شرکت های گاز استانی در سال 1400 موفق به دریافت گواهینامه تعهد به تعالی اچ اس ای سطح 1 تک ستاره شد. کسب لوح و تندیس سطح 1 رعایت حقوق مصرف کننده طی2سال متوالی، راه اندازی امداد مکانیزه با پوشش سطح استان، راه اندازی سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان CRM وکسب تقدیرنامه 5 ستاره در سومین جشنواره سرآمدی و بهبود مستمر شرکت ملی گاز ایران از دستاوردهای این شرکت بوده است.

 در سال 1401 شاهد بهره برداری از چه پروژه هایی در سطح شرکت خواهیم بود؟

 توسعه گازرساني يكي از اهداف مهم و ضروری این شرکت بوده كه به صورت فوری در دست انجام است. اجراي طرح هاي روستايي، درخواست توسعه شبكه در بخش های صنعتی، تجاری و خانگی در قالب درخواست هاي مردمي، ديدار چهره به چهره با مردم، با هدف بررسي موضوعات مرتبط با گازرساني در سطح شهرها و روستاها و اقدام فوري براي حل آنان در چارچوب قانون كارآمد و جهادي، از دیگر برنامه های شرکت است.

  در حوزه مسئولیت های اجتماعی، این شرکت چه کارهایی را انجام داده است؟

تشکیل گروه های جهادی و اعزام به مناطق محروم چندین سال در حال اجراست و کارکنان بسیجی این شرکت در جهت ساخت مسکن برای افراد بی بضاعت و در این امر خداپسندانه حضور و در جهت محرومیت زدایی مشغول به فعالیت هستند. همچنین حضور بسیجیان قرارگاه جهادی این پایگاه همراه امدادگران برای یاری رساندن به مردم و رفع مشکلات ناشی از سیل برای عمل به مسئولیت اجتماعی است.