بیش از 62 میلیارد مترمکعب گاز از منطقه 5 منتقل شد

 افزایش  مسیرهای تامین و پایداری  انتقال  گاز

  مشعل   منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران با بیشترین حجم انتقال گاز کشور در بین مناطق شرکت انتقال گاز ایران، وظیفه مهم دریافت گاز طبیعی از منابع تولید و انتقال مستمر، مطمئن و مطلوب به مبادی مصرف را با بهره برداری، نگهداشت و تعمیرات تاسیسات، خطوط لوله، شبکه های مخابراتی و تجهیزات مرتبط را که بخشی از سرمایه عظیم صنعت گاز در شرکت انتقال گاز است، در محدوده جغرافیایی استان های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، بخش هایی از استان های بوشهر و یزد به عهده دارد. وسعت این منطقه 128هزار کیلومترمربع است که شامل بیش از 4 هزار و 500 کیلومتر خطوط لوله و حدود 12 درصد از کل خط لوله کشور را شامل می شود. انتقال گاز از این منطقه از طریق 16 ایستگاه تقویت فشار گاز و 6مرکز بهره برداری خطوط لوله صورت می گیرد.

 درباره فعالیت های این حوزه عملیاتی با محمد سیفی، مدیر منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران گفت وگویی انجام شده که مشروح آن را می خوانید.

منطقه 5 عملیات انتقال گاز با پوشش دهی استان هایی از جمله فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بخش هایی از دو استان بوشهر و یزد،سال گذشته انتقال دهنده 158 میلیارد و 763میلیون مترمکعب بوده است. این نکته ای است که محمد سیفی، مدیر منطقه 5 عملیات انتقال گاز در شروع گفت وگو به آن پرداخت و می گوید: این حجم گاز از طریق 15 ایستگاه تقویت فشار فعال در منطقه به مبادی مصرف در استان های یاد شده منتقل شده است.

به گفته وی، در 5 ماه نخست امسال نیز معادل 62 میلیارد و 804 میلیون مترمکعب گاز منتقل شده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از 3.6 درصد افزایش داشته است.

به گفته سیفی در 6 ماه نخست امسال،یک هزار و 927 کیلومتر نشت یابی از خطوط لوله اصلی و فرعی منطقه انجام شده است.

 

   افزایش رضایتمندی ذی نفعان منطقه

مدیر منطقه 5 عملیات انتقال گاز با اشاره به توسعه زیرساخت های کلان گازرسانی و ترسیم چشم انداز برای این منطقه عملیاتی تاکید می کند: چشم انداز ما در این حوزه، افزایش رضایتمندی شرکت های گاز استان فارس، کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر و یزد در انجام ماموریت انتقال پایدار، ایمن و پاک و بهره ور گاز طبیعی است. در همین رابطه،سال گذشته 15 میلیارد و 182 میلیون مترمکعب به شرکت های گاز استانی منطقه تحویل شده است. از سوی دیگر با هدف افزایش پایداری انتقال گاز، امسال نیز توانستیم مسیرهای تامین گاز را با انجام عملیات هات تپ روی خطوط اصلی با توجه به پدافند غیرعامل بیشتر کنیم. سیفی می گوید: برنامه های همسو با توسعه زیرساخت ها در خصوص نگهداری و تعمیرات عبارتند از تدوین اطلاعات فنی تجهیزات در حوزه های ایستگاه های تقویت فشار، مراکز بهره برداری خطوط لوله، ICT، حمل ونقل و ساختمان مرکزی منطقه، به منظور تغذیه در نرم افزار IPCMMS که کل دستور کارهای صادره در سیستم مکانیزه نت 11 هزار و 782 مورد بوده که دستور کارهای مربوط به ایستگاه های تقویت فشار گاز 8 هزار و 818 و دستور کارهای مراکز بهره برداری خطوط لوله یک هزار و 850 مورد و دستور کارهای سایر واحدها نیز یک هزار و 114 مورد بوده است.

سیفی ادامه می دهد: در خصوص کالا نیز هم اکنون با زیرساخت های فنی و عملیاتی، فرایندهای مرتبط با خرید و انبارش بیش از 44 هزار قلم کالا به ارزش حدود 3300 میلیارد ریال در منطقه جاری است.

 برنامه ریزی و اجرای 83 ردیف تعمیرات

وی با اشاره به برنامه تعمیرات اساسی این منطقه می گوید: در برنامه زمان بندی تعمیرات سال 1401 با 83 ردیف تعمیرات در حوزه های عملیات ایستگاه ها و عملیات خطوط لوله اعم از تعمیرات انواع توربین ها و کمپرسورها، بازرسی اقلام مکانیکی و برقی ایستگاه ها، تعمیرات نقاطی از خطوط لوله بر اساس نتایج حاصل از پیگ رانی هوشمند، انواع هات تپ، رفع نشتی از خطوط 56 اینچ، نشت یابی خطوط لوله و ایستگاه های لانچر و رسیور و شیرهای خودکار میان مسیر و... دیده شده است.

مدیر منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران ادامه می دهد: تعمیرات اساسی امسال از اوایل فروردین ماه آغاز شده و تلاش بر آن است تا قبل از شروع فصول سرد سال به پایان برسد.

 عملیات Tie In ایستگاه تقویت فشار گاز نورآباد 10 به خط دهم

سیفی تاکید می کند: علاوه بر تعمیرات برنامه ریزی شده، حجم قابل توجهی از تعمیرات اضطراری و پیش بینی نشده نیز تاکنون انجام شده است که اهم آنها شامل تعمیرات اضطراری توربین واحد دو ایستگاه جهرم8 (تحت گارانتی)، تعمیرات اضطراری توربین واحد 1 ایستگاه ارسنجان 8 (تحت گارانتی)، تعمیرات اضطراری توربین واحد 4 ایستگاه فراشبند 10، تعمیرات اضطراری توربین واحد 4 ایستگاه صفاشهر 8، تعویض DGS سر عقب کمپرسور واحد 4 ایستگاه خنج 8، تعمیر اضطراری تعویض DGS کمپرسور واحد1 ارسنجان4 و  تعویض DGS سر عقب کمپرسور واحد 1 ایستگاه جهرم 8 می شود. همچنین در تیرماه سال جاری، عملیات  Tie In ایستگاه تقویت فشار گاز نورآباد 10 به خط لوله دهم سراسری انجام شد.

 خودکفاتر از همیشه

مدیر منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران در ادامه با اشاره به اقدام های این منطقه در حوزه بومی سازی تجهیزات می گوید: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اهتمام ایشان مبنی بر بسیج همه جانبه صنایع، علی الخصوص صنایع نفت و گاز در مسیر خودکفایی، تعمیرات همه Rotor ها و دیافراگم های مورد نیاز در تجهیزات جانبی توربین ها، تعمیر و بازسازی همه قطعات گرم توربین، تعمیر و راه اندازی توربین های 16 و 25 مگاواتی، خرید انواع فیلتر اعم از هوا و روغن با همکاری شرکت های داخلی، ساخت Forcing fan های خنک کننده توربین، ساخت HUB نگهدارنده پروانه Oil cooler توربو کمپرسورها، ساخت SLEEVE در سایزهای 8 اینچ، 30 اینچ و 56 اینچ، ساخت ترموکوپل های توربین های نئو پینیون، ساخت و تعمیر همه کارت های سیستم کنترل Suvimac مربوط به PLC توربین های نئوپنیون، ساخت 2 عدد PLC مربوط به ژنراتورهای اضطراری ایستگاه های مخابراتی به روش مهندسی معکوس صورت گرفته است. وی ادامه می دهد: اتو ترانس 150KVA/480V/380V مربوط به توربین های زیمنس، اتوبوستر 20 کیلوولت برای تثبیت ولتاژ شبکه 20 کیلوولت تاسیسات ساخته و استفاده شده است.

 خریدهای داخلی جایگزین خریدهای خارجی

سیفی با بیان اینکه خریدهای داخلی جایگزین خریدهای خارجی در سطح منطقه شده است، یادآور می شود: در این زمینه خرید فیلتر تایفون، خرید کارت های الکتریکی، خرید گسکت و خرید بال ولو، خرید پیگ، خرید پلاگ ولو، خرید پوشش عایقی لوله صورت گرفته است. به گفته مدیر منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران، طراحی های انجام شده در زمینه خودکفایی نیز تبدیل شیر 30 اینچ کلاس 600 از حالت دستی به اتوماتیک، تعمیر شیر کروی 16 اینچ کلاس 600 ساخت کارخانه رابرت کورت انگلستان برای اولین بار در سطح شرکت انتقال گاز ایران بوده است.

 توجه به فعالیت های حوزه مسئولیت اجتماعی

وی با اشاره به اقدام های این منطقه همسو با سیاست های مسئولیت اجتماعی می گوید: اجرای قانون هوای پاک (ماده 17 قانون هوای پاک) و معاینه فنی موتورخانه ها، تخلیه پسماند ویژه، اندازه گیری های گازهای خروجی اگزاست توربین های منطقه، دفع اصولی باتری های قلمی مستعمل، تحویل سطل بزرگ کارتن پلاست جمع آوری کاغذ به واحدها، استفاده نکردن از کاتالیست در فرایند سیستم انتقال گاز، استفاده از آب خروجی سیستم تصفیه آب، خرید شیرآلات چشمی/پدالی، صداسنجی در ایستگاه ها و... از جمله اقدام های این منطقه در حوزه مسئولیت اجتماعی به شمار می آید. مدیر منطقه 5 عملیات انتقال گاز ایران ادامه می دهد: از دیگر اقدام های این حوزه می توان به اقدام های اصلاحی، درختکاری در جنگل کاری یادبود شهدا سه راهی بیضا و در منطقه حفاظت شده ارژن، جلوگیری از نشت گاز به محیط اطراف، ایجاد سیل بند در مسیر تردد اهالی شهرک بوربور حوالی ایستگاه خنج و اعزام ماشین آلات راهسازی در هماهنگی با ستاد مدیریت بحران استان و... اشاره کرد. سیفی تاکید می کند: انتظار می رود با توجه به تلاش های شبانه روزی کارکنان در شرایط طاقت فرسا و سختی هایی که بر عمده فعالیت های منطقه مترتب است، تلاش های شایسته در خصوص بهبود مزایا و رفاه کارکنان به منظور حفظ و نگهداشت منابع انسانی ارزشمند و متخصص تداوم یابد تا افزایش رضایتمندی کارکنان و خانواده های محترم آنها را شاهد باشیم.