گزارش «مشعل» از پیشرفت 95 درصدی نیروگاه گازی بعثت در گرما و رطوبت جان فرسای عسلویه

 از کف سایت تا سربلندی در  تحریم

مشعل      گرما و رطوبت در عسلویه قطب گازی ایران، جایی که نخستین واحد سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت افتتاح شده است، از آنچه در اخبارمی شنویم، سخت تر و تحمل شرایط آب و هوایی آن جان فرساتر است. یکی از کارکنان حاضر در محوطه نیروگاه می گوید: «خیلی ها اینجا با گرمازدگی مواجه می شوند. شرایط با توجه به گرمای بی سابقه امسال، سخت و متفاوت تراست، اما این یک طرح ملی است و باید به ثمر برسانیم». صحبت از واحد نخست پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی با ظرفیت 160 مگاوات و انجام شده از سوی شرکت نفت و گاز پارس است؛ واحدی که چندی قبل با حضور و دستور جواد اوجی، در سفر به عسلویه به بهره برداری رسمی رسید و فعالیت برای تکمیل کلی طرح در دیگر واحدهای باقیمانده، ازسوی مهندسان، کارکنان و تمام دست درکاران درحال انجام است.

 بخش توسعه نیروگاه گازی متمرکز بعثت پارس جنوبی ازسه بلوک سیکل ترکیبی تشکیل شده که تاکنون بلوک نخست آن با ظرفیت 160 مگاوات به بهره برداری رسیده است. اکبر دادستانی، مجری طرح نیروگاه و خطوط انتقال برق درشرکت نفت و گاز پارس در گفت وگو با مشعل با اشاره به اقدام های درحال انجام برای ادامه کار خبر می دهد که اقدام های نهایی به منظور تحویل موقت بلوک یک سیکل ترکیبی نیروگاه گازی متمرکز بعثت پارس جنوبی در حال انجام است. او همچنین با اشاره به آخرین وضعیت فاز دوم نیروگاه می گوید: فاز دوم طرح دربخش نصب، تكميل و در بخش پیش راه اندازی و راه اندازی نیز از پیشرفت 65 درصدی برخوردار شده است و امیدواریم دی ماه امسال به مرحله نهایی برسد.

 فقط 5 درصد تا نهایی شدن

مجری طرح نیروگاه و خطوط انتقال برق در شرکت نفت و گاز پارس همچنین در ادامه با اشاره به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی بخش بلوک سوم که درمرحله تامین تجهیزات باقيمانده و تكميل عمليات نصب قرار دارد، ، اظهارکرد: بخش باقیمانده کار، مرتبط با نصب بویلرهای بازيافت حرارتي 5 و 6 است و در این فاز از فعالیت، نصب توربین و ژنراتوربه طور کامل انجام شده است. او پیشرفت کلی پروژه را 95 درصد اعلام کرده و می گوید: براساس برنامه، پروژه در سال 1402 تکمیل خواهد شد.

 اهداف طرح

دادستانی ادامه می دهد: اگر بخواهیم از هدف گذاری نيروگاه سیکل ترکیبی بعثت بیشتر بدانیم، این مجموعه مهم به منظور تأمين كمبود توليد انرژي الكتريكي مورد نياز پالايشگاه هاي مستقر درمنطقه كنگان مربوط به فازهای 12، 13، 14، 19، 22-24، مجتمع پالايشگاهي سيراف، همچنين افزايش پايداري شبكه برق شركت نفت و گاز پارس درمنطقه عسلويه و كنگان و درمجاورت نیروگاه گازی متمرکز درشهر بیدخون احداث شده است.  قرارداد آن هم ازاین قرار است که اجرای این طرح در قالب قرارداد EPC به شركت فراب به عنوان پيمانكار اصلي واگذارشده است.اين نيروگاه با ظرفيت 480 مگاوات در بخش توسعه نيروگاه متمركز بعثت اجرا مي شود و شامل سه بلوك سيكل تركيبي به ظرفيت توليد برق هر بلوك 160 مگاوات در شرایط ISO است.با تکمیل هر ۳ واحد سیکل ترکیبی، در مجموع ظرفیت مجموعه سیکل ترکیبی و بخش گازی به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید و راندمان این نیروگاه ها با توجه به استفاده از بخار تولیدی بویلر های بازیافت حرارتی در تولید همزمان آب شیرین در تاسیسات آب شیرین کن این نیروگاه به ظرفیت 8000 مترمکعب در روز از 30 درصد به حدود 57درصد افزایش خواهد داد.

 همدلی همگانی

محسن بیرانوند، معاون طرح درشرکت نفت و گاز پارس به «مشعل» می گوید: زحمت اصلی را از کف سایت، کارگران زحمتکش و کارشناسان توانمند شرکت ملی نفت ایران کشیدند. همه با جان و دل کار کردند از جان خود مایه گذاشتند تا پروژه به ثمر برسد.

 آزمونی مهم در شرایط تحریم

در بازدید میدانی از این مجموعه عظیم در عسلویه آنچه از سوی مهندسان، کارکنان و فعالان در این طرح مهم شنیده می شود، کسب تجربه ای است که در طول اجرای آن حاصل می شود؛ آن هم با مشکلات ناشی از تحریم که اگر چه فعالیت را با سختی و پیچیدگی های خاص همراه ساخته است؛ اما سخن فعالان آن این است که «سربلند از آن بیرون آمده ایم».

کمال الدین جعفری، مدیر پروژه در شرکت فراب به «مشعل» می گوید: فاز دوم نیروگاه در بلوک دوم قرار دارد و امیدواریم در زمان مقرر، وارد مدار شود.

او درباره اقدام مهمی که در فاز نخست این نیروگاه به ثمر رسیده است، می گوید: کار ویژه ای در اینجا انجام شده و با توجه به اینکه پایه اولیه نیروگاه بخار، داشتن آب است، یکی از مهم ترین اقدام ها، انتقال آب از دریا به نیروگاه و شیرین سازی آن برای نیروگاه بخار بوده است.

جعفری درباره سختی کار کارکنان هم توضیحاتی می دهد و اظهار می کند: با وجود شرایط آب وهوایی سخت (گرما و رطوبت بالا) ما خود را با آن مطابقت داده ایم و کار با روند و پیشرفت مناسبی ادامه دارد.

درباره قابلیت های نیروگاه گازی متمرکز بعثت پارس جنوبی باید بدانید که توان تولیدی این نیروگاه راهبردی از سوی پست 400 کیلوولت وخطوط انتقال هوایی به طول 67 کیلومتر به منطقه کنگان انتقال یافته و مجدداً در پست 400 کیلوولت نفت درمنطقه کنگان به سطح ولتاژ انتقال 132 کیلوولت کاهش می یابد و توسط شبکه هوایی چهارمداره به پالایشگاه های مستقر در منطقه کنگان تحویل می شود.

در فروردین ماه امسال نخستین واحد بخار این نیروگاه با ظرفیت 160 مگاوات درمدار تولید قرار گرفته است.این پروژه با سرمایه گذاری نزدیک به 450 میلیون یورو در زمان اجرای طرح برای حدود هزار نفر و در زمان بهره برداری برای حدود ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

 اقدام های نفت و گاز پارس

شرکت نفت و گاز پارس به عنوان یکی ازشرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران با توجه به اهمیت تسریع در بهره برداری از میدان مشترک پارس جنوبی به عنوان بزرگ ترین مخزن گازی کشور و جهان که به تنهایی نیمی از ذخایر گازطبیعی ایران را درخود جای داده است؛ به عنوان سازمانی مستقل باساختار اجرایی ویژه جهت راهبری آن ایجاد شد. مهم ترین ماموریت این شرکت را هم می توان توسعه سریع و برداشت ازميدان گازي پارس جنوبي (با نام گنبد شمالي درسمت قطر) عنوان کرد.میدانی که روي خط مرزي مشترك ايران و قطر در خليج فارس و در حدود 100 كيلومتري ساحل جنوبي ايران قرارگرفته است یکی از بزرگ ترين منابع گازي مستقل جهان به شمار می آید.

این مخزن گازی، با دارا بودن14/2 هزارميليارد مترمكعب گاز درجا (معادل 8 درصد كل ذخاير گازجهان و 47 درصد ذخایر گاز شناخته شده كشور)، 19 ميليارد بشكه ميعانات گازي، 7.5 ميليارد بشكه نفت خام در لايه هاي نفتي و وجود بزرگ ترين منبع هليوم، از نظر ارزش اقتصادي دارای جايگاهی بي نظير و منحصر به فرد در اقتصاد ملي كشور است و درسطح کلان، توسعه این ميدان باهدف تامين گازمورد نياز بخش های مختلف ازجمله تزريق به ميادين نفتي، عرضه به واحدهاي صنعتي ونيروگاه ها، گازرساني به واحدهاي خانگي- تجاري، تامين خوراك مجتمع هاي پتروشيمي، همچنین صادرات گاز، ميعانات گازي، گازمايع و گوگرد دربرنامه هاي وزارت نفت قرارگرفته است. در این میان، شرکت نفت وگاز پارس که یکی از زیرمجموعه های شرکت ملی نفت ایران است، با توجه به اهمیت برداشت پرشتاب ازمیدان گازی پارس جنوبی، باید زیرساخت های موردنیاز انجام این ماموریت را فراهم سازد وبا این رویکرد، تنها درماه های اخیر، میزان سرمایه گذاری انجام شده ازسوی شرکت نفت و گاز پارس در 4 طرح تکمیلی پارس جنوبی، 700 میلیون یورو بوده که ساخت واحد نخست پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی، احداث واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی (DMC) درپالایشگاه فازهای 2 و 3 پارس جنوبی و اجرای پروژه انتقال میعانات گازی تولیدی ازپالایشگاه های سایت 2 به سایت 1 پارس جنوبی ازجمله این طرح هاست.

 فعالیت های با قدرت

 با توجه به اینکه ماموریت این شرکت افزون بر توسعه فازهای پالایشگاهی، توسعه طرح های پشتیبانی شامل احداث بنادر، شهرک های مسکونی، پروژه های راه سازی و سامانه های مهار و دفع سیلاب، توسعه طرح های تکمیلی شامل تاسیسات ذخیره سازی میعانات گازی و واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی، طرح های نیروگاهی و خطوط انتقال شامل نیروگاه متمرکز وسیکل ترکیبی بعثت، خطوط و پست های برق و طرح پایانه نفتی جاسک است، پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی نیز در این باره تعریف و در حال اجراست که در آینده با نهایی شدن آن شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.