گزارشی از تلاش کارکنان در یکی از دور افتاده ترین تاسیسات نفتی کشور

اینجا  بینک  است  آخر دنیا

علی مراد کاظمپور مردانی با صلابت در پشت صحنه اقتصاد کشور ایستاده اند که حضورشان باعث شده است تمام معادلات دشمنان نقش بر آب شود و وزیر نفت دولت سیزدهم با اقتدار از افزایش تولید بگوید.

به یقین باید بزرگ مردان گمنام صنعت نفت و گازکشور را ستود و در مقابل آنها سر تعظیم فرود آورد. یکی در دریا و دیگری در سرما و این نقطه در آخر دنیا به نام بینک و گلخاری که نقش ویژه ای در اقتصاد کشور دارد. منطقه ای در 130 کیلومتری گچساران، حدفاصل شهرهای دیلم و گناوه، تاسیسات مجتمع نفتی بینک از دور نمایان می شود.  مخزن نفتی بینک در20 کیلومتری شمال غربی شهرستان گناوه در ساحل خلیج فارس و در حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران قراردارد.  قاسم شهروئی، رئیس بهره برداری مجتمع نفتی «بینک» از حال و هوای این مجتمع  و فعالیت هایی که در آن انجام می شود گفت و آنچه می خوانید روایتی است به قلم نگارنده آن.

میدان نفتی بینک ازشمال با میدان نفتی گلخاری، میدان نفتی بی بی حکیمه و میدان نفتی سیاهمکان و از جنوب با خارگ در دریا هم جوار است. این میدان در سال ۱۳۲۸ از سوی شرکت عملیات اکتشاف نفت کشف و بهره برداری از آن در سال ۱۳۴۶ آغاز شد که حجم ذخیره درجای نفت خام این میدان حدود ۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیون بشکه برآورد می شود.  به بینک می رسیم. اقتدارش از دورنمایان می شود که چگونه بر بلندای کوهی، استوار است. مجتمع نفتی شامل کارخانه بهره برداری، نمک زدایی، تقویت فشار گاز، مجموع بوستری کلاستر و مجموعه گلخاری که در ۴۵ کیلومتری آن قرار دارد. با توجه به طولانی شدن پروژه جاده گچساران به گناوه، کارکنان صنعت نفت گچساران برای رسیدن به بینک باید مسیری سه ساعته را از پیچ و خم های گچساران و دیلم عبور کنند تا به مجتمع بینک برسند و دوازده ساعت کاری مشغول کار باشند تا چرخ این صنعت در گرمای طاقت فرسای ساحل همیشگی خلیج فارس ایران بچرخد؛ همان منطقه نفتخیزی که مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از آن به عنوان نماد خودباوری در صنعت نفت یاد می کند.  وارد کارخانه بهره برداری می شویم. قاسم شهرویی، رئیس بهره برداری مجتمع نفتی بینک به استقبال می آید؛ یک نفتی خوش رو با متانتی خاص. مهندس نفت است با۳۵ سال سابقه در صنعت نفت.  شهرویی فعالیت خود را در صنعت نفت در آموزشگاه نفت اهوازشروع کرده است وتجربه کار در نفت مرکزی دهلران و لب سفید مسجدسلیمان را دارد. وی از سال 1389 درشرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران فعالیت می کند و از سال ۹۵ به تاسیسات نفتی بینک آمده است.  وی درباره این مجموعه نفتی می گوید: مجتمع بینک شامل کارخانه بهره برداری، نمک زدایی، تقویت فشار گاز و مجموع بوستری کلاستر است و مجموع گلخاری نیز در ۴۵ کیلومتری ازبینک قرار دارد.  به گفته رئیس بهره برداری مجتمع نفتی بینک، در حال حاضر21چاه زیرمجموعه بینک و در گلخاری نیز19حلقه چاه زبرمجموعه آن است که در بهره برداری بینک چهار نوبت کاری پنج نفره، مشغول کارهستند.  او با اشاره به تلاش کارکنان این منطقه عملیاتی، راز موفقیت بینک را همدلی کارکنان آن می داند که در کنارهم همچون یک خانواده اند.

گلخاری، نقطه ای دورافتاده در نفت

شهرویی از این منطقه عملیاتی به عنوان نقطه ای دورافتاده یاد می کند و ادامه می دهد: گلخاری آخر دنیاست وبا توجه به سختی کار و دوری راه، تنها راه گذران اوقات بهتر توام با انجام فعالیتی ثمربخش برای مجموعه، تلاش وهمدلی برای کنارهم بودن است.

رئیس بهره برداری مجتمع نفتی بینک با بیان اینکه کار فقط اینجا نیست و در بیرون از محیط کار خانواده هایمان نیز درکنارهم هستند و با جوان ها رابطه پدر و فرزندی داریم، می افزاید: منطقه عملیاتی جایی برای ریاست نیست؛ یک تعهد کاری وجوددارد و یک تعهد انسانی؛ واقعیت این است که برای این صنعت و این کشور، خون دل ها خورده ایم.  شهرویی دربخشی دیگر از این گفت و گو به شرکت ها و توان دانش بنیان ها و تعامل مجموعه خود با آنها اشاره می کند ومی گوید: تفکیک گر گلخاری، هنر دستان و فکر سازندگان ایرانی است. نصب این تفکیک گر ایرانی، نقش بسزایی در تولید و افزایش داشته است.

او به کار بزرگی که در این منطقه اتفاق افتاده است اشاره و بیان می کند: در حالی که در سال ۹۵ پمپ هایی را از شرکت زیمنس آلمان خریداری کرده بودیم و موظف بودند نصب و راه اندازی را انجام دهند، اما به علت تحریم ها کار را رها کردند و رفتند به گونه ای که حتی کدهای راه اندازی پمپ ها را با خود بردند، اما خوشبختانه کارکنان بخش تعمیرات و بهره برداری اقدام مهم و بزرگی را به ثمر رساندند و پمپ ها را راه اندازی کردند که نقش بسزایی در تولید داشت.

کارکنان به میدان آمدند

رئیس بهره برداری مجتمع نفتی بینک با افتخارمی گوید: درحال حاضر با توجه به شرایط تحریم های ظالمانه، متخصصان ایرانی به میدان آمده اند و نگذاشته اند شریان نفت متوقف شود؛ چنانکه با راه اندازی تفکیک گر مجموعه گلخاری و تلمبه های HBS که وظیفه تقویت فشار نفت را به عهده دارند، کار بزرگی انجام شده است.   شهرویی یادآورمی شود: امروز با افتخار، صنعتی که در گذشته وابسته با خارجی ها بود، با دستان توانمند جوانان برومند این سرزمین مدیریت می شود و این خدمتی از سربازان اقتصادی در سنگر نفت و گاز کشور به جمهوری اسلامی است که روزانه هزاران بشکه از این مجتمع را پس از طی مراحل و فرآیند های مختلف برای صادرات به گوره ارسال کنند.  رئیس بهره برداری مجتمع نفتی بینک در ادامه از طولانی شدن روند تکمیل پروژه جاده گچساران به دیلم_گناوه گله مند است و می گوید: انتظار این است این پروژه هر چه سریع تر به پایان برسد.  در ادامه این گفت و گو به همراه رئیس بهره برداری مجتمع نفتی بینک، وارد تاسیسات می شویم که با اشاره به شرایط کار در وضعیت آب و هوایی سخت می گوید: درکنار سختی ها و خطرات کار اینجا تابستانی گرم و خاص دارد، اما به جرات می گویم راز ماندگاری این صنعت، غیرت ایرانی و همدلی و رفاقت است که خانواده ای صمیمی را در این مجموعه تشکیل داده ایم.