در گفت و گو با رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر مطرح شد

چتر حمایتی بر سر 22 هزار نفر از کارکنان نفت

 مشعل     ارائه خدمات بهداشتی– درمانی به کارکنان و خانواده های آنها از جمله موارد مهمی به شمار می آید که صنعت نفت تقریبا همزمان با عمر 114 ساله خود در کنار دیگر فعالیت های تولیدی به آن پرداخته و این خدمات دهی، امروز نیز در قالب سازمانی آن با عنوان بهداشت و درمان صنعت نفت، همچنان ادامه دارد.

این سازمان خدمات رسان در صنعت نفت 15منطقه را شامل می شود که ارائه دهنده خدمات درمانی – بهداشتی به کارکنان و خانواده های آنها هستند و بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر از جمله این مناطق است.

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر، قدمتی 90 ساله دارد و فعالیت خود را با ایجاد یک واحد درمانی(درمانگاه) به منظور ارائه خدمات به کارکنان بندر صادراتی که برای صدور محصولات پالایشگاه آبادان ساخته می شود، آغاز کرده است.

با انتقال تجهیزات بیمارستان آبادان به ماهشهر در سال 1359، ارائه خدمات بیمارستانی در این مرکز نیز شروع شد و با پایان یافتن جنگ، همچنین توسعه صنایع پتروشیمی ماهشهر، خدمات رسانی در این مرکز بهداشتی – درمانی نیز گسترش یافت تا آنجا که بیمارستان ماهشهر از محل  قبلی به محل کنونی منتقل شد. از آن زمان تا امروز، بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر خدمات قابل توجهی را به مراجعان خود که بازنشستگان، کارکنان و خانواده های آنها را شامل می شود، ارائه می کند.

گزارش پیش رو در گفت وگو با شیوا فرشیدی، رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر نگاهی اجمالی دارد به فعالیت های این مرکز درمانی به عنوان یکی از مناطق 15گانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که متولی اصلی خدمات رسانی به کارکنان و خانواده بزرگ صنعت نفت کشور است.

بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر، یکی از مناطق فعال خدمات رسان در مجموعه نفت است که با عنوان بیمارستان صنایع پتروشیمی، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به کارکنان صنعت نفت و خانواده های آنها را در جنوب کشور به عهده دارد. این مرکز درمانی در حوزه عملیاتی خود که گستره ای از خطه جنوب را  دربر می گیرد، متشکل از یک بیمارستان با ظرفیت اسمی 200 تخت و ظرفیت فعال 90 تخت، دو درمانگاه خانواده، دو مرکز پلی کلینیک، سه مرکز دندانپزشکی و همچنین چهار مرکز سلامت کار و اچ اس ای و 11 واحد اورژانس است.

 مراجعه به 60 کلینیک تخصصی در هفته

رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر در زمینه ارائه خدمات درمانگاه های تحت پوشش این مرکز می گوید: در هر درمانگاه خانواده، تیم سلامت متشکل از چهار پزشک خانواده، دو پرستار، سه ماما و یک کارشناس مراقبت کودک و واکسیناسیون حضور دارند . این گروه سلامت خانواده حدود 22 هزار نفر را زیر پوشش قرار داده که 2 هزار و 107 نفر آنها مبتلا به دیابت هستند . شیوا فرشیدی می افزاید: درمانگاه شهید بهشتی و درمانگاه مرکزی خانواده، با مجموع مساحت نزدیک به 5 هزار مترمربع و زیربنای یکهزار و766مترمربع در دو ناحیه مسکونی و صنعتی و بخش مرکزی ماهشهر، در فاصله 25کیلومتری از بیمارستان صنایع پتروشیمی واقع شده و به جمعیتی حدود 12 هزار نفر از کارکنان، بازنشستگان و خانواده های آنها خدمات درمانی ارائه می کنند.  به گفته وی در این درمانگاه ها واحدهای اورژانس ، و اکسیناسیون ، دندانپزشکی ، رادیولوژی ، آزمایشگاه ، مامایی، همچنین پرستار خانواده، داروخانه و پلی کلینیک تخصصی  فعال هستند و پزشکان متخصص، خدمات مربوط به هر بخش را به مراجعان ارائه می دهند. واحد فیزیوتراپی نیز که در زمان شیوع کرونا غیرفعال بوده در دست راه اندازی است. فرشیدی به واحد پلی کلینیک اشاره و تصریح می کند: در این واحد، 40متخصص، چهار فوق تخصص گفتاردرمان، روانشناس، اودیومتر و اپتومتر فعالیت دارند و حدود 60 کلینیک  تخصصی در هفته برگزار می شود.

 آموزش چهره به چهره

رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر با اشاره به اینکه بررسی ابتلا به دیابت، چربی خون بالا، فشارخون بالا، انواع سرطان ها، اندازه گیری ریسک خطر بیماری های قلبی و عروقی، ارزیابی شاخص توده بدنی، اصلاح تغذیه و بالا بردن کیفیت زندگی سالم، آموزش چهره به چهره برای تمامی گروه های سنی از سوی پزشک و پرستار خانواده انجام می شود، می گوید: در دوران کرونا، بیماران پرخطر شناسایی و به منظور بررسی وضعیت آنها، از طریق تماس تلفنی، روش های جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا به آنها آموزش داده شد و درباره نحوه دریافت داروهای مصرفی از درمانگاه در زمان مناسب نیز راهنمایی های لازم صورت گرفت . فرشیدی ادامه می دهد: خدمات سلامت باروری (انجام پاپ اسمیر، معاینه پستان، ماموگرافی و...)، مراقبت های دوران بارداری و پس از زایمان و مراقبت های دوران منوپوز در واحد بهداشت و مامایی نیز در مرکز سلامت خانواده ارائه می شود. فراخوان و انجام واکسیناسیون برای تمامی گروه های سنی براساس پروتکل های وزارت بهداشت در این مرکز در حال انجام است.

 واکسیناسیون 13 هزار نفری

در زمان بحران کرونا، واحد واکسیناسیون سلامت خانواده با کمک واحد طب صنعتی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ماهشهر، در امر واکسیناسیون کووید 19 برای بیش از 13 هزار نفر از کارکنان بهداشت و درمان نفت و کارکنان شرکت های پتروشیمی منطقه   فعالیت داشته است . در این واحد، پایش و پیگیری مراقبت های کودکان و نوجوانان (شنوایی سنجی، بینایی سنجی، ویزیت دندانپزشکی، مشاوره روان، آزمایشات و...) انجام می شود. رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر در این باره می گوید: همه موارد مربوط به سلامت خانواده با ثبت در پرونده الکترونیکی (سامانه هوشمند سینا ) به صورت مستمر پیگیری و فراخوان می شوند.  انجام آزمایشات بیوشیمی، سرولوژی، هماتولوژی، میکروبیولوژی، آنالیز ادرار و مدفوع (انگل شناسی، خون مخفی، هلیکوباکتر)، آزمایش ادرار 24 ساعته، جداسازی نمونه های هورمون و تست های انعقادی در این مرکز از دیگر خدمات  ارائه شده در بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر است. فرشیدی با بیان اینکه نمونه گیری و انجام آزمایش به صورت روزانه از 7 صبح شروع می شود، ادامه می دهد: این مرکز با انجام آزمایشات طب صنعتی (به صورت حضوری یا ارسال نمونه از پتروشیمی های منطقه ویژه) همکاری نزدیکی با سلامت کار و اچ اس ای دارد. خدمات آزمایشگاهی برای واحد اورژانس 24 ساعته است و به طور متوسط روزانه 90 نفر پذیرش می شوند. به گفته او با توجه به فاصله درمانگاه تا مرکز بیمارستانی، در واحد اورژانس با ظرفیت 8 تخت، تمامی خدمات اعم از مشاوره های تخصصی، اقدامات پاراکلینیکی انجام و در صورت نیاز پس از پایداری علایم حیاتی، بیمار به مرکز سطح بالاتر اعزام می شود.

 تفکیک درمانگاه به 2 واحد

با شروع بحران کرونا و تفکیک درمانگاه به دو واحد اورژانس تنفسی و جنرال، فضای کافی در اتاق انتظار آزمایشگاه به منظور رعایت فاصله اجتماعی وجود نداشت. از این رو پروژه ارجاع بیماران دیابتی به آزمایشگاه خصوصی طرف قرارداد با مجوز مدیریت بهداری، اجرایی شد. رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر می گوید: در این دوران فهرست آزمایشات درخواستی برای بیماران دیابتی برای آزمایشگاه طرف قرارداد ارسال شد. بیماران دیابتی با توجه به زمان بندی انجام شده فراخوان شدند و جواب آزمایشات از آزمایشگاه خصوصی به وسیله  واحد نقلیه درمانگاه تحویل داده شد. پاسخ آزمایشات در سیستم CIS درمانگاه ثبت و ویزیت تلفنی بیماران و تنظیم داروها براساس آزمایشات دریافتی از سوی ریاست درمانگاه با توصیه تحویل نسخه از طریق یکی از افراد سالم خانواده از داروخانه انجام شد. ضمن آنکه بیماران به کلینیک های تخصصی براساس تشخیص پزشک  ارجاع و تمامی اطلاعات ثبت شد. نوبت دهی منظم آزمایشات بیماران در فرمت اکسل تهیه شده برای این منظور(بیماران دیابتی هر 3 ماه)، ثبت می شود.

 ارائه خدمات به 11 هزار نفر از خانواده کارکنان

در شرایط کنونی و با بهبود همه گیری کرونا ویزیت و پیگیری بیماران به صورت حضوری صورت می گیرد. فرشیدی با بیان این مطلب ادامه می دهد: با افتتاح پلی کلینیک چمران با زیربنای 990 مترمربع در مهر سال 1399 دو درمانگاه خانواده بعثت و چمران با یکدیگر ادغام شدند. این مرکز که در فاصله حدود یک کیلومتری از بیمارستان صنایع پتروشیمی واقع شده، در دو نوبت صبح و بعدازظهر فعال است و جمعیتی نزدیک به 11هزار نفر از خانواده های کارکنان نفت را زیرپوشش دارد. خدماتی چون اورژانس ، پزشک و پرستار خانواده، واکسیناسیون، بهداشت و مامایی و پایش کودکان و مشاوره روانشناس ارائه و همه آنها در سامانه سینا ثبت می شود.رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر می گوید: جمعیت تحت پوشش، به دلیل نزدیکی، خدمات آزمایشگاهی، رادیولوژی، فیزیوتراپی و پلی کلینیک تخصصی خود را از بیمارستان دریافت می کنند. یکی از مراکز طب صنعتی در این درمانگاه مستقر است و معاینات طب کار در آن  انجام می شود.به گفته او، واحدهای  دندانپزشکی در هر دو درمانگاه خانواده و در درمانگاه سایت 3 منطقه ویژه اقتصادی مستقر هستند و 9 دندانپزشک و یک جراح فک و صورت مراقبت های سلامت دهان و دندان را در این مراکز به عهده دارند.

 بستری تعدادی از مبتلایان به کرونا

فرشیدی با اشاره به خدمات بیمارستان صنایع پتروشیمی ماهشهر در ایام بحران کرونا می گوید: حدفاصل شهرک شهید چمران و شهرک بعثت، در ساختمانی سه طبقه با مساحت 14 هکتار، 29 هزار و 400 مترمربع ساختمان اصلی و  چهار هزار و 375 مترمربع ساختمان های جانبی واقع شده که دارای بخش های اورژانس، داخلی، جراحی، اطفال، ICU، CCU، زنان، دیالیز، اکو، آندوسکوپی، چهار اتاق عمل و واحدهای پاراکلینیک شامل فیزیوتراپی، رادیولوژی و آزمایشگاه است.  رئیس سلامت خانواده بهداشت و درمان صنعت نفت ماهشهر ادامه می دهد: در شرایط بحران، بیمارستان، با یکی از بخش های درمانی کرونا در شهرستان ماهشهر با سه بخش و یک ICU فعال بوده است. در حال حاضر تعدادی از مبتلایان به کرونا در بیمارستان بستری هستند و تمهیداتی برای بستری بیماران در ICU کرونا نیز (در صورت نیاز) در نظر گرفته شده است.  فرشیدی با بیان اینکه ارتقای سلامت، ارائه خدمات با کیفیت و جلب رضایتمندی حداکثری خانواده های صنعت نفت، اولویت اصلی تیم سلامت خانواده است که برای رسیدن به این مهم  با کارکنان سختکوش و زحمتکش خود در تمام دوران از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده است، خاطرنشان می کند: در زمان بحران بیماری کرونا، تیم سلامت خانواده از جمله پزشک، پرستار و ماما در بخش های کرونا و ICU کرونا پا به پای سایر همکاران برای  ریشه کنی این بیماری و خدمتگزاری تلاش کرده اند.