تسری دیپلماسی انرژی به شرق آسیا

حضور وزیر نفت در سومین نشست وزارتی مشارکت در رشد سبز آسیا

سومین نشست وزارتی مشارکت در رشد سبز آسیا AGGPM سوم مهرماه امسال در کشور ژاپن و شهر توکیو برگزار شد و جواد اوجی، وزیر نفت نیزدر آن حضور یافت. این نشست با تمرکز بر محورهایی مانند تأمین امنیت عرضه و تقاضای انرژی، تأمین مالی فرآیندگذاری انرژی در آسیا، توسعه فناوری های نو مرتبط با فرآیندگذاری انرژی در آسیا و تقویت همکاری های دوجانبه در زمینه کاهش اتلاف انرژی، کاهش انتشار کربن در کشورهای مختلف شامل تولیدکننده و مصرف کننده انرژی برگزار شد. در این نشست بین المللی وزیران کشورهای اندونزی، پاکستان، امارات متحده عربی، استرالیا، مالزی، عمان و... حضور داشتند.جواد اوجی وزیر نفت،در این در نشست با تأکید برضرورت گذار انرژی تدریجی، منصفانه و تمرکز بر توسعه گاز طبیعی اظهار کرد: در سال های گذشته رویکردی تهاجمی نسبت به ضرورت کاهش سریع استفاده از سوخت های فسیلی با هدف کاهش انتشار کربن، سبب کاهش سرمایه گذاری در منابع فسیلی شده است.

وی گفت: تصور می کنم بخش  مهمی از راه حل چالش جهانی تأمین امنیت انرژی جهان در گرو توجه و تمرکز بر گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک برای حداقل چند دهه آینده است که توانایی تأمین سهم قابل توجهی از انرژی اولیه مورد نیاز جهان را خواهد داشت.

 گسترش روابط انرژی ایران با کشورهای دوست  در شرایط تحریم

اوجی با تأکید بر اینکه تحریم های یکجانبه و ظالمانه وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان دارنده رتبه نخست مجموع ذخایر نفت و گاز و تولیدکننده مهم انرژی جهان، امنیت انرژی جهان و منطقه را به خطر انداخته است، اظهار کرد: اگرچه تحریم ها بالفعل ساختن ظرفیت های بالای تولید و صادرات نفت و گاز و ایفای نقش مؤثر از سوی ایران در زنجیره تأمین منطقه ای و جهانی انرژی را با چالش مواجه کرده، اما ایران در سال های گذشته با وجود همه محدودیت ها، به موفقیت ها و دستاوردهای قابل توجهی در بخش های مختلف صنعت نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی نائل شده است. وی ضمن استقبال از حضور شرکت های بین المللی صاحب سرمایه و دانش فنی در حوزه افزایش کارایی انرژی و کاهش انتشار کربن، از توسعه انرژی های پاک و تجدیدپذیر، ذخیره سازی انرژی در ایران اظهار کرد: بدون همکاری های بین المللی در کاهش تدریجی انتشار کربن و در صورت تداوم رویکرد تهاجمی کنونی در توجه نکردن به منافع تولیدکنندگان سوخت های فسیلی در فرآیند گذار انرژی، بی تردید جهان در دهه آینده با بحران امنیت عرضه و دسترسی به انرژی مواجه خواهد شد. وزیر نفت همچنین در تداوم دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم با شرکت های بزرگ نفت و گاز ژاپن ازجمله توشیاکی کیتامورا، مدیرعامل اینپکس، تاکشی سایتو، رئیس شرکت انئوس ژاپن، یاماموتو، مدیرعامل فوجی اویل، ترامورا، عضو هیئت مدیره مؤسسه بیمه سرمایه گذاری و صادرات (نکسی)، هابا، مدیرعامل نفت و گازمیتسوبیشی و مدیرعامل شرکت ماروبنی دیدار  و درباره فرصت های سرمایه گذاری در بخش بالادستی و پایین دستی صنعت نفت ایران، همکاری های مشترک، تجارت حامل های انرژی و فناوری رایزنی و گفت وگو کرد. جواد اوجی در سفر به توکیو، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در آیین تدفین ملی شینزو آبه، نخست وزیر فقید ژاپن نیز حضور یافت و پیام تسلیت جمهوری اسلامی ایران را به فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن و آکی آبه، همسر شینزوآبه ابلاغ کرد.  وی همچنین درحاشیه آئین یادبود شینزو آبه، نخست وزیر فقید ژاپن در گفت وگو با شبکه دولتی کشور ژاپن (NHK) با بیان اینکه ایران بدون انتظار برای بازگرداندن توافق، برای جذب سرمایه گذاری خارجی تلاش می کند، اظهار کرد: ایران 100درصد آمادگی پذیرش سرمایه گذاری شرکت های ژاپنی را دارد. اوجی با دعوت از شرکت های ژاپنی برای گسترش حضور در بازار ایران تصریح کرد: ایران ظرفیت تولید روزانه ۴ میلیون بشکه نفت خام را دارد و توانسته صادرات نفت خام خود را به چند کشور افزایش دهد.

وزیر نفت افزود: ایران در ماه ژوئیه با غول انرژی دولتی روسیه (گازپروم) برای همکاری در صنعت نفت و گاز یادداشت تفاهم امضا کرد.

 

فراخوان شرکت ملی حفاری ایران برای اجرای ۶ پروژه پژوهشی

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران از انتشار نخستین فراخوان برای اجرای ۶ پروژه پژوهشی مورد نیاز این شرکت در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، محمدعلی بیگ زاده اظهار کرد: این شرکت در نظر دارد در سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» نیازهای پژوهشی خود را که با همکاری واحدهای مختلف فنی و عملیاتی احصا شده اند، بر اساس نظام پژوهش، فناوری و تجاری سازی وزارت نفت و با همکاری دانشگاه ها، پارک های علم و فناوری و مراکز علمی از طریق امضای قرارداد پژوهشی انجام دهد.

وی افزود: این فراخوان در سامانه اجرایی تقاضا و عرضه پژوهش و فناوری (sate.atf.gov.ir) قابل مشاهده بوده و پژوهشگران می توانند پیشنهاد خود را در قالب فرم پیشنهاد پروژه پژوهشی روی سایت rtd.nioc.ir تهیه و همراه با نامه رسمی از سوی معاونت پژوهشی دانشگاه/ رئیس پارک علم و فناوری در سامانه ساتع ارسال کنند. مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: اطلاعات تکمیلی مربوط به پروژه ها روی سامانه قابل دسترس بوده و آخرین مهلت بارگذاری پیشنهادها تاریخ  ۳۰ مهرماه تعیین شده و شماره تلفن های ۰۶۱۳۴۱۴۴۳۵۸ و ۰۶۱۳۴۱۴۴۳۲۰ برای پاسخگویی به پرسش ها اختصاص یافته است.

بیگ زاده با اشاره به اینکه پروژه های ذکرشده بخشی از نیازهای فناورانه شـرکت است، گفت: در این ارتباط تعداد ۵۰ نیاز فناورانه سرشماری شده که ۱۳ مورد در شورای عالی پژوهش شرکت به تصویب رسید و برای اخـذ مصوبات به مـدیریت پژوهش و فناوری شـرکت ملی نفت ایران ارجاع و تاکنون ۶ پروژه تأییـد شده و بقیه در حال پیگیری برای تکمیل مستندات است که پس از بررسی های لازم به فهرست پروژه های تأیید شده، اضافه می شود.

 

دیدار وزیر نفت با وزیر امور خارجه ژاپن

وزیر نفت در دیدار با وزیر امورخارجه ژاپن بر توسعه همکاری ها میان دو کشور تأکید کرد.

جواد اوجی دردیداربایوشیماسا هایاشی با بیان اینکه ایران می تواند نقش مهمی در تأمین انرژی ژاپن ایفا کند،تصریح کرد:هم اکنون سطح همکاری های اقتصادی دوکشور درسطح شایسته نیست.شرکت های ژاپنی بسیار درایران خوشنام هستند واین سرمایه ارزشمندی برای توسعه همکاری ها میان دو کشور است.

وی ابراز امیدواری کرد که امکان همکاری با شرکت های ژاپنی در بخش های نفت، گاز، پالایشگاه و پتروشیمی برقرار شود.

اوجی اظهارکرد:در دولت جدید برنامه جامعی برای توسعه صنعت نفت با پیش بینی جذب 160میلیارد دلار سرمایه گذاری درهشت سال و رساندن سطح ظرفیت تولید نفت به پنج میلیون و 700هزاربشکه در روز و تولید گاز طبیعی به یک میلیارد و 500 میلیون مترمکعب در روز طراحی شده است.

وزیر نفت ضمن اشاره به اینکه ایران از سوی یک کشور متخاصم به طور یکجانبه تحریم شده است، اظهار کرد: هم اکنون همکاری های نفتی میان ایران و برخی کشورها در حال انجام است.

 ایران و ژاپن برای همکاری مصمم هستند

یوشیماساهایاشی،وزیرامورخارجه ژاپن نیزبایادآوری اینکه دراجلاس نیویورک،فومیوکیشیدا نخست وزیر این کشور را همراهی کرد و درآنجا باسید ابراهیم رئیسی،رئیس جمهوری ایران وحسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دیدار داشتند،تأکید کرد: مقام های عالی رتبه دو کشور در زمینه توسعه همکاری مصمم هستند.

وی افزود: درماه های اخیر قیمت نفت افزایش زیادی داشته وایران این فرصت را دارد که با نهایی کردن مذاکرات حداکثر بهره برداری را از این موقعیت به دست آورد.

 

 

پیام تبریک وزیر نفت به مناسبت روز ملی آتش نشانی

وزیرنفت در پیامی با تبریک روز ملی آتش نشانی به تمامی آتش نشانان کشور تأکید کرد: تضمین تولید پایدار و تداوم عملیات ایمن در صنعت نفت، مستلزم مدیریت مخاطرات فرآیندی و نهادینه شدن اصل«پیشگیری قبل از وقوع» است.

 متن پیام جواد اوجی، وزیر نفت به مناسبت روز ملی آتش نشان به شرح زیر است:

«همکاران عزیز؛

صنعت نفت کشور در طول دوران دفاع مقدس، بارها  هدف تهاجم دشمن قرار گرفته و آتش نشانان غیور این صنعت نیز در حفظ تأسیسات، جان فشانی کرده اند. ازخودگذشتگی این عزیزان در حمله هوایی رژیم بعثی به تأسیسات پالایشگاه آبادان در هفتم مهر سال ۱۳۵۹، برگ زرین رشادت، ایثار و پایمردی ایشان در صیانت از سرمایه­ های ملی و صنعت نفت کشور است.

به پاس بزرگداشت این روز، ضمن تشکر از آتش نشانان و فعالان عرصه ایمنی، فرصت را مغتنم شمرده و به جهت اهمیت ایمنی در صنعت نفت، نکات مهم ذیل را یادآور می شود:

۱-تضمین تولید پایدار و تداوم عملیات ایمن در صنعت نفت، مستلزم مدیریت مخاطرات فرآیندی و نهادینه شدن اصل«پیشگیری قبل از وقوع» است. در این خصوص، اعمال ضوابط و استانداردهای ایمنی در طراحی، ساخت و راه اندازی طرح ­ها، همچنین تجهیز، نوسازی سامانه های ایمنی و آتش نشانی در تأسیسات در حال بهره برداری، ضروری است. در این راستا، اتکا به توان علمی کشور و استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان، مورد توجه قرار گیرد.

۲-اصل بر این است که کلیه فعالیت­ های صنعت نفت، به صورت ایمن انجام شود. لذا شناخت کامل خطرات هر فعالیت و پیش بینی اقدام های کنترلی قبل از انجام آن همراه با انضباط و اجرای دقیق الزام های ایمنی در کلیه فرآیندهای سازمان به خصوص نظام بهره برداری، نگهداشت و تعمیرات، الزامی است.

۳- فرهنگ ایمنی حاکم بر سازمان، یک ارزش بنیادین و مؤلفه کلیدی در پیشگیری و کاهش حوادث است که مدیران و کارکنان در ایجاد و حفظ آن سهیم بوده و نقش مؤثری دارند. از این رو، ارتقای فرهنگ و افزایش دانش و مهارت ایمنی کلیه کارکنان، مورد تأکید است.

 درخاتمه ضمن تبریک روز ملی آتش نشانی و ایمنی به همه همکاران عزیز انتظار می رود مدیران و کارکنان محترم با برنامه ریزی، مشارکت و تعهد به الزام های ایمنی، در جهت تحقق عملی شعار «روز بدون حادثه» و صیانت صنعت نفت به عنوان سرمایه ملی کشور، تلاش کنند.»

 

مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت:

دفاع مقدس  از مهمترین عوامل هویت ملی است

مشعل    در آیین گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس، با اهدای لوح سپاس از رزمندگان صنعت نفت در این دوران، تجلیل و از کتاب «جنگ به روایت نفت » رونمایی شد.
دراین مراسم که با حضور جمعی از فرماندهان، مدیران صنعت نفت و رزمندگان جنگ تحمیلی  درسالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزارشد،  علی فروزنده، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، جنگ را یکی ازمهم ترین عوامل هویت بخش ملی خواند وبا تاکید براینکه هیچ چیزی مثل جنگ برای ما هویت بخش نیست، افزود: نکته حیاتی در زمینه جنگ ایران این است که اگرما آن را روایت نکنیم، دیگران آن را به جای ما و مطابق آنچه می خواهند، برای ما روایت خواهند کرد.
وی گفت: اگراقدام به روایت مستند ومستندسازی از نفت در دوران دفاع مقدس نشود، نمی توان انتظار داشت که روایت های هنری بر آن سوار شوند.  او ادامه داد: امروز که از وزیر نفت تا مدیران ارشد صنعت نفت همه از افراد جنگ و جهاد هستند، نباید فرصت را از دست بدهیم و حداکثر فعالیت برای مستندسازی نفت در دوران جنگ و دفاع مقدس انجام شود.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت اشاره کرد: در قالب قراردادی با بنیاد سینمایی فارابی، قرار است برای صنعت نفت در دفاع مقدس، فیلم ساخته شود و افزون بر آن نویسندگان مطرح دفاع مقدس هم روایت های این صنعت را در دوران دفاع مقدس به نگارش در آورند، اما این موارد کافی نیست.
فروزنده با اشاره به رونمایی ازکتاب «جنگ به روایت نفت» ، آن راحاصل کار شبانه روزی و دربرگیرنده مواردی همچون خدمت رسانی، بازسازی، نوسازی، وضعیت منطقه عملیاتی خارگ، مهارچاه ها، همچنین شهدا و آزادگان، هنر و ادبیات، اوپک، اقتصاد عراق و... خواند و آن را گام نخست برای اتفاقات بعدی برشمرد.

شجاعت فعالان صنعت نفت در دریا و خشکی
دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: ما بعد از گذشت 43 سال از انقلاب و 42 سال از دفاع مقدس امروز سرافرازیم.
وی افزود: ما دلاورمردی شما را قبل از انقلاب شاهد بودیم که با اعتصاب رژیم طاغوت را به زانو درآوردید، ضمن این که تلاش کردید فرآورده های نفتی مورد نیاز مردم را در اختیارشان بگذارید.  تنگسیری با اشاره به شجاعت فعالان صنعت نفت در دریا و خشکی طی دوران دفاع مقدس اظهار کرد: شما با آتش و آب جنگیدید و در دریا و خشکی حماسه آفریدید. مردانگی و شجاعت برادران شرکت نفت کمتر از رزمندگان خط مقدم نبوده است که صادرات نفت ایران حتی یک روز هم قطع نشد. من به چشم خود دیدم که نفتی ها کوتاهی نکردند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه اشاره کرد: هواپیماهای عراقی به اندازه روزهای دفاع مقدس خارگ را بمباران کردند. افتخار می کنم به عنوان سرباز شما دست به سینه شوم و در مراسم تجلیل از شما حضور یافتم. ما نوکر و خادم این مردم هستیم و از جان هم برای مردم دریغ نکرده و نمی کنیم.