رئیس جمهور    در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد:

در عین صادرات نفت و گاز  شبکه گسترده توزیع برق و گاز در سراسر ایران ایجاد شده است

رئیس جمهوری گفت: امروز ما در عین صادرات نفت و گاز، شبکه گسترده توزیع برق و گاز را هم در سراسر کشور ایجاد کرده ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، ابراهیم رئیسی گفت: من مفتخرم نماینده ملتی هستم که میراث دار تمدنی بزرگ است. ملتی که همیشه آزاد بوده و قرن ها تلاش سلطه گران برای اسارت سرنوشت خود را ناکام گذاشته است. ملتی که همواره ظلم را مایه تباهی دانسته و در طول تاریخ خود با اسارت دیگر ملت ها نیز مبارزه کرده است.

وی افزود: ما قائل به سرنوشت مشترک برای بشریت هستیم و از جهانی شدن عدالت حمایت می کنیم. ما آنچه را برای خود می پسندیم، برای دیگران آرزو می کنیم و آنچه را برای خود نمی پسندیم، به دیگران تحمیل نمی کنیم. ملت ایران بر این باور است که عدالت، وحدت آفرین است و ظلم، جنگ افروز.

رئیس جمهوری تصریح کرد: اینکه کشوری در داخل خود مدعی عدالت باشد؛ اما در خارج، انواع تروریست را تربیت کند و به جان ملت ها بیندازد یا با تحمیل فشارهای مختلف، ملت ها را به تسلیم وادار کند، باید هم از بشریت شرم کند، هم از آزادی و هم از عدالت.

رئیسی اعلام کرد: داستان ملت ایران، داستان ملتی ا ست که آموخته روی پای خود بایستد و به دیگران تکیه نکند. این تجربه را زمانی آموخت که در هر دو جنگ جهانی، اعلام بی طرفی کرد؛ اما در هر دو بار اشغال نظامی شد.

وی اظهارکرد: ملت ایران با داشتن همین نگرش و آن تجارب، سیاست ایستادگی و پیشرفت را دنبال کرده است. دقیقا به دلیل نظم سیاسی و مدنی پیشرفته و مستحکم و عقلانی، ایران اسلامی با وجود تحریم و تهدید، امروز یک کشور قوی، با دستاوردهای عظیم علمی، فنی و استقلال بی نظیر در سطح منطقه و جهان است. ما معتقدیم که امروز جهان به ایران قوی نیازمند است.

رئیسی افزود: من به عنوان نماینده ملت بزرگ ایران صریحا اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و این سلاح، جایی در دکترین دفاعی ما ندارد. این حکم حکومتی در فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده و برای دولت و ملت ایران، فتوای شرعی رهبر معظم انقلاب اسلامی از هر نظر، نافذتر است.

وی تصریح کرد: منطق مذاکراتی ایران بر مبنای تحلیل عادلانه از تحولات، فقط یک جمله است: «پایبندی به تعهدها». موضوع تضمین های اطمینان بخش، صرفا آمادگی برای یک اتفاق احتمالی نیست. ما از یک تجربه صحبت می کنیم. ما تجربه خروج آمریکا از برجام و بیش از یکسال ونیم تعلل دولت کنونی آمریکا در بازگشت به تعهدهای خود را پیش چشم داریم. همین امروز که دولت آمریکا از قصد خود برای بازگشت به تعهد خود سخن می گوید، صدای دیگری از داخل آن کشور به گوش می رسد که تعهدپذیر بودن آمریکا را زیر سوال می برد. آیا با آن تجربه و این چشم انداز، می توانیم در موضوع مهمِ تضمینِ پایداریِ توافق، با مسامحه عمل کنیم؟

رئیس جمهوری اظهار کرد: البته جمهوری اسلامی ایران با امکانات وسیع و ارتباطات گسترده با جهان، آثار تحریم ها را یکی پس از دیگری خنثی و فرصت های جدیدی را خلق کرده است. به اذعان رسمی دولت آمریکا، سیاست فشار حداکثری علیه ایران شکست مفتضحانه خورده است.

 

دیدار معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با سفیر جمهوری بلاروس

سفر وزیر امور خارجه بلاروس در هفته دوم مهر

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت با سفیر جمهوری بلاروس در جمهوری اسلامی ایران در زمینه گسترش سطح همکاری های مشترک گفت وگو کردند.

احمد اسدزاده در دیدار با دمیتری کالتسوف در خصوص توسعه سطح همکاری های مشترک و چشم انداز آینده برای همکاری در بخش نفت و پتروشیمی گفت وگو کردند.

طبق توافق های به عمل آمده در این دیدار مقرر شد، ولادیمیر سیزوف، معاون شرکت نفت دولتی «بل نفت خیم» بلاروس بزودی برای گفت وگو با همتای ایرانی خود به تهران سفر کند.

ولادیمیر ماکی، وزیر امور خارجه بلاروس در راس هیأتی متشکل از وزارت راه و بانک هم همسو با توافق های اخیر فیمابین ابراهیم رئیسی و الکساندر لوکاشنکو، روسای جمهوری ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس شانگهای ۲۰۲۲ در شهر سمرقند ۱۰ تا ۱۳ مهرماه به ایران سفر می کند.

 

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد:

وزارت نفت بیشترین همکاری را در شفافیت صدور مجوزهای کسب وکار داشته است

بر اساس گزارش وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت نفت برترین دستگاهی است که بیشترین همکاری را در شفافیت صدور مجوزهای کسب وکار داشته است.

 وزارت امور اقتصاد و دارایی، بتازگی آماری از میزان همکاری دستگاه ها در ارائه صدور مجوز کسب وکار ارائه کرده است. در این گزارش عنوان شده، سازمان های حفاظت محیط زیست، صداوسیما و وزارت نفت بیشترین همکاری را در شفافیت صدور مجوزهای کسب وکار داشته اند.

در این گزارش تعداد مجوزها برای وزارت نفت پنج مجوز، کل درخواست ها ۳۳۷۴ درخواست، صادرشده ۱۴ و در فرایند صدور ۱۰۱ مورد ثبت شده است.

شایان یادآوری است، هیأت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب وکار، نام دستگاه هایی را که در اجرای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار سهل انگاری و تعلل کرده اند، منتشر کرد. در این گزارش آمده است، با وجود مهلت قانونی، هنوز دستگاه هایی هستند که اقدامی برای پیوستن به درگاه ملی مجوزها نکرده اند.

 

  هشتمین سمینار بین المللی اوپک در کاخ هوفبورگ وین برگزار می شود

هشتمین سمینار بین المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) 5 و 6 ژوئیه ۲۰۲۳ (۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲) در کاخ سلطنتی هافبورگ وین با عنوان «انتقال پایدار و فراگیر انرژی» برگزار می شود. به گزارش دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، سمینار بین المللی اوپک از رویدادهای مهم در تقویم انرژی جهان است. این سمینار با تسهیل بحث در مورد مسائل مهم تأثیرگذار بر صنعت نفت، همکاری و گفت وگو میان ذی نفعان انرژی را تقویت می کند. شرکت کنندگان در این سمینار شامل وزیران کشورهای عضو اوپک، کشورهای حاضر در بیانیه همکاری و سایر کشورهای تولیدکننده نفت و مصرف کننده انرژی، همچنین رؤسای سازمان های بین المللی، مدیران شرکت های انرژی و... هستند. هشتمین سمینار بین المللی اوپک بر مسائل کلیدی مربوط به گذار انرژی از جمله امنیت انرژی، فناوری، مسائل زیست محیطی، توسعه پایدار، سیاست های انرژی و ... متمرکز خواهد بود. هیثم الغیص، دبیرکل اوپک در خصوص برگزاری این سمینار اظهار کرد: سمینار بین المللی اوپک هم از نظر میزان شرکت کنندگان و هم از نظر سطح بالای بحث هایی که در مورد مسائل مهم تأثیرگذار بر بخش انرژی بویژه در این برهه حساس در صنعت جهانی صورت می گیرد، سابقه درخشانی دارد. اوپک از سال ۱۹۶۹ سمینارهایی برگزار کرده است. با این حال، نخستین سمینار از سری سمینارهای بین المللی کنونی در سال ۲۰۰۱ برگزار و پس از آن در سال های ۲۰۰۴، ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۲، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ تکرار شد.

«حرکت به سوی آینده پایدار انرژی»، «نفت در جهانی مستقل»، «اوپک در عصر جدید انرژی: چالش ها و فرصت ها»، «نفت: تضمین ثبات در آینده و پایداری»، «نفت؛ تضمین شکوفایی، حمایت از پایداری» و «نفت - موتور توسعه جهانی» به ترتیب شعارهای نخستین تا ششمین دوره سمینار اوپک بوده است.

در هفتمین سمینار بین المللی اوپک که ۲۰ تا ۲۱ ژوئن ۲۰۱۸ (۳۰ و ۳۱ خردادماه ۱۳۹۷) با موضوع «نفت؛ همکاری برای آینده ای پایدار» در کاخ سلطنتی هوفبورگ در وین پایتخت اتریش برگزار شد، ۹۵۰ شرکت کننده از بیش از ۵۰ کشور، حدود ۸۰ سخنران، ۶۰ وزیر و مدیرعامل، ۱۹ حامی مالی، ۲۰ غرفه دار و بیش از ۲۰۰ روزنامه نگار و تحلیلگر حضور داشتند.

 

 اوج گیری دوباره تقاضای نفت چین

تقاضای چین برای نفت خام با توجه اینکه پالایشگاه های این کشور برای افزایش تولید آماده می شوند، دوباره افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع مطلع اعلام کردند که حداقل سه پالایشگاه دولتی نفت چین و یک پالایشگر خصوصی بزرگ در حال بررسی افزایش ۱۰ درصدی مقدار بهره گیری از ظرفیت پالایشی خود در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر هستند و چشم انداز روشنی نسبت به تقاضای مطلوب تر و افزایش احتمالی صادرات سوخت در سه ماه چهارم سال جاری میلادی دارند. پالایشگاه های چینی انتظار دارند، پکن برای حمایت از اقتصاد چین، سهمیه های صادرات فراورده های نفتی به ارزش ۱۵ میلیون تن را برای بقیه سال آزاد کنند. کاهش صادرات اقتصاد نشان دهنده تغییر در سیاست صادرات فراورده های نفتی چین، افزایش عرضه جهانی و کاهش قیمت سوخت است. معامله گران گفتند که پس از کاهش اخیر قیمت نفت خام برنت به زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه، پالایشگاه های چینی از فرصت های پر کردن ذخیره سازی های خشکی و روی آب از فروشندگان در قاره آمریکا و خاورمیانه استفاده کردند. یکی از مقام های یک پالایشگاه دولتی گفت: این پالایشگاه به افزایش ۱۰ درصدی تولید در ماه اکتبر نسبت به ماه سپتامبر و رساندن مقدار تولید به روزانه حدود ۲۴۰ هزار بشکه تمایل دارد.

وی افزود: ما در ماه آینده به منظور آماده سازی برای گشایش احتمالی در صادرات فراورده های نفتی مقدار بهره گیری از ظرفیت پالایش را افزایش می دهیم؛ هر چند کسی نمی داند وسعت این گشایش چه مقدار خواهد بود.

یک پالایشگاه دولتی دیگر هم اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای افزایش ۸ درصدی در ماه اکتبر است و این طرح به دلیل حاشیه های داخلی بالاتر انجام شده است.

 یکی از این منابع گفت: پالایشگاهی دیگر هم انتظار دارد فعالیت یک واحد پالایشی با ظرفیت پالایش روزانه ۶۰ هزار بشکه ای نفت خام را پس از تعمیر و نگهداری در ماه آینده میلادی از سر گیرد.

به گفته دو منبع مطلع، مجتمع پالایشی و پتروشیمی ژجیانگ چین با ظرفیت پالایش روزانه ۸۰۰ هزار بشکه ای در نظر دارد در ماه های آینده تولید خود را نسبت به سطح کنونی روزانه ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار بشکه را افزایش دهد.