محیطی حمایتی و امن آماده کنیم

بازگشایی مدارس پس از دو سال دوری

شبنم اعماری   طی چند سال گذشته   ویروسی کشنده از کشور چین ظهور و کل دنیا را با چالشی جدی مواجه کرد، به طوری که طی دو سال شاهد مرگ میلیون ها انسان در سراسر جهان بودیم. ایران هم از این قاعده مستثنا نبود. با ورود کرونا به کشور هموطنان زیادی را از دست دادیم و دوران سختی را گذراندیم. ماه ها از عزیزانمان دور بودیم و دوستی را به معنای واقعی در دوری از اطرافیانمان تجربه کردیم. در دوران کرونا، روزهای سختی را سپری کردیم و موج های زیادی از این بیماری را پشت سر گذاشتیم، کمتر از خانه بیرون رفتیم و برای حفظ سلامت خود و اطرافیانمان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کردیم، دورکاری جزئی از زندگی مان شد و مدارس و دانشگاه ها هم از حضوری به غیرحضوری تغییر رویه دادند تا به امروز رسیدیم.

امروز کرونا همچنان می تازد و در سویه های مختلف جولان می دهد؛ اما واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکل های بهداشتی توانسته از شدت شیوع آن بکاهد. به همین دلیل میلیون ها دانش آموز ایرانی پس از ماه ها دوری از مدرسه، روز اول مهرسر کلاس درس حاضر شدند و بار دیگر شور و اشتیاق در مدرسه بودن را تجربه کردند. مدرسه یکی از مهم ترین بخش های زندگی محسوب می شود، جایی که بچه ها در کنار هم علم می آموزند، به گسترش روابط اجتماعی خود می پردازند و با استعداد ها و علایقشان آشنا می شوند؛ اما در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، این بخش مهم زندگی با چالش هایی مواجه شد که یکی از آنها آموزش از راه دور بود. شرایط کرونایی، آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کرد، چراکه خانواده ها بیم آن را داشتند فرزندانشان در کلاس های حضوری به ویروس کرونا مبتلا شوند؛ اما با واکسیناسیون عمومی و واکسینه شدن دانش آموزان، همگان، از مسؤولان رده بالا گرفته تا خانواده ها بر اهمیت بازگشایی مدارس تأکید داشتند و بر این باور بودند که با ادامه آموزش مجازی، آسیب های جبران ناپذیری به سیستم تعلیم و تربیت و سلامت جسم و روان دانش آموزان وارد می شود.

 فروکش کردن موج های کرونا

براساس اخبار منتشر شده، موج هفتم کرونا فروکش کرده و آمارها نشان می دهد که تعداد موارد جدید ابتلا به این ویروس و همچنین مرگ ومیر ناشی از کرونا کاهش یافته، سه دوز واکسن کرونا هنوز مصونیتش حفظ شده و آلودگی به عفونت قبلی، بویژه در پیک پنجم و ششم بیماری نیز آنتی بادی را در بدن اغلب افراد جامعه ایجاد کرده است. از سوی دیگر محدودیت ها برداشته شده و امروز هیچ فعالیتی محدود نیست، از این رو تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته شد.  البته هنوز نگرانی هایی وجود دارد و خانواده ها از موج پاییزی کرونا بیمناک هستند؛ اما به واسطه واکسیناسیون بیشتر مردم، فرهنگیان و شمار زیادی از دانش آموزان، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به بازگشایی مدارس گرفت.  این احتمال که موج پاییزی کرونا، پیک جدیدی را به دنبال داشته باشد و بار دیگر باعث تعطیلی مدارس شود، همچنان وجود دارد، به این دلیل که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس و در بین دانش آموزان دور از انتظار نیست. با این حال، بحث بازگشایی مدارس، آن هم پس از دو سال دوری از کلاس درس، می تواند گامی مهم و امیدبخش برای جامعه باشد.

 مدرسه ای امن

حالا که تصمیم بر بازگشایی مدارس گرفته شده، بهتر است اقداماتی هم در زمینه پیشگیری از ویروس کرونا انجام شود تا به حفظ سلامت دانش آموزان کمک کند.

   شناور کردن شروع و پایان روزانه کلاس ها، برگزاری کلاس ها در فضای باز، زنگ های تفریح شناور، شیفت بندی کردن پایه های مختلف و کاهش تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس از جمله اقدامات موثری است که مسؤولان مدارس باید برای کنترل کرونا انجام دهند.  علاوه بر این، باید بهداشت بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد. رعایت فاصله اجتماعی هم اصل مهمی در پیشگیری از کرونا محسوب می شود. توجه به تمیزی تجهیزات و فضای مدرسه هم از دیگر نکاتی است که مسؤولان مدارس باید به آن توجه داشته باشند.

 محیطی حمایتی

با شیوع کرونا رویه زندگی همه مردم دنیا تغییر کرد، به طوری که امروز بازگشت به زندگی گذشته کمی سخت به نظر می رسد. دانش آموزان نیز همین شرایط را دارند. میلیون ها دانش آموز بعد از ماه ها دوری از مدرسه بار دیگر می خواهند در کلاس درس حاضر شده و کم کم به زندگی عادی گذشته برگردند که این موضوع، آماده کردن شرایط و حمایت بیش از پیش از آنها را می طلبد.

بنابراین نباید از یاد برد که محیط حمایتی و امن، می تواند با واکنش مثبت دانش آموزان همراه باشد و استرس و اضطراب ماه ها دوری از مدرسه را از بین ببرد.

 

ماه مهر ماه مهربان

پاییز از راه رسیده؛ فصلی دل انگیز که امسال با فروکش کردن شدت شیوع کرونا شور و نشاطش دوچندان است. مهر ماه آغاز شده و دانش آموزان پس از ماه ها انتظار، لبخند به لب راهی مدرسه شده اند و بار دیگر حضور در کلاس درس را با عمق وجود خود لمس می کنند.  امسال مهر ماه، دلنشین ترین آهنگ خود را پس از ماه ها سکوت نواخته و بار دیگر خاطره انگیزترین دوران زندگی دانش آموزان آغاز شده است. میز و نیمکت های چوبی پس از مدت ها، بار دیگر جان گرفته اند و صدای خنده دانش آموزان دوباره حیاط مدرسه را پر کرده است.  این پاییز و مهر با پاییز و مهر دو سال قبل فرق دارد، چراکه پاییز امسال می خواهد پس از ماه ها، مشتاقانه نسیم دل انگیزش را بر گونه کودکانی بدمد که خواب آلود راهی مدرسه می شوند تا بار دیگر فصلی جدید از سال تحصیلی را آغاز کنند.  امسال پس از ماه ها رخوت و سکوت، کلاس ها با آغوش باز پذیرای دانش آموزان شده اند، تخته سیاه ها دوباره جان گرفته اند و عطر شادی بار دیگر فضای مدرسه را پر کرده است. باز هم شادی این سو و آن سوی حیاط مدرسه پرسه می زند و چقدر زیباست این لحظات ناب.  پس در این روزهای نخستین مدرسه، وقتی دفترت را باز کردی، با نام او شروع کن و در مسیر دانستن و فهمیدن جمله ای بنویس.

 

پیشگیری از ابتلا به کرونا در مدرسه

بازگشایی مدارس پس از ماه ها انتظار اتفاق خوبی است که می تواند دانش آموزان را دوباره گردهم آورد و اجتماع کوچک؛ اما زیبای آنها را پس از مدت ها بار دیگر به تصویر بکشد. با وجود کاهش شدت شیوع کرونا، ابتلا به این ویروس در محیط مدرسه دور از ذهن نیست؛ اما نتایج تحقیقات انجام شده نشان می دهد، راهبردهای چندگانه می تواند شیوع این ویروس را در مدارس کاهش دهد.

واکسیناسیون

تزریق واکسن کرونا از ابتلای دانش آموزان به این ویروس جلوگیری می کند، حتی اگر دانش آموزی هم در مدرسه به کرونا مبتلا شد، واکسیناسون می تواند از شدت بیماری او بکاهد.

 استفاده از ماسک

از ابتدای شیوع کرونا تا امروز، ماسک بهترین محافظ در برابر این ویروس بوده که توصیه می شود مدارس نیز بر استفاده دانش آموران از ماسک تاکید داشته باشند.

 تهویه مناسب

بهبود تهویه در مدارس، ذرات ویروس در هوا را کاهش می دهد. باز کردن در و پنجره کلاس ها، استفاده از هواکش یا تغییر سیستم های گرمایش، تهویه مطبوع یا فیلتر هوا در کنترل ویروس کرونا و پیشگیری از آن نقش بسزایی دارد.

 شستن دست ها

مدارس و والدین باید این مساله را به دانش آموزان گوشزد کنند که دست هایشان را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویند یا از ضدعفونی کننده ها استفاده کنند. همچنین دانش آموزان باید هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بپوشانند.

 ضدعفونی کردن

برای کاهش خطر انتشار ویروس کرونا، تمام سطوح موجود در مدارس باید روزانه و به طور مرتب ضدعفونی شوند، مساله ای که مسؤولان مدارس باید آن را جدی بگیرند و به آن توجه ویژه داشته باشند.

 

تغذیه مناسب دانش آموزان

دوران تحصیل چه از لحاظ رشد شخصیتی و چه از لحاظ رشد جسمانی برای دانش آموزان یکی از حساس ترین دوره هاست. بنابراین تغذیه دانش آموز باید به شکلی باشد که از تمام جهات نیازهای او را برطرف کند. از این رو داشتن برنامه غذایی سالم برای دانش آموزان می تواند در پیشبرد یک سال تحصیلی خوب، نقشی بسزا داشته باشد. به طور کلی برنامه غذایی در زمان مدرسه و خارج از آن تفاوت چندانی با هم ندارد؛ اما دانش آموزان و دانشجویان به دلیل استفاده از حداکثر پتانسیل ذهنی و جسمی خود باید تمام مواد مغذی از جمله لبنیات، میوه و سبزیجات، ویتامین ها و پروتیین ها را به طور متعادل به بدن خود برسانند. پس از گنجاندن این مواد مغذی در برنامه غذایی فرزندانتان، چه زمان حضور در مدرسه و چه زمانی که در خانه هستند، غافل نشوید.