ازدواج پیامبر(ص) با حضرت خدیجه(س)

پیوند آسمانی‏

در روز دهم ربیع الاول زمانی که بیست و پنج بهار از عمر پر برکت رسول خدا (ص) می گذشت، با بانوی پاکدامن حجاز حضرت خدیجه (س) پیمان زندگی مشترک را امضا می کند. حضرت خدیجه (س) به خانه ای می آید که زینتی جز حضور همیشگی ملائک ندارد؛ خانه ای که جز صدای محمد (ص)، هیچ موسیقی دیگری را نمی شناسد، خانه ای که افق های روشن آسمان، چشم به آستان بی آلایش آن دوخته اند.

پیامبر (ص) ۱۵ سال قبل از هجرت با حضرت خدیجه کبری (س) ازدواج کردند. در احادیث منابع شیعه و اهل سنت آمده است که حضرت خدیجه(س) بنت خویلد بن اسد، در دانش و اطلاع به کتب زمان خود معروف بوده است.

او از زنان قریش بوده و علاوه بر کثرت اموال و املاک، به عقل و کیاست نیز بر دیگران برتری داشت و در آن زمان او را «طاهره»، «مبارکه»، «سیده نسوان» و «ملکه بطحاء» می نامیدند. او از کسانی بود که انتظار قدوم پیامبر (ص) را می کشید و همیشه از علمای آن زمان نبوت آن حضرت را جویا می شدند.

 شمه ای از فضایل  حضرت خدیجه (س)

از احادیث مشهور میان شیعه و اهل سنت این حدیث است که پیغمبر(ص) فرمود:

از مردان گروه زیادی به کمال رسیدند ولی از میان زنان فقط چهار زن به کمال رسیدند: آسیه دختر مزاحم، زن فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد.

و در حدیث دیگری فرمودند:خدای عز و جل از زنان عالم چهار زن را برگزید:مریم، آسیه، خدیجه و فاطمه.

و در تفسیر عیاشی از امام باقر(ع) از رسول خدا(ص) روایت شده که فرمودند:

در شب معراج چون بازگشتم از جبرئیل پرسیدم: ای جبرئیل آیا حاجتی داری؟

گفت:حاجت من آن است که خدیجه را از طرف خدای تعالی و از جانب من سلام برسانی. و در کشف الغمة از علی(ع) روایت کرده که روزی رسول خدا(ص) در پیش زنان خود بود و در این هنگام نام خدیجه برده شد، آن حضرت گریست، عایشه گفت:این چه گریه است که برای پیرزنی از بنی اسد می‏کنی؟

حضرت با ناراحتی فرمودند:او هنگامی مرا تصدیق کرد که شما تکذیبم کردید و به من ایمان آورد وقتی که شما به من کافر بودید و برای من فرزند زایید که شما عقیم ماندید. عایشه گوید: از آن پس هرگاه می‏خواستم نزد رسول خدا(ص) تقرب جویم، به وسیله نام خدیجه تقرب می‏جستم.

و ابن هشام در کتاب سیره از عبد الله بن جعفر بن ابیطالب روایت کرده که رسول خدا(ص) فرمود: من مأمور شدم تا خدیجه را به خانه هایی از در و لؤلؤ در بهشت بشارت دهم.

 

چگونه در خدمت امام زمان(عج) باشیم؟

انتظار قبل از آنكه از ادعاى انسان فهمیده شود، از رفتار و كردار او فهمیده مى‏شود. نمى‏توان هر كسى را كه ادعاى دوستى و ولایت امام زمان را دارد، در شمار دوستان و منتظران او قلمداد نمود! آرى «مشك آن است كه خود ببوید نه آنكه عطاربگوید» با چنین توضیحى، روشن است كه منتظر واقعى امام زمان(عج) باید رفتارش به گونه‏اى باشد كه هر لحظه منتظر ظهورایشان باشد، یعنى، در هر لحظه كه این خبر را به او بدهند، خوشحال شود و آماده یارى آن حضرت باشد و با مال و جان خویش جهاد و خود را در راه آن حضرت فدا کند.  منتظر واقعى، اهل گناه و دلبسته به دنیا نیست؛ چرا كه چنین كسى نمى‏تواند از وابستگى‏ها، دلبستگى‏ها و آلودگى‏ها دست بردارد و آماده به خدمت در جهت اهداف مقدس امام زمان‏علیه السلام باشد.با توجه به نكات ذكر شده مى‏توان برخی وظایف منتظران امام زمان‏ (عج) را چنین برشمرد:

اولین شرط انتظار، معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد، منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامى انسان در انتظار كسى مى‏نشیند كه او را خوب بشناسد، اما اگر انسان كسى را نشناسد و بداند كه آن شخص خواهد آمد، برایش اهمیتى نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان(عج) هم چنین است. كسانى كه آن حضرت را نمى‏شناسند (مانند كفار و یا اهل ادیان دیگر)، هرگز انتظار او را نمى‏كشند، اما كسانى كه او را مى‏شناسند و ارزش و مقام او را مى‏دانند، منتظر او مى‏مانند.  كسانى كه امام زمان را نمى‏شناسند، اگر چه به ظاهر مسلمان باشند، چنانچه در این حال بمیرند، در حال جاهلیت از دنیا رفته‏اند؛ چنان‏كه پیامبر اكرم‏صلى الله علیه و آله‏ فرمود: «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ اِمامَ زَمانِهِ ماتَ میتَةَ الْجاهِلِیَّةِ» ؛ بحارالانوار: ج 32، ص 331. «هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مردن جاهلیت از دنیا رفته است». بنابراین اولین شرط انتظار، ایجاد معرفت در مورد امام زمان(عج) و طبیعى است كه هر مقدار معرفت انسان نسبت به آن حضرت بیشتر باشد، ارزش او را بیشتر درك كرده و به عظمت او بیش از پیش پى خواهد برد و بیشتر تشنه وجود آن حضرت خواهد شد. در حالى كه افراد جاهل و ناآگاه به ارزش آن حضرت، هرگز احساس تشنگى و عطش نسبت به وجود مقدس ایشان نخواهند داشت و به این جهت از زمره منتظران بیرون هستند!

وصل خورشید به شب پره اعمى نرسد    كه در این آینه صاحب‏نظران حیرانند

شناخت امام زمان‏(عج) دو گونه است:

1. شناخت تاریخى وجود آن حضرت؛ مانند اینكه او امام دوازدهم است و تاریخ ولادتش در چه سالى است و مانند آن.

2. شناخت مقام نورانیت آن حضرت كه این شناخت كار هر كسى نیست و ظرفیت و لیاقت زیادى مى‏خواهد. در حقیقت، اصحاب خاص امام زمان(‏عج)كسانى‏اند كه آن حضرت را به مقام نورانیت شناخته‏اند.

براى آگاهى از مقام عظیم امامت خواندن زیارت جامعه كبیره و تأمل در معانى عمیق آن توصیه مى‏شود. همچنین خواندن كتب معتبرى كه در مورد امام زمان‏(‏عج) نوشته شده است مى‏تواند انسان را تا حدى به مقام و عظمت آن حضرت آشنا سازد.

این انتظار فرج است كه بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غیبت از دنیا برود، به منزله كسانى است كه پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى‏كنند.

  محبت به امام زمان‏ (عج)‏

وظیفه دیگرى كه منتظران آن حضرت دارند این است كه باید دوستى و محبت به امام عصر(عج) را در خود ایجاد كنند و آن را افزایش دهند. بدیهى است تا انسان به میهمان علاقه مند نباشد و نسبت به او محبت نداشته باشد،  هر چند هم كه او رابشناسد،نمى‏تواند واقعاً منتظر آمدن او باشد؛ پس تا محبت به امام زمان(عج) در وجود كسى شكل نگرفته و شعله‏ور نشده باشد، او نمى‏تواند به وظایف منتظران واقعى عمل نماید. محبت به امام زمان(عج) وظیفه‏اى است كه پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه و آله نیز به دستور خدا از ما خواسته است؛ آنجا كه در قرآن كریم مى‏فرماید: «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏»؛ سوره شورا: آیه 23.

 ایجاد سنخیت با امام زمان‏(‏عج)‏

منتظران واقعى وضعیت روحى و فكرى و عملى خود را به گونه‏اى سامان مى‏دهند كه سنخیت كاملى با امام زمان‏(‏عج) داشته باشند. آیا مى‏توان منتظر قدوم كسى بود؛ ولى با او مشابهت و سنخیت نداشت؟ آیا مى‏توان محبت كسى را داشت، اما با او هیچ سنخیت و مشابهتى نداشت؟ ایجاد سنخیت با امام زمان از طریق تقویت ایمان و تقوا و فضایل اخلاقى و درجات معنوى حاصل مى‏شود. تنها در این صورت است كه مى‏توان ادعاى محبت به آن حضرت را داشت. در صورتى كه انسان رفتارش مطابق میل امام زمان(عج) باشد، شعله محبت او در دلش زبانه خواهد كشید و عشق آن حضرت او را به فریاد خواهد آورد و دورى‏اش را بر او سخت و ناگوار خواهد ساخت.

طبیعى است كه هر چقدر سنخیت با ولى عصر(عج) بیشتر باشد، محبت آن حضرت به انسان بیشتر و محبت انسان نیز به آن حضرت افزون‏تر خواهد شد، پس منتظر واقعى باید سعى كند تمام وظایف دینى و احكام الهى را انجام دهد.

 ارتباط با منتظران دیگر

منتظر امام زمان(عج) مى‏داند كه برنامه آن حضرت یك برنامه جهانى است و باید یاوران زیادى داشته باشد تا حركتش پیروز شود؛ بنابراین به فكر گسترش یاران و منتظران آن حضرت بوده و با ارتباط با آنها، به تقویت روحیات ایمانى خود و دیگران خواهد پرداخت تا بر اساس دستور قرآنى «تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى به كمك مؤمنان منتظر، خود را آماده ظهور حضرت کند.

 دعا براى تسریع در ظهور امام زمان(‏عج)

منتظر واقعى هر لحظه انتظار محبوب را مى‏كشد و از خدا مى‏خواهد كه هر چه زودتر او را برساند. بنابراین دعاى فراوان براى فرج آن حضرت از وظایف همیشگى منتظران حضرتش مى‏باشد. دعا براى تسریع در فرج امام زمان(عج)، به وسیله آن حضرت نیز توصیه شده است.

 صدقه دادن‏

براى سلامتى آن عزیز و یا هدیه کردن ثواب‏هایى به حضرت مهدى(عج)، كه خود، موجب قبولى هر چه بیشتر اعمال است.

 امیدوارى به قیام

قیام و انقلاب آن یوسف زهرا (س) و امید دادن به دیگران.

 ایجاد آمادگى دائم رزمى براى ظهور

چنان‏كه در روایت آمده است:«لیعدن احدكم لخروج القائم و لو سهما» ؛ بحارالانوار، ج 52، ص 366، ح 146. هر یك از شما براى قیام قائم(عج) باید آماده شود هر چند با تهیه یك تیر باشد؛ از این رو شركت در بسیج یكى از وظایف منتظران است.

  پیام شورای عالی فرهنگی وزارت نفت به مناسبت هفته دفاع مقدس

شورای عالی فرهنگی وزارت نفت با صدور پیامی ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، آشوب های خیابانی، هتک حرمت مقدسات، سلب آسایش و امنیت مردم و اهانت به پرچم مقدس ایران را محکوم کرد و بر حمایت کارکنان صنعت نفت از نیروهای نظامی و قوه قضائیه و پیوند با ولایت فقیه تأکید کرد.

متن پیام شورای عالی فرهنگی وزارت نفت، به شرح زیر است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

صنعت نفت همواره به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در همراهی با مردم و نهضت اسلامی امام خمینی(ره) در گام اول انقلاب نقش موثر خود را ایفا نموده و در هشت سال دفاع مقدس که تمامی جبهه استکبار در برابر این نظام مظلوم، صف آرایی کرده بودند، به صورت یکپارچه مقاومت نمود و به تبع آن پشتیبانی از نظام با خون شهیدان فداکار این صنعت تضمین گردید.

حال در گرامیداشت آن سال های پرافتخار، دشمن به بهانه درگذشت یکی از هموطنان، با پشتیبانی رسانه ای تمامی بدخواهان این آب و خاک همه توان خود را به میدان آورده و عرصه دیگری برای بصیرت دلیرمردان این صنعت بروز نموده است. بدیهی است که آشوب و اغتشاشات خیابانی و هتک حرمت مقدسات و سلب آسایش و امنیت مردم و اهانت به پرچم مقدس ایران به هر بهانه و برای همیشه محکوم است و کارکنان صنعت نفت نیز از آن اعلام برائت و انزجار نموده و در این برهه با بصیرت مثال زدنی، نقش خود را در گام دوم انقلاب به بهترین شکل ایفا می نمایند. اینک که دشمنان قسم خورده این انقلاب تلاش های شکست خورده سالهای اخیر را دیگر باره تکرار نموده اند، کارکنان صنعت نفت به صورت یکپارچه پشتیبانی همه جانبه خود را از نیروهای نظامی و انتظامی و قوه قضائیه اعلام می نمایند و قاطعانه بیان می دارند که خشونت و انجام اقدامات مخرب و ضد انسانی که منجر به سلب آرامش و امنیت و همچنین آسیب به اموال عمومی می گردد، تحت هر عنوانی محکوم است و بایستی مقتدرانه با آن مقابله نمود.

اینک وظیفه تمامی دلسوزان این نظام عمل به دستور أکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص جهاد تبیین به عنوان یک واجب عینی و فوری بوده و تمسک به این راهکار اساسی موجب مقاومت بیش از پیش جامعه در مقابل طوفان های حوادث خواهد بود و کارکنان این صنعت سترگ، همبستگی و پیوند خود با ولایت فقیه را اعلام می دارد.