گفت و گو با کارمند نمونه شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق

تولید پایدار در  26 – تا 48+ درجه سانتی گراد

مشعل   تلاش کارکنان صنعت نفت، تنها در عرصه تولید خلاصه نمی شود و در بخش های مختلف این صنعت، می توان لحظاتی ویژه را سراغ گرفت که تاثیر و ارزش آن با تولید برابری می کند؛ لحظاتی که می توان آن را در صیانت از این تاسیسات ارزشمند سراغ گرفت. نمونه این اقدام در شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق یافت می شود که کارکنان آن با اقدام به موقع و تلاشی غیرقابل وصف،از وقوع یک بحران جلوگیری کردند؛بحرانی که می توانست گستره ای از کشور را دربر گیرد و به بحرانی بزرگ تر بینجامد که به واسطه این فعالیت ارزشمند، آرش نادری اپراتور ارشد جمع آوری مرکزی شرکت بهره برداری  نفت و گاز شرق موفق شد، عنوان کارمند نمونه1401 در شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق را به خود اختصاص دهد.وی متولد سال1361و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی شیمی است و فعالیت خود در این صنعت را از سال۱۳۹۱ آغاز کرده است.آنچه می خوانید، شرحی است بر تلاش او و همکارانش در پیشگیری از وقوع یک بحران.

ماجرا از نشت گاز در یکی از خطوط شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق آغاز شد؛ اگرچه مواردی اینچنین را می توان از روتین های کار در همه مناطق عملیاتی دنیا دانست؛ اما آنچه در این مسیر،حیاتی و مهم است،توقف سریع نشتی گاز در خط لوله و جلوگیری از خطرهای ناشی از آن است؛ همان مسیری که در این شرکت به ثمر رسیده است.  نادری درباره اهمیت این اقدام و تاثیر زمان بر این رخداد می گوید: در بخشی از خط لوله که نشتی گاز رخ داده بود، به دلیل حساس بودن محل، تنها یک ساعت زمان داشتیم که نشت گاز را    تا زمان توتال شات دان  (total shut down) متوقف کنیم. در غیر این صورت گسترش نشتی، افزون بر خطرات زیست محیطی، به دلیل قطع جریان گاز در دو هدر اصلی جمع آوری مرکزی نیز می توانست به افت فشار گاز در شرق کشور منجر شود. از این رو در زمان بسیار اندکی که در اختیار داشتیم، توانستیم با تشکیل تیمی از همکاران خود، با طرح ریزی یک برنامه منسجم و بهره گیری از تخصص نیروهای مکانیک ، در سریع ترین زمان ممکن نشت گاز را متوقف کنیم. گاز خانگیران به دلیل بالا بودن میزان

 H2S ) ppm 36000)  در زمزه ترش ترین گازهای جهان قرار دارد و سمی بودن آن به حدی است که علاوه بر مخاطرات احتمالی ناشی از نشت،عواقب جبران ناپذیری بعد از تنفس گاز بدون تجهیزات به همراه خواهد داشت.

 اهمیت ماموریت نفت و گاز شرق

بد نیست بدانیم که شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، به عنوان یکی از شرکت های تابعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، مسؤولیت تولید، فراورش و انتقال گاز و مایعات گازی از میدان های خانگیران و گنبدلی در شمال شرق کشور را عهده دار است و عملکرد آن تاثیر بسزایی بر تامین انرژی پایدار شرق کشور با حفظ و صیانت از منابع ملی دارد. صيانت از ميادين نفت و گاز تحت مسؤوليت با اولويت برداشت از مخازن مشترك، تلاش در مسیر رسيدن به استانداردهاي ملي و بين المللي، ارتقای تكنولوژي موجود شركت و به كارگيري فناوري پيشرفته، گسترش فعاليت هاي پژوهش و توسعه، حمايت از ساخت داخل و توجه به نوآوري و خلاقيت كاركنان، ارتقای بهره وري و كاهش هزينه ها از طريق استفاده حداكثر از ظرفيت هاي موجود، بهينه سازي مصرف انرژي و كاهش ضايعات و مديريت مصرف منابع، توجه ويژه به مسائل كيفيت، ايمني و زيست محيطي، با استقرار، حفظ و ارتقای سيستم هاي مديريت نوين از قبيل استانداردهايIMS و HSE-MS و طراحي، برنامه ريزي، اجرا و كنترل مناسب طرح هاي توسعه اي وسرمايه اي محول شده از سوی شركت نفت مناطق مركزي برای نگهداشت توان توليد و افزايش سقف توليد از جمله اهداف این شرکت اعلام شده است.

 پشتوانه اصلی تولید و تامین گاز مصرفی شرق و شمال ایران

نادری با بیان اینکه شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق، پشتوانه اصلی تولید و تامین گاز مصرفی در شرق و شمال ایران است، توضیح می دهد: اقدام مهمی که با کمک همکاران با هدف توقف نشتی گاز انجام شد، به این مهم انجامید که به این مسؤولیت سنگین یعنی تولید پایدار، خللی وارد نشود. او درباره محل نشتی در مسیر تخلیه هدرهای اصلی جمع آوری مرکزی شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق به عنوان یکی از مهم ترین مسیرهای تخلیه اظهار می کند: اگر این اقدام، در زمان مورد نظر(یک ساعت) انجام نمی شد، مقادیر زیادی از گاز تولیدی هدر می رفت و در صورت اقدام دیرهنگام، گسترش نشتی می توانست افزون بر کاهش تولید به ایجاد خطرهای جانی و آلودگی های زیست محیطی نیز بینجامد.  کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز شرق همچون دیگر کارکنان نفت در اقصی نقاط این مرز و بوم در تلاش شبانه روزی برای صیانت از سرمایه های کشور هستند. کارکنانی که شکل فعالیت آنها همچون بسیاری دیگر از مناطق عملیاتی صنعت نفت اقماری است و در این گستره از صنعت نفت 14 روز کار و 14 روز استراحت دارند. در زمان 14 روز کاری خود هم یک هفته شب کار و یک هفته روز کار هستند.

از او درباره مشکلات کاری اش می پرسم که به موضوع کمبود نیرو به عنوان یکی از مشکلات در حوزه کاری خود(جمع آوری مرکزی گاز استحصالی) اشاره و تصریح می کند: در این بخش، گاز استحصالی از17حلقه چاه ترش که شامل چاه های loop line، از طریق ترانک لاین های۱۶و۱۴ اینچ به مرکز اندازه گیری ارسال می شود. با وجود حساسیت بالای کار در مراکز جمع آوری و کمبود نیرو، با تلاش بی دریغ کارکنان توانسته ایم هدف۱۰۰درصدی تولید تکلیفی را محقق سازیم. در کنار کمبود نیرو، تولید پایدار در شرایط دمایی 26- درجه تا 48+ درجه و وجود ریزگردها نیز از دیگر مشکلاتی است که به طور مداوم با آن مواجه هستیم. با اینکه از نظر مزایا، این منطقه با وجود تولید گاز اسیدی و کشنده به لحاظ قرار گرفتن در نیمه شمالی کشور از مزایای حقوقی کمتری نسبت به سایر مناطق برخوردار است، باز هم کارکنان شرکت با جان و دل و تلاش شبانه روزی، وظیفه خود را در مسیر تولید پایدار و خدمت رسانی به هموطنان انجام می دهند.

 تاسیسات را با چنگ و دندان حفظ می کنیم

نادری با اشاره به فعالیت مهمی که این سال ها در صنعت نفت و گاز در حال انجام است، می گوید: با توجه به تحریم هایی که ازسال ها پیش با آنها مواجه هستیم، باید گفت تاسیسات را با چنگ و دندان حفظ کرده ایم تا تولید متوقف نشود؛ اگرچه متاثر از تحریم، فعالیت ها دوچندان شده است، چون تعداد رصدها، پایش ها و بازرسی ها را بیشتر کرده ایم.  این کارمند نمونه صنعت نفت خاطرنشان می کند: مهم ترین هدف در مسیر تمام فعالیت ها، استمرار تولید و امنیت عرضه انرژی است.