گزارش «مشعل» از دستاورد سفرهای وزیر نفت به پایتخت های نفت و گاز کشور در هفته دولت

راه درخشان نفت

مشعل   هفته دولت درحالی به پایان رسید که وزارت نفت دولت مردمی در این مقطع زمانی شاهد افتتاح و همچنین آغاز به کار طرح ها و پروژه های زیادی بود. وزیر نفت، روزهای آغازین هفته دولت را با سفر به قطب نفتی کشور آغاز کرد و روزهای پایانی این هفته را نیز با سفر به قطب گازی کشور به پایان رساند. ایام اولین هفته دولت سیزدهم در دوره خدمت برای جواد اوجی، وزیر نفت و معاونان او و در مجموع وزارت نفت هم پرترافیک و شلوغ بود تا آنجا که در روزهای آغازین هفته دولت، عازم خوزستان-اهواز قطب نفتی کشور شد؛ سفری که در آن وزیر نفت، افزون بر افتتاح رسمی آغاز عملیات اجرایی چند طرح توسعه ای و مسؤولیت اجتماعی، از مردم غافل نشد ودر کنار میز خدمت نماز جمعه نیز حاضر شد و در زمانی چند ساعته با مردم اهواز دیدار و گفت وگو کرد.

بررسی سفر و سخنان وزیر نفت و هیات همراه به اهواز نمایانگر سهم قابل توجه خوزستان از منابع دولت برای عمران و توسعه است. به عنوان نمونه طبق اعلام اوجی، در حالی سهم وزارت نفت از رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی سفرهای استانی در زمینه مسؤولیت اجتماعی، پروژه های گازرسانی، خط لوله و مخازن حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است و 14 هزار میلیارد تومان از این مبلغ در سفرهای استانی نیز به پروژه های مسؤولیت های اجتماعی اختصاص یافته  که ۵۰ درصد پروژه های مسؤولیت اجتماعی وزارت نفت در استان خوزستان اجرا می شود. پروژه هایی که مشتمل بر تنش های آبی در روستاها، راه ، برق رسانی و گازرسانی، فرهنگی، بهداشت و تجهیزات بیمارستانی و فرهنگی و بسیاری از پروژه های نیمه کاره است.

افتتاح و شروع عملیات اجرایی 6096 طرح گازرسانی با فرمان وزیر نفت

اوجی پس از بازگشت از اهواز و افتتاح چند طرح مهم در پایتخت نفتی ایران، 6 شهریور ماه و در پنجمین روز ازهفته دولت، به برج 16 طبقه گازخیابان آبان رفت و درحضور برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ومدیران عامل شرکت های گاز استانی، دستور بهره برداری و شروع عملیات اجرایی 6096 طرح گازرسانی به ارزش 156 میلیارد ریال را به صورت ویدئوکنفرانس صادرکرد. در این نشست چندساعته، وزیرنفت به صحبت ها وبرخی درخواست های مطرح شده ازسوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، همچنین گزارش کلی مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درخصوص 6096 طرحی که بهره برداری وعملیات اجرایی آنها آغازمی شد، گوش داد ومدیران عامل شرکت های گاز استانی حاضر درجلسه نیز گزارش هایی را به فراخور طرح های اجرا شده در استان خود ارائه کردند.

قطب گازی کشور، میزبان اوجی

وزیر نفت همچنین در روزهای پایانی هفته دولت، سفری یکروزه به عسلویه، قطب گازی کشور داشت و تنها در این سفر، پروژه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با اعتبار یک میلیارد دلار در این استان به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی پروژه هایی با اعتبار ۲ میلیارد دلارهم در بخش بالادست و پایین دست آغاز شد؛ طرح هایی که با تکمیل آنها شاهد تحولات مطلوب در منطقه خواهیم بود.

بررسی نتایج این سفرهم نشان می دهد، طبق اهداف مسؤولیت اجتماعی وزارت نفت، ۱۳۷۷ میلیارد تومان به این بخش در استان بوشهر اختصاص یافته و وزارت نفت تنها در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، ۱۴هزارمیلیارد تومان مصوبه برای پروژه های مسؤولیت اجتماعی اختصاص داده که رقمی بی سابقه است.

او از این خطه حیاتی، پیامی مهم هم به مردم داد و گفت: زمستان امسال به دلیل اینکه در سال های گذشته در صنعت گاز سرمایه گذاری نشده، کسری گازخواهیم داشت؛ اما تلاش همکارانمان در شرکت های تابع وزارت نفت این است که با تدابیر اندیشیده شده، اجازه ندهیم مثل پارسال مردم عزیزکشورمان دچار چالش و مشکل شوند.

فعالیت هایی که دریک سال گذشته وبا همت دولتمردان انجام شده است،همگی نشان از آن دارند که عزم دولت سیزدهم درهمه بخش ها، بویژه صنعت نفت، حرکت شتابان؛ اما مدبرانه برای رشد وتوسعه اقتصادی وبه تبع آن گسترش رفاه حال مردمی  دارد؛ مردمی که دولت سیزدهم نام خود را ازآنها وام گرفته است.