از سوی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت

مهم ترین بخش های تفاهم نامه ایران و نیجریه تبیین شد

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت مهم ترین بخش های تفاهم نامه ایران و نیجریه را تبیین کرد و گفت: مقرر شد کارگروه مشترکی از دو طرف برای پیشبرد بندهای این تفاهم نامه هر چه سریع تر تشکیل و نسبت به تنظیم قراردادهای نهایی اقدام شود. احمد اسدزاده درباره دیدار جواد اوجی، وزیر نفت و تیمپره سیلوا، وزیر نفت نیجریه با اشاره به اینکه این دیدار به دعوت وزیر نفت کشورمان انجام شد، اظهار کرد: با توجه به عضویت دو کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی ئی سی اف) در این نشست بر ادامه همکاری ها در مجامع بین المللی تأکید شد. وی با بیان اینکه وزیر نفت کشورمان در این نشست با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های کشورمان در تولید نفت و گاز، همچنین احداث پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی از سوی کارشناسان ایرانی خواستار توسعه روابط و همکاری ها در این زمینه ها شد، تصریح کرد: صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور نیجریه در زمینه بازسازی و نوسازی پالایشگاه های نیجریه، احداث خطوط لوله و پالایشگاه های گازی و پتروشیمی، اجرای پروژه دوگانه سوز کردن خودروها در نیجریه از سوی شرکت های ایرانی از جمله مواردی بود که آقای اوجی به طرف نیجریه ای پیشنهاد کرد.

معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از کشور نیجریه به عنوان یکی از صادرکنندگان ال ان جی در قاره آفریقا و دنیا نام برد و با بیان توانمندی این کشور در این زمینه افزود: در این نشست پیشنهاد مشارکت طرف نیجریه در تکمیل و راه اندازی پروژه  ایران ال ان جی و صدور گاز آن به هر نقطه از دنیا که مایل هستند، مطرح شد.

پیشرفت ایران با وجود تحریم

اسدزاده با بیان اینکه سیلوا، وزیر نفت نیجریه نیز در این نشست با اذعان به اینکه کشور ایران با وجود تحریم ها پیشرفت های قابل توجهی در بخش های مختلف صنعت نفت داشته است، تصریح کرد: وی اعلام کرد که ایران در زمینه های مختلف می تواند به کشور نیجریه کمک کند. کشور نیجریه ضمن آنکه بزرگ ترین تولیدکننده و صادرکننده نفت خام در آفریقاست، بیشترین واردکننده فرآورده نیز است. با توجه به یارانه سوخت در نیجریه، پالایشگاه های این کشور در حالت کاملاً غیراقتصادی فعالیت می کنند.  وی ادامه داد: در این نشست با توجه به هزینه بالای تأمین سوخت برای دولت نیجریه، برنامه دوگانه سوز کردن خودروها و استفاده از گاز به عنوان سوخت سی ان جی مطرح شد. کشور ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه سوخت سی ان جی در دنیاست و می تواند به نیجریه کمک کند. در این زمینه شرکت های دو طرف مذاکرات خوب و سازنده ای با یکدیگر داشته و امیدوارند که با امضای تفاهم نامه موجود در روند اجرای آن تسریع شود. معاون وزیر نفت گفت: همچنین وزیر نفت نیجریه پیشنهاد سرمایه گذاری و ساخت یک پالایشگاه از سوی ایران در نیجریه را مطرح کرد. در این نشست تفاهم نامه ای که در ششمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور که در خردادماه امسال در تهران تنظیم و نهایی شده بود، به امضای وزیران نفت دو کشور رسید. در این تفاهم نامه موضوعات مختلف همکاری از قبیل دوگانه سوز کردن خودروها، همکارهای پالایشگاهی و پتروشیمی، انتقال دانش و فناوری، ال ان جی و... مطرح شد. بنا به برنامه ریزی صورت گرفته از سوی وزارت نفت قرار است وزیر نفت نیجریه از بعضی از کارخانه های فعال در حوزه صنعت سی ان جی در کشور بازدید کند.

 

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد:

لزوم بهره گیری از ظرفیت های داخلی در مسیر توسعه متوازن صنعت پتروشیمی

 افتتاح خط تولید کاتالیست های پالایشگاهی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری

هم زمان با هفته دولت و با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نخستین خط تولید کاتالیست های پالایشگاهی توسط یک شرکت دانش بنیان به بهره برداری رسید.

سورنا ستاری در آیین بهره برداری از خط تولید کاتالیست های کراکینگ نفت سنگین RFCC و کربن زدای FCC با بیان اینکه توانمندی در تولیدات ایران ساخت و بی نیازی از واردات، با طراحی و اجرای خطوط تولید مبتنی بر نیازهای بومی محقق می شود، گفت: تحقق این طرح فناورانه بیش از یک دهه زمان برد، اما خوشبختانه اکنون این کار با بیش از ۷۰ درصد بومی سازی به نتیجه رسیده است تا یکی از پیچیده ترین و فناورانه ترین نیازهای کشور را پاسخ دهد. معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با اشاره به رفع وابستگی و بی نیازی از واردات با راه اندازی این خط تولید افزود: ویژگی مهم این خط تولید، ایران ساخت بودن بخش قابل توجهی از آن است که امکان ارتقا، توسعه و تولید محصولات پیشرفته را فراهم می کند.

ستاری با بیان اینکه تولید محصولات ایران ساخت با حمایت از شرکت های دانش بنیان میسر شده است، تصریح کرد: همواره به کارآفرینان غبطه می خورم، زیرا چراغ خانه تعداد قابل توجهی از هم وطنان را روشن می کنند. وی با تأکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری از ایجاد زیرساخت های تولید محصولات راهبردی و بار نخست حمایت می کند، اظهار کرد: امیدوارم همچنان این نوآوری ها ادامه داشته باشد، زیرا نوآوری برای تولید محصولات راهبردی و توسعه فناوری های جدید، ضرورتی اساسی است.

 

در آینده نزدیک محقق می شود

افزایش ظرفیت ارسالی گازهای مشعل به پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اعلام کرد که برای افزایش ظرفیت و تأمین خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، این شرکت تعدادی از قطعات مورد نیاز مجتمع های پالایشی ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ را تامین و تعمیر کنند تا با برطرف شدن موانع در مدار قرار گیرند و ظرفیت ارسالی نیز در آینده ای نزدیک افزایش یابد.  مهرداد کاهکش با تشریح نقش اصلی و کلیدی این شرکت در تأمین گاز که خوراک اصلی این پالایشگاه است، تصریح کرد: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با تأمین مقدار ۷۰۰ میلیون فوت مکعب از خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، نقشی ویژه در زنجیره تولید و خلق ثروت برای کشور دارد. وی افزود: خوشبختانه همکاری سازنده ای بین مجتمع های پالایشگاهی ۹۰۰ و ۱۲۰۰ به منظور تأمین خوراک پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس با هدف توسعه پایدار برقرار است. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ضمن قدردانی از کارکنان جهادی نفت و گاز گچساران گفت: به منظور افزایش این ظرفیت و تأمین خوراک بیشتر برای پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، اداره تعمیرات اساسی در تلاش است، تعدادی از قطعات مورد نیاز مجتمع های پالایشی ۱۲۰۰ و ۱۳۰۰ را تأمین و تعمیر کنند تا با برطرف شدن موانع عملیاتی شوند و ظرفیت ارسالی نیز در آینده ای نزدیک افزایش یابد. کاهکش گفت: قرار گرفتن تأسیسات این شرکت در گستره جغرافیایی چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و فارس از ویژگی های این شرکت است که در کنار قرار گرفتن تلمبه خانه عظیم گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.  وی ادامه داد: نفت تولیدی در شرکت نفت و گاز گچساران و چند شرکت مهم دیگر با خط لوله به تلمبه خانه گوره منتقل و با افزایش فشار سرانجام برای صادرات  به سمت پایانه خارک هدایت می شود. مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با بیان اینکه راهبری همه این مراحل، تعمیر و نگهداری این تأسیسات به عهده کارکنان تلاشگر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است، گفت: در این شرکت ۲۳ میدان نفتی، ۳۵ کارخانه و ۸۴۴ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد میدان، ۱۶ میدان نفتی فعال است و این نشان از نقش ویژه این شرکت در اقتصاد کشور دارد.

 

در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم محقق شد

 فرآورش ۱۸۴ هزار میلیون مترمکعب گاز در مجتمع پارس جنوبی

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد که از ابتدای مردادماه پارسال تا پایان تیرماه امسال و در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، مقدار تولید گاز طبیعی شیرین ارسالی به خط سراسری، ۱۸۴ هزار میلیون مترمکعب بوده است.

احمد باهوش با اشاره به هفته دولت گفت: مجتمع گاز پارس جنوبی در دوره یک ساله دولت سیزدهم با توجه به تأکیدهای مقام عالی وزارت، همچنین مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، اقدام های بسیار حیاتی و کلیدی برای افزایش توان تولید، فرآورش گاز و محصولات جانبی انجام داده است.

وی با اشاره به مقدار تولید اتان در یک سال اخیر ادامه داد: در این بازه زمانی ۳۱ میلیون تن گاز اتان تولید شده که این مقدار برای مصرف پتروشیمی های منطقه پارس جنوبی به خط هدر (Header) اتان تزریق شده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به تمرکز این مجموعه بر تأمین پایدار امنیت انرژی کشور تصریح کرد: همچنین طی یک سال فعالیت دولت سیزدهم، بیش از ۲۵۱ میلیون بشکه میعانات گازی تولید شده است که این مقدار نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد.

باهوش همچنین با اشاره به توان بالای متخصصان و کارکنان مجتمع و استفاده از اقدام های نوآورانه که سبب رشد تولید محصولات جانبی می شود، بیان کرد: تولید گاز مایع (ال پی جی) شامل پروپان و بوتان تولیدی مجتمع گاز پارس جنوبی ۴ میلیون و ۷۳۱ هزار تن و گاز ترش تولیدی مجتمع نیز حدود ۲۰ هزار و ۵۴۰ میلیون استاندارد مترمکعب بوده که نزدیک به ۳۵ درصد آن در ۴ ماه نخست ۱۴۰۱ تولید شده است.

 

با حضور معاون وزیر در امور پتروشیمی انجام شد:

رونمایی از 2 محصول جدید در پارک فناوری پردیس

دو محصول جدید آنالایزر لیزری گازی دی اکسیدکربن و تیوب کلینر از دستاوردهای تازه پارک فناوری پردیس با حضور مرتضی شاه میرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مهدی صفاری نیا، رئیس پارک فناوری پردیس و مدیران شرکت های دانش بنیان پارک فناوری پردیس رونمایی شد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در این آیین با اشاره به نقش مؤثر پارک فناوری پردیس و دانش بنیان ها گفت: شرکت های نوآور و استارتاپ ها نقش بسیار اساسی و حیاتی در تأمین تجهیزات پتروشیمی کشور دارند و آماده سازی این دو محصول جدید، به کار ما در صنعت پتروشیمی کشور سرعت می بخشد.

در ادامه آیین رونمایی از ساخته های تازه شرکت های عضو پارک فناوری پردیس در صنعت پتروشیمی، میز شرکت های عضو پارک فناوری عضو پردیس در نمایشگاه تخصصی صنعت پتروشیمی شرکت های تشکیل شد و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از این نمایشگاه بازدید کرد و درباره کالاهای عرضه شده با تولیدکنندگان صحبت کرد. ربات شست و شوی کندانسور سه محور با نام تجاری (تیوب کلینر) از سوی شرکت دانش بنیان ایده کاوان صنعت پردیس و محصول دیگر آنالایزر گازی لیزری دی اکسیدکربن با نام تجاری  QS۹۳۰۰ TDLAS Gas Analyzer از سوی شرکت دانش بنیان بیناب سنجش دماوند ساخته شده اند. نشست اقتصاد دانش بنیان با محور فن بازار تخصصی پتروشیمی نیز امروز پیش از آیین رونمایی، با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و رئیس پارک فناوری پردیس و احمد عسکری، مدیرکل سرمایه گذاری و بومی سازی فناوری پارک برگزار شد.

 

 

 با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری انجام شد

عضویت معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در هیئت امنای پژوهشگاه صنعت

 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با صدور حکمی از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عضویت هیئت امنای پژوهشگاه صنعت نفت درآمد. جلیل سالاری طی حکمی از سوی محمدعلی زلفی گل، برای مدت ۴ سال به عضویت هیئت امنای پژوهشگاه صنعت نفت درآمد. در متن حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمده است: «در اجرای ماده ۶ قانون تشکیل هیئت های امنای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و به استناد تبصره ۱ ماده ۴ اساسنامه پژوهشگاه صنعت نفت (وابسته به وزارت نفت) به موجب این حکم، به مدت ۴ سال به عضویت هیئت امنای آن پژوهشگاه منصوب می شوید. با تشکر از همکاری شما در پیشبرد برنامه های آموزش عالی، توفیق جنابعالی را در انجام امور محوله از خداوند متعال خواستارم.»