شرکت ملی گاز ایران   

تبدیل وضعیت بیش از ۱۱هزار نفر از مشمولان در یک سال گذشته

سرپرست مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد: در یک سال اخیر، ۱۴۶۱ نفر از مشمولان شناسایی شده طرح قانون تفسیر بند (و) ماده ۴۴ برنامه پنجم توسعه و ۹۶۴۲ نفر از مشمولان طرح قانون بند (د) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در صنعت گاز جذب شدند.

سیروس امیری گفت: این مدیریت همسو با رویکرد دولت مردمی در دولت سیزدهم و تحقق بند ۵-۱۱ برنامه ارائه شده وزیر نفت درباره «اهمیت دادن و سامان دهی منابع انسانی و تربیت نیروهای متخصص و متعهد»، اقدام های مهمی را در یک سال گذشته در این زمینه انجام داده که مهم ترین آن، جذب نیروهای قراردادی و پیمانکاران ایثارگر به طور رسمی بوده است.

وی ادامه داد: مقدمات لازم برای جذب ۷۶۵ نفر از فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه نفت و تبدیل وضعیت ۵۸۱ نفر از قبول شدگان طرح توانمندسازی کارکنان مدت موقت نیز انجام شد.

سرپرست مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران افزود: این در حالی است که بهبود وضعیت جبران خدمات نزدیک به ۸ هزار نفر از کارکنان قرارداد مستقیم با اجرای طرح گروه بندی مشاغل و ارائه فوق العاده های مرتبط با شغل در دستور کار است، ضمن آنکه ظرفیت جذب بخش های مورد نیاز برای استخدام از طریق آزمون سراسری وزارت نفت هم به اطلاع عموم رسیده است.

امیری با بیان اینکه گسترش خدمات الکترونیک برای تسهیل امور کارکنان شرکت ملی گاز ایران نیز دیگر اقدام انجام شده در این بازه زمانی است، اظهار کرد: بر این اساس، توسعه حجم آموزش های غیرحضوری و استفاده از شیوه های نو آموزش مجازی در سال ۱۴۰۰، افزایش بیش از ۶۰ درصدی را نسبت به دو سال پیش از آن داشته، ضمن آنکه روزآمد کردن و تغییرات زیرساختی در سامانه آموزش های الکترونیک شرکت ملی گاز ایران نیز با هدف افزایش دسترسی و عدالت آموزشی این سامانه به هاب تخصصی آموزش الکترونیک وزارت نفت، انجام شد. به گفته وی، با هدف کاهش شکاف شایستگی های ۳۲۱ نفر از افراد ارزیابی شده در مرکز ارزیابی و سنجش، ۲۵۶۴۰ ساعت آموزش نیز در این یک سال برگزار شده است.

سرپرست مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: افزون بر همه این موارد، سند جامع فرهنگی و اخلاقی شرکت ملی گاز ایران شامل خط مشی های اخلاقی شرکت در دو بخش درونی و بیرونی شرکت تدوین شد.

 

 

    معرفی کتاب

نمایش بزرگ از تهران تا بغداد منتشر شد

کتاب « نمایش بزرگ از تهران تا بغداد» به قلم سپیده نورایی از همکاران امور ورزش و تربیت بدنی شرکت ملی نفت ایران در 321 صفحه منتشر شد.

در مقدمه این کتاب عنوان شده است که انگار نقاش زن در نگارگری تا پایان دوران قاجار در این سرزمین به کلی گم شده است. ناديده گرفتن زنان نگارگر طی قرن ها نقش آفرینی بر دیواره غارها، دامن صخره ها، نقاشي ديواري و کتاب آرایی، به نظر می رسد از کمالات مردان باشد. داستان من در اوضاع آشفته، نابسامان و متزلزل حکومت احمدشاه قاجار و دولت مشروطه لب پر و ضعیف آن دوران می گذرد که حکومت های انگلیس، روس، آلمان و عثمانی بر سر پاره پاره تن رنجور ایران قمار وحشیانه ای را آغاز کرده بودند. در این میانه به دنبال زنی نقاش بودم که مدام در خیال حسش می کردم.

همچنین در خلاصه ای از کتاب نشان می دهد که چگونه نمایش بزرگ از تهران تا بغداد شکل گرفته و به رشته تحریر درآمده است که در ادامه به خلاصه مختصری از این اثر اشاره می کنیم.

یک سال پیش بعد از سه سال آخرین صحنه نمایش بزرگ به پایان رسید. در این دوره بارها از خود پرسیده ام چگونه این داستان ذهنم را اشغال کرد و چون شیری تیزچنگال و نرم خو تا پایان رهایم نکرد، گرچه هنوز نمی دانم از نقاشی به نمایش بزرگ رسیدم یا از قحطی. سال ها پیش ذهنم به شدت در پی تاریخ نقاشی در ایران بود. به کارهای موجود نگارگران ایرانی تا پایان دوران قاجار نک زدم، دریغ از نام یک زن. از قضا در دارالفنون به یکی از شاگردان مزین الدوله برخوردم که به دنبال تاریخ نمایش در ایران بود.

 

    خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان 

ایمن سازی خط لوله نفت کوره پالایشگاه اصفهان

خط لوله نفت کوره پالایشگاه نفت اصفهان با تلاش شبانه روزی کارکنان شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه اصفهان ایمن سازی شد. پس از اعلام نشتی در خط لوله ۱۲ اینچ نفت کوره با توجه به اهمیت موضوع، ارسال نفت کوره متوقف شد و گروه های مختلف به همراه تجهیزات و ماشین آلات برای شناسایی محل دقیق نشتی، حفاری، ایمن سازی و تعمیرات به محل اعزام شدند و با ارزیابی شرایط محیطی، تصمیم لازم اتخاذ و در جلسه ای با حضور فرماندار و رؤسای ادارات مرتبط شهرستان خمینی شهر، سناریوی عملیات تشریح و هماهنگی نهایی انجام شد و تعویض کل لوله زیر بلوار به طول حدود ۷۲ متر در دستور کار قرار گرفت.

برای پیشگیری از اختلال در فعالیت تولیدی پالایشگاه اصفهان به علت انباشت نفت کوره، تمهیدات لازم مدنظر قرا گرفت و خاک های آلوده به  نشتی از محل خارج و زیر نظر نماینده محیط زیست به لندفارم مرکز انتقال نفت شهید بهشتی اصفهان منتقل شد.

خط لوله ۱۲ اینچ نفت کوره اصفهان - آبنیل به طول حدود ۴۴ کیلومتر و با ظرفیت انتقال روزانه ۴۰ هزار بشکه، نفت کوره تولیدی پالایشگاه اصفهان را به پایانه ریلی آبنیل منتقل می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی از روند کار ایمن سازی این خط بازدید کرد.

 

     شرکت نفت فلات قاره ایران

توسعه میدان مشترک اسفندیار در دستور کار قرار گرفت

مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: مرحله نخست توسعه میدان مشترک اسفندیار در دستور کار این شرکت قرار گرفت و مطابق برنامه ریزی ها، پیش بینی می شود عملیات اجرایی آن طی مدت ۳۶ ماه به سرانجام برسد.

علیرضا مهدی زاده با اشاره به رهنمودهای جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مبنی بر اولویت بخشی به توسعه میدان های مشترک افزود: برنامه مرحله نخست توسعه میدان نفتی اسفندیار (مشترک با میدان لولو کشور عربستان) تهیه شده و به تأیید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران رسیده است و به زودی مراحل واگذاری توسعه میدان آغاز می شود. وی با بیان اینکه این میدان در ۹۵ کیلومتری جنوب غرب جزیره خارک واقع شده است، گفت: بر اساس نتایج مطالعه جامع میدان، طراحی، ساخت و نصب یک سکوی سرچاهی و حفاری چهار حلقه چاه تولیدی در فاز اول پیشنهاد شده است و سیال تولید شده از این میدان، پس از انتقال و فرآورش در سکوی ابوذر به جزیره خارک منتقل خواهد شد.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، همچنین حفر یک حلقه چاه توصیفی به منظور شناخت بیشتر ساختمان مخزن و طراحی مراحل بعدی توسعه نیز در دستور کار شرکت نفت فلات قاره ایران قرار دارد.

 

    شرکت گاز استان همدان

امضای تفاهم نامه گازرسانی به منازل مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره)

 تفاهم نامه همکاری بین شرکت گاز استان همدان و کمیته امداد امام خمینی(ره) به منظور اجرای طرح رایگان لوله کشی داخلی گاز املاک مسکونی مددجویان زیر پوشش این کمیته هم زمان با هفته دولت امضا شد. محمدصادق محبی نظر، مدیرعامل شرکت گاز استان همدان در این باره گفت: این تفاهم نامه به منظور توسعه همکاری های مشترک، بهره مندی از ظرفیت های موجود و افزایش تعاملات دوجانبه در حوزه مسئولیت های اجتماعی همچنین با هدف اتخاذ تدابیر و انجام اقدام های مؤثر و کارآمد برای ترویج فرهنگ خیر و احسان و نشر سنت های حسنه، کاهش فقر و نابرابری، توسعه کمّی و کیفی خدمات به گروه ها برای اجرای طرح رایگان لوله کشی داخلی املاک مسکونی تعداد ۵۰۰ مددجوی این کمیته امضا شد. وی افزود: بر اساس مفاد این تفاهم نامه مقرر شد دو طرف تفاهم نامه فهرست مشخصات خانواده های زیرپوشش مشمول طرح را برای آغاز اقدام های اداری و قانونی لازم به این شرکت ارائه کنند. مدیرعامل شرکت گاز استان همدان تصریح کرد: امید می رود نتایج این همکاری جمعی و تعاملات بین سازمانی، منتج به بهره مندی به موقع مددجویان مشمول این طرح از گاز طبیعی، پیش از فرا رسیدن فصل سرما شود.

 

    شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران 

بهره برداری از خط لوله  نظامیه - سبزآب

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از طرح های جایگزینی خطوط لوله کشور به عنوان طرح های توسعه ای یاد کرد و گفت: برخی از خطوط نیاز به تعویض یا جایگزین شدن دارد که خط ۲۰ اینچ ۱۲۵ کیلومتری نظامیه اهواز- سبزآب به ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه در روز از آن جمله است.

ارسلان رحیمی افزود: این پروژه از سوی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت به صورت ای پی سی در حال اجرایی شدن است. این پروژه در بخش «ای» هم اکنون ۱۰۰ درصد، در بخش «پی» ۷۰ درصد و در قسمت اجرا ۴۰ درصد پیشرفت دارد. ظرفیت این خط ۲۰۰ هزار بشکه در روز است و با برنامه ریزی انجام شده، انتهای ۶ ماه نخست یا ابتدای ۶ ماه دوم امسال به بهره برداری خواهد رسید. این خط نقش مهمی به لحاظ انتقال فرآورده جنوب کشور به سمت شمال ایفا خواهد کرد، افزون بر آن خط قدیم ۱۶ اینچی موجود دارای مشکلات مختلفی است که این خط جایگزین آن خواهد شد.

وی تصریح کرد: طرح جایگزینی دیگر پروژه جایگزینی ۳۰ کیلومتر از خط ۳۲ اینچ مارون است که از امیدیه به سمت اصفهان به دلیل قرار گرفتن در بافت شهری اجرایی خواهد شد.

ابوالقاسم زمانی،مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران نیز گفت: براي نخستین بار در کشور 4 دستگاه توربين زيمنس SGT 100  و 4  دستگاه توربين سولار تاروس 6502 با قطعات داخلي تعمير اساسي شدند.

وی افزود: تعميرات اساسي توربین ها در گذشته با قطعات خارجي انجام می شد كه به دليل تحریم ها همواره مشكلاتي در تامين قطعات توربین ها وجود داشت، اما خوشبختانه در حال حاضر قطعات توربین های زيمنس و سولار با حمايت از توليدكنندگان در داخل كشور ساخته می شود.

مدیر کالای شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران اظهار کرد:حمايت و اعلام نياز شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به توليدكنندگان موجب شده است تا در حال حاضر 4 شركت داخلي نیز اكچويتور برقي توليد كنند و در تلاش هستيم که شرکت های ديگري به سازندگان اكچويتور داخلي اضافه شوند.

هادی شیخ مقدس،مدیر مهندسی و طرح های شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران هم گفت: طراحي و تهيه نقشه هاي مارون 3 از سوی مهندسين شركت انجام شده و صرفه جويي ريالي قابل توجهي براي شركت به همراه داشته است.

وی افزود: براي انجام اين پروژه از پتانسيل همكاران در واحد طراحي استفاده شد و به جاي اينكه عمليات برون سپاری انجام شود از دانش فني نيروهاي شركت بهره برداری شد.

 

  سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی

 بازنگری آیین نامه اجرایی شورای راهبردی پتروشیمی های ماهشهر

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی از اصلاح و بازنگری آیین نامه اجرایی شورای راهبردی این سازمان در آینده نزدیک و با تصویب اعضای شورای راهبردی خبر داد. پیام برزگر بر ضرورت کاربردی و اثربخش تر شدن فعالیت های شورای راهبردی این سازمان تأکید و اظهار کرد: برابر با پیشنهادها و راهکارهای کارشناسی بررسی شده، بخشی از آیین نامه اجرایی شورای راهبردی شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی اصلاح و بازنگری خواهد شد. وی افزود: به منظور تسریع در تأمین اعتبارات تعیین شده و رعایت برنامه زمانی برای انجام تعهدات ضرورت دارد که شرکت های عضو این شورا، قدرالسهم خود را در بازه های زمانی سه ماهه و پس از ارائه گزارش پیشرفت پرداخت کنند. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ادامه داد: دبیرخانه مسئولیت های اجتماعی سازمان منطقه ویژه به عنوان ناظر فرآیند اجرا معرفی شده و موظف خواهد بود هر سه ماه یک بار گزارش کامل، شفاف و مستند خود را برای طرح در شورا ارائه کند تا اعضا ضمن تأیید نسبت به تأمین اعتبارات مربوطه برای بازه های زمانی سه ماه بعد اقدام کنند.

تفکیک فعالیت ها با هدف اثربخشی

برزگر با بیان اینکه به منظور تفکیک فعالیت ها و با هدف ارتقای کارایی و اثربخشی اقدام ها، موارد مطرح شده در شورای راهبردی به دو بخش داخل صنعت و خارج صنعت تقسیم شده اند، گفت: اعتبارات داخل صنعت، با هدف همکاری و همیاری همه شرکت ها در باب موضوعات و مشکلات مشترک و ارتقای خدمات به خانواده صنعت در منطقه ویژه، شهرک بعثت، فرودگاه و سایر اماکن و تأسیسات شرکت ها برنامه ریزی خواهد شد. وی یادآور شد: هزینه های جاری داخل صنعت دربرگیرنده حوزه های محیط زیست، ایمنی و آتش نشانی، پدافند غیرعامل، هزینه های جاری فرودگاه، شهرک بعثت و پارک ارم، مسائل مربوط به ترافیک و دیگر موارد و حوادث غیرمترقبه است. مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تصریح کرد: بخش سرمایه ای– زیرساخت ها نیز شامل اجرای پروژه های بهسازی فرودگاه، پروژه ها و موارد مرتبط با خودروها و محیط زیست، مسائل فرهنگی و برگزاری مراسم فرهنگی و اینگونه فعالیت ها خواهد بود. رئیس شورای راهبردی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به برنامه ریزی منابع این شورا برای فعالیت های خارج صنعت اشاره کرد و گفت: این منابع با هدف کمک و مساعدت شرکت ها به منظور محرومیت زدایی، خدمات عام المنفعه، اشتغال زایی، عمران و آبادانی منطقه با لحاظ اولویت های تعیین شده هزینه خواهد شد. وی تصریح کرد: هر ساله کلیات بودجه منطقه ای (از مجموع بودجه منطقه ای، استانی و کشوری) بر اساس سوابق موضوع و نیازهای آتی در شورای راهبردی مطرح و سرفصل های مربوطه به همراه درصد بودجه مورد نظر برای سال ۱۴۰۱ همانند دیگر مصوبه های جاری از سوی شورای راهبردی تصویب خواهد شد. برزگر درباره بودجه های خارج از صنعت ادامه داد: سهم شورای سیاست گذاری، ویژه پروژه های عمرانی از منابع شورای راهبردی معادل ۵۵ درصد، سهم فرمانداری برای تأمین هزینه های متفرقه جاری منطقه حدود ۱۰ درصد، بودجه تعیین شده برای فعالیت های فرهنگی (در اختیار ائمه جمعه) ۸.۵ درصد، بودجه اعتبارات امور جهادی و محرومیت زدایی (در اختیار بسیج سازمان منطقه ویژه و سپاه) ۴ درصد پیشنهاد شده است.