شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون   

تحقق ۱۰۱ درصدی برنامه تولید نفت در سال گذشته

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۰۱ درصد برنامه تولیدی محقق شده است و به همه اهداف همسو با پایداری تولید و صیانت از محیط زیست دست یافته ایم.

حمید کاویان دستاوردهای شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون در سایه حمایت های دولت در یک سال گذشته را ایده آل توصیف کرد و گفت: خوشبختانه با وجود همدلی، برنامه ریزی دقیق و با استفاده از ظرفیت های بزرگی همچون منابع انسانی متعهد و بخش خصوصی (بیشتر شرکت های دانش بنیان و سازندگان توانمند)، توانستیم همه موانع را برطرف کنیم و با وجود تداوم تحریم های خصمانه، به اهداف مورد نظر در بخش تولید برسیم.

وی افزود: با استفاده از دستگاه های فرآورش سیار نفت (MOT) و تفکیک گر سیار نفت (MOS) و به صفر رساندن مقدار نفت سوزی، بیش از ۱۵۰ هزار بشکه نفت خام استحصال شد و با انجام ۱۱ مورد اصلاحیه فرآیندی، زیرساخت های لازم برای افزایش تولید از مخزن آسماری شادگان از ۷۰ به ۱۲۰ هزار بشکه در روز را ایجاد کردیم.

کاویان با بیان اینکه اجرای طرح جمع آوری گازهای مشعل با همکاری و حمایت بخش خصوصی و استفاده از دانش بومی سبب شد بیش از ۹۲ درصد گازهای همراه به جای مشعل، جمع آوری و عملیاتی شود، اظهار کرد: فعالیت های اجرایی احداث خط لوله ۱۰ اینچ انتقال نفت، حدفاصل شادگان تا مارون ۳ به طول ۲۶ کیلومتر آغاز شد و در نتیجه اقدام های بخش اول، تولید نفت شادگان از حدود ۷۰ هزار بشکه در روز به ۹۲ هزار بشکه در روز افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون با اشاره به ساخت داخل کالای موردنیاز ماشین آلات فرآیندی و تعمیرات آنها با همکاری سازندگان و شرکت های دانش بنیان گفت: از مرداد ۱۴۰۰ تا مرداد امسال، ۲۳۸ قلم (۳۵۴۸ قطعه) کالای موردنیاز بومی سازی و ۱۲۹ قلم (۳۲۱ قطعه) نیز تعمیر شد.

وی تزریق حدود ۹۹ درصد پساب های نمک زدایی شرکت به چاه های دفعی را نیز گامی بزرگ در مسیر صیانت از زیست بوم پیرامونی و رفاه حال همجواران تأسیسات برشمرد و یادآور شد: احداث مدرسه روستای چای ورشام بخش غیزانیه و مسجد روستای شاخ کوپال، تأمین زمین چمن مصنوعی شهرستان رامشیر، مرمت و بازسازی منازل در روستاهای عبدالسید و حیاویه و کوی منبع آب اهواز، تأمین ۸ هزار اصله نهال برای کاشت در رامشیر، رامهرمز و غیزانیه، تأمین اقلام بهداشتی، نوشت افزاری و ورزشی مدارس آیت الله خامنه ای روستای شاوه عبدالله، محدثه روستای رمیص، شهید منتظری روستای دامغه کوچک و شهید چمران روستای صحینات، تأمین کتب دینی و بسته های نوشت افزاری مؤسسه قرآنی اهل بیت رامشیر، تأمین ۵ هزار و ۳۰۰ بسته کمک معیشتی (رزمایش کمک های مؤمنانه) و توزیع میان خانوارهای کم برخوردار همجوار تأسیسات، تأمین ۲ هزار بسته نوشت افزاری (رزمایش کمک های مؤمنانه) و توزیع میان دانش آموزان کم برخوردار همجوار تأسیسات و تخصیص تانکر برای آب رسانی (آب آشامیدنی) به روستاهای همجوار واحدهای عملیاتی از مهم ترین اقدام های شرکت همسو با عمل به مسئولیت های اجتماعی در قبال مردم شریف و همجواران واحدهای عملیاتی شرکت هستند.

 

   مجتمع گاز پارس جنوبی

افتتاح جایگاه سوخت با ظرفیت  28 هزار لیتر

مدیر پالایشگاه هفتم مجتمع گاز پارس جنوبی از راه اندازی جایگاه عرضه سوخت در این پالایشگاه با ظرفیت ذخیره روزانه ۲۸ هزار لیتر خبر داد. حسن اسعدی گفت: به منظور سوخت گیری خودروهای عملیاتی مستقر در پالایشگاه و افزایش توان عملیاتی، یک جایگاه عرضه سوخت گازوئیل با ظرفیت ذخیره سازی روزانه ۲۸ هزار لیتر هم زمان با هفته دولت امسال در پالایشگاه هفتم پارس جنوبی راه اندازی شد. وی با بیان اینکه: یکی از پانچ های پروژه در پالایشگاه هفتم پارس جنوبی،راه اندازی جایگاه سوخت ۲۸ هزار لیتری گازوئیل بود، تصریح کرد: در طراحی اولیه برای استفاده از دو نوع سوخت (گازوئیل و بنزین) برنامه ریزی شده بود، اما پس از اقدام های اصلاحی و تغییراتی در این زمینه این جایگاه تنها برای ذخیره سازی گازوئیل در نظر گرفته و راه اندازی شد. مدیر پالایشگاه هفتم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: این پروژه پس از طراحی اولیه و جانمایی مکان مناسب با نظارت مطلوب واحد اچ اس ای عملیاتی و موارد و موانع متعدد در این حوزه با اقدام های نوآورانه و کار گروهی متخصصان این پالایشگاه اجرا شد.

اسعدی یادآور شد: بازرسی از مخازن سوخت هم انجام شد که بازرسی به صورت چشمی و ضخامت سنجی و اصلاحات تعمیراتی با پوشش بلزنا بود که با توجه به استاندارد بودن از نظر بازرسی کف و دیواره و سقف مخازن جایگاه سوخت از منظر بازرسی فنی گواهینامه سلامت دارند.  به گفته اسعدی، این جایگاه سوخت دارای دو مخزن است و با به کارگیری و اشتغال دو نیروی انسانی فعالیت خود را در روز نخست هفته دولت آغاز کرد.

ارسال آب شیرین به عسلویه

سرپرست تأسیسات مشترک ۲ پالایشگاه هفتم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: ارسال آب شیرین به شهر عسلویه در چارچوب مسئولیت های اجتماعی مجتمع گاز پارس جنوبی افزون بر خط کوثر برای بهره وری مردم این بندر از دیگر مأموریت های مهم و اساسی این مجموعه صنعتی است. حسین ابراهیمی گفت: تأسیسات مشترک ۲ پالایشگاه هفتم با مأموریت دریافت آب شور از دریا و ارسال به پالایشگاه های ششم، هفتم، هشتم، نیروگاه سیکل ترکیبی و تولید آب شیرین و ارسال به پالایشگاه های یادشده و شهر عسلویه از تأثیرگذارترین مجموعه های صنعتی در مجتمع گازی پارس جنوبی است. وی تصریح کرد: این واحد شامل چهار دستگاه آب شیرین کن و هرکدام به ظرفیت ۱۶۷ مترمکعب بر ساعت (معادل ۴۰۰۰ مترمکعب در روز) است و با توجه به زمان کارکرد تجهیزات به دلیل نشست رسوب در دستگاه در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ شاهد آن بودیم که ظرفیت هر دستگاه به طور متوسط ۵۰ درصد کاهش یافته است. سرپرست تأسیسات مشترک ۲ پالایشگاه هفتم پارس جنوبی ادامه داد: همسو با افزایش ظرفیت تولید واحد آب شیرین کن ، برنامه های اجرایی در دو فاز مجزا که نخست رسوب برداری پکیج های آب شیرین کن، سپس افزایش ظرفیت بویلرها و تعویض تیوب های بویلرهای معیوب برنامه ریزی شد و با تشکیل کارگروهی از همکاران پالایشگاه هفتم و پس از نشست های مکرر و بررسی های لازم کارگروه، روی محلول های مورد نظر و در نتیجه انتخاب محلول میتره سرد برای رفع نقص گزینش شد. ابراهیمی بیان کرد: عملیات رسوب برداری پکیج ها در بهمن ماه ۱۳۹۹، پکیج دوم در آبان ماه ۱۴۰۰، پکیج سوم در دی ماه ۱۴۰۰ و پکیج چهارم در اسفندماه ۱۴۰۰ انجام شد و پس از گذراندن آزمون ظرفیت به صورت مجزا و بر اساس نتایج به دست آمده، مقدار افزایش ظرفیت هر پکیج به طور میانگین از تولید ۷۰ مترمکعب بر ساعت با ۴۵ درصد طراحی تولید پیش از رسوب برداری، به تولید ۱۴۰ مترمکعب در ساعت با ۸۴ درصد طراحی تولید پس از رسوب برداری دست یافتیم.

 

    شرکت پایانه های نفتی ایران 

دریافت گواهینامه بین المللی سطح ۳ دسترسی با طناب

رئیس پایانه نفتی خارک از موفقیت گروه امداد و نجات اچ اس ای پایانه نفتی خارک در آزمون سطح ۳ اتحادیه بین المللی تجاری - صنعتی دسترسی با طناب (IRATA) برای نخستین بار در وزارت نفت خبر داد.

سیدمحمدجواد موسوی اظهار کرد: پس از پنج سال تمرین مداوم و تلاش های مثال زدنی، کارکنان کوشای اداره اچ اس ای پایانه نفتی خارک موفق به دریافت گواهینامه بین المللی سطح ۳ دسترسی با طناب (International Rope Access Trade Association) شدند. وی افزود: سیستم دسترسی با طناب، روشی ایمن برای کار و نجات در ارتفاع است که با استفاده از طناب و تجهیزات مرتبط، با حفاظت و پشتیبانی به طور کامل تخصصی شرایط را برای کارهای دشوار در اماکن و تأسیسات صنعتی، غیرصنعتی و مناطق عملیاتی فراهم می کند. 

رئیس پایانه نفتی خارک ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع، اداره اچ اس ای با برنامه ریزی دقیق و منظم و همکاری و هماهنگی بسیار مؤثر اداره آموزش پس از طی مراحلی شامل آموزش و تمرین الزامی سطح یک به مدت ۱۰۹۰ ساعت (آغاز دوره هفتم دی ماه ۱۳۹۶) آموزش و دریافت گواهینامه سطح یک (۲۵ اسفندماه ۱۳۹۶)، آموزش و تمرین الزامی سطح ۲ به مدت ۲۰۲۲ ساعت (۱۶ تیرماه ۱۳۹۷)، آزمون و دریافت گواهینامه سطح ۲ (یکم دی ماه ۱۳۹۸) آزمون و دریافت گواهینامه سطح ۳ (۲۵ مردادماه ۱۴۰۱) سرانجام جهانگیر اکبری، محمد پورحسن، محسن سلمانپور، میلاد فقیهی، سید اکبر موسوی، محمدحسن فخاری و سهراب حیدری موفق به دریافت گواهینامه سطح ۳ ایراتا شدند. موسوی تأکید کرد: بدون شک این موفقیت بزرگ در سایه حمایت های بی دریغ و توجه ویژه مدیریت این شرکت حاصل و به افزایش ضریب اطمینان فعالیت های شرکت منجر شده است.

 

    شرکت ملی نفت ایران

برگزاری نشست مدیریت روان شناختی وزن

چهارمین همایش از سلسله همایش های سلامت روان مرکز خدمات مشاوره ای صنعت نفت با عنوان«مدیریت روان شناختی وزن»  با حضور  دکتر مژگان آگاه حریص در سالن شهید بهشتی وزارت نفت و جمعی از کارکنان شاغل در صنعت نفت برگزار شد.

در این همایش به موضوعاتی از قبیل چاقی و اضافه وزن و عوارض ناشی از آن، رفتارهای سالم غذا خوردن، غذا خوردن هیجانی، مدیریت افکار غیرمنطقی در غذا خوردن، تله های رژیم گرفتن، غذا خوردن با ذهن آگاهی و ... پرداخته شد.

دکتر آگاه نقش افکار مخرب و همچنین خطاهای شناختی (فکری) را در چاقی و اضافه وزن بسیار پررنگ دانست و گفت: افکار مخرب از جمله توجیه افراد برای رژیم گرفتن و تله های ناشی از خطاهای شناختی است که ممکن است در افراد وجود داشته باشد که در امر مدیریت وزن بسیار موثر است.

وی همچنین عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی (میزان سوخت وساز بدن) عوامل شناختی (باورهای فکری و نقش افکار در ولع غذا خوردن) همچنین عوامل رفتاری (مثل رفتار غذا خوردن، فعالیت بدنی) را به عنوان دلایل چاقی و اضافه وزن عنوان کرد و ادامه داد: عوامل دیگری مانند اضطراب، افسردگی، عزت نفس و اعتماد به نفس پایین، تصویر بدنی منفی، نارضایتی بدنی به عنوان عوامل خطرساز روان شناختی اضافه وزن و چاقی  نیز به شمار می روند.

در پایان این همایش همچنین به پرسش های افراد حاضر در جلسه پاسخ داده شد و با اهدای لوح سپاس از دکتر مژگان آگاه حریص تقدیر شد.

 

     شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی

نخستین مرحله احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی تکمیل شد

 متخصصان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با موفقیت عملیات کشش ساحلی (Shore Pull) خط لوله ۳۲ اینچ جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی را تکمیل کردند.

عملیات کشش ساحلی خط لوله ۳۲ اینچ جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی از سوی متخصصان شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران بر اساس برنامه ریزی های انجام شده طی سه روز عملیات شبانه روزی ۲۸ مردادماه انجام و خط لوله فراساحل، در نقطه تعیین شده در کریدور شرقی لوله های فراساحل در عسلویه دریافت شد. به این ترتیب، اولین مرحله از احداث خط لوله جدید گاز ترش ۳۲ اینچ فاز ۱۶ پارس جنوبی، با موفقیت پایان یافت. خط لوله ۳۲ اینچ جدید فاز ۱۶ پارس جنوبی، یک خط لوله فراساحل به طول ۱۱۰.۵ کیلومتر است که بین ساحل جنوبی پالایشگاه فاز ۱۶-۱۵ در عسلویه و سکوی فاز ۱۶ در حوزه گازی پارس جنوبی نصب می شود.

این رشته خط لوله برای انتقال گاز ترش پارس جنوبی طراحی شده است و شرایط را برای پایداری انتقال روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از حوزه گازی پارس جنوبی را تضمین می کند و سبب اطمینان از تولید پایدار در سکوی SPD16 خواهد شد. عملیات اجرایی کشش لوله که به دست متخصصان ایرانی به سرانجام رسیده است، با فعالیت شبانه روزی گروه های مختلف اجرایی، عملیاتی و پشتیبانی از جمله شناور لوله گذار سی مستر انجام شد.

با پایان موفقیت آمیز این بخش، امکان ادامه لوله گذاری خط لوله فراساحل محقق شد و دستیابی به تولید گاز مورد نیاز زمستانی کشور یک گام به تحقق نزدیک تر شد.

 

    شرکت نفت مناطق مرکزی ایران 

ساماندهی بیش از 1500 نفر از کارکنان مشمول بند « د»

مدیر منابع انسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران از سامان دهی و تبدیل وضعیت هزار و ۵۸۸ نفر در قالب اجرای بند (و) ایثارگری، نیروهای ارکان ثالث بند (د) تبصره ۲۰ و جذب دانش آموختگان برتر دانشگاه صنعت نفت خبر داد.

خلیل قاسم زاده در تشریح عملکرد این مدیریت در سال جاری افزود: از تعداد ۲۸۴ نفر از مشمولان بند (و) ایثارگری تاکنون ۱۵۵ نفر شاغل در ستاد و شرکت های تابعه زاگرس جنوبی، شرق و غرب تبدیل وضعیت شده اند.

وی افزود: فرآیند اداری تبدیل وضعیت تعداد ۱۲۹ نفر از کارکنان مشمول بند یادشده نیز تا آبان ماه امسال تکمیل می شود. مدیر منابع انسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران یادآور شد: استخدام یک هزار و ۲۴۰ نفر از نیروهای ارکان ثالث بند (د) تبصره ۲۰ قانون بودجه امسال نیز در حال اجرا و پیگیری قرار دارد.

قاسم زاده در رابطه با جذب دانش آموختگان برتر دانشگاه صنعت نفت اظهار کرد: فرآیند تشریفات و جذب ۶۴ نفر از این افراد در حال اجراست.

وی در ادامه درباره نصب و راه اندازی سامانه بایگانی الکترونیکی در این شرکت گفت: با هدف دسترسی سریع و آسان به پرونده های نیروی انسانی و صرفه جویی در مصرف کاغذ و حذف روش های سنتی، این سامانه به همت کارشناسان منابع انسانی در ستاد نفت مناطق مرکزی ایران و شرکت های تابع با موفقیت راه اندازی شده است. مدیر منابع انسانی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: در سامانه پیش گفته همه اطلاعات نیروی انسانی در گروه بندی های هشت گانه طراحی شده است.

قاسم زاده رعایت الزامات اچ اس ای را در سلامت نیروی انسانی مهم تلقی کرد و یادآور شد: به منظور حفظ سلامت نیروی انسانی به عنوان کلید توسعه و رعایت الزام های اچ اس ای در دوران شیوع بیماری کرونا، دستگاه های حضور و غیاب و تردد کارکنان در ساختمان های ستاد نفت مناطق مرکزی ایران به صورت چهره نگار استفاده شد.

 

 

       شرکت اویک

راه اندازی چاه شماره ۲۷ میدان نفتی رامشیر

چاه شماره ۲۷ میدان نفتی رامشیر از طرح های نگهداشت و افزایش تولید ۲۸ میدان شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب راه اندازی و با تلاش شبانه روزی مهندسان و متخصصان داخلی شرکت اویک تا حدود ۲ هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده شد.

این عملیات با بهره مندی حداکثری از توانمندی پیمانکاران داخلی به ویژه پیمانکاران توانمند بومی استان خوزستان و در شرایط سخت تحریم و با وجود چالش های جدی مالی و نقدینگی به ثمر نشست.

چاه مذکور با تلاش شبانه روزی و پیگیری مستمر تیم مدیریت پروژه بالادستی میدان رامشیر راه اندازی شده و پس از تثبیت پارامترهای تولیدی، تحویل کارفرما می شود.

از شروع سال ۱۴۰۱ شرکت اویک موفق به راه اندازی سه حلقه چاه در میدان نفتی منصوری (۱۲۱، ۱۲۳ و ۱۲۴) شده است.