نوسازی و بهسازی سامانه هوشمند سوخت

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران می افزاید: فرایند نوسازی و راه اندازی سامانه هوشمند سوخت از آن دست موضوع های مهم و اولویت داری است که فرایند عملیات اجرایی آن ازسوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی بسرعت در حال پیگیری است؛ پروژه بسیار بزرگی که از سال 1386 کلید خورد. بر اساس طرح سامانه هوشمند سوخت، فناوری اغلب تجهیزات کاربردی مجاری عرضه، قدیمی بوده و نیازمند روزآمدی و نوسازی است، ضمن آنکه تحقق این مسیر همسو با فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره مندی از توان و دانش شرکت های دانش بنیان رقم می خورد. به این منظور تاکنون چند شرکت دانش بنیان، آخرین تحقیقات و دستاوردهای خود را برای تجهیز مورد نیاز جایگاه ها ارائه کرده اند و در این زمینه سال جاري تفاهمنامه ای هم با یکی از شرکت های دانش بنیان منعقد شده که در آینده ای نزدیک، مرحله اجرای پایلوت این طرح در برخی جایگاه های عرضه سوخت انجام خواهد شد. با آمدن تجهیزات شرکت های دانش بنیان، عملا مجاری عرضه ما به سمت نوسازی متمایل می شود و خوشبختانه در این زمینه با چالش و مشکلی روبه رو نخواهیم بود.

نژادعلی می گوید: البته نباید از کمک و حمایت های سازمان پدافند غیرعامل غافل ماند. تجهیزات به کار رفته در مبادی عرضه، به لحاظ ابعاد ایمنی و مسائل امنیتی بسیار حایز اهمیت است و باید به تأیید و پذیرش دستگاه های امنیتی کشور برسد که نقش ویژه و کلیدی سازمان پدافند غیرعامل در این زمینه راهگشاست. مجوزهای اولیه برای اجرای مرحله پایلوت این طرح ازسوی سازمان پدافند غیرعامل دریافت شده که در صورت موفقیت، با فعالان دانش بنیان در این عرصه وارد قرارداد می شویم و طرح سامانه هوشمند سوخت را به همه جایگاه ها تسری خواهیم داد.

با این وجود، روش های نوین دیگری در بهره برداری از سامانه هوشمند سوخت و توزیع عادلانه در مجاری عرضه و همچنین تخصیص سهمیه در دستور کار شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران قرار دارد که نژادعلی، ضمن بیان این مطلب عنوان می کند: خبرهای خوشی در این خصوص منتشر خواهد شد که می توان بر مبنای آن، بهره برداری بهینه و لازم از سامانه مذکور را دنبال کرد.

 

سوخت رسانی پایدار به نیروگاه ها

تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها در فصول سرد سال، غالباً از آن دست موضوعاتی است که همواره می طلبد تا دولت ها، سیاست های هوشمندانه ای را برای عبور بی دغدغه از این بحران اتخاذ کنند که این مهم، به بهترین شکل ممکن در سال گذشته محقق شد و کارکنان خدوم صنعت نفت، چه در بخش تولید نفت و گاز و چه در بخش های پالایش و توزیع سوخت، بخوبی توانستند سوخت مورد نیاز نیروگاه ها را بدون کوچکترین وقفه ای تأمين کنند.

در این زمینه، مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، اتخاذ راهبرد وزارت نفت به منظور سوخت رسانی پایدار به نیروگاه ها در زمستان سال گذشته را از دستاوردهای ستودنی این صنعت سرنوشت ساز کشور یاد کرد و ضمن ابراز امیدواری نسبت به این مسأله که هموطنان ما برخلاف پارسال، تابستان امسال را بدون خاموشی سپری کردند، عنوان می کند: قدر مسلم، ذخیره سازی سوخت در شش ماهه نخست سال صورت می گیرد تا مشکلی در تامین سوخت نیروگاه ها در نیمه دوم سال رخ ندهد. به این منظور نشست های متعددی در شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ايران مبنی بر سوخت رسانی به نیروگاه ها برگزار و تصمیم های مقتضی گرفته شد که خوشبختانه با تلاشی ستودنی و با دستیابی به سرمایه خودباوری که در وجود تمامی همکاران بنده در شرکت پخش نهادینه شده، توانستیم با تأمين به موقع سوخت نیروگاه ها در اقصا نقاط کشور از زمستان پرفراز و نشیب سال گذشته با سربلندی عبور کنیم و همچنین شاهد خاموشی های متعدد و پراکنده در تابستان امسال نباشیم.

نژادعلی تصریح می کند: در تلاش هستیم، طبق پیش بینی ها و برآوردهای حاصله امسال هم به مانند سال گذشته کمبودی در تأمين سوخت مورد نیاز نیروگاه ها ایجاد نشود و سال دوم سوخت رسانی دولت سیزدهم هم به نحو مطلوب و به موقع انجام شود. ضمن اینکه جلسات هفتگی برای پایش و ارزیابی این مسأله بین نهادهای مرتبط در شرکت پخش در حال پیگیری و برگزاری است و هماهنگی های لازم با دیگر سازمان ها و نهادهای بیرونی هم برقرار است تا این اتفاق مثبت، امسال رقم بخورد و مردم عزیزمان بتوانند از میزان انرژی در حوزه سوخت مایع و انرژی برق، به طور کامل بهره مند شوند و با چالش و کمبودی در این زمینه روبه رو نباشند.

وی در ادامه اظهارات خود، حجم کل ارسالی فراورده به نیروگاه ها را رقمی معادل 16.8 میلیارد لیتر عنوان می کند و می گوید: 9.7 میلیارد لیتر از این حجم عنوان شده از طریق نفتکش های جاده پیما بوده و مابقی آن ازسوی ناوگان حمل ونقل ریلی و بخشی هم از طریق خطوط لوله متصل به نیروگاه ها انجام شده تا خللی در روند سوخت رسانی به این بخش ایجاد نشود.

  ایجاد بسترهای لازم برای انتقال فراورده های نفتی

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران از ایجاد بسترهای لازم به منظور تغییر در انتقال انواع فراورده در کشور خبر می دهد و می گوید: در 87 نقطه از کشور، انبارهای شرکت ملی پخش مستقر است که با دریافت فراورده های نفتی از مراکز اصلی و پالایشگاه ها، در انبارها ذخیره سازی شده و در نهایت فراورده ها از طریق نفتکش های جاده پیما، ناوگان حمل ونقل ریلی و خطوط لوله به مصرف کنندگان تحویل داده می شود. از منظر دیگر، 232 ناحیه در نقاط مختلف کشور وجود دارد که سوخت مورد نیاز خود را از طریق همین انبارهای نفت تامین می کنند. بنابراین فرایند تأمین و توزیع 250 میلیون لیتر فراورده های اصلی از جمله بنزین و نفتگاز ازسوی ناوگان حمل ونقل ریلی، نفتکش ها و خطوط لوله سخت و طاقت فرسایی انجام می شود و نیازمند فراهم کردن شرایط لازم و تغییر در روند سوخت رسانی است.

نژادعلی تصریح می کند: با توجه به ضرورت خدمت رسانی مطلوب و به موقع به هموطنان، همکاران من در شرکت پخش نهایت تلاش خود را می کنند تا چالشی در این زمینه ایجاد نشود که خوشبختانه در این مدت کوتاهی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد، مشکل خاصی در هیچ یک از بخش ها مشاهده نشده و این فرایندها به نحو احسن پیاده سازی و اجرایی شده است.

وی مردم را به سمت بهره مندی از راهکارهای بهینه در مدیریت مصرف سوخت رهبری و راهنمایی و بیان می کند: توزیع 120 میلیون لیتر بنزین در روز به مبادی عرضه و حمل ونقل این حجم از فراورده که در زمان مسافرت ها و پیک مصرف بیشتر نیز می شود، می طلبد که هموطنان ما در این زمینه ورود کرده و مدیریت مصرف داشته باشند. همچنین راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی هم باید بیش از هرزمان دیگری ازسوی نهادها و سازمان های مرتبط جدی گرفته شود. در زمان تعطیلات که مصرف به اوج خود می رسد، بار ترافیک کاری همکاران من در شرکت پخش مضاعف شده و مجبورند در تمامی ساعات شبانه روز در انبارهای نفت و مراکز و نواحی مستقر باشند تا سوخت رسانی مطلوب و بهینه در اختیار مردم قرار داده شود.

 برنامه ای برای واردات بنزین نداریم

افزایش سرسام آور مصرف بنزین در فروردین امسال، شائبه واردات بنزین را دوباره به محافل رسانه ای کشاند. بر اساس آمارهای اعلامی ازسوی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، از اول فروردین امسال تا پایان مرداد، به طور میانگین روزانه 101.5 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است. همچنین میانگین توزیع روزانه نفتگاز در کشور در بازه زمانی عنوان شده روزانه ۱۰۷ میلیون را نشان می دهد. این در حالی است که میانگین مصرف روزانه بنزین کشور طی امسال، حدود 82 میلیون لیتر بود که این عدد، حاکی از افزایش حدود 24 درصدی مصرف بنزین کشور دربازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان مرداد امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال (۱۴۰۰) در کشور است. این موضوع حکایت از آن دارد که در حال حاضر فاصله چندانی بین مقدار تولید و مصرف بنزین باقی نمانده، بنابراین باید سياست هاي كشوري در حوزه مديريت مصرف اتخاذ شود. 

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در این زمینه می گوید: نه در برآوردها و نه در پیش بینی های ما، موضوع واردات بنزین مطرح نیست. ظرفیت های بی شماری در کشور وجود دارد که با بهره مندی از آن می توانیم مانع از واردات بنزین شویم. با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس توانستیم نه تنها واردات بنزين را حذف کنیم و به خودكفايي برسيم؛ بلكه صادركننده بنزين شويم. این روند با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و تعامل و همکاری واحدهای پالایش و پخش تداوم خواهد داشت. حداقل امسال وارداتی برای بنزین نخواهیم داشت و امیدواریم در سال های آتی نیز همین گونه باشد. هم اکنون صادرات ما در چند فراورده به نحو خوبی پیگیری شده و با عرضه در بورس و ورود شرکت های خارجی می توانیم خرید انواع فراورده ها را انجام داده و فرایند صادرات را به نحو احسن دنبال کنیم.

 تامین سوخت بدون وقفه

نژادعلی درباره کمبود سوخت در مناطق 37 گانه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران اظهار می کند: بارها پیرامون این مسأله صحبت شده است. با توجه به میزان تولید، هیچ گونه کمبود یا عدم عرضه سوخت در هیچ یک از مناطق نداریم و خدا را شکر تامین سوخت به موقع انجام می شود.حتی با وجود بحران سیل اخیر و تعطیلات تابستانی در بخش هایی با 40 الی 50 درصد افزایش روبه رو بودیم که خوشبختانه با تمهیدات لازم مشکلی حادث نشد و تامین سوخت به موقع صورت گرفت. به هر حال از وظایف اصلی شرکت پخش، سوخت رسانی مطلوب به هموطنان است و تحقق رضایتمندی مردم در صدر اهداف شرکت پخش قرار دارد. فرصت را غنیمت شمرده و یک بار دیگر به مردم عزیزمان این اطمینان خاطر را می دهم که با هیچ گونه کمبود سوختی روبه رو نخواهند شد و تامین و عرضه سوخت حتی در دورافتاده ترین مناطق هم صورت خواهد گرفت و با توجه به پیش بینی های انجام شده، حتی در فصل زمستان هم در بحث تامین سوخت، چالش و مشکلی نخواهیم داشت.