گفت و گوی « مشعل» با مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران :

کمبود سوخت نداریم

مشعل  شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در سال 1307 تشکیل شد و بیش از 9 دهه است که در زمینه تامین و نظارت بر توزیع روزانه حدود 200 تا 250 میلیون لیتر انواع فراورده های نفتی در کشور فعالیت دارد. سوخت رسانی پایدار و بدون وقفه در زمستان سال گذشته که با مساعدت این شرکت و  بدرستی مدیریت شد، از نمونه دستاوردهای قابل توجهی است که با برنامه ریزی های از پیش انجام شده محقق شد، به نحوی که امروز دست درکاران این شرکت به عموم هموطنان این اطمینان خاطر را می دهند که کمبودی در موجودی انبارها و ذخیره سازی فراورده کشور وجود ندارد و وضعیت سوخت رسانی در شرایط مطلوبی قرار دارد. گزارش پیش رو در گفت وگو با علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران با این رویکرد، به فعالیت های این شرکت طی یک سال دولت سیزدهم پرداخته است.

بدون تردید فعالیت های شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به عنوان متولی تأمین و توزیع سوخت در کشور و نیز ضرورت اقدام های پیشگیرانه این شرکت به منظور حصول اطمینان از آسیب پذیری حداقلی ناشی از فصول سرد سال یا شرایط اضطرار ستودنی است.

 ترازی میزان تولید و مصرف

علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران به اهم اقدام های انجام شده در یک ساله گذشته ازسوی این شرکت اشاره می کند و می گوید: با توجه به این اقدام ها انتظار می رود هیچ گونه کمبود سوختی در کشور در هیچ یک از فصول سال حادث نشود.

وی در ابتدای توضیحات خود، ضمن اشاره مبسوط به روند میزان تولید و مصرف در بازه زمانی 5 ماهه امسال، عنوان می کند: برنامه های متعددی پیرامون ترازکردن میزان تولید و مصرف انواع فراورده های نفتی و تامین و تجهیز سوخت مورد نیاز مجاری عرضه در کشور صورت گرفت که ماحصل تلاش شبانه روزی همکاران من در شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران، امروز به وضوح قابل مشاهده است؛ چرا که با وجود برخی نگرانی ها مبنی بر کمبود سوخت، امروز به جرات می توان گفت که تأمین سوخت مورد نیاز جایگاه های عرضه، بدون چالش در حال پیگیری است و مردم هیچ گونه نگرانی و دغدغه ای از باب تأمین سوخت مورد نیاز خود نداشته باشند. نژادعلی به میزان مصرف بنزین و نفتگاز از ابتدای امسال تاکنون اشاره و بیان می کند: با توجه به میزان تولید پالایشگاه های 10 گانه کشور، در حوزه بنزین شاهد تولید رقمی معادل روزانه 101.5 میلیون لیترو در بخش نفتگاز نیز 110 میلیون لیتر در روز بودیم، این در حالی است که میزان مصرف در 5 ماهه نخست امسال به طور میانگین روزانه 101.5 میلیون لیتر بنزین و 107 میلیون لیتر نفتگاز بوده که بر این اساس، میزان مصرف نفتگاز در بخش نیروگاهی 29 میلیون لیتر در روز و در بخش غیرنیروگاهی، رقمی معادل 78 میلیون لیتر در روز را به ثبت رسانده است.

 رفع اختلال در سامانه هوشمند سوخت

اوایل آبان سال گذشته بود که سامانه هوشمند سوخت برای مدت کوتاهی(هشت روز) دچار اختلال و سیستم روند سوخت رسانی در جایگاه های عرضه سوخت به یکباره قطع شد. بلافاصله مدیریت بحران در مجموعه شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی شکل گرفت و در مدت زمان کوتاهی مشکل سوخت رسانی حل و فصل شد. جدا از اختلال در سامانه سوخت که از آن به عنوان نخستین اتفاق غيرمنتظره در دولت سیزدهم می توان یاد کرد، تدابیر هوشمندانه کارشناسان شرکت ملي پخش فراورده هاي نفتي ايران بود که توانست در مدت زمان کوتاهی، بحران پیش آمده را به نحو مطلوب و درست مدیریت کند.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران که در زمان بروز این حادثه در کسوت معاونت مجموعه ، راهبری و هدایت این شرکت را به عهده داشت، عنوان می کند: بی شک بحران پیش آمده مبنی بر سوخت رسانی در حوزه حمل ونقل بسیار سهمگین بود؛ اما آنچه حایز اهمیت است، صبوری، همیاری و حمایت های هموطنان عزیزمان بود که ما توانستیم از این حادثه با موفقیت و سربلندی عبور کنیم، ضمن اینکه همکاری گروه های فنی و عملیاتی شرکت و همینطور همکاران بنده در ستاد ومناطق شركت هم در این زمینه راهگشا بود و سبب شد در كمترين زمان ممكن و با آرامش کامل مشکل پیش آمده حل و فصل و جایگاه ها وارد مدار سوخت رسانی مناسب شوند.