در نشست مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با کارکنان مطرح شد:

ارتقای منابع انسانی با کیفی سازی سمت های سازمانی

 

سمیه راهپیما      در هفته دولت امسال، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران به مناسبت روز کارمند، نشستی صمیمی با حضور جلیل سالاری، مدیرعامل این شرکت و برخی مدیران از جمله حمید ذنوبی، مدیر منابع انسانی با کارکنان برگزار کرد. در این نشست، سالاری ضمن قدردانی از تلاش همکاران خود در شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، به ارائه عملکرد یک ساله این شرکت در دولت سیزدهم و تشریح مواردی از جمله «چگونگی پیوستن شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران به فهرست سازمان توسعه ای» و «نیروی انسانی و ضرورت توجه به آن در ساختار سازمان» پرداخت و ذنوبی نیز درباره حوزه نیروی انسانی سخن گفت. در این نشست، کارکنان واحدهای مختلف پرسش هایی داشتند که سالاری و مدیران وی پاسخگوی آن ها بودند. آنچه می خوانید شرحی است بر این نشست صمیمی.

در نشست صمیمانه مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران که با عنوان «جلسه همدلی پرسش و پاسخ همکاران» برگزار شد، جلیل سالاری، ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت، عملکردی از فعالیت های یک سال گذشته شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران را که نتیجه تلاش و همدلی همکاران وی در بخش های مختلف بود، ارائه کرد.

 استفاده از همه ظرفیت های نیروی انسانی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به اهمیت منابع انسانی گفت: باید سطح منابع انسانی را ارتقا دهیم و سمت های سازمانی را کیفی سازی کنیم تا از این طریق از تمام ظرفیت های نیروهای انسانی استفاده کنیم. در این زمینه اصلاح ساختار انجام شد تا به لحاظ وظیفه، انتظاراتی که از یک شغل تعریف شده، متناسب با یک فرد باشد. در این مسیر باید کار جهادی صورت گیرد و نباید آزمون و خطا داشته باشیم تا بتوانیم با یک شتاب خاصی، اهدافمان را به پیش ببریم و این امر در قالب اتاق فکر و استفاده از ظرفیت های مجموعه امکانپذیر خواهد بود.  وی با تاکید بر اینکه در حوزه زیرساخت ها و دستورالعمل ها نیاز به بازنگری است، افزود: اگر بتوان طرح های مدونی در مجموعه تعریف و از افراد کارآزموده و متخصص استفاده کرد، می توان به توانمندسازی و چابکی سازمانی دست یافت.

  گذر مدبرانه از چالش های حوزه انرژی

 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران اظهار کرد: طی یک سال گذشته، اقدام های قابل توجهی انجام شد و توانستیم مسائل و مشکلات حوزه انرژی را با تدبیر حل و فصل کنیم.

به گفته وی، امنیت انرژی پاشنه آشیل شرایط حاکم در کشور است و دشمنان روی آن تمرکز دارند، از این رو ضرورت دارد برنامه ریزی کمی و کیفی در این بخش صورت گیرد و نیازمند اصلاح ساختار هستیم و برای تحقق آن، اساسنامه شرکت را اصلاح کردیم و برای نخستین بار اساسنامه شرکت در قالب شرکت های توسعه ای تدوین شد.

سالاری با بیان اینکه توسعه شرکت با نظام کارمزدی همخوانی ندارد، افزود: با وجود مخالفت ها توانستیم در سطح دولت مجوز توسعه ای شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران را اخذ کنیم. شرکت های توسعه ای وظایف و اختیاراتی دارند و در این مسیر باید ساختار مالی را اصلاح کرد .

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران بابیان اینکه با رایزنی های انجام شده توانستیم بودجه امسال شرکت را به طور کامل دریافت کنیم، افزود: با توجه به این موضوع می توانیم در بخش جاری و سرمایه ای از ظرفیت تبصره 14 استفاده کنیم. در این تبصره بر هوشمندسازی جایگاه های عرضه سوخت تاکید شده که برای تحقق آن از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده خواهیم کرد.

 وی تصریح کرد: ظرفیت سنجی این شرکت ها انجام شده و طی فراخوانی مقرر شده در استان البرز به صورت پایلوت از ظرفیت شرکت های دانش بنیان استفاده شود.

سالاری افزود: کارتخوان هایی که در جایگاه ها وجود دارد، منبع تولید آن خارجی است، ضمن آنکه عمر آنها زیاد است، از این رو توانستیم با تلاش، کوشش و همت نیروهای خودی و شرکت های دانش بنیان، بومی سازی 54 هزار نازل سوخت مایع را آغاز و عملیاتی کنیم.

وی در بخش دیگری به گاز مایع(ال پی جی) پرداخت و گفت: سیاستگذاری هایی در این زمینه صورت گرفته و چون مازاد فراورده در کشور موجب از کنترل خارج شدن عرضه در کشور می شود، برای رفع این مشکل بستر صادراتی ایجاد کرده ایم.

 مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران تصریح کرد: باید طی یک هدف گذاری معین، ال پی جی را وارد سبد سوخت حمل و نقل کشور کنیم تا به نوعی رقابت در مصرف سوخت های سی ان جی و ال پی جی ایجاد شود.

سالاری با بیان اینکه چالش کشور در ناترازی و خام فروشی است، تصریح کرد: در گذشته مجوزهایی برای جلوگیری از خام فروشی صادر شد که فقط روی کاغذ بود و توانستیم در دولت سیزدهم مجوز یک پتروپالایشگاه را در قانون بودجه 1401 اخذ کنیم. با این رویکرد می توان اشتغالزایی در کشور را پویا کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران با اشاره به مبحث بهینه سازی مصرف انرژی افزود: اکنون شبکه حمل و نقل و خودروها در کشور معیوب و مصرف بسیار بالاست و باید توجه ویژه ای در این مبحث صورت گیرد. برای رفع آن جایگزینی سوخت را منظور و شبکه خطوط لوله و مخابرات را تعریف کردیم. همچنین در تامین گاز و سوخت نیروگاه ها پروژه ای تعریف کردیم که در آن، نگاهمان بر عدم استفاده از منابع دولت بود.

سالاری افزود: نظارت بر شرکت ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در این زمینه چالشی با سازمان خصوصی سازی کشور داشتیم تا بتوانیم خصوصی سازی را به معنای واقعی اعمال کنیم. روش واگذاری به بخش خصوصی نادرست بود که با تلاش های صورت گرفته توانستیم مجمع شرکت های پالایشی را امسال خودمان برگزار کنیم.  وی تاکید کرد: تراز شرکت های پالایشی تا قبل از دولت سیزدهم زیان ده بود که با برنامه ریزی های انجام شده توانستیم این شرکت های پالایشی و تابعه را سود ده کنیم .

وی همچنین با اشاره به مبحث مسؤولیت اجتماعی گفت: شرکت های پالایشی افزون بر تولید سوخت در کشور باید به جامعه پیرامون خود نیز توجه داشته باشند و در این حوزه، یکی از بزرگترین اقدام ها، ساخت بیمارستان بندرعباس است.

سالاری تصریح کرد: دیگر شرکت های پالایشی از جمله پالایشگاه های امام خمینی (ره)شازند و آبادان نیز در این حوزه فعالیت های خوبی انجام داده و می دهند.

 تحقق 95 درصدی اهداف بند «و» در مدیریت توسعه منابع انسانی

حمیدرضا ذنوبی، مدیر منابع انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از روند فعالیت های این مدیریت گفت: آغاز فعالیت ما در این مدیریت، با بحث انتظار همکاران در ساماندهی همکاران مدت موقت کلید خورد و توانستیم پروژه چند ماهه را ظرف 15 روز با تلاش جهادی در سطح مدیریت منابع انسانی به ثمر برسانیم. در این مسیر نخستین شرکتی هستیم که ساماندهی قراردادهای مدت موقت را به نتیجه رسانده ایم و در کنار آن بحث ساماندهی بندهای «و» و «د» را دنبال کردیم.

وی با بیان اینکه 95 درصد از اهداف و برنامه های بند «و» تاکنون انجام شده است، ادامه داد: نزدیک به 30هزار نفر از کارکنان وزارت نفت مشمول بند «د» می شوند. در این زمینه با رویکرد مساعدی که در مدیریت منابع انسانی، نگاه ویژه مدیرعامل شرکت پالایش و پخش با همکاری واحد گزینش و مدیریت مهندسی ساختار وجود داشت، این شرکت سمت های جدید ایجاد و سمت های قبلی را نیز احیا کرد که تا پایان شهریورماه به اتمام خواهد رسید.

ذنوبی با اشاره به استخدام نیروهای جدید در سطح وزارت نفت ادامه داد: مجموع 2 هزار و 600 نفر از جذب نیرو در سطح وزارت نفت مختص به شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران است که بخشی از آن در طرح توسعه فاز 2 پالایشگاه آبادان جذب خواهند شد و بخشی دیگر نیز در پروژه توسعه خطوط لوله و مخابرات هستند. نیمه دوم امسال جذب این تعداد نیروی انسانی شروع می شود و هم اکنون در حال اخذ مجوز از دستگاه های ذی ربط اداره استخدامی وزارت نفت هستیم و پالایش و پخش در بحث استخدامی نفرات جدید، بیشترین سهم را دارد .

به گفته مدیر منابع انسانی شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران، رویکرد ما در مجموعه مدیریت منابع انسانی، خارج از هر نگاه و تفکری، توجه به سرمایه انسانی است. اگر نیروی انسانی رضایت نداشته باشد، به طور قطع اهداف بلند شرکت در پرده ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

در پایان این نشست از کارمندان نمونه شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران در واحدهای مختلف آن با اهدای لوح تقدیر شد.