اظهارات مدیران نفتی در سفر به خوزستان

بهره برداری از پروژه های مهم و سرمایه گذاری تازه نفت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن اعلام خبرهایی درباره بهره برداری از پروژه های مهم نفتی و سرمایه گذاری در پروژه های تازه صنعت نفت، از آغاز عملیات بهره برداری از میدان مشترک سهراب در آینده نزدیک خبر داد. محسن خجسته مهر در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح های توسعه ای وزارت نفت و افتتاح پروژه های مسئولیت اجتماعی با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و هم زمان با هفته دولت گفت: به زودی عملیات بهره برداری از میدان مشترک سهراب در منطقه غرب کارون آغاز خواهد شد. وی همچنین از بهره برداری پروژه ان جی ال ۳۲۰۰ در منطقه غرب کارون تا پایان امسال خبر داد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین از واگذاری مزایده جمع آوری گازهای مشعل منطقه مسجدسلیمان به 3 پیمانکار داخلی به ارزش ۶۵ میلیون دلار خبر داد.  خجسته مهر با تأکید بر سهم ۷۵ درصدی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از تولید شرکت ملی نفت ایران در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ افزود: سرمایه گذاری در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب حدود ۵.۵ میلیارد دلار است؛ ۱۶ مخزن گازی گروه خامی را در این شرکت برنامه ریزی کردیم که خوراک بخش پایین دستی در پتروشیمی ها را تأمین خواهد کرد. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره استفاده از حداکثر ظرفیت بخش داخلی در پروژه های این شرکت گفت: به دستور وزیر نفت در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، مصوب کردیم که مجموعه شرکت ملی نفت ایران بتواند سفارش کالای 5 ساله به ارزش ۴.۶ میلیارد دلار را داشته باشد که سهم شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب از این رقم ۶۰ درصد خواهد بود.

 

درآمد 18 میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از درآمد ارزی ۱۸ میلیارد دلاری محصولات پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ظرفیت تولید پروپیلن در افق ۱۴۱۲ به ۱۴ میلیون تن در سال خواهد رسید. مرتضی شاهمیرزایی در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح های توسعه ای وزارت نفت و افتتاح پروژه های مسئولیت اجتماعی اظهار کرد: از همه سرمایه گذاران برای کمک به توسعه صنعت ارزش آفرین و بدون ریسک پتروشیمی دعوت می کنم. هم اکنون صنعت پتروشیمی در زنجیره ارزش صنعت نفت به صنعتی بالغ و پیشرو تبدیل شده است که ظرفیت تولید در این صنعت به بیش از ۹۰ میلیون تن در سال و ارزش فروش محصولات آن در سال گذشته به بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار رسید. پیش بینی می شود صادرات محصولات پتروشیمی امسال حدود ۱۸ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: در برنامه راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در افق ۱۰ ساله صنعت پتروشیمی ۳۵ طرح تولیدکننده محصول پروپیلن با ظرفیت اسمی حدود ۱۳ میلیون تن در سال پیش بینی و تعریف شده است و ظرفیت تولید پروپیلن با فرض رفع کمبود مجتمع های تولیدی از سوی مازاد پروپیلن در افق ۱۴۱۲ در حالت تجمیعی به ۱۴ میلیون تن در سال خواهد رسید که از این مقدار حدود ۸۱ درصد یعنی ۱۱ میلیون تن برای تولید محصول پلی پروپیلن و ۱۹ درصد آن یعنی ۳ میلیون تن در تولید سایر محصولات زنجیره پروپیلن مصرف می شود.

 

بازگشت حجم تولید نفت به پیش از تحریم

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه یکی از برنامه های جدی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، بازگرداندن توان تولید نفت به دوران پیش از تحریم ها بود، گفت: با افتخار اعلام می کنیم که توانایی تولید نفت به پیش از تحریم ها بازگشته است. علیرضا دانشی در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح های توسعه ای وزارت نفت و افتتاح پروژه های مسئولیت اجتماعی همزمان با هفته دولت افزود: ظرفیت تولید نفت خام مناطق نفت خیز جنوب تا پایان امسال به ۳ میلیون بشکه در روز می رسد و در پنج سال آینده تولید روزانه ۳ میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه در روز محقق خواهد شد.آینده روشنی در انتظار صنعت نفت ایران است، افزون بر افزایش توان تولید، در زمینه مسئولیت اجتماعی اهواز و خوزستان نیز گام های بزرگی برداشته شده است. با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر تولید دانش بنیان، فعالیت های پژوهش و فناوری بیش از 3 برابر مدت مشابه گذشته شده که هدف گذاری های بالاتری هم در نظر گرفته شده است.

 

وزارت نفت کنار مردم است

مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در هفته دولت ۲۳ پروژه عمرانی شامل ۱۳ پروژه هادی روستایی، ۹ پروژه ورزشی و ۵۰۰ واحد مسکونی در مسجدسلیمان افتتاح می شود، گفت: وزارت نفت همسو با سیاست های دولت سیزدهم، همواره در کنار مردم است.بابک دارابی در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح های توسعه ای وزارت نفت و افتتاح پروژه های مسئولیت اجتماعی همزمان با هفته دولت، گفت:اعتبار تخصیص یافته برای استان خوزستان ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و به عهده شرکت ملی نفت ایران است؛ به این ترتیب در عمل در استان خوزستان ۷ هزار و۴۴۴ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های اجرایی به تعداد ۸۸۵ پروژه اختصاص دادیم که ۱۴۶ پروژه آن در دولت سیزدهم تکمیل شده و به بهره برداری رسیده و ۲۶۷ میلیارد تومان در این باره به ذی حسابان دستگاه های دولتی پرداخت شده است که باز هم حدود ۵۰ درصد اعتبار نظارت بر طرح های عمرانی است.دارابی سرفصل های اعتبارات تخصیص یافته در بخش مسئولیت اجتماعی را شامل حوزه تنش آبی و آب و فاضلاب به میزان ۲ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان، راه ها مواصلاتی هزار و ۹۲۳ میلیارد تومان، امور پزشکی، خانه بهداشت و درمانگاه ها ۷۳۰ میلیارد تومان، ورزش و جوانان ۳۲۶ میلیارد تومان، نوسازی مدارس ۲۵۵ میلیارد تومان، بنیاد مسکن با اولویت طرح های هادی روستایی ۲۲۸ میلیارد تومان و منابع طبیعی ۱۰۲ میلیارد تومان اعلام کرد.مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران، احداث شبکه های فاضلاب و دفع آب های سطحی در حاشیه شهر اهواز، تهیه ۳ میلیون سرنگ به اعتبار ۳ میلیارد تومان برای بحث های واکسیناسیون و برگزاری کلاس ارتقای سطح علمی دبیران برای کلاس کنکور در همه مقاطع شامل هزار و ۲۸۵ دبیر با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان، در بخش محیط زیست شامل مدیریت روان آب ها به مقدار هزار و ۲۰۰ هکتار، نهال کاری ۹۵۰ هکتار  را از جمله اقدام های وزارت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی خود فارغ از مصوبه های استانی برشمرد و گفت: تأمین نهال ۳۴۰ هزار اصله نهال نیز در حال انجام است.

اظهارات مقام های محلی خوزستان و نمایندگان مجلس

موفقیت در نفت؛ اقدام انقلابی

حجت الاسلام موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز: درخواست داریم نگاهی ویژه به این استان شود.همه دولت ها در استان ما زحمت کشیدند؛ ما از دولت انقلابی انتظار دیگری داریم، دولتمردان حرف مردم را بشنوند و به مطالبه مردم خوزستان توجه کنند. ایجاد ظرفیت های گوناگون از جمله اشتغال به ویژه در صنایع پایین دستی از دغدغه های مردم است که باید برطرف و مورد توجه قرار گیرد. خوزستان متخصصان توانمندی دارد که باید از آنها استفاده شود؛ نیازی نیست افراد غیربومی در استان به کارگیری شوند.خوزستان میدان های نفتی بسیاری دارد که با توجه به این همه ظرفیت توقع داریم نگاهی ویژه به این استان شود. موفقیت در حوزه نفت، خارج کردن پول های مسدود شده از کشورهای دیگر در دولت سیزدهم رخ داده است.

سفرهای وزیر نفت؛ منشا عمران و توسعه

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان: همه سفرهای یک سال اخیر اوجی به خوزستان در مسیر توسعه و عمران این استان بوده است. در زمینه مسئولیت های اجتماعی در مصوبه های سفر رئیس جمهوری بیش از ۷ هزار میلیارد تومان به خوزستان اختصاص داده شد که منجر به رشد و توسعه استان می شود، دولت توجه ویژه ای به خوزستان داشته است و ۳۴ هزار میلیارد تومان به توسعه استان طی 3 سال اختصاص داده است. با اقدام های انجام شده نرخ رشد اقتصادی خوزستان در یک سال اخیر دو برابر شده و نرخ بیکاری کاهش یافته است، صادرات غیرنفتی نیز در این استان ۵۰ درصد رشد داشته است. درباره صنایع نفت و گاز ظرفیت های بزرگی در خوزستان وجود دارد که باید از این ظرفیت ها بهره مند شویم.

جایگاه ویژه خوزستان در معادلات اقتصادی

سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی عصر خوزستان: امروز فعالیت های اقتصادی و نفتی در مرزهای کشور انجام می شود و این مهم تداوم خواهد یافت، استان خوزستان از بُعد اقتصادی جایگاه ویژه ای دارد و بخشی از اقتصاد کشور در این استان ایجاد می شود. یکی از توقعات مردم این است که اقدام های دولت را سریع تر مشاهده کنند ما هم به عنوان مجموعه نیروهای مسلح خوشحالیم که این اقدام ها دنبال می شود. امروز کارهای زیادی توسط نظام جمهوری اسلامی در کل کشور به ویژه استان خوزستان انجام شده است، اما تا رسیدن به وضع مطلوب فاصله داریم . یکی از بحث های که باید به آن توجه شود، موضوع زیرساخت های امنیت است که در حوزه مسئولیت اجتماعی باید با شدت بیشتری پیگیری شود.ما در حوزه های مختلف از جمله مناطق محروم و آبرسانی فعالیت می کنیم که توقع داریم این ریل دنبال شود، همچنین مسائل مربوط به محیط زیست باید پیگیری شوند.

اقدام های گره گشا برای احیای مسجدسلیمان

 علیرضا ورناصری قندعلی، نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی: امیدوارم با اقدام های گره گشای مدیران مجموعه وزارت نفت، شاهد بازگشت عظمت مسجدسلیمان بزرگ برای مردم این خطه باشیم. مسجدسلیمان شناسنامه نفت و گاز خاورمیانه، ایران و وزارت نفت است، امیدوارم با اقدام های گره گشای مدیران مجموعه وزارت نفت، شاهد بازگشت مجدد عظمت مسجدسلیمان بزرگ برای مردم این خطه باشیم. انتظار می رود برای فعال کردن پروژه احیای مخزن نفتی مسجدسلیمان و صنایع پایین دستی پتروشیمی که مجوزهایی نیز در این باره برای آن صادر و به ویژه بحث جمع آوری گازهای مشعل در مسجدسلیمان و حمایت بیشتر از تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان نیز اقدام هایی انجام شود.

رویکرد ستودنی وزیر نفت

محمدطلا مظلومی، نماینده بهبهان و آغاجاری در مجلس شورای اسلامی: رویکرد وزیر نفت در استفاده از ظرفیت مسئولیت های اجتماعی نفت در خوزستان و به ویژه مناطق محروم این استان ستودنی است.امروز روز بسیار مسرت بخشی برای مردم استان خوزستان است، از این بابت که مطالبات مقام معظم رهبری نیز در این استان محقق می شوند. مقام معظم رهبری فرمودند باید به اقتصاد مقاومتی تکیه کرد تا تولید در کشور دانش بنیان شود، امروز ما شاهد استفاده از این ظرفیت مطلوب و مناسب در استان خوزستان هستیم. در بخش افزایش زنجیره تولید، ظرفیت های داخلی بسیار خوبی در کشور شکل گرفته که نمونه آن در مجموعه بیدبلند خلیج فارس وجود دارد، همچنین سبد انرژی کشور برای ارزآوری جایگاهی مناسب و لازم دارد که باید از آن استفاده شود.

اوجی ایران را در نفت برند کرد

مجتبی یوسفی، نماینده اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی: با فعالیت های شایسته وزیر نفت امروز ما به برند صادرات خدمات فنی و مهندسی در صنعت نفت تبدیل شده ایم. وزارت نفت در یک سال گذشته دو کار بسیار بزرگ انجام داده است، تولید و صادرات نفت باوجود مشکلات تحریم و دیگری تأمین خوراک نیروگاه ها از جمله این کارهای بزرگ و عظیم است.با وجود مشکلاتی که در ناترازی تأمین سوخت نیروگاه ها داشتیم، خوشبختانه با درایت وزارت نفت تابستان امسال و زمستان گذشته بدون خاموشی سپری شدند که این از کارهای بزرگ وزارت نفت است. در حوزه تبدیل وضعیت ایثارگران صنعت نفت خوشبختانه و با جدیت شخص وزیر، انقلابی در این زمینه و تبدیل وضعیت این عزیزان رخ داد، امیدواریم برخی مشکلات کارکنان صنعت نفت هم از جمله مسائل مربوط به مالیات برطرف شود.

وزارت نفت با کارنامه درخشان

سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی: بدون شک نفت یکی از وزارتخانه های موفق با کارنامه ای درخشان، خوب و مورد قبول در دولت سیزدهم طی یک سال گذشته بوده است. امروز ابر چالشی که استان خوزستان با آن روبه روست، حوزه اشتغال بوده که خوشبختانه با تأکید وزیر نفت در تسریع اجرای پروژه ها، ظرفیت های جدید اشتغال در استان به ویژه برای نیروهای بومی ایجاد خواهد شد. در حوزه زیست محیطی نیز تأکید ما بر حفظ حریم و احترام به آن، به ویژه هورالعظیم و در اجرای پروژه های نفتی در استان خوزستان حضور و جذب نیروهای بومی است.