وزیر نفت در سفر استانی  به پایتخت نفتی ایران مطرح کرد:


خبرهای خوش نفتی

 

 مشعل       جواد اوجی، وزیر نفت به عنوان یکی از وزرای دولت سیزدهم، همسو باسیاست های کلان دولت مردمی در سومین روز از هفته دولت امسال به اهواز، پایتخت نفتی ایران سفر و افزون برافتتاح رسمی آغاز عملیات اجرایی چند طرح توسعه ای و مسئولیت اجتماعی باحضور در نمازجمعه این شهرستان و ارائه گزارش عملکرد وزارت نفت به نمازگزاران، در میز خدمت نماز جمعه حاضر شد و با مردم اهواز دیدار و گفت وگو کرد.

جواد اوجی پس از ورود به اهواز راهی گلزار شهدای مدافع حرم شد و به مقام شامخ شهیدان ادای احترام کرد. آغاز عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران، آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه میدان مشترک بلال، آغاز عملیات اجرایی توسعه و نگهداشت میدان نرگسی، آغاز عملیات اجرایی طرح PDH پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس و افتتاح طرح های مسئولیت اجتماعی، از دیگر برنامه های وزیر نفت در این سفر بود.

اوجی در دیدار با خانواده شهدا با ابراز خرسندی برای حضور در میان این خانواده ها اظهار کرد: خانواده شهدا به واسطه شهیدان خود نزد خداوند متعال جایگاه والایی دارند و وظیفه من و همکارانم است که در خدمت و کمک خانواده شهدا باشیم.

وی همچنین باحضوردرنماز جمعه اهواز،درخطبه های پیش از نماز ضمن گرامیداشت هفته دولت به بخشی از اقدام های دولت سیزدهم طی یک سال گذشته اشاره و تصریح کرد: دولت سیزدهم از ابتدای شهریورماه ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد با مشکلات و چالش های بزرگی از جمله کسری بودجه ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی روبه رو بود، همچنین در بودجه ۱۴۰۰، نزدیک به ۸ میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یافته بود که دولت دوازدهم تا شهریورماه کل این مبلغ را به اتمام رسانده بود.

اوجی ادامه داد: بخش مهمی از تکالیف دولت برای رفع چالش ۴۶۰ هزار میلیارد تومانی به عهده وزارت نفت بود که خوشبختانه وزارت نفت به تکالیف خود عمل کرد.  وزیر نفت با اشاره به کسری گاز در زمستان ۱۴۰۰ گفت: در همان بررسی های اولیه متوجه شدیم اگر کشور بخواهد با همین روند به مصرف گاز ادامه دهد، بی شک در زمستان ۱۴۰۰ با قطع گاز و برق روبه رو خواهیم بود.

اوجی ضمن یادآوری قطع برق تعدادی از استان های کشور در زمستان ۱۳۹۹ ادامه داد: این مشکلات به دلیل سرمایه گذاری نکردن در حوزه نفت و گاز بود و اینکه همه مسائل را به تحریم ها گره زده بودند.

 همه موارد را به مذاکرات وین گره نزدیم

وزیر نفت ادامه داد: در همان آغاز به کار دولت سیزدهم، در وزارت نفت پروژه های کلیدی و اولویت دار و مهم برای مردم و تأمین امنیت انرژی را مشخص کردیم، ما ننشستیم که بگوییم باید سرمایه گذار خارجی بیاید، بلکه از ظرفیت های مالی در حوزه بانک ها و هلدینگ های بزرگ اقتصادی استفاده کردیم و سبب مشارکت آنها در اجرای پروژه های نفتی شدیم.

وی با تأکید بر اینکه در کل جهان سرمایه گذاری در هیچ بخشی سودآورتر از بخش نفت و گاز نیست، ادامه داد: خوشبختانه موفق شدیم با مشارکت هلدینگ های بزرگ اقتصادی و بانک ها و در عین حال مردم طی یک سال گذشته با استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی کشورهای دوست و همسو موفق شدیم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد در صنعت نفت امضا کنیم که اجرای آن امنیت انرژی کشور را در پی دارد.

 نزدیک شدن تولید بنزین و نفت گاز به مصرف

وزیر نفت همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون تولید بنزین و نفت گاز در کشور به مصرف نزدیک شده است، تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی های پیشین باید هرسال تولیدمان را در بخش نفت و گاز افزایش می دادیم تا در این بخش با مشکل روبه رو نشویم که متأسفانه سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است.

اوجی با اشاره به تفاهم نامه طرح توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان که ارزش آن ۷ میلیارد دلار است، بیان کرد: اکنون برداشت نفت از این میدان مشترک نزدیک به ۱۹۰ هزار بشکه در روز است، هر روز تأخیر ما در برداشت نفت از این میدان مشترک به معنای برداشت بیشتر شریک ما از آن است.

وی گفت: برای توسعه میدان آزادگان از توان و ظرفیت های داخلی استفاده کردیم، ما از بانک ها وام نگرفتیم بلکه آنها را در اجرای این پروژه شریک کردیم که خوشبختانه ظرف چند سال آینده ظرفیت برداشت از این میدان مشترک به ۵۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید. وزیر نفت یکی از مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری در صنعت نفت را افزون بر درآمدزایی برای کشور، اشتغال آن و ارزش افزوده ای که برای کشور به همراه دارد، یاد کرد.

 اختصاص ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به پروژه های نیمه تمام

وزیر نفت با اشاره به موضوع سفرهای استانی دولت سیزدهم، اظهار کرد: دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت تا به امروز (یک سال گذشته)، به همراه اعضای کابینه به همه استان ها سرکشی کرده و بزرگ ترین حسن سفرهای استانی این است که هم رئیس جمهوری و هم اعضای دولت، مدیران و مسئولان به هر استانی که می روند، با چالش ها و مشکلات آنها از نزدیک آشنا می شوند.

وی تصریح کرد: طی یک سال گذشته دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای انجام پروژه های نیمه کاره که بعضی از آنها ۱۵ تا ۲۰ سال طول کشیده، اختصاص داده است.

 سهم ۵۰ درصدی استان خوزستان از پروژه های عام المنفعه وزارت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه سهم وزارت نفت از رقم ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی سفرهای استانی در زمینه مسئولیت اجتماعی، پروژه های گازرسانی، خط لوله و مخازن حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: ۱۴ هزار میلیارد تومان از این مبلغ در سفرهای استانی نیز به پروژه های مسئولیت های اجتماعی اختصاص یافته که بیشتر هم در استان های نفت خیز و گازخیز است.

وی افزود: سهم استان خوزستان از رقم ۱۴ هزار میلیارد تومانی، ۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های عام المنفعه و مسئولیت اجتماعی است و این موضوع حاکی از آن است که ۵۰ درصد پروژه های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در استان خوزستان اجرا می شود.

اوجی پروژه های عام المنفعه در خوزستان را شامل پروژه های تنش های آبی در روستاها، راه ، برق رسانی و گازرسانی، فرهنگی، بهداشت و تجهیزات بیمارستانی و فرهنگی و بسیاری از پروژه های نیمه کاره اعلام کرد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه خوزستان از جمله استان های توانمند در فعالیت شرکت های دانش بنیان است، ادامه داد: خوشبختانه وزارت نفت هم به شرکت های دانش بنیان در این استان توجه کرده است.

وی همچنین با اشاره به پروژه های صنعت نفت که هم زمان با هفته دولت در استان خوزستان افتتاح و یا آغاز به کار شد، افزود: اجرای این پروژه ها بی شک سبب تحول در خوزستان خواهد شد.

وزیر نفت در ادامه به تبدیل وضعیت ایثارگران هم اشاره کرد و گفت: ما در صنعت نفت ۶۵ هزار نیروی رسمی داریم، اما طی یک سال گذشته ۳۵ هزار نفر از نیروهای ایثارگر رسمی و به خانواده صنعت نفت اضافه شده اند، ضمن اینکه در این مدت نیز ۹۸ درصد از فارغ التحصیلان صنعت نفت هم جذب شده اند.

اوجی با بیان اینکه وزارت نفت برنامه ریزی های خوبی را برای رفع مشکلات معیشتی کارکنان صنعت نفت و نیروهای ارکان ثالث انجام داده است، گفت: بر بنده و دولت سیزدهم تکلیف است تا مشکلات معیشتی کارکنان صنعت نفت را که سربازان گمنام در خط مقدم جبهه اقتصادی هستند، رفع کنیم، ضمن اینکه شخص رئیس جمهوری و هیئت دولت نیز از این موضوع حمایت می کنند.

وی گفت: قول می دهم در بحث تبدیل وضعیت ها و معیشت ها اتفاق های خوبی بیفتد، ضمن اینکه برنامه های خوبی برای جذب نیروها داریم.

اوجی همچنین پس از سخنرانی در خطبه های پیش از نماز جمعه به عنوان نماینده رئیس جمهوری به همراه معاونان خود، در دیداری صمیمانه با اقشار مختلف مردم به مطالبات و درخواست های مردم که بیشتر مربوط به بخش های منابع انسانی و مسئولیت اجتماعی بود، رسیدگی کرد.

وزیر نفت در این دیدار که حدود ۶ ساعت به طول انجامید، به بیان اقدام های شاخص انجام شده در زمینه مسئولیت اجتماعی و منابع انسانی به ویژه تبدیل وضعیت ایثارگران در صنعت نفت و به کار گیری فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت پرداخت.

 رفع کسری بودجه ۱۴۰۰ به مدد افزایش فروش نفت و وصول مطالبات گازی

وزیرنفت همچنین در آیین رسمی آغاز عملیات اجرایی طرح های توسعه ای وزارت نفت و افتتاح پروژه های مسئولیت اجتماعی وزارت نفت هم زمان با هفته دولت اظهار کرد: در آغاز کار دولت سیزدهم در شهریورماه ۱۴۰۰ زمانی که وزارت نفت دولت مردمی کارش را آغاز کرد، با یک بررسی اولیه مشخص شد که به دلیل نبود سرمایه گذاری، با یک کسری گاز ۲۵۰ میلیون مترمکعبی در آغاز فصل سرما روبه رو خواهیم بود.

وی با اشاره به گره زدن سرمایه گذاری به رفع تحریم ها در دولت گذشته، بیان کرد: وزارت نفت را در شرایطی تحویل گرفتیم که ذخیره سازی های سوخت مایع در نیروگاه ها ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یافته بود و دولت نیز بدهی های سنگینی داشت.

اوجی کسری بودجه دولت سیزدهم در ابتدای کار را ۴۶۰ هزار میلیارد تومان بر اساس درآمد حاصل از صادرات نفتی و غیرنفتی با توجه به پیش بینی های بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی در همان زمان اعلام کرد و گفت: عمده تأمین این کسری در شرایطی به عهده وزارت نفت بود که صادرات نفت، فرآورده و میعانات گازی در آن سال بسیار پایین بود و حتی برای نمونه مقدار فروش میعانات گازی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ روزی ۷ هزار بشکه ثبت شده بود.

 منتظر برجام می ماندیم، امسال قطع گاز و برق داشتیم

وی با اشاره به لزوم تمرکز وزارت نفت به بحث تأمین امنیت انرژی در داخل با توجه به شرایط به وجود آمده در کاهش حجم ذخیره سازی ها گفت: با تلاش همکارانم در همه حوزه ها به ویژه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، سطح ذخیره سازی ها را ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش دادیم و زمستان گذشته را بدون کمبود پشت سر گذاشتیم و تابستان امسال نیز به لطف خدا و همت همه کارکنان صنعت نفت و گاز کشور، قطع گاز و برق نداشتیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه با مشکلات و ظرفیت های استان خوزستان آشنا هستم، تأکید کرد: امروز ظرفیت تولید روزانه نزدیک به ۳ میلیون بشکه نفت از میدان های نفتی خوزستان را در اختیار داریم، بخش زیادی از تولید گاز کشور را نیز این استان به عهده دارد و افزون بر آن بسیاری از میدان های مشترک ما با کشورهای همسایه از جمله میدان بزرگ نفتی آزادگان با تولید ۱۹۰ هزار بشکه در روز در این منطقه قرار دارد.

 ناامیدی دشمن در بحث اختلال سامانه سوخت

وزیر نفت با اشاره به برنامه ریزی دشمن برای همه حوزه ها گفت: در بحث حمله سایبری به جایگاه های عرضه سوخت در آبان ماه پارسال، ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت را هم زمان از برنامه خارج کردند که در همان ساعات نخستین با آماده باش همه کارکنان صنعت نفت و با صبوری مردم، ۷۰۰ جایگاه کلیدی و تا پایان شب ۱۲۰۰ جایگاه عرضه سوخت عملیاتی شد.

وی با اشاره به اطلاع رسانی لحظه ای صداوسیما و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از راه اندازی جایگاه های عرضه سوخت افزود: همه نازل ها در جایگاه های عرضه سوخت دستی فعال می شدند و همین عملیات جهادی دشمن را مأیوس کرد، هدف دشمن این بود که مردم عصبانی شده و به خیابان بیایند، اما با ادامه نیافتن این اتفاق و جلوگیری از توقف سوخت رسانی به مردم، به لطف خدا و همت دستگاه های امنیتی و صبوری مردم دشمن ناامید شد.

 امضای ۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم نامه و قرارداد داخلی و خارجی

وزیر نفت با اعلام اینکه در یک سال اخیر نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم نامه داخلی و خارجی امضا شده است، با تأکید بر افزایش اشتغال زایی با اجرای پروژه های گوناگون، اظهار کرد: با برنامه ریزی انجام شده بی شک این پروژه ها تا چند سال آینده به بهره برداری می رسند و اقتصاد کشور حرکت می کند، مردم هم این موضوع را در سفره خود احساس خواهند کرد.

وی گفت: همه استان های ایران در یک سال اخیر از سوی رئیس جمهوری و هیئت دولت بازدید شدند که این موضوع سبب می شود مشکلات و چالش ها از نزدیک لمس شوند و حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های مسئولیت اجتماعی تخصیص داده شد.

اوجی نفت در سخنانی با فرمان راه اندازی عملیات اجرایی پروژه تولید پروپیلن از پروپان (PDH) پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس، گفت: این پروژه از مهم ترین پروژه های همسو با تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلوگیری از خام فروشی است و در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس گازهای مشعل جمع آوری و پروپان تبدیل به پروپیلن می شود و زنجیره کامل می شود.

وزیر نفت در ادامه برای گشایش ۵۰۰ واحد مسکونی در مسجدسلیمان فرمان صادر و تصریح کرد: فاز نخست این پروژه به برکت ایام سوگواری سیدالشهدا افتتاح می شود و وزارت نفت هر قولی بدهد بی شک پیگیری و دنبال می شود و معتقدیم باید به مناطق نفت خیز توجه ویژه شود.

وی با تأکید بر اینکه اولویت به کارگیری کارکنان پروژه ها نیروهای بومی هر منطقه هستند، افزود: تا مجوز محیط زیست برای پروژه ها گرفته نشود، هیچ طرحی آغاز به کار نمی کند و درباره میدان سهراب هم همین طور است.

وزیر نفت همچنین با فرمان آغاز عملیات اجرایی فاز دوم میدان یاران اظهار کرد: ساخت پمپ های درون چاهی به زودی برای ازدیاد برداشت در این استان به بهره برداری می رسد.

اوجی در سخنانی با فرمان آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه میدان مشترک بلال گفت: این تلاش های جهادی همه نزد پروردگار اجر عظیمی دارد.وی با فرمان آغاز افزایش تولید نفت در میدان نرگسی گچساران از همه متولیان این پروژه همسو با توسعه و حفظ نگهداشت تولید، قدردانی کرد.