نفت؛ سربلندترین وزارتخانه در شرایط تحریم اقتصادی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز نوک حمله تحریم اقتصادی به سمت صنعت نفت نشانه رفته است، گفت: سربلندترین وزارتخانه در شرایط تحریم های اقتصادی، وزارت نفت است. فریدون حسنوند گفت: امروز صنعت گاز به عنوان یک صنعت راهبردی و تأثیرگذار در امنیت و اقتصاد کشور محسوب می شود. وی با اشاره به اینکه اولویت نخست ما رفع ناترازی گاز در کشور است و دولت و مجلس باید برای تقویت زیرساخت های حوزه گاز همکاری کنند، افزود: باید به سمت تولید هرچه بیشتر در این صنعت حرکت و برای ناترازی و توزیع عادلانه و به صرفه آن تلاش کنیم، همچنین باید برای نظارت، کنترل بر مصرف صحیح که امروز یکی از مشکلات ما در حوزه گاز است، چاره اندیشی کرد. رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده به عنوان نماینده اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از زحمات وزیر نفت، معاونان وی و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تشکر می کنم. این اقدام ها و فعالیت ها در صنعت نفت و گاز درحالی که انجام می شود که در شدیدترین تحریم های اقتصادی قرار داریم. حسنوند اظهار کرد: امروز نوک حمله تحریم ها به سمت صنعت نفت است؛ اما سربلندترین وزارتخانه در این شرایط وزارت نفت است که هم در فروش نفت، هم ارزآوری و هم توسعه میدان های نفت و گاز و سایر پروژه ها موفق عمل کرده است. وی گفت: این موفقیت ها مدیون تلاش، همدلی و هماهنگی بین دولت، مجلس و وزارت نفت است و مجلس نیز خود را متعهد می داند که در کنار دولتمردان برای سربلندی صنعت نفت تلاش کند؛ زیرا هموارسازی مسیر برای شما، هدف ماست.

 اقدام های مطلوب وزارت نفت با روحیه جهادی

نماینده الیگودرز در مجلس، وزارت نفت را جزو وزارتخانه های موفق دانست و اعلام کرد: وزارت نفت با روحیه جهادی، کارهای بسیار خوبی در سراسر کشور انجام داده است. محمد خدابخشی گفت: خوشبختانه وزارت نفت با روحیه جهادی کارهای بسیار خوبی در سراسر کشور انجام داده که کم نظیر است. وی افزود: بخش الیگودرز به دلیل سخت گذر بودن دارای روستاهای دوردست و محرومی است، از این رو انتظار داریم در منطقه سخت گذر، عملیات گازرسانی تکمیل شود و گازرسانی به بخش زلقی که جزو مصوبه های سفر رئیس جمهوری است، اجرایی شود. نماینده الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از اقدام های وزارت نفت در زمینه گازرسانی اظهار کرد: وزارت نفت، جزو وزارتخانه های موفق است.

نگاه ویژه برای تأمین سوخت مردم سیستان و بلوچستان

نماینده سراوان و مهرستان در مجلس، ضمن قدردانی از خدمات وزارت نفت در این استان از وزیر نفت خواست، توجهی ویژه برای تأمین سوخت در این استان داشته باشد. ملک فاضلی، با قدردانی از وزارت نفت برای اجرای طرح های گازرسانی در این استان گفت: طرح های عظیمی که در سراسر کشور به برکت خون شهدا افتتاح می شود، جای تبریک به ملت شریف ایران و مردم خوب و شرافتمند سیستان و بلوچستان دارد. وی با بیان اینکه نگاه به مستضعفان، سبب اجر اخروی است و مردم استان به لحاظ تأمین سوخت در مضیقه هستند، گفت: استان سیستان و بلوچستان به دلیل فاصله طولانی میان شهرها و روستاها، نیازمند سهمیه سوخت است و مردم توان پرداخت هزینه های جابه جایی چند ۱۰ برابری را ندارند و این موضوع، نیازمند نگاه ویژه وزارت نفت است. نماینده سراوان و مهرستان در مجلس افزود: برخی مردم در این استان، به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه ها از جمله هزینه حمل ونقل، امکان ادامه تحصیل فرزندانشان را ندارند و باید برای ایجاد رفاه و شرایط اولیه تحصیل این فرزندان اقدام کنیم. فاضلی گفت: با نگاه به نیروی انسانی توانمند استان، مرز گسترده با کشور همسایه و امکان بهره مندی از اقتصاد گمرکی، معادن گسترده و ... می توان از ظرفیت این استان، همسو با منافع کشور،  بهره بسیاری برد.

مجلس در کنار راهبردهای توسعه ای وزارت نفت

نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این حوزه انتخابیه می تواند به قطب بزرگ منطقه ای انرژی در ایران بدل شود، گفت: مجلس با همه قدرت در کنار راهبردهای توسعه ای وزارت نفت قرار دارد. عادل نجف زاده گفت: مجلس با همه قدرت در کنار دولتمردان و راهبردهای توسعه ای فعالیت های وزارت نفت قرار دارد و در این حوزه، وظیفه نظارتی خود را نیز بخوبی انجام می دهد. وی افزود: امروز آذربایجان غربی در حوزه انرژی با برخی کاستی ها روبه روست، از این رو باید نهضت گازرسانی به این استان شتاب بیشتری داشته باشد؛ زیرا این منطقه زمستان های سردی دارد. نماینده خوی و چایپاره در مجلس تصریح کرد: شهرستان خوی می تواند به هاب بزرگ منطقه ای انرژی در ایران و همچنین حوزه صادرات انرژی تبدیل شود و خدمات پتروشیمی گسترده ای داشته باشد. وی گفت: ۵۴ روستا در این حوزه انتخابیه در حال گازرسانی هستند که باید در اجرای آن تسریع شود. اگر به ۴۶ روستای باقیمانده نیز گازرسانی شود، شهرستان خوی و چایپاره از ۱۰۰ درصد نعمت گاز برخوردار می شوند.

گازرسانی، مصداق توزیع عادلانه امکانات

نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: گازرسانی، هم موجب توسعه کشور می شود و هم به معنای توزیع عادلانه امکانات و محرومیت زدایی است. ذبیح الله اعظمی ساردویی گفت: گازرسانی، محور توسعه و پیشرفت کشور و به معنای توزیع عادلانه امکانات و محرومیت زدایی است. وی افزود: وجود گاز در روستاها ضمن اینکه امنیت غذایی ایجاد می کند، از مهاجرت روستاییان و عشایر نیز جلوگیری خواهد کرد. نماینده جیرفت و عنبرآباد در مجلس با بیان اینکه این حوزه انتخابیه، منطقه کشاورزی است و گلخانه های متعددی در آن وجود دارد، تصریح کرد: عملیات گازرسانی به گلخانه های این منطقه لازم و ضروری است، از این رو باید تسهیلات لازم برای گازرسانی به گلخانه های این منطقه در نظر گرفته شود. اعظمی ساردویی اظهار کرد: موضوع کاهش سهمیه سوخت کشاورزان منطقه نیز باید پیگیری و برطرف شود.

شتاب در گازرسانی به حوزه سیستان با همت دولت سیزدهم

نماینده زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس با بیان اینکه سرعت و پیشرفت بسیاری از پروژه ها در دولت سیزدهم ستودنی است، گفت: سرعت عملیات اجرایی انتقال گاز به حوزه سیستان با همت دولت سیزدهم شتاب خوبی گرفت. محمد سرگزی از مجاهدت های شبانه روزی در دولت سیزدهم برای توسعه و آبادانی کشور تشکر و قدردانی کرد و گفت: حرکت جهادی که شخص رئیس جمهوری در مناطق محروم آغاز کرده و با سرعت و پیشرفت بسیاری از پروژه ها مواجه هستیم، بسیار ستودنی است. وی افزود: طی چند سال اخیر، سرعت انجام عملیات اجرایی گاز در حوزه انتخابیه سیستان بسیار پایین بود؛ اما به همت دولت سیزدهم شاهد آن هستیم که این پروژه ها با یک سرعت بسیار خوب در حال پیشرفت است. این نماینده مجلس تصریح کرد: پروژه ای که امروز شاهد افتتاح آن هستیم، ۵ شهر بزرگ حوزه سیستان را از نعمت گاز برخوردار می کند و مردم این شهرها بعد از سالیان سال انتظار، از نعمت گاز برخوردار می شوند. سرگزی از تلاش شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت در اجرایی کردن این پروژه تشکر و قدردانی کرد و گفت: دغدغه این روزهای مردم در استان سیستان و بلوچستان این است که در دو ماه اخیر ۱۰۰ لیتر از سهمیه سوخت اضطراری آنها کاهش یافته است. در این استان یک جایگاه عرضه سی ان جی (گاز طبیعی فشرده) نیز بیشتر وجود ندارد، بنابراین به نظر می رسد که تا اجرایی شدن سوخت جایگزین، باید در کاهش سهمیه سوخت بازنگری شود. وی اظهار کرد: قاچاق سوخت در این استان به آن اندازه که گفته می شود، نیست. باید نشست های تخصصی برگزار کنیم تا دغدغه قاچاق سوخت نیز برطرف شود.

تحول در مناطق صنعتی و معدنی زرند و کوهبانان با جهاد گازرسانی

نماینده زرند و کوهبانان در مجلس با تأکید بر اینکه گازرسانی به شهرستان های زرند و کوهبانان، رمز توسعه مناطق صنعتی و معدنی استان کرمان خواهد بود، گفت: با گازرسانی به این مناطق شاهد تحول در بحث اشتغال و اقتصاد منطقه خواهیم بود. عفت شریعتی کوهبنانی با بیان اینکه وزیر نفت، اهتمام ویژه ای به سرمایه گذاری در توسعه زیرساخت های گازرسانی کشور دارند، گفت: دولت سیزدهم در سفر به استان کرمان، تلاش زیادی را برای رفع مشکلات مردم این استان در حوزه گازرسانی انجام داده است. وی گازرسانی به شهرستان های زرند و کوهبانان را رمز توسعه میدان مناطق صنعتی و معدنی استان کرمان دانست و افزود: با گازرسانی به این مناطق، شاهد تحول در بحث اشتغال و اقتصاد منطقه خواهیم بود

رشد ۲.۹ درصدی شاخص های بهره وری در دولت سیزدهم

رئیس مجمع نمایندگان فارس، ضمن قدردانی از اجرای پروژه های گازرسانی و کلنگ زنی این پروژه ها برای گازرسانی به این استان گفت: دولت توانسته است در بخش گازرسانی، پیوست اجتماعی خوبی شکل دهد و مسؤولیت دیگر بخش ها را نیز به عهده بگیرد. محسن علیزاده افزود: در همین مدت کوتاهی که از عمر دولت سیزدهم گذشته، اقدام های مؤثری شکل گرفته و در حوزه اقتصادی نیز اتفاق های مثبتی افتاده که انجام آنها جرأت و جسارت زیادی می خواست. وی بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته شاخص های بهره وری در کشور منفی بود؛ اما با حضور رئیس جمهوری، شاخص های بهره وری در همین مدت کوتاه ۲.۹ درصد رشد کرده و من به نمایندگی از همه نمایندگان، از وزیر نفت و همکاران ایشان در استان فارس بابت گازرسانی به شهرها و روستاهای استان فارس با وجود همه مشکلات قدردانی می کنم.

سهم ۶۰ درصدی صنعت گاز در پروژه های افتتاح شده کرمان

استاندار کرمان با بیان اینکه امروز بیش از یک سوم پروژه های افتتاح شده گازرسانی در کشور مربوط به استان کرمان است، گفت: در یک سال اخیر بیش از ۶۰ درصد از پروژه های افتتاح شده این استان مربوط به شرکت گاز استان کرمان بوده است. محمدمهدی فداکار با تأکید بر اینکه هم اکنون مقدار برخورداری از گاز طبیعی در این استان، از میانگین کشوری بالاتر است، گفت: گاز، یکی از ارکان توسعه استان کرمان به شمار می آید و هم اکنون به دلیل کمبود این حامل انرژی در بخش توسعه صنایع با مشکلاتی روبه رو هستیم. خط یازدهم سراسری گاز که مصوبه آن سال ۱۳۹۵ به تصویب هیأت دولت رسیده، هنوز تکمیل نشده، این در حالی است که با راه اندازی این خط، ظرفیت توسعه این استان در حوزه معادن بشدت افزایش می یابد. وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای استان کرمان در زمینه تولید انرژی خورشیدی، پیشنهاد می کنیم با حمایت وزارت نفت، زیرساخت های تولید این نوع انرژی در این استان ایجاد شود؛ زیرا معتقدیم که صنعت نفت می تواند از محل تولید انرژی خورشیدی در این استان صرفه جویی قابل توجهی در حوزه گاز داشته باشد. در این مراسم، صمد رحیمی، نایب رئیس هیأت مدیره شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران؛ علی اکبر میدانشاهی، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس؛ منوچهر فلاح، مدیرعامل شرکت گاز استان کرمان و فرهاد حسنی، مجری طرح احداث خط دهم سراسری انتقال گاز، گزارش های مبسوطی در حوزه کاری خود ارائه کردند.