با حضور وزیر نفت و همزمان با هفته دولت انجام شد

بهره برداری  و  کلنگ زنی  ۶۰۹۶  پروژه   گازرسانی و توسعه ای صنعت  گاز

مشعل   در هفته دولت امسال 6096 طرح گازرسانی با اعتبار 156 هزار میلیارد ریال و با حضور جواد اوجی، وزیر نفت؛ مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و شماری از نمایندگان مجلس، بهره برداری یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد و برگی دیگر در صنعت گاز کشور ورق خورد. این پروژه ها شامل بهره برداری از گازرسانی به16شهر، 1091 روستا و 1959 واحد صنعتی با اعتباری نزدیک به ۷۸ هزار میلیارد ریال، همچنین شروع عملیات اجرایی گازرسانی به 9 شهر، 928 روستا و 2091 واحد صنعتی با اعتباری در حدود 53هزار میلیارد ریال بود. در این آیین، وزیر نفت فرمان شروع پروژه های زیرساختی شامل خط انتقال زاهدان- زابل و خط انتقال گاز فاز 2 زرند -کرمان همچنین طرح های گازرسانی به استان های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان غربی و فارس را به نمایندگی از دیگر طرح های گازرسانی صادر کرد.

 در هفته ای که گذشت،جواد اوجی به عنوان سکاندار صنعت نفت کشور روزهای پرمشغله ای را گذراند و با حضور در طبقه شانزدهم برج گاز خیابان آبان، بهره برداری و عملیات اجرایی بیش از 6 هزار طرح گازرسانی را کلید زد تا هم شمار دیگری از هم میهنان این مرز و بوم زیرپوشش گاز قرار گیرند و هم واحدهای صنعتی بیشتری از این حامل انرژی ارزشمند بهره مند شوند. اوجی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: یکی از شاخص های رفاه در جامعه،گازرسانی شهری و روستایی است که مردم از این نعمت خدادادی بهره مند شوند. وزیر نفت با اشاره به افتتاح 10 هزار میلیارد تومان افتتاح طرح گازرسانی شهری، روستایی و خطوط انتقال و نقش مؤثر گازرسانی به صنایع اظهار کرد: بیش از ۵ هزار میلیارد تومان نیز آغاز عملیات اجرایی گازرسانی شهری، روستایی و صنایع انجام شده که کمک بسیاری به اشتغالزایی و اقتصاد کشور خواهند کرد. وی با قدردانی از پیمانکاران این پروژه ها که سختی بسیاری را در انجام آن متحمل شده اند، ادامه داد: از آقای چگنی، همه مدیران شرکت ملی گاز و همکارانشان که در این یک سال تحولات خوبی را در این حوزه ایجاد کرده اند، تشکر می کنم.

 گازرسانی و افزایش تولید گاز در اولویت وزارت نفت

اوجی با اشاره به اینکه پروژه های نیمه کاره در وزارت نفت بسیار است، گفت: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، اجرای پروژه ها با بررسی همکارانم در وزارت نفت و چهار شرکت اصلی اولویت بندی شد که گازرسانی و افزایش تولید گاز یکی از این اولویت ها بود. وی به کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به دلیل نبود سرمایه گذاری ها، بویژه در بخش بالادستی اشاره و اظهار کرد: پروژه ها تعریف و برنامه ریزی شد که طی هشت سال نزدیک به ۱۶۰ میلیارد دلار برای پروژه های اولویت داری که به منظور تأمین امنیت کشور و ارز کشور باید اجرا شوند، نیاز است. وزیر نفت ادامه داد: بخش اعظم بودجه سال ۱۴۰۰ از محل درآمدهای حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، فراورده های نفتی و محصولات پتروشیمی جزو تکالیف وزارت نفت بود. ما وقتی دولت را تحویل گرفتیم، شاید یک پنجم تکالیف بودجه در شهریورماه انجام شده بود که با همت همکارانم، حمایت دولت و مجلس حجم صادرات و قیمت ها افزایش یافت و سبب شد تکالیفمان در بودجه انجام شود. اوجی با اشاره به اینکه وزارت نفت برای تحقق اهداف خود، نیازمند سرمایه گذاری است، گفت: وزارت نفت یک میلیارد دلار از درآمدهای خود را به توسعه اختصاص داده است؛ اما برای جبران کسری گاز نیازمند سرمایه گذاری است؛ البته منتظر برجام و سرمایه گذار خارجی نمی مانیم که اگر می ماندیم، بی شک پارسال با قطع گاز و برق روبه رو می شدیم. وی از تأمین سوخت نیروگاه ها و جایگاه های عرضه سوخت سراسر کشور به عنوان اقدام مهم وزارت نفت در یک سال گذشته یاد و تصریح کرد: امسال همکاران ما در وزارت نفت، همچنین وزارت نیرو خوش درخشیدند و در تأمین سوخت نیروگاه ها اقدامی جهادی کردند.  اوجی با اشاره به اینکه همزمان با فصل مسافرت مردم که با پایان دوران کرونا مصادف شده است، گفت:در تأمین سوخت4400 جایگاه عرضه سوخت سراسر کشور کار بی سابقه ای انجام می شود.  وزیر نفت همچنین ضمن تاکید بر تعهد برای تسریع طرح هایی که در دولت سیزدهم تعریف شده است، گفت: برای شتاب بخشی به این پروژه ها، بویژه طرح هایی که نیاز روزمره مردم و چالشی برای آنهاست، از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنیم.

 گازرسانی همچون آب رسانی، آبادانی می آورد

اوجی اجرای خط لوله و گازرسانی را همچون انتقال آب و راه آهن دانست و افزود: گازرسانی، آبادانی به همراه دارد و تحول و رفاه را برای مردم به ارمغان می آورد.

وی با بیان اینکه ایران دارنده رتبه نخست ذخایر هیدروکربنی در دنیاست، تأکید کرد: زیبنده کشور نیست که مردم در نقطه ای از این کشور از نعمت گاز بی بهره باشند و در این مسیر استان سیستان و بلوچستان اولویت نخست در گازرسانی است و قول مساعد می دهم تحولی در این استان و دیگر استان ها و شهرستان های محروم کشور در حوزه گازرسانی رخ دهد. وزیر نفت به دغدغه نماینده سراوان و مهرستان برای تأمین سوخت اشاره و اظهار کرد: گازرسانی به شهرستان های استان سیستان و بلوچستان دغدغه آقای چگنی و بنده است و برای این موضوع، همچنین سوخت رسانی، وظیفه خود می دانم و قول رسیدگی می دهم.

 

سال پرفراز و فرود نفت

اوجی در تشریح شرایط سخت یک سال گذشته نیز گفت: در سالی که گذشت، برای تعهدها و درآمدهای ارزی و تأمین امنیت انرژی کشور سال سختی را پشت سر گذاشتیم و در مسائلی از جمله حمله سایبری و سوخت رسانی در روزهای پیک سفر مردم، همکارانی در وزارت نفت بودند که از زندگی خود مایه گذاشتند. وی همچنین درباره حفر چاه های عمیق به منظور تأمین آب مردم استان سیستان و بلوچستان گفت: درحالی که این حفاری ها بدون بازپرداخت انجام شده است؛ اما وزارت نفت وظیفه خود می داند این اقدام ها را برای رفاه مردم انجام دهد و بزودی دکل دوم هم برای حفاری به منظور تأمین آب، راهی استان سیستان و بلوچستان می شود.

 مصرف بنزین از تولید پیشی گرفت

وزیر نفت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش های آنها در حوزه تولید و مصرف بنزین نیز گفت: در برخی روزها تا 120 و 130میلیون لیتر در روز بنزین مصرف می شود، درحالی که تولید بنزین در 10پالایشگاه کشور، حدود 104میلیون لیتر در روز است و برای پاسخ به این نیاز سراغ ذخیره سازی ها هم رفتیم.وی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش سهمیه سوخت در بعضی استان های کشور تصریح کرد: در این باره بررسی مجدد خواهد شد؛ اما در حوزه تامین سوخت بنزین در کشور با توجه به مسافرت های هموطنان پس از دوران شیوع ویروس کرونا، بالاترین حجم سفرها را داریم.اوجی اظهار امیدواری کرد: انتظار می رود مردم از این سوخت به نحو احسن استفاده کنند تا مشکلی به وجود نیاید.وی همچنین در بخشی دیگر با بیان اینکه طلسم برداشت گاز از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از 20سال رد و بدل قراردادها روی کاغذ، زمستان امسال شکسته خواهد شد، از افتتاح مرحله دوم پروژه های گازرسانی در دهه فجر خبر داد.وزیر نفت افزود: با ابتکار همکاران ما در شرکت ملی نفت ایران که به طور جد در حال تلاش هستند، قول می دهیم نخستین مرحله برداشت از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که به مدت ۲۰ سال تنها به صورت قرارداد روی کاغذ میان پیمانکاران مختلف داخلی و خارجی رد و بدل می شد، زمستان امسال آغاز شود.اوجی با بیان اینکه پیش بینی می شود در مرحله نخست از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی روزانه ۱۰ تا ۱۱ میلیون مترمکعب گاز برداشت شود، ادامه داد: این مقدار گاز به کمک شبکه گازرسانی کشور می آید و مردم از نعمت آن بهره مند خواهند شد.وی با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای کنترل ناترازی گاز طبیعی در زمستان امسال اظهار کرد: پارسال اعلام کردیم که به دلیل نبود سرمایه گذاری  مناسب در سال های گذشته در فصل سرد، روزانه ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی کسری داشتیم و پیرو آن در این مدت پروژه هایی برای توسعه میدان های گازی و تکمیل فازهای پارس جنوبی در دستور کار قرار دادیم که البته امسال هم کسری گاز وجود دارد.

افزایش ۶۴ درصدی درآمد صادرات گاز

معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: همزمان با هفته دولت و در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، شاهد افزایش ۶۴ درصدی درآمد صادرات گاز و بهره برداری از ۵۰۳ کیلومتر خطوط انتقال گاز جدید بودیم. مجید چگنی با بیان اینکه دولت مردمی سیزدهم نشاط و تحرک در صحنه اجرایی کشور ایجاد کرده است، گفت: انگیزه بالا، روحیه بالا و تلاش و جهاد مستمر از ویژگی های جدایی ناپذیر ارکان دولت است و در مسیر عدالت و پیشرفت و توسعه همه جانبه اقتصادی پیشرفت داشته ایم. وی درباره بهره برداری از طرح های گازرسانی در هفته دولت اظهار کرد: خطوط لوله انتقال گاز و گازرسانی به ۱۶ شهر و ۱۰۹۱ روستا و بالغ بر ۱۹۵۹ صنعت این مرز و بوم با ۱۰ هزار ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار، مجموع طرح هایی هستند که بهره برداری از آنها آغاز شده است. چگنی به طرح هایی که عملیات اجرایی آنها از هفته دولت آغاز می شود، اشاره و بیان کرد: عملیات اجرایی گازرسانی به ۹ شهر و ۹۲۸ روستا و بیش از ۲ هزار صنعت دیگر با اعتباری بیش از ۵۳ میلیارد ریال مجموع طرح هایی هستند که عملیات اجرایی آنها در هفته دولت آغاز شد. وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۵ درصد سبد انرژی کشور با ۳۰ میلیون واحد اشتراک شامل خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی به گاز طبیعی وابسته است،تصریح کرد: این مبالغه نیست اگر بگوییم صنعت گاز، قلب تپنده اقتصاد کشور است.

عملکرد شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم

وی در ادامه اقدام های انجام شده در طول یک سال فعالیت دولت مردمی سیزدهم را تشریح کرد و گفت: گازرسانی و توجه به مناطق کم برخوردار از اهداف راهبردی شرکت ملی گاز ایران و وزارت نفت است و خوشبختانه با نگاه ویژه رئیس جمهوری، دولت خدمتگزار و حمایت های بی دریغ وزیر جهادی نفت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی این موضوع شتاب گرفته تا آنجا که برای گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان پنج شرکت گاز استانی و برای گازرسانی به استان هرمزگان سه شرکت گاز استانی بسیج شده اند.  مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: در استان های کردستان و خراسان جنوبی که شاید در شاخصه های اقتصادی از میانگین کشور پایین تر باشند، همکاران ما به سطحی از توانمندی دست یافته اند که سطح خدمات را از استان فراتر برده اند و به عنوان معین استان های هرمزگان و بلوچستان قدم پیش گذاشته اند. چگنی به افتخارات در حوزه پالایش، انتقال و توزیع گاز در داخل و تجارت و صادرات گاز در دوره یک ساله اشاره و تشریح کرد: رسیدن به توان بهره مندی از ظرفیت اسمی فرآورش گاز طبیعی در پالایشگاه ها و تأسیسات نم زدایی شرکت ملی گاز ایران به میزان ۱۰۳۰ میلیون مترمکعب، احداث و راه اندازی ۲ تأسیسات عظیم تقویت فشار گاز روی خط هشتم سراسری و افزایش پایداری شبکه انتقال گاز، انجام به هنگام بیش از ۱۴۰ مورد تعمیرات توربوکمپرسورهای فعال روی شبکه انتقال گاز کشور و احداث و بهره برداری از ۵۰۳ کیلومتر خطوط انتقال گاز جدید و افزایش پایداری و انعطاف عملیاتی شبکه را می توان را از مهم ترین اقدام های یک ساله شرکت برشمرد. وی افزود: احداث و بهره برداری از ۱۴ هزار و ۳۹۶ کیلومتر شبکه شهری و روستایی، نصب ۳۳۵ هزار و ۷۳۶ انشعاب، گازرسانی به ۷ نیروگاه جدید  شامل آرین زنجان، پاسارگارد قشم، بهین پالایش قشم، ماهتاب کیش، آب و برق ماهتاب، هنگام و راشد تربت، بهره مندی هزار و ۱۳۰ واحد صنعتی کشور از انرژی گاز طبیعی به منظور حمایت از تولید و اشتغال آفرینی، افزایش ۶۴ درصدی درآمدهای صادرات گاز، افزایش ۱۱ درصدی حجم صادرات گاز به ترکیه، ادامه مذاکرات برای افزایش مقدار صادرات گاز، وصول حدود ۱.۶ میلیارد دلار بابت طلب گاز ایران، افزایش ۱۳۸ درصدی سوآپ گاز، استمرار تهاتر گاز با برق کشور ارمنستان، تقویت دیپلماسی انرژی و انجام مذاکرات با کشورهای مختلف با اولویت کشورهای همسایه را می توان به اقدام های یاد شده اضافه کرد. معاون وزیر نفت در امور گاز به تحقق شعار سال با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین در این شرکت اشاره کرد و گفت: برای این منظور در سالی که گذشت، پارک گوگردی گنبدی در سرخس با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد.