به گفته او، از زمان راه اندازی این طرح تاکنون ۱۰ میلیون بشکه میعانات گازی، شیرین سازی و صادر شده و حدود ۴۵ تا ۴۶ میلیون دلار ارزآوری و بازگشت سرمایه داشتیم که اتفاقی راهبردی بود.

خجسته مهر با معرفی پروژه سیکل ترکیبی نیروگاه بعثت به عنوان یکی دیگر از مجموعه طرح های شرکت ملی نفت ایران یادآور شد: اجرای این طرح، صرفه جویی سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی را به همراه خواهد داشت. چند دستگاه آب شیرین کن به مدد این نیروگاه راه اندازی شد و موفق شدیم با تحویل روزانه ۲۰۰ مگاوات برق از این نیروگاه به شبکه سراسری به پایداری آن کمک کنیم.

وی همچنین درباره طرح خط لوله ۵۲ کیلومتری انتقال میعانات گازی از سایت (2) به (یک) پارس جنوبی گفت: این طرح با انتقال میعانات گازی که پیش تر به صورت دریایی انجام می شد، صرفه جویی سالانه یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را برای کشور به ارمغان آورد که باید اجاره روزانه نفتکش غول پیکر نزدیک به ۳۵ هزار دلار است که با اجرای این خط لوله، این هزینه ها کسر شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره دیگر طرح این شرکت اظهار کرد: خط لوله ۳۲ اینچ دریایی طرح توسعه فاز ۱۶ پارس جنوبی به طول ۱۱۵ کیلومتر بسیار راهبردی است.

خجسته مهر گفت: با آغاز به کار دولت سیزدهم، عوارض دولت گذشته، نشتی های پرشمار خط لوله فاز ۱۶ پارس جنوبی بود که در نتیجه در زمستان تولید ۲۸ میلیون مترمکعب گاز روزانه از این فاز را از دست دادیم. به دنبال این اتفاق، بسرعت خط لوله را ترمیم کردیم؛ اما این خط قابل اتکا نبود و در همان زمان ساخت خط لوله تازه را در برنامه قرار دادیم. با آنکه اجرای چنین خط لوله ای دو سال زمان می برد، به توفــیق الهی ایـن عملیات تســریع و زودتر تکمیل شد و امسال در زمستان تولید روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز این فاز را در دسترس داریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به فعالیت های دولت سیزدهم در پارس جنوبی گفت: پیش از دولت سیزدهم برنامه تکمیل فاز11 و ظرفیت افزایش تولید از ۲۷ سکوی پارس جنوبی را نداشتیم و با عنایت وزیر نفت، رکورد تولید ۷۰۵ میلیون مترمکعب از پارس جنوبی جابه جا شد که افتخاری برای همکاران ماست.

خجسته مهر با اشاره به بهره برداری ازچند واحد نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت ایران ال ان جی به عنوان یکی دیگر از طرح های هفته دولت که در حوزه سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت است، تصریح کرد: شرکت ملی نفت ایران به عنوان سهامدار در این پروژه مشارکت داشت.

  مسؤولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در اولویت

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین با اشاره به بهر ه برداری ۲۷ پروژه مسؤولیت اجتماعی در استان بوشهر گفت: اقدام های مطرح شده در برنامه این سفر تنها اقدام های شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر نبود؛ بلکه فعالیت های دیگری هم در این استان از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام شد. برای نمونه روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب به شهرهای عسلویه، نخل تقی و روستاهای شیرینو و پرک تحویل می شود. برگزاری کلاس های کنکور برای جوانان استان بوشهر با اعتبار ۳ میلیارد تومان، برگزاری دوره های آموزشی برای توانمندسازی جوانان استان بوشهر با اعتبار ۳میلیارد تومان (تا برای تأمین نیروی مورد نیاز مجبور به بهره گیری نیرو از سایر مناطق نباشیم)، تأمین سرویس رایگان مدارس برای عسلویه، کنگان و دیر، خرید سه شناور جدید برای تردد مردم جزیره خارگ و تهیه یک دستگاه سی تی اسکن برای منطقه خارگ از جمله اقدام های مسؤولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر بود.

خجسته مهر به تأمین اورژانس هوایی برای مردم جزیره خارگ اشاره کرد و افزود: مردم خارگ با جمعیت ۱۰ هزار نفری خواستار اورژانس هوایی بودند که در نشستی مصوب کردیم بالگرد و هواپیمای در اختیار کارکنان برای اورژانس مردم جزیره نیز استفاده شود.

ایران قطب پلی پروپیلن می شود

معاون وزیر نفت در امور پتــروشیمی در مراســـم آغــاز عمـــلـیات اجرایی ۲ طرح PDH/PP شرکت های پتروشیمی پارس و پالایش پارسیان سپهر برای تولید پروپیلن و پلی پروپیلن از برنامه ریزی برای احداث ۱۲ طرح PDH در کشور خبر داد و گفت: با اجرای طرح های پروپیلن از پروپان (PDH)، افزون بر اینکه کشور در زمینه محصول پلی پروپیلن بی نیاز می شود، به عنوان قطب بزرگ تولید پلی پروپیلن هم شناخته خواهد شد.

به گفته مرتضی شاهمیرزایی از اسفند پارسال ۳۶ پروژه عام المنفعه از سوی صنایع پتروشیمی همسو با سیاست عمل به مسؤولیت اجتماعی آغاز شده که به صورت جدی پیگیری می شوند و چند طرح نیز بزودی افتتاح خواهد شد. همچنین سالن سرپوشیده ورزشی چندمنظوره شهدای گمنام در شهرک پردیس جم با ۲۴۰۰ مترمربع زیربنا و ۴ هزار مترمربع محوطه بیرونی، به دستور وزیر نفت افتتاح شد. شاهمیرزایی با اشاره به اجرای طرح های تولید پروپیلن و پلی پروپیلن در منطقه عسلویه و اعلام اینکه در این منطقه، بیشترین تعداد واحد PDH به دلیل پروپانی که از میدان های غنی پارس جنوبی استخراج می شود، برنامه ریزی شده، افزود: ۱۲ طرح PDH در کشور احداث می شود که با اجرای این طرح ها تمدن جدیدی برای پروپان در کشور پایه گذاری خواهد شد که البته برنامه ریزی برای احداث این طرح ها از چند سال پیش انجام شده بود و هم اکنون یکی پس از دیگری عملیات اجرایی آنها آغاز می شود. در این طرح های PDH، پروپان به پروپیلن و سپس پروپیلن به پلی پروپیلن تبدیل خواهد شد. اجرای طرح های PDH نه تنها کشور را در زمینه محصول پلی پروپیلن بی نیاز می کند؛ بلکه به عنوان قطب بزرگ تولید این محصول شناخته خواهد شد.

تکمیل 95 طرح مسؤولیت اجتماعی در بوشهر

مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران از اجرای ۹۵ طرح مسؤولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر در دولت سیزدهم خبر داد.

بابک دارابی نیز در مراسم بهره برداری از طرح های هفته دولت در عسلویه با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، ضمن ابراز امیدواری از اجرای مطلوب طرح های مسؤولیت اجتماعی در استان بوشهر و دیگر استان های کشور گفت: صنعت نفت برای اجرای مسؤولیت های اجتماعی در استان بوشهر بر اساس رویکرد و فرامین وزیر نفت، بیش از یکهزار و ۳۷۷ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است. این مقدار اعتبار برای طرح های مسؤولیت اجتماعی چهار شرکت اصلی وزارت نفت شامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است.

مدیر نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران، درباره طرح های مسؤولیت اجتماعی ویژه شرکت ملی نفت ایران گفت: اعتبار طرح های مسؤولیت اجتماعی این شرکت در استان بوشهر ۵۴۰ میلیارد تومان برای تعداد ۳۶۰ پروژه است. تعداد طرح های مسؤولیت اجتماعی تکمیل شده شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر مربوط به دولت سیزدهم ۹۵ طرح است که این طرح ها بر اساس اسناد دریافت شده از پیمانکاران که منجر به پرداخت شده اند، تاکنون ۹۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. در این سفرهم برای بهره برداری از ۲۷ پروژه شامل پنج پروژه ورزشی، ۱۲ پروژه آموزشی ساخت مدرسه، یک پروژه درمانی و ۹ پروژه طرح هادی روستایی با سرجمع اعتبار ۵۱ میلیارد تومان حاضر شدیم. با انجام این پروژه ها در حوزه آموزش ۱۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع به سرانه آموزشی استان بوشهر، بویژه چهار منطقه همجوار تأسیسات وزارت نفت می افزاییم.

ناظر و نماینده مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر، از افزایش ۹۴ کلاس به فضای آموزشی استان بوشهر با افتتاح طرح های مسؤولیت اجتماعی وزارت نفت در این استان خبر داد.

رضا غفاریان در مراسم آغاز عملیات اجرایی و افتتاح طرح های وزارت نفت به مناسبت هفته دولت با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۹۵ پروژه در استان بوشهر با هزینه کرد ۹۰ میلیارد تومان تکمیل شده است، گفت: امروز از این تعداد ۲۷ پروژه با دستور وزیر نفت افتتاح می شود که اعتبار مصوب آن ۵۱ میلیارد تومان است.

وی ۱۲ طرح از ۲۷ طرحی را که افتتاح شدند، به اداره کل نوسازی مدارس استان بوشهر مربوط دانست و گفت: این ۱۲ طرح در منطقه پارس هستند و زیربنای آموزشی استان را ۱۶ هزار و ۲۰۰ مترمربع افزایش می دهند.

ناظر و نماینده مدیریت نظارت بر طرح های عمرانی مناطق نفت خیز شرکت ملی نفت ایران در استان بوشهر در پایان گفت: امروز پروژه ۱۲ کلاسه قدس کنگان به نمایندگی از۲۷ پروژه دیگر به بهره برداری می رسد.

طرح های 712 میلیون یورویی نفت و گاز پارس

سرپرست شرکت نفت و گاز پارس با تبیین چهار طرح تکمیلی این شرکت، مجموع سرمایه گذاری در آنها را حدود ۷۱۲ میلیون یورو اعلام کرد. محمدحسین متجلی هم در این مراسم گفت: نخستین طرح واحد نخست پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی با سرمایه گذاری بیش از ۴۵۰ میلیون یورو بوده است. وی از واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی (DMC) پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی با سرمایه گذاری ۷۵ میلیون یورو و طرح انتقال میعانات گازی تولیدی از پالایشگاه های سایت (۲) به سایت (یک) پارس جنوبی با سرمایه گذاری معادل ۱۹ میلیون یورو به عنوان دومین و سومین طرح نام برد و افزود: همچنین عملیات اجرایی لوله گذاری خط ۳۲ اینچ جدید دریایی انتقال گاز از سکوی فاز ۱۶ پارس جنوبی به پالایشگاه فازهای ۱۵ و ۱۶ با سرمایه گذاری بیش از ۱۶۵ میلیون یورو آغاز شد.

سرپرست شرکت نفت و گاز پارس، مجموع سرمایه گذاری در این چهار طرح را حدود ۷۱۲ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: امیدوارم با استعانت از خداوند حکیم و روح بلند شهدا و با پشتکار و همکاری خوب تلاشگران، بتوانیم مأموریت و اهداف شرکت نفت و گاز پارس را محقق کنیم.

نفت؛ خط مقدم مقاومت اقتصادی

غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این مراسم گفت: صنعت نفت توانست با طرح هایی که جهان استکبار در بخش تهاجم اقتصادی و تخریب اقتصادی ایران طراحی کرده بود، مقاومت اقتصادی را به نمایش بگذارد.

او دانش بنیان بودن، تلفیق مدیریت ستادی با میدانی و آفرینش اقتدار بین المللی را از ویژگی های صنعت نفت خواند و گفت:نفت؛ صنعتی راهبردی و از ارکان مهم مدیریت در عرصه تولید ثروت و ایجاد قدرت است. صنعت نفت در جنگ نرم اقتصادی جهان استکبار، خط مقدم مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است. او تصریح کرد: صنعت نفت توانست با طرح هایی که جهان استکبار در حوزه تهاجم اقتصادی و تخریب اقتصادی ایران طراحی کرده بود، مقاومت اقتصادی را به نمایش بگذارد. همچنین توانست تهدید بین المللی را به مؤلفه قدرت جهانی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبدیل کند و تک تک افراد وزارت نفت همانند افسران و سربازان سربلند در جبهه مقاومت حضور داشتند.

او خاطرنشان کرد: وزارت نفت در استان بوشهر منشأ خیرات بسیاری بوده و استان بوشهر نیز برای وزارت نفت برکات زیادی داشته است. این استان با وجود آنکه در منظومه اقتصاد ایران و در تولید ناخالص ملی در جایگاه سوم و تولید سرانه ثروت در جایگاه نخست قرار کشور دارد؛ اما همه استان به طور متوازن از این ثروت برخوردار نیستند. به همین دلیل باید تدبیر اساسی برای حل این مشکل اندیشیده شود. اجرای طرح های مسؤولیت های اجتماعی در استان بوشهر، اقدامی بزرگ است و عزم دولت برای توسعه پارس شمالی ستودنی است. مردم بوشهر و جوانان بوشهر نگاهشان به وزارت نفت و صنعت نفت است.