وزیر نفت در عسلویه

حرکت شتابان به سمت توسعه

مشعل     عسلویه، پایتخت انرژی ایران بار دیگر از زمان وزارت جواد اوجی، مقصد سفر او بود؛ اگر چه حضور این بار وزیرنفت با دوره های قبل تفاوت داشت. به آن دلیل که اگر در سفرهای گذشته شاهد بازرسی، دریافت گزارش، بازدیدهای میدانی، تعریف پروژه ها یا ردیف های مالی جدید برای طرح ها و... بودیم، این بار دستاورد یک سال اخیر وزارت نفت با افتتاح و آغاز به کار طرح هایی به ارزش مالی 3 میلیارد دلار در این خطه مهم از ایران همراه بود که بدون شک، تحولاتی مطلوب را در این منطقه به همراه خواهند داشت.

سفر وزیر به عسلویه به سنت دیگر سفرهای او از گلزار شهدا آغاز شد و با بازدید از کشتی لوله گذار سی مستر پایان یافت. زمانی اندک با برنامه کاری فشرده و متعدد در گرما و رطوبت بالایی که کارکنان حاضر در آنجا، آن را یکی از سختی های کار اعلام می کنند و می گویند اگر چه این گرما، چاشنی همیشگی کار ما بوده و هست؛ اما شدت و حدت آن در سال جاری بی سابقه و طاقت فرسا شده است.

در این سفر وزیر، طرح هایی هم چون واحد نخست طرح سیکل ترکیبی نیروگاه متمرکز پارس جنوبی با ظرفیت ۱۶۰مگاوات و سرمایه گذاری بیش از ۴۵۰ میلیون یورو، نخستین واحد شیرین سازی میعانات و مرکاپتان زدایی در فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، پروژه انتقال میعانات گازی تولیدی از پالایشگاه های سایت (2) به سایت (یک) پارس جنوبی، عملیات اجرایی احداث خط لوله جدید فاز ۱۶ میدان پارس جنوبی، واحدهای ۳، ۴ و ۵ گازی نیروگاه سیکل ترکیبی شرکت مایع سازی گاز طبیعی ایران، بهره برداری از ۲۷ طرح مسؤولیت اجتماعی، بهره برداری از فاز ۳، ۴ و ۵ شرکت ایران ال ان جی، پایانه صادراتی ال پی جی شرکت پتروصنعت ایرانیان، ۲۷ پروژه مسؤولیت اجتماعی، عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH/PP) شرکت پالایش پارسیان سپهر و پتروشیمی پارس بهره برداری شدند و آغاز به کار کردند.

اجازه نمی دهیم مردم در زمستان دچار چالش شوند

جواد اوجی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی خلیج فارس (عسلویه) برای بهره برداری رسمی از طرح های توسعه ای در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: مطابق برنامه مقرر شد اعضای هیأت دولت در هفته دولت به استان های مختلف سفر کنند واین سفر همسو با این برنامه انجام شده است، به نمایندگی از رئیس جمهوری سلام گرم وی را به مردم غیور و شریف استان بوشهر می رسانم.

وی با بیان اینکه افتتاح چند طرح و دستور آغاز عملیات چند پروژه برای این سفر برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: این طرح ها در بحث اشتغالزایی و ایجاد درآمد برای استان بوشهربرکات خوبی خواهد داشت که امیدوارم به مردم برسد.

وزیر نفت درباره کسری گاز در روزهای سرد امسال هم گفت: امسال هم به دلیل اینکه درسال های گذشته درصنعت گاز سرمایه گذاری نشده، کسری گاز داریم؛ اما تلاش همکارانمان در شرکت های تابع وزارت نفت این است که با تدابیر اندیشیده شده مثل پارسال اجازه ندهیم مردم عزیز کشورمان دچار چالش و مشکل شوند.

اوجی همچنین در آیین بهره برداری رسمی از واحد شیرین سازی و مرکاپتان زدایی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی با بیان اینکه ظرفیت شیرین سازی میعانات گازی کشور با این طرح ۸۰ هزار بشکه افزایش یافت، گفت: بزرگ ترین مزیت این طرح، بومی سازی دانش مرکاپتان زدایی میعانات گازی در کشور است و ان شاءالله در این زمینه خودکفا می شویم.  وزیر نفت افزود: به همت شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز پارس و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار، این طرح به دست توانمند ایرانی ساخته شد. وزیرنفت از افزایش ۲۰ درصدی صادرات گازمایع (ال پی جی) در یک سال نخست فعالیت دولت سیزدهم در مقایسه با دوره مشابه پارسال خبر داد و اعلام کرد که ایران بزودی در حوزه تولید پروپیلن از پروپان به خودکفایی می رسد.

طرح های 3 میلیارد دلاری در بوشهر

وزیر نفت با تأکید بر استقبال از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی، اعلام کرد که برای توسعه میدان گازی پارس شمالی هم با شرکت گازپروم روسیه تفاهمنامه همکاری امضا شده است. جواد اوجی در پایان بهره برداری و آغازعملیات اجرایی طرح های وزارت نفت به استان بوشهر با تشریح این طرح ها گفت: پروژه های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با اعتبار یک میلیارد دلار در استان بوشهر به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی پروژه هایی با اعتبار ۲میلیارد دلارهم در بخش بالادست و پایین دست آغاز شد که براساس برنامه ریزی وزارت نفت، ان شاءالله همه پروژه ها در مدت زمان مقرر تکمیل می شوند تا شاهد تحولات مطلوب در منطقه باشیم. وزیر نفت با بیان اینکه طبق اهداف مسؤولیت اجتماعی وزارت نفت، ۱۳۷۷ میلیارد تومان به این بخش در استان بوشهر اختصاص یافته است، گفت: وزارت نفت در سال نخست فعالیت دولت سیزدهم، ۱۴ هزار میلیارد تومان مصوبه برای پروژه های مسؤولیت اجتماعی اختصاص داده که بی سابقه است. او افزود: همکاری خوبی هم با هنرستان فنی - حرفه ای در این منطقه آغاز شده که همه هزینه ها برای ارتقای تخصص جوانان بوشهری از سوی وزارت نفت انجام می شود.

نگاه متفاوت وزارت نفت به مسؤولیت های اجتماعی

وزیر نفت در بخشی دیگر با تأکید بر اینکه در بحث حمله سایبری نیز قصد داشتند دولت را در همان ماه های نخست زمین گیر کنند، گفت: قول می دهم نگاه وزارت نفت با گذشته کاملاً تفاوت پیدا کرده و ما نیز از اجرای پروژه های مسؤولیت های اجتماعی حمایت می کنیم و مردم شهرهای میزبان صنایع نفت و گاز نیز باید ازمنافع پروژه های عام المنفعه بهره مند شوند. وزیر نفت با اشاره به تعیین تکلیف کاهش آلایندگی های استان بوشهر گفت: پروژه جمع آوری گازهای مشعل در حال اجراست و ازهرگونه سرمایه گذاری استقبال می کنیم.وی گفت: واحد مرکاپتان زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی، نخستین طرحی بود که با دانش بومی پژوهشگاه صنعت نفت و به همت قرارگاه خاتم الانبیا (ص) اجرا شد و قول می دهیم که در بقیه فازها این واحد نیز راه اندازی شود. امیدواریم آقای خجسته مهر هم در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران، اجرای این طرح در بقیه فازهای پارس جنوبی را مصوب کنند. این طرح نمونه اولیه ای بود که خوشبختانه به نتیجه رسید و کمک زیادی به بحث آلایندگی ها می کند. اوجی با اشاره به دغدغه های استاندار بوشهر درباره احداث پالایشگاه نفت در شمال این استان افزود: در صورت معرفی سرمایه گذار، وزارت نفت آماده حمایت و پشتیبانی از اجرای طرح است. از اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس نیز می خواهم که این موضوع را در کارگروهی با محمدزاده، استاندار بوشهر انجام دهند و سازوکاری طراحی و موضوع را حل وفصل کنند. وزیر نفت درباره طرح موضوع تخلفات پیمانکاران نیز گفت: در بحث تخلفات پپمانکاران، به هیچ وجه نمی پذیریم که پیمانکار غیربومی در منطقه تخلف کند و این پیمانکاران باید وارد فهرست سیاه شوند و جایگاهی در منطقه نداشته باشند.

آزادسازی سواحل صنعتی، ملاحظات پدافند غیرعامل دارد

اوجی همچنین درباره بحث آزادسازی سواحل افزود: در بحث آزادسازی سواحل نیز بخشی از سواحل که درگیر مجتمع های پتروشیمی، اسکله ها و بنادر است، با سواحل تفریحی متفاوت هستند و این موضوع را در هیأت دولت طرح کرده ایم و امیدواریم به چشم پدافند غیرعامل به آن نگاه شود.ما نمی توانیم این سواحل را آزاد کنیم؛ اما سرانجام تصمیم گیری دراین باره در اختیار مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس و استاندار بوشهر است.

وی از فرمانداران شهرستان های عسلویه، کنگان، دیر و جم، ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، نیروهای امنیتی - انتظامی و نیز کارکنان صنعت نفت منطقه، بویژه شرکت نفت و گاز پارس قدردانی و تأکید کرد: وزارت نفت به دلیل قرار گرفتن در خط مقدم جنگ اقتصادی، سال بسیار سختی را در شرایطی گذراند که همه تلاش دشمن برای تخریب صادرات نفت، ارزآوری و امنیت انرژی به کار گرفته شد که به لطف خداوند و به همت مردان و زنان صنعت نفت ناامید شد. وزیر نفت همچنین با قدردانی از تلاش مجتمع های پتروشیمی گفت: هرگاه در حوزه سرمایه انسانی دچار چالش می شویم، از توان آیت الله صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه بوشهر استفاده می کنیم و با حمایت، پشتیبانی و همراهی ایشان گره باز می شود.

۶ طرح یک میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در مراسم بهره برداری از طرح های وزارت نفت در هفته دولت با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جریان سفر سال های گذشته به عسلویه گفت: تاکنون ۱۰ میلیون بشکه میعانات گازی در طرح مرکاپتان زدایی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی پس از شیرین سازی صادر شده که سرمایه گذاری انجام شده در این طرح، طی سه تا چهار ماه باز می گردد.

محسن خجسته مهر گفت: ایشان در سفر خود فرمودند که صنعت نفت سه ویژگی دارد. نخست اینکه این صنعت اقتصادی، دوم اینکه علمی و سوم اینکه جهادی است. وی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، بخش مهمی از صنعت نفت است، افزود: این منطقه از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی راهبردی است.

به اعتقاد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، بخش مهمی از اقتدار دولت که بخش اقتصادی است، تقویت می شود.

او افزود: امروز عملیات اجرایی ۶طرح در بخش نفت به ارزش حدود یک میلیارد دلار آغاز می شود یا به بهره برداری می رسد. در این دولت سریع برنامه ریزی می کردیم، با شتاب تصمیم می گرفتیم و با حضور همه عزیزان طرح ها را به واقع جهادی اجرا می کردیم. بهره برداری از طرح شیرین سازی و مرکاپتان زدایی میعانات گازی فاز ۲ و ۳ پارس جنوبی، یکی از طرح های به بهره برداری رسیده بود که دانش فنی آن از سوی پژوهشگاه صنعت نفت ایجاد شده، بنابراین وجه آن دانش بنیان است. این طرح تداوم افزایش صادرات میعانات گازی را در کشور به دنبال داشت و توان اجرایی مطلوبی را از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) در این طرح شاهد بودیم و سرمایه گذاری انجام شده در این طرح طی سه تا چهار ماه به کشور بازمی گردد.