وزیر امور اقتصادی و دارایی:

وصول درآمد حاصل از فروش نفت ۵۸۰ درصد  افزایش یافت

وزیر امور اقتصادی و دارایی از وصول ۵۸۰ درصدی درآمد حاصل از فروش نفت، میعانات گازی و ۲۰۰ درصدی درآمد حاصل از مالیات در۴ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد و تأکید کرد: دستور کاری برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ وجود ندارد.

سید احسان خاندوزی گفت: با توجه به افزایش صادرات نفتی و نرخ تبدیل ارزی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش ۵۸۰ درصدی وصول درآمد حاصل از صادرات نفت و میعانات به خزانه در ۴ ماه نخست امسال بودیم و این موارد از موارد ذیل تبصره ۱۴ بود که سبب شد دولت با تنخواه کمتری وضع مالی خود را سامان دهد.

وی از رشد  ۴۸ درصدی درآمدی منابع بودجه نسبت به مدت مشابه پارسال و افزایش ۱۶ درصدی هزینه ها خبر داد و گفت: دولت روی این موضوع متمرکز بود تا بتواند درآمد پایدار بیشتری کسب کند. این یعنی جبران کسری بودجه در دستور کار دولت بود و در ۴ ماه نخست امسال محقق شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آخرین وضع صدور مجوز در درگاه ملی گفت: یکی از نقاط مورد تأکید دولت در سال کمک به تولید، کاهش هزینه ها و رفع موانع تولید از جمله مجوزهاست که پیگیری می شود و تاکنون ۱۷۵ هزار درخواست مجوز موجه به دستگاه های دولتی وصول شده است که یک سوم این درخواست ها منجر به صدور مجوز شد و درخواست کننده بدون عبور از مسیر مراجعه حضوری تنها از طریق دولت الکترونیکی مجوز خود را دریافت کرد.

به گفته خاندوزی، ۷۰ درصد دیگر این درخواست ها در حال بررسی هستند و برخی دستگاه ها تخلف کردند و برخی هم در اتصال به شبکه ملی درگاه ها دچار مشکل هستند.

وی به سفر روسای جمهور روسیه و ترکیه و موارد اقتصادی این سفرها اشاره کرد و گفت: این سفرها همسو با سیاست کلی و زیر چتر سیاست همسایگی که اولویت نخست سیاست خارجی است، انجام شد. در سفر رئیس جمهوری روسیه بر اجرایی شدن محورهایی تاکید شده که در سفر آیت الله رییسی به روسیه انجام شده بود و در حال پیگیری اجرای آن هستیم که یکی از آنها اجرای روبل در واحد ارزی است.

 وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: در سفر رئیس جمهوری ترکیه به ایران هشت سند و موافقت نامه بین تهران و آنکارا امضا شد که مهم ترین آن به موضوع قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز برمی گشت و مورد دیگر اجماع نظر روسای جمهور دو کشور بر افزایش سقف مبادلات تجاری به بیش از ۳۰ میلیارد بود که امیدواریم در همین دولت شاهد به ثمر نشستن آن باشیم.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد:

 افزایش صادرات نفت ایران با امضای تفاهم نامه  40 میلیارد دلاری

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح جزئیاتی از منافع تفاهم نامه ۴۰ میلیارد دلاری ایران و روسیه در حوزه نفت و گاز، از افزایش صادرات نفت خام ایران به بالای یک میلیون بشکه در روز خبر داد.

غلامرضا مصباحی مقدم گفت: شکل گیری ارتباط میان ایران و دولت روسیه از برکات دولت سیزدهم است و نتیجه این ارتباط، سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه و متقابلاً سفر ولادیمیر پوتین به ایران و انجام مذاکراتی سازنده بود و تفاهم نامه ای که به موجب آن قرار است در بخش بالادستی نفت و گاز ۴۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شود و به طور قطع ضمن ایجاد اشتغال زایی فعال، اثر بسیار گسترده ای هم در اقتصاد کشور خواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «متأسفانه سال هاست در بخش بالادستی صنعت نفت سرمایه گذاری جدی و اساسی انجام نشده است» گفت: برخی چاه های نفت و گاز بازدهی خود را از دست داده اند، اما با سرمایه گذاری روس ها در بخش بالادستی صنعت نفت به زودی شاهد احیای مخازن و بهره برداری بیشتر و افزایش تولید و به تبع آن رشد صادرات خواهیم بود.

مصباحی مقدم ادامه داد: افزون بر افزایش تولید و صادرات نفت، با توجه به اینکه در روسیه شرکت های قدری در زمینه نفت و گاز فعال هستند، این امکان فراهم می شود که بتوان تبادل دانش و فناوری کرد و از توانمندی این شرکت ها در بخش بالادستی صنعت نفت بهره برد.

وی افزود: همکاری شرکت های نفتی ایرانی و روسی می تواند ارتباط بین دو کشور را عمق و غنا ببخشد، افزون بر این کشورهایی که تحت پیمان روسیه هستند نیز، از منافع چنین قراردادی بهره مند می شوند و روابط ایران با این کشورها نیز بهبود می یابد.

مصباحی مقدم با اعلام اینکه روس ها قرار است در بحث فشارافزایی گاز پارس جنوبی نیز ورود کنند، گفت: سال ها قبل تر از ایران، قطر با سرمایه گذاری شرکت های خارجی توانست سهم بیشتری از استخراج گاز از این میدان مشترک را به خود اختصاص دهد، اما اکنون صنعت نفت ایران نیز می تواند با سرعت بیشتری از این حوزه مشترک بهره برداری کند و عقب ماندگی هم اگر وجود داشته باشد جبران کند.

وی با اشاره به تلاش های دولت سیزدهم برای خنثی سازی تحریم ها افزود: دیپلماسی فعال سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم سبب شده است که با وجود تحریم ها، صادرات نفت خام افزایش یابد و به بالای یک میلیون بشکه در روز برسد، البته قیمت نفت و به تبع درآمدهای نفتی هم در یک سال اخیر افزایش داشته و همین موضوع سبب شده است شاهد کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی نباشیم.

وی ادامه داد: با دیپلماسی سیاسی دولت سیزدهم طی این مدت، همچنین روابط ایران با همسایگان از جمله عمان، ترکمنستان، ازبکستان، قرقیزستان، جمهوری آذربایجان و به تازگی ترکیه نیز بهبود یافته است. برقراری ارتباط با پاکستان هم در دستور کار قرار دارد.

مصباحی مقدم گفت: به زودی شاهد روند رو به کاهش نرخ تورم خواهیم بود و دیری نخواهد گذشت که دولت موفق می شود شرایط ثبات اقتصادی را فراهم کند.

 

اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت با هدف افزایش کارایی هزینه کرد درآمدهای نفتی

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت، به منظور حکمرانی و سیاست گذاری بهتر وزارت نفت و دولت بر توسعه بخش نفت و گاز و افزایش کارایی هزینه کردهای درآمد نفتی در این بخش است. مهدی طغیانی با بیان اینکه با اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت همه هزینه های این شرکت برای حفظ و توسعه ظرفیت برداشت از میدان های نفت و گاز شفاف خواهد شد، گفت: این موضوع به نفع کشور و منطبق با قانون است و از جهت حکمرانی و سیاست گذاری بهتر وزارت نفت و دولت بر توسعه بخش نفت و گاز و افزایش کارایی هزینه کرد درآمدهای نفتی در این بخش است.

وی افزود: وقتی ما بتوانیم درآمد بیشتری را شناسایی کنیم، متناسب با آن بخش تکالیف بیشتری را می توانیم به عهده دولت گذاشته و دولت در قالب قانون به آن تکالیف عمل کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نبود شفافیت به نفع کشور و مردم نیست، هرچقدر این موارد روشن تر و شفاف تر باشد، دقیق تر برای آن تصمیم گیری خواهد شد.

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت درباره اصلاح رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت اعلام کرده بود که هدف از این تصمیم تقویت جایگاه حاکمیتی وزارت نفت و تقویت استقلال و ماهیت شرکت ملی نفت ایران، کاهش آثار تحریم بر درآمدهای این شرکت و افزایش شفافیت و کارایی هزینه کرد درآمدهای نفتی است.

 

گزارش اقدام های پتروپارس و نفت و گاز پارس در کمیسیون انرژی مجلس

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از ارائه گزارش اقدام های دو شرکت پتروپارس و نفت و گاز پارس با حضور مسئولان دو مجموعه در نشست این کمیسیون خبر داد.

مالک شریعتی نیاسر در تشریح نشست کمیسیون انرژی مجلس که با حضور مسئولان دو شرکت پتروپارس و نفت و گاز پارس گفت: در این نشست مسئولان شرکت پتروپارس گزارشی از اقدام های انجام شده، برنامه های چند ماه اخیر این شرکت و برنامه هایی که برای پروژه های در حال اجرا دارند به ویژه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی ارائه کردند.  وی افزود: طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی پس از تأخیر چندساله به عهده شرکت پتروپارس گذاشته شد و قرار است طی یک تا دو سال آینده به ظرفیت نهایی تولید برسد، مسئولان شرکت پتروپارس تأکید کردند که بومی گزینی در پروژه های این شرکت در نواحی نفت خیز و گازخیز کشور با دقت و سرعت بیشتر دنبال خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در این نشست همچنین مسئولان شرکت نفت و گاز پارس گزارشی از پروژه های اصلی این شرکت ارائه کردند که بحث اصلی پیرو پروژه فشارافزایی میدان گازی پارس جنوبی بود، البته اکنون جمع بندی بر فشارافزایی در خشکی است.

 

عرضه گاز روسیه به اروپا کاهش یافت

گازپروم با اعلام افت بیشتر در جریان انتقال گاز خط لوله نورد استریم-۱ از کاهش بیشتر عرضه گاز مسکو به اروپا خبر داد.

شرکت دولتی گازپروم اعلام کرد: عرضه گاز به آلمان با خط لوله نورد استریم-۱ به ۲۰ درصد ظرفیت کاهش می یابد؛ اقدامی که از فشار بیشتر روسیه مبنی بر پایین آوردن صادرات گاز به اروپا خبر می دهد.

بر اساس اعلام گازپروم، جریان گاز از پنجم مردادماه از ساعت ۴ به وقت گرینویچ به ۳۳ میلیون مترمکعب در روز می رسد که نسبت به سطح کنونی ۵۰ درصد کمتر است، این اقدام به این دلیل انجام می شود که بنا به توصیه یک ناظر صنعتی فعالیت توربین گازی شرکت زیمنس مورد استفاده در یکی از ایستگاه های افزایش فشار باید متوقف شود.

آلمان اعلام کرد که هیچ دلیل فنی برای کاهش اخیر جریان گاز مشاهده نمی شود و این اقدام در حالی رخ داده است که روسیه و غرب در واکنش به آنچه مسکو عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین می نامد، به یکدیگر ضربه های اقتصادی وارد می کنند.

خط لوله نورد استریم-۱ بزرگ ترین خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا، دارای ظرفیت انتقال سالانه ۵۵ میلیارد مترمکعب است.

اتحادیه اروپا بارها روسیه را متهم کرده است که از انرژی برای اعمال فشار استفاده می کند، اما کرملین می گوید این کمبودها ناشی از مسائل مربوط به اجرای عملیات تعمیر و نگهداری و همچنین تأثیر تحریم های غرب بوده است.

سیاستمداران اروپا گفته اند که روسیه می تواند جریان گاز را در فصل زمستان امسال قطع کند، اقدامی که آلمان را وارد رکود اقتصادی می کند و سبب افزایش قیمت ها برای مصرف کنندگانی می شود که هم اکنون با قیمت های بالای غذا و انرژی دست وپنجه نرم می کنند.

آلمان هفته گذشته مجبور شد کمکی مالی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به شرکت یونیپر، بزرگ ترین شرکت واردکننده گاز این کشور از روسیه ارائه کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، پیش تر با اعلام کاهش اخیر جریان گاز، به غرب هشدار داد که ادامه تحریم ها خطر افزایش فاجعه بار قیمت انرژی را برای مصرف کنندگان جهان به دنبال دارد.

روسیه در ماه ژوئن جریان گاز خط لوله نورد استریم-۱ را به ۴۰ درصد ظرفیت کاهش داد و دلیل آن را تأخیر در بازگشت توربینی اعلام کرد که از سوی شرکت زیمنس انرژی در کانادا تعمیر می شد، توضیحی که آلمان آن را بی پایه واساس خواند.

این کشور سپس فعالیت خط لوله نورد استریم-۱ را به منظور اجرای عملیات تعمیر و نگهداری سالانه به مدت ۱۰ روز به طور کامل متوقف و پنجشنبه گذشته (۳۰ تیرماه) با همان ظرفیت ۴۰ درصد پیشین دوباره راه اندازی کرد.