شرکت ملی حفاری ایران   

واحدهای پشتیبانی نقش محوری در تحقق کارکرد دکل ها دارند

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت:واحدهای پشتیبانی از عملیات حفاری اعم از خدمات فنی، نگهداری و تعمیرات، سازندگی و خدماتی نقش محوری و مکمل در تحقق کارکرد دکل ها و تولیدی شدن به موقع چاه های نفت و گاز دارند.

حمیدرضا گلپایگانی از بخش ها و واحدهای زیرمجموعه مدیریت های خدمات فنی حفاری، نگهداری و تعمیرات، سازندگی و خدمات ( واحد سوخت رسانی) بازدید و در نشست های جداگانه با مدیران، رؤسا و کارکنان هر قسمت به گفت وگو نشست و از زحمات شبانه روزی آنها قدردانی کرد.

وی در نشست با مدیر، رؤسا، متخصصان و کارکنان مدیریت خدمات فنی، ضمن قدردانی از تلاش های شبانه روزی مجموعه کارکنان عملیاتی، فنی و مهندسی و پشتیبانی افزود: ارائه خدمات فنی و مهندسی به شرکت های متقاضی در مراحل حفاری چاه ها یا تعمیر چاه های در حال بهره برداری که به دلایل فنی با افت فشار روبه رو شده اند، به منظور حفظ، نگهداشت و افزایش تولید بسیار مهم و درواقع مکمل عملیات حفاری است.معاون مدیرعامل شرکت در عملیات حفاری نیز گفت:کارکنان سختکوش شرکت ملی حفاری ایران در بخش های عملیاتی و فنی و مهندسی در چهار ماه امسال موفق به حفر و تکمیل ۳۴ حلقه چاه نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی کشور شدند.مسعود افشار افزود: از این تعداد چاه دو حلقه توسعه ای، سه حلقه اکتشافی و ۲۹ حلقه تعمیری تکمیلی بوده است.

وی  اظهار کرد: ۲۸ حلقه از این چاه ها در گستره فعالیت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، دو حلقه در میدان های تحت سرپرستی شرکت نفت فلات قاره، یک حلقه در قالب پروژه و سه حلقه در پروژه های مربوط به مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حفر و تکمیل نهایی  شد.

۳۰۰ کاروان اردوگاه دکل های حفاری بازسازی شد

سرپرست مدیریت خدمات شرکت ملی حفاری ایران هم از تعمیر اساسی و بازسازی ۳۰۰ کاروان اردوگاه دکل های حفاری خبر داده و گفته است: این تعداد کاروان ها ( کانکس) در ۶ ماه گذشته نوسازی و از نظر امکانات تجهیز شده است.محمدمهدی اولی پور این مطلب را در بازدید جمعی از رؤسا و مسئولان ستادی واحدهای تعمیرات ساختمان، کمیسیون مناقصات، امور مالی، حسابداری، خدمات غذایی و اردوگاه های حفاری و روابط عمومی از روند بازسازی کاروان ها عنوان کرد.

سرپرست مدیریت خدمات شرکت افزود: به سبب جابه جایی های پیاپی دکل های حفاری در اقصی نقاط کشور و شرایط آب و هوایی، کاروان ها به مرور زمان مستهلک می شوند و نیاز به تعمیر اساسی دارند.

 

     شرکت نفت و گاز پارس

تسریع در راه اندازی واحدهای فرآیندی پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی

 

وضع عملیات ساخت و راه اندازی دومین ردیف تصفیه گاز پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در نشستی با حضور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس بررسی شد. محمد مشکین فام، مدیرعامل این شرکت در نشست هفتگی با پیمانکاران پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با تأکید بر اهمیت زمان عملیات اجرایی و راه اندازی واحدهای جانبی و فرآیندی پالایشگاه این طرح گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و لزوم صرفه جویی در هزینه های ساخت و راه اندازی، باید فعالیت های باقیمانده به منظور افزایش بازده کاری شتاب گیرد و فعالیت ها به دستاوردهای تازه تبدیل شود. وی با اشاره به اینکه نخستین ردیف عملیاتی شده (ترین چهارم) این پالایشگاه اسفندماه پارسال با حمایت جدی وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران و همکاری مضاعف همه پیمانکاران در مدار تولید قرار گرفت، اظهار کرد: برای تکمیل بخش های باقیمانده این پروژه ملی نیز همچنان این حمایت ها به قوت خود باقی است و انتظار کارفرمای طرح این است که با مدیریت اصولی زمان و استفاده حداکثری از توان کارکنان، فعالیت های باقیمانده پیگیری شود تا ضمن بالا بردن راندمان کار، سایر واحدهای فرآیندی در سریع ترین زمان ممکن به بهره برداری برسند.

 

    پژوهشگاه صنعت نفت 

تصویب طرح منشأیابی آلودگی های هیدروکربنی در سواحل بوشهر و گناوه

طرح تعیین منشأ آلودگی های نفتی سواحل بوشهر و گناوه با استفاده از تکنیک اثر انگشت نگاری نفت در جلسه شورای پژوهشی پژوهشگاه صنعت نفت تصویب شد. از مهم ترین اهداف این پروژه می توان به بررسی منشأ آلودگی های نفتی سواحل بوشهر و گناوه (Tarballs) با استفاده از آنالیزهای دقیق ژئوشیمیایی اشاره کرد.

علم ژئوشیمی حقوقی (Forensic Geochemistry) یا ژئوشیمی زیست محیطی یکی از شاخه های علم ژئوشیمی آلی است که عمدتاً به مباحث زیست محیطی و به طبع آن مسائل حقوقی ناشی از آن می پردازد؛ از این رو در این مطالعه نیز قرار است پس از نمونه برداری سیستماتیک از نفت آلوده کننده سواحل (طبق پروتکل زیست محیطی 2016 اروپا)، همچنین نمونه گیری از خطوط لوله فروزان، دورود و ابوذر به عنوان منشأ احتمالی برای این آلودگی ها، با استفاده از تکنیک اثر انگشت نگاری نفت نتیجه ارتباط یا عدم ارتباط آلودگی ها با نفت خطوط لوله مذکور مورد بررسی دقیق ژئوشیمیایی قرار گیرد.

در این مطالعه از یک سو با استفاده از روش های دقیقGC ،CCMS  و FTIR آزمایش های مورد نیاز انجام گرفته است و با استفاده از نرم افزار+PIGI، نتایج و پارامترهای به دست آمده مورد بررسی، تعبیر و تفسیر قرار خواهند گرفت و در نهایت با ترسیم نمودارهای دوبعدی، سه بعدی و مطالعات آماری نتیجه نهایی در اختیار کارفرما قرار خواهد گرفت.

این مطالعه می ‎تواند به عنوان الگوی مناسبی جهت موارد مشابهی باشد که هم اکنون در حال انجام بوده یا در آینده قرار است عملیاتی شود.

 

شرکت پالایش نفت تهران

پایان موفقیت آمیز تعمیرات اساسی در واحدهای پالایشی

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران از پایان موفقیت آمیز تعمیرات اساسی واحدهای این شرکت خبر داد. سیدمصطفی سیدرضاتهرانی در این باره گفت: طبق برنامه زمان بندی و با تلاش شبانه روزی کارکنان، تعمیرات اساسی واحدهای سولفورزدایی از نفت سفید، سولفورزدایی از نفت گاز، هیدروژن شماره ۳، گوگردسازی شماره ۳، واحدهای آمین ۲ شمالی و جنوبی و واحد آب ترش پالایشگاه با موفقیت خاتمه یافت و واحدهای مذکور به مدار تولید بازگشتند.

وی ایمنی، کیفیت، سرعت و بهبود را از مهم ترین مؤلفه های این تعمیرات اساسی برشمرد و افزود: تعمیرات اساسی فرآیند تعمیرات پیشگیرانه است که به بیان دقیق تر می توان آن را بازگردانی واحد به شرایط قابل اطمینان برای یک دوره عملکرد طولانی مدت در نظر گرفت. در تعمیرات اساسی، تمامی تجهیزات موجود در واحد باز و از تمامی قسمت های تجهیزات بازرسی می شود و پس از آن تعمیر یا تعویض قطعات و خطوط انتقال طبق درخواست ادارات بهره برداری و بازرسی فنی مبتنی بر دستور کارهای صادرشده انجام می شوند.

مدیر عملیات شرکت پالایش نفت تهران تأکید کرد: در هر دوره از تعمیرات اساسی اقدام های بهبودی که در شرایط عملیات واحد قابل انجام نیست، اجرایی می شود. در واقع در پایان هر دوره تعمیرات اساسی، واحد برای یک دوره عملکرد با کیفیت مطلوب تضمین می شود.

تهرانی درباره مهم ترین اقدام های انجام شده در این تعمیرات اساسی گفت: مطابق برنامه ریزی های انجام شده، تخلیه، تعویض و تعمیرات اساسی کاتالیست کوره ها، تعویض بخشی از کاتالیست در بالای راکتورهای واحدKHDS، تعویض تیوب کامل مبدلE-41806، همچنین تعویض کامل کاتالیست راکتورهای 3R-901  و3R-902 را می توان از مهم ترین اقدام ها در این دوره از تعمیرات اساسی برشمرد.

 

    سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس

   قدردانی از رییس جمهوری برای انجام مسئولیت اجتماعی نفت  در بوشهر

استاندار و امام جمعه بوشهر در نامه ای از دستور رئیس جمهوری درباره نحوه انجام فعالیت مسئولیت اجتماعی نفت در استان بوشهر که به تازگی با دستور وزیر نفت همه این فعالیت ها با محور سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس انجام می شود، قدردانی کردند.

در نامه غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و احمد محمدی زاده، استاندار بوشهر آمده خطاب به رئیس جمهوری آمده است:

“با عنایت به دستور صادره حضرتعالی در سفر پاییز سال گذشته به استان مبنی بر ضرورت تعیین تکلیف مسئولیت های اجتماعی واحدهای تابع وزارت نفت در استان بوشهر،پس از هشت ماه پیگیری های مجدانه از سوی مسئولان استان و با همکاری مسئولان وزارت نفت، در مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ توافقنامه ای بین استانداری بوشهر و نمایندگان تابع وزارت نفت در استان با موضوع مسئولیت های اجتماعی نفت به امضا رسید که در این توافق نامه میزان و نحوه کمک های مالی مجموعه های وزارت نفت به استان بوشهر تعیین شد و ان شاءالله مبنای اقدامات اجرایی بعدی خواهد شد.

بی تردید این اقدام تحسین برانگیز، بدون درایت و مدیریت انقلابی آن مقام محترم محقق نمی شد، لذا با توجه به بازخوردهای مثبت این دستور حکیمانه و مدبرانه جنابعالی در بین مردم و مسئولان استان فرصت را غنیمت شمرده از دستور صادره ریاست جمهوری اسلامی ایران و مساعدت و حمایت های جواد اوجی، وزیر نفت، مدیران عامل شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز و شرکت ملی پتروشیمی و سهامداران شرکت های پتروشیمی مستقر در منطقه (امیر آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و عبدالعلی علی عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس) و نمایندگان اعزامی آن شرکت ها در نشست های هماهنگی تشکر و قدردانی می کنیم.”

 

    شرکت ملی صنایع پتروشیمی

 برگزاری شانزدهمین نمایشگاه ایران پلاست در شهریور امسال

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ۳۰شهریور تا۲مهرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

این دوره از نمایشگاه بین المللی ایران پلاست نیز همانند دوره های پیشین در چهار گروه مواد اولیه، کالاهای ساخته و نیمه ساخته شده، ماشین آلات و تجهیزات و خدمات برگزار خواهد شد.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، مشارکت کنندگان می توانند برای حضور در این رویداد نمایشگاهی از  چهارم مردادماه از طریق سایت رسمی نمایشگاه (iranplast.ir) به مدت ۱۰ روز اقدام به پیش ثبت نام کنند.

نمایشگاه ایران پلاست از بزرگ ترین رویدادهای صنعت پلیمر در منطقه خاورمیانه به شمار می رود و در میان نمایشگاه های معتبر صنعت پلاستیک جهان طبقه بندی می شود.

 

   صندوق های بازنشستگی صنعت نفت

هدف توسعه سرمایه گذاری ها، رشد خدمات به بازنشستگان است

رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت با اشاره به برخی اقدام های انجام شده و افق های پیش رو برای توسعه خدمات و سرمایه گذاری ها گفت: توسعه سرمایه گذاری ها، زیرساخت رشد خدمات به بازنشستگان و خانواده آنهاست. عبدالحسین بیات در آستانه روز خانواده و بازنشستگان، به بعضی از اقدام های انجام شده و افق های پیش رو برای توسعه خدمات و سرمایه گذاری ها اشاره کرد و گفت: در یک سال گذشته متناسب سازی مستمری طی دو مرحله (سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰) اجرایی و مبالغ پرداختی مربوطه از محل سود به دست آمده از شرکت های سرمایه گذاری صندوق ها پرداخت شده است. وی اظهار کرد: کارکنان معزز صنعت نفت مانند دوران پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، سازندگی، گذر از تحریم ها و مقاومت، در فرایند توسعه و آبادانی کشور که هم اکنون نیز جاری است، همواره در صف اول جبهه انقلاب اسلامی حضور داشته و خواهند داشت. رئیس هیئت رئیسه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت افزود: اکنون جمع زیادی از این عزیزان در مقام پیشکسوتان این صنعت گذر تجربه می کنند، بنابراین به یقین منشأ رشادت ها و خلاقیت های این عزیزان در گذر از مقاطع تاریخی یادشده محصول پرورش، آموزش و ارزش های دینی و ملی خانواده ها به عنوان کانون تربیت سرمایه های انسانی است، از این رو به شایستگی روز ۲۵ ذی الحجه در تقویم کشورمان با توجه به نزول آیه مبارکه «هَلْ أَتَی...» به عنوان روز خانواده و بازنشستگان نام گذاری شده است. بیات تصریح کرد: در حوزه سرمایه گذاری نیز مفتخریم که به اتفاق همکاران متخصص در حوزه فنی و اقتصادی برنامه های شورای عالی پروژه ها را به گونه ای تنظیم و پیگیری کنیم که در افق ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ شاهد بهره برداری از طرح های با سوددهی بالا برای گروه اقتصادی صندوق ها باشیم زیرا نفع سرمایه گذاری زیرساخت توسعه خدمات به بازنشستگان و خانواده آنهاست.

 

 

   شرکت گاز استان همدان

پذیرش بیش از 2 هزار  مشترک گاز

 محمدصادق محبی نظر، مدیرعامل شرکت گاز استان همدان گفت: کل اشتراک پذیری امسال(تا پایان خردادماه) 2 هزار و ۲۲۵ مشترک بوده که بیشترین آن در بخش خانگی و کمترین آن در بخش صنعتی بوده است. وی با تأکید بر تلاش ها برای پیشبرد اهداف این دستگاه و پوشش مطالبات مردمی تصریح کرد: اشتراک پذیری در این بازه زمانی دو هزار و ۲۲۵ مشترک بوده که در بخش خانگی دو هزار و 18 مشترک، در بخش تجاری ۲۱۱ مشترک و در بخش صنعتی ۲۶ مشترک بوده است. وی اعلام کرد: آمار کل مشترکان گاز طبیعی استان همدان تا پایان خرداد ۱۴۰۱ نیز ۶۵۴ هزار و ۵۵۷ مشترک است.